MP XL E maiden!

Jive

De jive is binnen en gaat de power jazz vervangen. Dit gaat ong. 300 gram schelen.
Heb een zalman chipset heatsink besteld die op de jive komt om het wat extra te koelen. Als het goed is dan zou de jive gov iets beter moeten zijn dan die van de jazz. Heb op de progcard alle gov instellingen op standaard gelaten. Alleen de bec op 6V gezet.

Nu nog over een tijdje flybarless en dan is het echt een superheli!
Gewicht met 12S5000 packs komt nu op 4,7.
 
klapper van de maand

Vandaag lekker aan het vliegen en opeens viel alle elektronica uit. Heli valt recht vanaf een metertje of 10 naar beneden. Kap eraf, soldeer was zo warm geworden dat het in de dean stekkertjes was gelopen en de draden zich spontaan losgesoldeerd hadden.

Ik ga terug naar 6mm goudpluggen...

Schade, staartbuis, starre as (inc lagers), staartasje, en het landingsgestel. Bladen waren gelukkig nog heel, alle elektronica ook.

Valt nog mee, hoewel het allemaal bij elkaar toch wel aantikt.

Hoe zit dat nou met het vliegen met een buffer RX accu? Kan nooooit kwaad ;)

Kan nu wel op mn gemak de heli ombouwen naar stabi... :rolleyes:
 
Jeetje Bart, dat is balen man.

Ik vlieg ook met deans, maar verder nooit problemen gehad. Dit zet me toch ff aan het denken.

Succes met opbouwen.

Ron
 
thnx, opzich valt het herstel werk ook nog wel mee. Net even de lagers van de staartbuis bekeken en 2 van de 3 waren nog goed.

Probleem met die deans is dat het oppervlak van kabel naar stekkertje toe en de stekkertjes zelf relatief weinig contact maken. Heb ze ook op de 600 zitten. :( (ben deans gegaan vanwege ease of use met serie schakelingen)

Ik was die vlucht ook niet bijzonder veel gekke dingen aan het doen, heli moest wel iets harder werken door de wind. Had net een stuk of 10 tic tocs gedaan, vlieg een stukje rechtdoor naar de andere kant van het veld en opeens was ie weg.

Bij elkaar zit het rond de 200 euro. Nieuwe spindle voor de zekerheid erbij. Hoofdas net even gekeken en die is kaarsrecht.
 
Damn Bart, spijt me dat te horen. En je vliegt met 12S, dus toch nog zoveel ampères dat de boel zodanig kan verhitten....is je Rigid-kop al binnen ?
 
Damn Bart, spijt me dat te horen. En je vliegt met 12S, dus toch nog zoveel ampères dat de boel zodanig kan verhitten....is je Rigid-kop al binnen ?

Blijkbaar wel ja, maar ook door de verhoogde weerstand van de deans. Dat zal zeker ook niet mee helpen. Hitte zat ook echt gecontreerd bij de stekkers.

Rigid kop niet binnen, dus die kan samen met alle parts voor de XLE. Bij de meeting in Genk hoop ik de XLE met 4.0 alweer een tijdje lopende te hebben.

Ga wel kijken hoe het zit met een klein buffer pack van bijv. 800mah. Niet echt een idee hoe ik dat zou moeten aansluiten. Dan neem ik die paar gram maar voor lief. Is er in elk geval altijd nog de mogelijkheid om te autoroteren.
 
Da's mooi klote Bart!!

Ben zelf ook toch maar bezig met een buffer accu, niet zozeer door jouw voorval maar meer door wat ik heb gelezen op de Duitse forums en natuurlijk mijn voorval.

Zo'n buffer accu is toch wel een ideale oplossing in combinatie met de Jive, als je een accu aansluit op je ontvanger en je stelt de BEC in op 5.6V blijft de buffer accu altijd voor zo'n 90% vol, en wat ik ook wel een voordeel vindt is dat als je een keer wat in wil stellen je de regelaar niet meer aan hoeft te zetten.

Ik heb 2x ( Rigid/MP-XL) een setje van 4 stuks Ni-MH 1.2V AAA 850mAh Instant accu's gekocht, zo'n pakketje weegt incl. shrink en servo snoertje 54 gram, voordeel van deze accu's is de lage zelfontlading.

Instant Batterijen

1579289.jpg


En die Deans, ja dat is eigenlijk wel de goden verzoeken natuurlijk!!

Gr,

Mario
 
Laatst bewerkt:
Ik was die vlucht ook niet bijzonder veel gekke dingen aan het doen, heli moest wel iets harder werken door de wind. Had net een stuk of 10 tic tocs gedaan, vlieg een stukje rechtdoor naar de andere kant van het veld en opeens was ie weg.

Balen van die crash zeg. Ik denk alleen wel dat je wel onderschat hoeveel vermogen er gevraagd wordt tijdens het doen van tic-tocs.
dit kan net "de druppel zijn die de emmer deed overlopen " .

Volgens mij mag je bij de jive een extra ontvangeraccu parallel aan de bec aansluiten, net als bij de jazz serie.

Dat extra meergewicht zou IK voor lief nemen op zo'n dure heli.
Maar ik ben er zowiezo voorstander van een extra ontvanger accu. Zeker als je flybarless gaat vliegen, want dan vragen de servo's gemiddeld gezien meer stroom.

