Van vliegtuig naar heli

Beste forum gebruikers,

Mijn eerste post, heb vroeger een account gehad alleen bestaat die helaas niet meer.

Ik heb jaren geleden een model vliegtuig gekocht, een ibus 40 met een 6.5 cc motortje.
Het was voor mij altijd een eind weg om naar de vliegclub te gaan, had toen nog geen rijbewijs.

Nu lijkt het me leuk om een kleine heli te kopen, ik heb het topic gelezen over de aanschaf van een heli.
Het is al even geleden dat het topic gestart is en er zijn weer nieuwe modellen uit.

Ik heb al in het bezit van een zender (futaba fx-18 )

Ben dus op zoek naar een leuke heli, liefst elektrisch.

Ik zat te denken aan een Collective Pitch heli, waarom?
Mijn ervaring leert dat een goedkoop model inderdaad goedkoop is, wil je er mee verder zul je een nieuw model moeten kopen en dat kost geld.
Koop ik liever iets waar ik wat mee vooruit kan.

Ik hoef niet meteen onderste boven te vliegen maar het zou wel leuk zijn als ik alle assen kan benutten, vooruit/achteruit, hoog/laag, links/rechts

Moet je op een stabilisatie systeem letten (gyro) ? etc...


Hebben jullie wat advies voor mij waar ik rekening mee moet houden?
Misschien ook wat voorbeeld modellen waar jullie wellicht ervaring mee hebben wil mijn kijk eens vergroten en kijken wat er op de markt is.

Mvg Lithium
 
Laatst bewerkt:
Als je bereid bent om wat meer geld uit te geven, ga dan gelijk voor een gerenomeerd merk.
Koop een Trex 450 ( of 500 of 600). Prima kwaliteit en volop onderdelen en experts op dit forum om je te kunnen helpen.
Goede gyro en staartservo erop en een paar degelijke swashservo's en gaan met die banaan.

Zender heb je al, dus dat scheelt al weer. Wel benodigd, een paar LIPO's en een goede lader/balancer.
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ben bereid wat meer geld uit te geven voor een goed model.
Deze moet ik zelf in elkaar zetten en onderdelen bestellen? Of moet ik enkel aanpassingen doen?
 
Hij komt bij align in kleine zakjes met losse onderdelen, erg leuk om in elkaar te zetten. Met een uitgebreide manual.

Altijd voor de groots mogelijke gaan, ik zou een 600 kiezen, is zoveel stabieler dan een 450.
Enige nadeel zijn de crash (en aanschaf) kosten.
 
Als je hulp kunt vinden bij het leren helivliegen is de kans van slagen veel groter. Misschien is het handig om je profiel even aan te vullen met je woonplaats, dan kunnen wij daarop reageren?
 
Als je hulp kunt vinden bij het leren helivliegen is de kans van slagen veel groter. Misschien is het handig om je profiel even aan te vullen met je woonplaats, dan kunnen wij daarop reageren?

Hulp is altijd handig, eerst eens verdiepen in een heli kopen en dan leren vliegen.

Gaat me er nu meer om een goed model te vinden, de 600 komt behoorlijk in de kosten, de 450 gaat voor mij nog wel.
 
Hallo,

Ik heb zelf 2 jaar geleden een esky belt-cp gekocht.
Helemaal vliegklaar en compleet voor c.a. 150 euro.
Naar mijn idee is het een schaamteloze kopie van een t-rex 450 (deze is wel beter hoor)

Ik vlieg nu 2 jaar met mijn belt-cp en heb er erg veel plezier van, en daarbij zijn de onderdelen spotgoedkoop.
Vorige week boorde ik mijn heli de grond in bij een mislukte eerste poging 3-d vliegen.
Voor nog geen 15 euro en een uurtje werk kon ik zo de lucht weer in.

Ik weet niet of veel mensen mijn mening delen maar de belt-cp is niet duur en prima te vliegen.

veel succes met jouw zoektocht
 
Na een jaar ben ik er nog steeds niet aan toe gekomen om een heli te kopen.
Voordat de vakantie gaat beginnen wil ik me weer voor bereiden om eventueel een heli te kopen.

Ik heb weer wat met google gezocht en heb heel wat dingen gevonden.
t rex helicopter
Bijvoorbeeld. Er staan mooie dingen op die pagina.

Ik heb zelf een 8 kanaals zender + ontvanger. Futaba fx18.
Welke heli zou het beste bij mij passen?(beginner) Wil er natuurlijk wel langer mee vooruit kunnen.
Ik heb totaal geen verstand van gyro etc. Zou handig zijn als die er ook bij zou zitten.

