Is al een hele poos stil hier, k'zal maar effe een nieuwe aftrap maken......
Ben bezig geweest met mijn JG100 torretje. Reden daarvoor waren een paar flame-outs in mijn F16. Eenmaal opengemaakt bleek te kamer behoorlijk afgefakkeld te zijn. Deze motor was altijd al een vrij hete motor maar de temperaturen liepen de laatste run's niet echt noemenswaardig verder op. (Ik log de gemiddelde temp. elke vlucht in een boekie wat orbit ecu mooi bijhoud) Bleek dat enkele ontstane "frommels" in de kamer gaten begonnen te maken die waarschijnlijk de flame-outs veroorzaakten, hoge luchtsnelheid jet die de vlam uitblazen. Tijd voor een ander kamer ontwerp, deze was notabene van inconel gemaakt, ooit van iemand gekregen om uit te proberen.
Nieuwe start, als uitgangpunt dezelfde kamer als in mijn GR180, klein beetje aangepast en ik was overtuigt dat dit prima zou gaan werken. Ik zou hem zó weer in de F16 zetten en wegvliegen. Hieronder de nieuwe kamer:
Maar goed dat ik hem toch eerst op de testbank zetten want de temperaturen rezen de pan uit!! Gemiddelde range rond de 740 graden en max power over de 800 graden stijgend.... Da's een tegenvallen, waar ging dat nu weer mis. Na eerst alle gangbare items gechecked te hebben zoals lekkages en injector goed tegen de pijpen moest er verder gekeken worden. Je ziet aan de fotos dat er maar 6 sticks in zitten maar daar had de oude kamer ook altijd al op gedraaid en dat ging (redelijk

) goed zullen we maar zeggen. Het was een inconel eindstuk dus zonde om niet meer te gebruiken. Je kon duidelijk zien bij gas geven dat de vlam eruit duwde, alsof er téveel lucht voor in de kamer komt die de vlam naar achteren blaast. Hier een filmpje wat ik toen gemaakt had:
Ook aan deze foto te zien dat het vlamfront veel te ver naar achteren zit:
Hmmmm, met die beredeneerde "wetenschap" een paar testjes gedaan, met boutjes weer enkele gaten afgedicht maar dat gaf geen goed resultaat, eerder nóg slechter. Zou er dan misschien te wéinig lucht voorin de kamer komen, iets wat Limme ook al eens suggereerde bij enkele kamers. Ik had nog een oude rvs 12 sticks ring liggen die met wat aanpassingen ook hierin paste. Zonder aanpassing aan de kamer en met nog steeds een 6 injector ring zou hiermee meer lucht voorin de kamer komen. En inderdaad, na de eerste testrun was het al een stuk beter, geen gloeiende uitlaat meer en een gemiddelde temperatuur van 650 graden, max power 720. Redelijk acceptabel maar laten we dan gelijk een stapje verder gaan, meer gaten voorin de kamer boren, extra 12 x 3mm gaten aan de voor/buitenkant. Een jawel, de temperatuur daalde gemiddeld nog eens 80 graden! Het bleek dus dat in eerste instantie de verbranding veel te weinig lucht kreeg en dan uiteindelijk de achterste koelgaten als verbrandings lucht ging gebruiken......niet goed! Gemiddelde temperatuur nu 550 graden, max 630 graden. Dat zijn weer normale temperaturen.
Kijk maar eens naar de verkleuring aan de kamer hieronder, vlamfront bijna tegen de deksel, heel anders als je vergelijkt met de foto hierboven:
Conclusie is dus de de kamer aan de voorzijde genoeg lucht moet hebben, de sticks alleen zijn zéker niet genoeg! Vraag is alleen hoever we kunnen gaan. Ik merkte bij de toenemende gaten dat de compressie druk een heel klein beetje daalde en daarmee ook de stuwdruk. van 11.5kg naar 11.3 kg bij 125.000rpm. Dat is ook logisch omdat stuwdruk evenredig is aan je compressie druk die daalde vanwege minder restrictie door de kamer. Nu zou ik misschien aan de achterzijde weer wat gaten kunnen knijpen maar ik vind het goed zo. Maar er is dus nog wel wat te verbeteren links en rechts.
Nog iets anders; ik had van iemand een tip gekregen om normale rvs sticks te coaten met nikkel, ze houden het dan veel langer uit, zelfs langer dan inconel sticks. Ik kan nu zeggen dat dat niet werkt, heb het uitgeprobeerd: Busted!
Ik moest nog een buitenmanteltje laten coaten wat ik lokaal in de buurt doe dus ik heb gevraagd of ze de sticksring er gelijk bij wilde leggen, geen probleem. In eerste instantie ziet het er erg blink-bling uit:
Camping CV470 gasflesje incognito....
En hier de nieuwe 12 injector ring:
Trouwens, het maakte helemaal géén verschil uit of ik in de 12 sticksring een 6 of 12 injector brandstofring plaatste, precies dezelfde egt en stuwdruk! Wél ben ik een kleine hotspot kwijt bij de 12 ring omdat deze onder een veel lagere brandstofdruk werkt vanwege de 6 extra openingen. Daardoor staat er veel minder druk op de olie restrictor die op vol gas dan geen teveel aan brandstof via lagertunnel de ngv in spuit en extra verbrand. Ook heb ik veel minder stroomverbruik van m'n accu omdat de pomp veel minder hard hoef te werken. Brandstofdruk op vol vermogen 6 injectors: 3,2bar en bij 12 injectors 2,4 bar.
Hieronder het resultaat na slechts één run met de nikkel coated sticksring, volledig afbladderen en opbranden...:
Als allerlaats nog een grappig filmpje gemaakt van de laatste testen, vooral mooi om de sticks van achteren te zien gloeien in de motor.
Groetjes,
Gerald