Mario vliegt ook zonder ontvangeraccu (jive regelaar) en had enige tijd geleden ook een crash doordat een connector van zijn 12s accu was losgeschoten/getrild.

Nou, succes met raparatie

Bas
 
Bas, zo'n pakketje is alleen maar bedoelt voor uiterste noodzaak, een autorotatie van zo'n 5sec zal zeker geen probleem zijn, mitch je dat niet tic-tokkent doet wel te verstaan;)

Gr,

Mario
 
Ja waarschijnlijk waren die tic tocs net te veel. Maar wel maf dat het dan niet bij de eerste keer gebeurt.

Ben die de laatste tijd aardig aan het oefenen en heb soms wel n sec. of 45 aileron tic tocs gedaan. Och ja het is nu te laat...

Zijn er geen kant en klare ontvangeraccu's van 850mah? Deze kan ik dus als het ware gewoon in een vrij poort op de ontvanger prikken en klaar is kees? Voor het gewicht hoef je dat niet te laten nee. Die 60 gram aan veiligheid is meer dan welkom.

Mario, waarom per se op 5.6? Wil wel minstens op 6V draaien, helemaal met stabi. Dan zou ik dus 5 van die 1.2V's moeten koppelen?

Maffe is, in de VS gebruiken ze bijna allemaal deans. Waren ook nog Ultra Deans ;) Goed, laat ik deze crash maar 'gebruiken' om het een ander dan te verbeteren. Zo'n bufferpack komt er sowieso, 6mm goudpluggen en de stabi.

Welke nimh cellen kan ik dan uiteindelijk het beste gebruiken? Gekeken naar hun doel.
 
Laatst bewerkt:
Mario, waarom per se op 5.6? Wil wel minstens op 6V draaien, helemaal met stabi. Dan zou ik dus 5 van die 1.2V's moeten koppelen?

Welke nimh cellen kan ik dan uiteindelijk het beste gebruiken? Gekeken naar hun doel.

Als je boven de 5.6V gaat dat ten koste van de levensduur van de bufferaccu denk ik, Kontronik beveelt deze spanning aan bij gebruik van een buffer accu, zelf vlieg ik op 5.4V lijkt mij ook wel voldoende voor de bufferaccu.

Welke nimh? denk dat zelfontlading een belangrijk punt is als je niet telkens voor het vliegen de bufferaccu op wil laden, op het Duitse forum gebruiken ze ook veel de Eneloop accu's, deze hebben ook een lage zelfontlading.
 
Tja, dan maar op 5.6V. BLS451's zijn dan ook wel snel genoeg lijkt me.

Het regelmatig opladen van een RX pack maakt me niets uit trouwens. Better safe than sorry ;) Zal eens kijken naar de Eneloops.

thnx allemaal

edit: Zou natuurlijk ook 1 van de 6S packs op een 6S lipo regulator kunnen zetten. Die nieuwe van Hercules schijnt behoorlijk goed te zijn(23gram). Het scheef leeg trekken van packs ben ik niet bang voor. Laatste tijd vlieg ik altijd op 75% of minder leeg. Marge zat.
 
Laatst bewerkt:
edit: Zou natuurlijk ook 1 van de 6S packs op een 6S lipo regulator kunnen zetten. Die nieuwe van Hercules schijnt behoorlijk goed te zijn(23gram). Het scheef leeg trekken van packs ben ik niet bang voor. Laatste tijd vlieg ik altijd op 75% of minder leeg. Marge zat.

En als de stekker dan weer los gaat:confused:
 
Bart, ik bedoel eigenlijk dat elk probleem met je main batery er voor kan zorgen dat je dan nog steeds geen ontvanger spanning hebt.

Ik heb nu gewoon het stekkertje van de bufferaccu bij de ontvanger hangen, ff inpluggen klaar en na de vlucht uiteraard weer uitpluggen.
 
Daar is een voorbeeld, maar kan ik dus de BEC kabeltjes van de Jive in takt laten en deze BEC er gewoon op 6V bij prikken? Snap dat niet van die rode draad doorknippen bij een ESC.

Bart,

Je kan NOOIT twee BEC's zomaar parallel schakelen, het is of de Jive of een andere BEC!!
 
Nou, ik heb wel redelijk vertrouwen in de packs. Aansluiting was dit keer het probleem. En een eventuele BEC zou dus daarvoor geschakeld worden.

Maar een RX pack kan dus zonder problemen wel aan de ontvanger gehangen worden en een BEC niet? ( naast de bestaande BEC van de jive ). Welke redenering zit hierachter dan?

Och ja, zon 850 mah pack is goedkoper en qua gewicht scheelt het amper. En de jive houdt dat pack dan op spanning? Dan lijkt me dat dan toch de makkelijkste oplossing.
 
Je accu zal het niet opgeven, maar wellicht je regelaar waar sluiting in kan komen doet de boel platgooien. Ook de connectors zijn een zwakke schakel.
Of de motor die plots de brui geeft en de regelaar nekt.

Zo`n klein buffer accuutje lijkt mij dan best een goed idee !
 
Back
Top