MiMi DLG

hmmzzzz 4 servo's?? gaat steeds beter met de opkomst van rolroer mini's in nederland! leuk man. moet je nog de exacte v-stelling in graden weten van de blastini sietse?

ja, wilde het nu toch ook maar eens proberen.
V-stelling zit er al in. heb ongeveer wat gedaan wat me mooi leek. ietsje meer dan een 1.5m en ietsje minder dan een gewone mimi. ongeveer 12cm met 1 vleugel vlak.

zit nu op ongeveer 85 gram voor de vleugel incl 4 servo's en draadjes en stekker, excl werpstift en versterking in het midden.
 
Wat lees ik nu, een aileron MiMi, spannend......

Met 12 cm totaal zit je tussen de 6 en 7 graden per kant.
Een full-size zit zo rond de 5 - 6 graden (correct me if I am wrong)

Frans
 
klopt. supergee zat dacht ik op 6.5 ofzo, asperin en tantalus die ik hier heb zit meer richting 5 graden.
Mini is minder goed te zien, dus iets stabieler is wel lekker dacht ik zo.
Ik merkte met de full size deze wedstrijd voor het eerst dat ik gewoon 30 sec erbij kon snoepen in de thermiekstand in dead air :). eens kijken hoe lang zo'n rolroermimi dus kan blijven hangen.
 
Wat lees ik nu, een aileron MiMi, spannend......

Met 12 cm totaal zit je tussen de 6 en 7 graden per kant.
Een full-size zit zo rond de 5 - 6 graden (correct me if I am wrong)

Frans

hmmmm, ik ben benieuwd hoe dat dan vliegt. Ik ben een hellingzwevertje aan het opknappen die oorspronkelijk gebouwt is met zo'n 6 graden per kant aan V-stelling. [79374] barracuda-van-roedelmodell

Nu heb ik in mijn enthousiasme ailerons uit de vleugels gesneden en er wordt mij door verschillende mensen geadviseerd om er wat V-stelling uit te halen. zie ook: barracuda-van-roedelmodell-3

De argumenten daarvoor lijken zeer aannemelijk en ik sta ook op het punt om de vleugel doormidden te zagen om er V-stelling uit te halen. Maar als ik dit dan weer lees begin ik te twijfelen. Graag zou ik jullie kijk/ervaring op veel v-stelling in combinatie met ailerons willen horen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ligt er erg aan wat je wilt. Voor een hellingzwever heb je niet veel V-stelling nodig. Dan heb je toch stabiele lucht die ook nog eens hard stijgt. Eitje om in te vliegen dus. Zonder V-stelling kan je dan leuker stunten en reageert het helemaal gestoord op de rolroeren. Kan je ook leuk op z'n kop vliegen.

Bij een DLG ben je naar heel iets anders op zoek. Je moet namelijk in zwaar instabiele lucht (thermiek) proberen om hoog te komen. Lukt dat, dan wordt je kistje ineens erg klein en is lastig meer te zien wat boven en onder is. Hiervoor wil je dus het liefst wel wat V-stelling zodat hij autostabiel wordt. De rolroeren gebruik je bij een DLG ook niet zoals bij een hellingkist. Hellingkistjes vliegen heerlijk met alleen hoogte en rol. Een DLG vlieg je eerder alleen op hoogte en richting. de rolroeren heb je alleen om even de bocht in te zetten en daarna eventueel om de vleugel vlakker te houden bij een korte bocht.
Bij mini's heb je rolroeren dus ook niet echt nodig. Met lekker veel V-stelling vlieg je heerlijk op alleen richting.

Er zit alleen nog een ander groot voordeel aan en dat is het verstellen van het profiel. Je kan met de flaps het profiel veranderen. Ietsje up voor de speedstand, ietsje down voor thermiekstand. Daarmee kan je aardig wat met vliegsnelheid en efficientie spelen. Dit heeft weer niks met V-stelling te maken. Helemaal naar beneden en je remt trouwens ook lekker :). Aan de helling stijgt het meestal zo erg, dat alleen de remfunctie nog nuttig zou kunnen zijn...

Leuk ding die barracuda trouwens. Ik zou de V-stelling er misschien wel laten. zó veel is het ook weer niet, dus ik zou eerst maar eens gaan vliegen :).

