Het algemene wetten en regeltjes zeur draadje.

En de verantwoordelijkheid helemaal afschuiven op "de instanties" vind ik ook niet kunnen. Iedereen heeft daar een eigen verantwoordelijkhied in.
In mijn werk trainen we daar de laatste tijd veel op. Elkaar op een professionele manier aanspreken....... Daar vinden veel mensen dat zeker net zo moeilijk als hier....;)
 
En de verantwoordelijkheid helemaal afschuiven op "de instanties" vind ik ook niet kunnen. Iedereen heeft daar een eigen verantwoordelijkhied in.
In mijn werk trainen we daar de laatste tijd veel op. Elkaar op een professionele manier aanspreken....... Daar vinden veel mensen dat zeker net zo moeilijk als hier....;)

Tuurlijk hebben we die allemaal, ik ook.
En die handhaaf ik ook voor mezelf.
Maar ik voel me niet verplicht om iemand die innovatief bezig is, met iets waar ik geen kaas van heb gegeten, op zijn punten te wijzen.
Ik ben dan geintresseerd naar de techniek en mogelijkheden.
De gebroeders wright werden ook niet door een groepje mensen op hun schouder getikt.
Iedereen liep daar voor uit, en ze werden als helden geeerd.
Tegenwoordig moet je naast de wetgeving eerst door een kruisvuur van voorgeboetseerde en gedicteerde meningen heen worstelen als je iets nieuws probeerd.

Ik blijf erbij dat sociale controlle iets moois is, maar dan wel op het gebied van sociaal gedrag.
Heeft weinig met techniek van doen wat mij betreft.
 
Ik bemoei mij doorgaans niet met topics, maar op rcgroups is er wel een FPV subforum, Mag het in de states wel dan?

Robert
 
Vergelijk het met de geluidsoverlast-discussie. Omdat er jarenlang veel vliegers zijn geweest die daar geen of te weinig rekening mee wensten te houden, zijn er nu clubs die met welhaast absurde eisen opgescheept zitten.

Dat bedoel ik nou. Oorzaak en gevolg waar ik mijn vraagtekens bij zet. Die geluidseisen komen terug bij (vrijwel) ALLE geluid producerende sporten. En dat komt volgens mij niet door een aantal vliegers die er geen rekening mee wensten te houden. Dat komt denk ik doordat er veel mensen in Nederland zijn, en veel van die mensen hebben liever wat minder herrie aan hun hoofd. Zo werkt dat in Nederland. Als genoeg mensen ergens een probleem mee hebben moet je je aanpassen.
De eisen waar modelvliegclubs mee zitten zijn dezelfde waar Circuit Park Zandvoort, TT Circuit Assen en alle motorclubs mee zitten.
 
Ik bemoei mij doorgaans niet met topics, maar op rcgroups is er wel een FPV subforum, Mag het in de states wel dan?

Robert

In de States is de modelvliegsport praktisch heilig.
Is direct verbonden met de militaire luchtvaart en het heersende respect voor pioniers en mensen met technisch vernuft.
Piloten zijn helden, en goede RC piloten ook.
Daar zal je dit soort discussies zelden zien.
stilstand is achteruitgang.

Ik ben het er niet altijd helemaal mee eens, ben ook een nuchtere hollander.
Maar op dat gebied, en op het gebied om iets interessant te houden voor de hobbyisten, kunnen we hier nog erg veel leren.

Eric
 
Het punt is alleen dat mocht een FPV vlieger de fout ingaan dat dit dan gevolgen heeft voor (waarschijnlijk) het hele modelvlieg gebeuren. Rijd iemand ver boven de max. toegestane snelheid met zijn auto dan heeft dat alleen voor hem gevolgen. Krom, maar waar. Te hard rijden is kennelijk zo ingeburgerd dat niemand zich er echt druk meer maakt.

Ik denk dat dit een terechte angst is, mensen die met hun hobby over de schreef gaan, kunnen de aanleiding zijn om een hele groepering aan banden te leggen dmv van regeltjes en wetten. In feite zou je kunnen zeggen dat door de daden van één persoon een hele groepering "gestraft" word.