De [FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT,sans-serif][SIZE=-1][FONT=Verdana,Tahoma,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Trex 450 Super Pro Combo of de [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT,sans-serif][SIZE=-1][FONT=Verdana,Tahoma,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Align Trex 450 Sport Super Combo Spektrum Complete Package zouden me wel aan kunnen staan of gaat dat voor een beginner erg ver?

Edit, hier nog een link: http://www.helifreak.nl/helikopters/ALIGN T-Rex 450/ALIGN HELICOPTERS/183/100/


[/SIZE][/FONT]
[/SIZE][/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Als je geduld hebt, kan het.
het nadeel van een 450 is dat deze door hun omvang en lage gewicht snel door wind beinvloed worden.
Kun je dus alleen buiten vliegen, zul je in nederland wel eens even geduld moeten hebben...

en een 600 kan best wat wind hebben voor hij moeilijk te vliegen wordt.

Voor de heli's waar je het over had..
De pro en de sport zijn niet hetzelfde.
De sport is eigenlijk een V2 met een paar kleine updates.
De pro is een nieuw frame ontwerp en heeft standaard een torque tube (de sport heeft snaaraandrijving voor de staart), twee volledig andere heli's dus.

Welke je kiest maakt niet zo gek veel uit, beide zijn gewoon goed. Aangezien je aangeeft dat je nog moet leren vliegen, kan een torque tube wat zorgen geven, deze zijn wat kritischer bij crashes. Met een snaar heb je wat minder schade, mocht een crash voorkomen.

Ik begrijp trouwens ook dat je voor een nieuwe zender wilt kijken?
Als je dat doet, probeer dan in ieder geval voor 2.4 ghz te gaan..

Beide pakketten zitten de servo's en gyro in de kit, je zal alleen nog voor een lader en evt een setje lipo's moeten kijken.

Succes!
 
Erop letten dat die FX18 wel een heliprogramma ondersteunt/heeft.. anders kan je de heli niet instellen en afstellen...
 
Snelle reactie, cool!

Ik ben niet op zoek naar een nieuwe ontvanger en zender, was meer om aan te geven dat ik er al eentje heb.
Ik wil graag buiten gaan vliegen, zoals ik het nu begrijp wordt dat dus lastig met een beetje wind. Dat wil zeggen dat ik al snel bij een 600 uit kom?

Edit: Even snel in de settings gekeken, ik kan in het menu bij model heli selecteren, lijkt me dat dit een zender is waarbij deze heli gebruikt kan worden?
 
Laatst bewerkt:
Is mijn fx 18 gezicht voor de heli? Er zit een heli mode op. Ik weet niet of de eis voor een zender in de loop van de jaren veranderd is?

Hoe komt het dat de 600 veel duurder is dan de 450 en 500?
http://www.helihobby.com/html/t_rex_600_heli.html
Op die pagina staan een aantal 600 heli's
Ik denk dat voor mijn doel de eerste geschikt is?

De producten die niet in het pakket zitten:
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT,sans-serif][SIZE=-1][FONT=Verdana,Tahoma,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]- K10390A-1 Dial Pitch Gauge
- HZ024 Hexagon Screw Driver Set

Zin die persee nodig? Een schroeven draaier set lijkt me een beetje overbodig voor een elektronica hobbyist?
[/SIZE][/FONT]
[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Univers,Zurich BT,sans-serif][SIZE=-1][FONT=Verdana,Tahoma,Arial,Helvetica,Sans-serif,sans-serif][SIZE=-1]Dial Pitch Gauge[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
http://im3.ebidst.com/upload_big/4/0/0/1224605485-27467-0.jpg
Waar is die tool voor bedoeld?
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk hou ik niet zo van namaak.
De prijs is hoger omdat de vliegeigenschappen goed zijn, er is naar veel gekeken. Dat is dan ook waarom ook voor dat merk wil kiezen.
 
Een echte auto kost ook meer dan een speelgoed auto:rolleyes:
Heeft natuurlijk te maken met de grote van de heli en de zwaardere
electronica die er in thuis hoort.;)
 
Tussen het wat lastiger leren vliegen met de 450 (kan absoluut hoor!) en de grootte en (crash)kosten van de 600 zit een mooie maat, de 500. Makkelijker, stabieler, te vliegen dan de 450, kan ook flinke wind hebben en de onderdelen zijn lang niet zo duur als van de 600.

Zo heb je een mooie mix van goede vliegeigenschappen tegen een betaalbare prijs.
 
Okee, dat is erg duidelijk en fijn :) Scheelt ook weer geld hahah
Ik had een winkel in amerika kunnen vinden, ik heb wel eens in amerika besteld en invoers rechten moeten betalen. Bestel een heli dan toch liever in nederland. Heb alleen nog geen winkel gevonden die ze verkoopt.

Wat valt onder flinke wind? windkracht? Kan de 500 aanzienlijk meer windkracht hebben dan de 450?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top