@frans,
ligt eraan of jij en jurgen meedoen :)
 
Bedankt Sietse,

Weer een stuk wijzer geworden. Ik ga de V-stelling er dan eerst maar in laten en dan kijken hoe het vliegt en idd de rolroeren eens gebruiken om te experimenteren met trimmen.

hmmmmmm...
 
hier ben ik weer hoor:)

tot nu toe aardig wat vorderingen gemaakt! vandaag van de aldi een 9 volt pak gekocht,
en nu een 4 cells ontvangers-accu gemaakt! weegt nu: 17 gram, lood is 10 gram,
27 gram in de neus.

m'n hxt 500 servo kraakt trouwens wanneer hij aan het hoogteroer zit, is dit normaal? (lijkt mehaast wel omdat het hoogteroergespannen is)
maar krakenis niet goed. daardoor is de centering iets minder goed (3 graden op hoogteroer:O)

nog te doen nu:
-servo's inbouwen
-vleugel achterlijst maken + lakken (stabilo ook nog iets)
-evenwichtspunt bepalen (eigelijk al goed)
-ontvanger inbouwen + servo's + accu borend zien te krijgen
-afwerken + afdekkapje borgend zien te krijgen

hoe borgen jullie je accu, en hoe zet je het afdekkapje vast?

groeten ike
 
wiki is je vriend :).
Dihedral - Wikipedia, the free encyclopedia

Dihedral dus. Betekend gewoon V-stelling. Dus Polyhedral is "veel" V-stelling, beter gezegd, V-stelling d.m.v. meerder knikken.
polykliniek vind ik een raar woord...

Ik ken deze verschillen, maar dacht eerder gelezen te hebben dat jij een multi-knik, dus polyhedral vleugel wilde bouwen. Kon het echter aan de laatste foto niet zien, vandaar......

Maar goed het antwoord is duidelijk :D
 
dat trillen rond het 0 punt doen de hxt500 servo's inderdaad als er spanning op staat. in mijn blaster fullsize kist heb ik ook hxt500 op hoogte en rudder maar daarmee heb ik nog een centreerproblemen gemerkt.

accu kun je eventueel met wat van dat sponzige dikkere dubbel zijdige tape vastzetten. afdekkapje vast zetten ook met een stukje tape.
 
Ik ken deze verschillen, maar dacht eerder gelezen te hebben dat jij een multi-knik, dus polyhedral vleugel wilde bouwen. Kon het echter aan de laatste foto niet zien, vandaar......

Maar goed het antwoord is duidelijk :D

Oh sorry, zag nu idd dat ik enkel een fotootje heb laten zien van een closup. nou ja, dat is het midden in ieder geval met een enkele knik.
Ik was nu niet van plan om een poly te bouwen. Reden: Rolroeren... Gaat namelijk iets lastiger met een dubbele knik erin...
Ik heb al wel een keer een gebogen vleugel gemaakt. superslank en dun en vloog best leuk!
 
No problem, begreep de reactie ook wel nadat ik behoorlijk wat vragen over V-stelling in combinatie met rolroeren had gesteld.

Mogelijk kun je dus meer rendement (ofwel langere vliegtijden) halen uit een vleugel met dihedral + rolroeren om te trimmen dan met een polyhedral vleugel? Interessant, dat blijf ik even volgen. Wanneer verwacht je deze klaar te hebben?

Ik heb gisteren namelijk ook wat hout + skyshark 2P en 3P gehaald om eens zo'n MiMi te gaan maken. Nog een project erbij :oops:, de 12 en 10mm gisteren al aan elkaar geplakt. Alle balsadelen in 2-voud gehaald, overal de lichtste delen gepakt (op gevoel, had geen weegschaal mee naar de winkel) en thuis gekomen weegschaaltje gebruikt. Inderdaad wat een onderlinge verschillen, en nu heb ik zelfs de zwaardere delen in de winkel laten liggen.
 
Ik heb dit draadje in de afgelopen dagen al een paar keer doorgelezen. Ben inmiddels ook gaan bouwen. Ik kan me niet herinneren dat ik ergens een tip heb gelezen over hoe je het beste een 2mm sleuf in de staartboom kunt maken. En dan natuurlijk wel zo dat het mooi recht zit.

Tips van de experts???
 
ik doe dat altijd met het bouwen van een mini zo dat ik eerst met een figuurzaag die gleuf erin maak, daarna pas zet ik de pook in het schotje zodat je zeker weet dat he met het achteraf zagen niet fout kan gaan ;)
 
Je kunt ipv in de staatboom ook een sleuf in het richtingroer maken :) werkt sneller, nauwkeuriger en eenvoudiger. Wil je echt in de buis zagen dan is een dremeltje je beste optie denk ik, samen met een flinke portie geduld!
 
Bedankt voor de snelle reacties. Sleuf in richtingsroer klinkt aantrekkelijk vanwege het gemak, maar wordt het richtingsroer daar niet veel te kwetsbaar van? Ik moet er zowiezo aan wennen dat het richtings roer gebouwd moet worden van 2mm balsa, lijkt mij veel te fragiel....
 
als je meer stevigheid wil kun je ook 2.5mm balsa kiezen. dat werkt mij mij perfect, bij 2mm willen de roeren soms nog wel eens een beetje gaan vervormen door de constante kracht die erop staat
 
Nog een stukje 2mm balsa gevonden dat iets harder en zwaarder is, dat dus maar gebruikt. Verder heb ik een sleuf van ongeveer 1,5cmx2mm in de staartbuis gemaakt en een sleuf van 2,5cm in het richtingsroer zodat het mooi in elkaar schuift.
 
Back
Top