Echter, is het makkelijker om een relatief kleine groepering (bv modelvliegers) aan banden te leggen dan een volk dat elke dag de auto gebruikt.
Het verzet van de kleine groep, daar haalt 'de wet' z'n neus voor op, om het verzet van een volk te onderdrukken word een stuk lastiger.
 
Het punt is alleen dat mocht een FPV vlieger de fout ingaan dat dit dan gevolgen heeft voor (waarschijnlijk) het hele modelvlieg gebeuren. ...
Dat verwacht ik niet, niet voor het hele modelvlieggebeuren. Maar alles met vleugels, groot en klein, zit in Nederland in het verdomhoekje. Vooroordelen waar we tegen moeten vechten en slechte publiciteit kunnen we daarbij niet gebruiken. Stel er gebeurt iets (niet FPV specifiek) dat in heel Nederland in de pers komt. Clubs die toe zijn aan (hernieuwde) vergunning kunnen daar nadeel van ondervinden. Het kan ook invloed hebben op nieuwe wetgeving. De modelvliegerij als geheel en ook per persoon, zal altijd anticiperend en defensief moeten zijn (ik lijk wel een rijles instructeur ;) )

En in dit forum zijn al meerdere gevallen beschreven van clubs die in problemen kwamen doordat anderen zich niet aan regels (geluid, tijden, dagen) hielden.
 
Laatst bewerkt:
Het aanspreken van iemand op zijn daden is nooit verkeerd, kan slechts gevaarlijk zijn voor je eigen gezondheid in het dagelijks leven ;).
Iemand op voorhand waarschuwen over eventueele gevolgen is ook niet verkeerd, maar ik vind dat dat niet het leidend onderwerp moet zijn in een technische/informatieve discussie.
Hier kan dat prima, maar in een technisch draadje vind ik persoonlijk niet....
 
Dat lees ik wel vaker, ook in de wildvlieg-discussie. Waar baseer je dat idee op? Ik vind het niet zo vanzelfsprekend. Als één gek met een wapenvergunning in zijn eigen tuin gaat staan schieten heeft dat voorzover ik weet geen gevolgen voor alle sportschutters, als één motorcrosser door de bossen gaat rauzen heeft dat geen gevolgen voor álle motorcrossers, maar als één FPV vlieger dingen doet die niet mogen heeft dat gevolgen voor alle modelbouwers?


Kijk, dat klopt niet wat je zegt. Kan me nog goed herinneren dat er een gek in het bezit van een wapenvergunning iemand doodschoot. Meteen werden de regels voor het bezit van wapens aangescherpt en helemaal terecht ook en ook die motorcrosser die in de bossen bezig is heeft wel degelijk gevolgen voor de rest. Er zal meer op gelet worden en vaker, sneller worden opgetreden :(

Overigens ben ik geen tegenstander van FPV. Vindt het ook mooi om te zien en ik sluit niet uit dat ik ook in de toekomst met FPV ga beginnen ;)
 
Als één gek met een wapenvergunning in zijn eigen tuin gaat staan schieten heeft dat voorzover ik weet geen gevolgen voor alle sportschutters

Iemand krijgt een wapenvergunning als diegene 'capabel' word geacht om veilig met een wapen om te gaan, ook geeft die vergunning min of meer de garantie dat de desbetreffende schutter op de hoogte is van alle regels en wetten mbt tot wapens. Als een schutter in een gekke bui z'n wapen leeg schiet in de tuin, dan heeft dat geen gevolgen voor de rest van de schutters.

Idem dito voor mensen die een vergunning hebben om in een auto te rijden, als iemand z'n rijbewijs heeft gehaald dan weet hij/zij dat het niet is toegestaan om bv harder te gaan rijden.
 
Iemand krijgt een wapenvergunning als diegene 'capabel' word geacht om veilig met een wapen om te gaan, ook geeft die vergunning min of meer de garantie dat de desbetreffende schutter op de hoogte is van alle regels en wetten mbt tot wapens. Als een schutter in een gekke bui z'n wapen leeg schiet in de tuin, dan heeft dat geen gevolgen voor de rest van de schutters.

Hier de schietpartij waar ik op doelde. RTL Nieuws.nl - Relatieproblemen oorzaak schietpartij Tiel

Na een moord in 2004 door een lid van een schietvereniging in Tiel (zie kader) heeft het ministerie van Justitie in 2005 in overleg met de KNSA de eisen voor wapenbezit aangescherpt. Zo moet iedereen die een wapenvergunning wil aanvragen minimaal één jaar lid zijn van de KNSA en minstens 18 keer per jaar daadwerkelijk schieten op de baan van zijn club. Ook is het voor Justitie eenvoudiger geworden na een incident een wapenvergunning in te trekken.


Het hele artikel: Schietclubs niet buiten schot - Binnenland - Algemeen - Stentor

Dit soort dingen heeft dus wel degelijk gevolgen voor ALLE sportschutters ;)
 
Dat soort tragische berichten hoor/lees je steeds vaker, maar de regels aanscherpen zal geen oplossing zijn voor zulke problemen.
Mensen met een dienstwapen zoals de politie kunnen ook doordraaien en een bloedbad aanrichten, idem voor militairen, en die hebben daar niet eens een vuurwapen voor nodig.

Regels en wetten aanscherpen geeft volgens mij een averechts effect, er worden nog meer beperkingen/grenzen op mensen toegelegd waardoor ze op een geven moment geen kant meer op kunnen. Met als mogelijk gevolg dat ze doordraaien…
Iedereen leeft in een soort kooi, de wetten en regels zijn de tralies die ons ‘in bedwang’ houden. Met elke wet die erbij komt wordt die kooi steeds kleiner,… even een quote uit een film erbij te halen ‘ Sometimes, when you cage the beast, the beast gets angry ,
 
Laatst bewerkt:
Dat soort tragische berichten hoor/lees je steeds vaker, maar de regels aanscherpen zal geen oplossing zijn voor zulke problemen.
Mensen met een dienstwapen zoals de politie kunnen ook doordraaien en een bloedbad aanrichten, idem voor militairen, en die hebben daar niet eens een vuurwapen voor nodig.

Regels en wetten aanscherpen geeft volgens mij een averechts effect, er worden nog meer beperkingen/grenzen op mensen toegelegd waardoor ze op een geven moment geen kant meer op kunnen. Met als mogelijk gevolg dat ze doordraaien…
Iedereen leeft in een soort kooi, de wetten en regels zijn de tralies die ons ‘in bedwang’ houden. Met elke wet die erbij komt wordt die kooi steeds kleiner,… even een quote uit een film erbij te halen ‘ Sometimes, when n you cage the beast, the beast gets angry ,


Wat is dan wel een oplossing?? De regels voor, in dit geval, wapengebruik versoepelen?
Het gaat hier niet om eerste levensbehoeften maar gewoon om hobbies.........Die kunnen wel degelijk belangrijk zijn voor mensen maar het is niet zo dat er mensen doodgaan als ze wat beperkingen opgelegd krijgen...In een overvolle samenleving als deze zijn regels en wetten bittere noodzaak.....
 
Er staat dat regels worden aangescherpt, niet dat het hele sport-schietgebeuren afgelopen is.
Het lijkt me logisch dat wetten worden aangescherpt op het moment dat blijkt dat er "gaten" in zitten (...en dat naar aanleiding van een schietpartij) waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.

Als dat is met wildvliegen dan zullen de wetten voor wildvliegen worden aangescherpt. Als dat is met FPV dan zal het vliegen met FPV worden aangescherpt. Daar heeft de rest van de modelbouwwereld (die niet wild vliegt of niet gevaarlijk bezig is met FPV) denk ik niet zo snel last van hebben.

Waar ik mijn vraagtekens bij blijf zetten is of het gedaan al zijn met het hele modelvliegen als iemand een gevaarlijke stunt uithaalt. Dat was mijn boodschap.
 
Ik denk dat dat naif is, PH_AJH. Ik denk dat beleidsmakers niet denken in termen van 'FPV', 'wildvliegers' etc denken. Die denken 'modelvliegers'.

'gedaan zijn met..' lijkt mij ook heel sterk, maar aanscherping van de regels indien er een incident is, is praktisch 1+1=2 in Nederland.

Waar je ook volledig aan voorbijgaat, is dat het niet louter de beleidsmakers zijn waar je mee van doen hebt. We zitten een beetje op de schopstoel met onze hobby en het vinden van geschikte velden voor clubs wordt steeds moeilijker. Daarnaast is de cultuur in NL nu eenmaal zo dat er maar een paar omwonenden protest hoeven te maken, en je kunt je veld op je buik schrijven. Bedenk je goed dat die omwonenden ook niet denken in termen van 'FPV', 'Wildvliegen', etc.

Er zijn al gevallen bekend waar clubs schadelijke gevolgen ondervonden als gevolg van wildvliegers, dus of je nou wil of niet, het gebeurd wel degelijk.

Ik ben overigens niet tegen wildvliegen en ook niet tegen FPV. Ik denk ook niet dat FPV tegen de wet is, mits het dus op de juiste wijze gebeurd.

Laten we nu eens even uitgaan van waar de meeste ophef over was. Stel nu eens dat Sander het voor elkaar krijgt dat zijn Easystar de motor van een passagierstoestel ingezogen wordt. Hij had gelijk dat dat echt niet zal betekenen dat dat toestel gelijk crashed, maar geheel onmogelijk is dat ook niet, als dat soort toestellen op die hoogte vliegen, zou het plotselinge verlies van een motor wel kritisch zijn (en ja: die motor zou echt wel uitvallen). Goed, stel dat dat gebeurd. Is het dan gedaan met modelvliegen in NL? Nee ik denk het niet. Maar stel de KNVvL wil de discussie aan over FPV (daar een juridische status voor krijgen in zo'n vorm dat het toegestaan wordt) dan zal zo'n incident zeker niet helpen aan de onderhandeltafel.

Het punt is.. hoe minder aandacht je op je vestigt, hoe minder de overheid geneigd zal zijn iets aan banden te leggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk ook niet dat het hele modelvliegen afgelopen is mocht er iets gebeuren met een FPV. Maar denk dat gemeenten in dat geval wel weer een reden hebben om nog eens goed na te denken over een vergunning voor een club. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat FPV in zijn geheel verboden wordt op zo''n moment.

En dat heb je dan te danken aan iemand die (vanuit commercieel oogpunt) de grenzen van het toelaatbare op zoekt en deze ruimschoots overschrijdt in plaats van de officiele weg bewandeld en netjes een vergunning aanvraagt voor zijn experimenten....
 
En dat heb je dan te danken aan iemand die (vanuit commercieel oogpunt) de grenzen van het toelaatbare op zoekt en deze ruimschoots overschrijdt in plaats van de officiele weg bewandeld en netjes een vergunning aanvraagt voor zijn experimenten....


hoe zie je dit?????????????????

dat sander een huis binnen vliegt

of iemand anders die ook graag fpv vliegt een ongeluk veroorzaakt
 
In dat specifieke geval hoeft er nog niet eens iets mis te gaan. Als een 1:1 piloot op 1km hoogte een modelvliegtuig waarneemt, zal hij daar a) niet van gecharmeerd zijn en b) melding van maken.
 
of simpelweg een FPV die crashed op of in de buurt van een rijdende auto. Of nog simpeler.. iemand die er lucht van krijgt, verkeerd wil en er melding van maakt. Zoals nu dus blijkbaar al gebeurd is ;)

Ik denk dat er nu best FPV gevlogen kan worden zonder problemen te veroorzaken.
Maar dan moet je dus zorgen voor A. goede apperatuur en eventueel een spotter of een kabel tusen 2 zenders. en B. geen gekke fratsen uithalen.
(zoals bijvoorbeeld op grote hoogte vliegen of boven woonwijken enz.)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top