Betekenis Turns bij snelheidsregelaars

Discussie in 'Model elektronica' gestart door J.d.B., 29 apr 2009.

  1. J.d.B.

    J.d.B.

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Oostburg, Bergen Op Zoom
    Hallo allemaal.

    Sinds kort ben ik weer begonnen met modelbouw, waar ik een aantal jaar geleden mee gestopt was. Ik had toevallig nog een boot staan, alleen heb ik hier een aantal onderdelen van opgeblazen toen der tijd:hammer:(gewoon weg door de plus en min verkeerd op mun accu aan te sluiten, hoe stom kan je zijn).
    Nu wou ik dus een nieuwe snelheids regelaar kopen, alleen zie ik bij vele sneldheis regelaar staan: motorbeveiliging, en dan Bijv: 11 turns. Is dit het teken dat ik er alleen een motor op kan aansluiten met 11 turns:confused:.
    Heb er al een aantal uur zoeken opzitten, maar nergenst geven ze me echt duidelijkheid!!

    Groetjes,
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Weet niet waar jij al die uren hebt lopen zoeken, maar bij mij leverde de zoekopdracht "motor turns" in Google dit als eerste hit op.
     
  3. J.d.B.

    J.d.B.

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Oostburg, Bergen Op Zoom
    Waar het voor staat bij motors wist ik wel, alleen mijn vraag is wat het dan precies betekend bij een snelheids regelaar. Als er bij een snelheid regelaar staat: Motorbeveiliging, 11 turns. wat houdt dat dan precies in?? Miss beetje rare vraag, maar wil straks niet iets kopen waarvan ik niet eens weet of het wel gaat werken:wink:.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Google "motor esc turns", hit 1:
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    vergeet heel die turns toch..

    met een 12 turns motor kan ik alsnog een 12 turns regelaar opblazen.... ook een 10 turns regelaar kan ik ermee slopen.

    Veel belangrijker is het amperage van de motor en wat de regelaar aan kan.
     
  6. J.d.B.

    J.d.B.

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Oostburg, Bergen Op Zoom
    aaaa, oke. Nu is het wel een stukje duidelijker met behulp van die texst. En had al van iemand gehoord dat ik idd goed rekening moet houden met de ampere's.
    Dus zolang mun maximale stroom die nodig is voor mun motor maar kleiner is dan mijn regelaar aankan, en zolang mun aantal turns van mun motor maar hoger is dan de beveiliging van mun regelaar is het goed.

    bedankt:D
    groetjes,
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De waarde van het aantal 'turns' (wikkelingen) op regelaar (en van motor) is van nul en generlei waarde. Hoewel het aantal een grote invloed heeft op stroom en motorkarakteristiek, zegt het getal op zichzelf niets. Want er zijn veel meer dingen in een motor die stroom beïnvloeden: aantal magneetpolen, aantal statorpolen, ijzerkwaliteit en -diktes, magneetsterkte enz.enz. geometriën. Vergelijk het met de boring van een motor, zegt ook niets. Stroom/Ampère is het enige dat telt.

    Het aantal 'turns' is wel erg handig om gigantische discussies over te hebben, zonder dat de deelnemers in de gaten hebben dat ze appels en peren met elkaar aan het vergelijken zijn :)

    'Winds' zul je ook wel tegenkomen. In autoland bedoelen ze daarmee hoeveel draden parallel/tegelijk zijn gewikkeld. Hele veldslagen zijn erover uitgevochten. Het maakt niets uit, zolang de totale doorsnede van de parallele draden tesamen hetzelfde is. Wel is het zo dat hoe groter die totale doorsnede, hoe hoger het rendement van de motor.

    Mocht je twijfelen aan mijn woorden, kijk dan maar eens op 'mijn' site.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2009
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Zoals Cheeta al schreef, vergeet dat aantal turns nu maar helemaal. Ban dat naar de verre achtergrond met de bedoeling het helemaal uit je gedachte te wissen. Het aantal wikkelingen (turns) van een motor is een gegeven waar je totaal niets aan hebt bij het kiezen van de juiste regelaar bij je motor of motor bij je regelaar.

    Wat je moet weten zijn de volgende zaken:
    1. Welke accu spanning wil je gebruiken?
    2. Welk maximum toerental wil je gebruiken?
    3. Welk vermogen wil je gebruiken?
    4. Wat voor soort motor wil je gebruiken?
    5. Hoe groot mag de motor zijn?
    6. Wat voor accu wil je gebruiken?
    Wanneer je deze zaken op een rijtje hebt kan je op zoek gaan naar een motor/regelaar/accu combinatie voor jouw boot.

    Punt 1.
    Stel je wilt een LiPo accu gebruiken van 11,1V, dat zijn 3 cellen.

    Punt 2.
    Dat is wat lastiger want dat hangt mede af van de soort boot. Een speedboot zal een kleinere schroef met een hoger toerental gebruiken dan een jacht of een werkschip. Maar stel dat je op 10.000 omw/min uitkomt voor een beetje snel jacht.
    Dan kan je uitrekenen wat het aantal toeren per Volt is dat je motor nodig heeft. Dat doe je door 10.000 te delen door 11.1 dan kom je uit op iets meer dan 900 omw/V. Omdat dit getal altijd bij onbelaste motor wordt opgegeven moet je er om en nabij 10% bij optellen om op de juiste waarde uit te komen. Je krijgt dan ongeveer 1000 omw/Volt.

    Punt 3.
    Ook dat is een beetje lastig want dat hangt weer af van de schroef die je gebruikt. Je zal dus ergens een tabel moeten zien te vinden waaruit je kan aflezen hoeveel vermogen een bepaalde schroef (ongeveer) nodig heeft. Waar je dergelijke tabellen kan vinden weet ik helaas niet, misschien dat iemand anders je daarmee kan helpen.
    Maar stel je hebt 250 Watt nodig, ik ga tenslotte uit van een snel jacht dus daar zal best wat vermogen voor nodig zijn.
    De stroom die er dus continu door de motor met lopen is dan 250/11,1=22,5Amp. Die stroom moet je regelaar dus minstens kunnen verwerken. Het is echter beter om een beetje hoger te gaan in verband met eventuele overbelasting dus zou ik minimaal een 25Amp regelaar nemen maar liever nog een 30Amp type.

    Zo nu weten we al heel wat meer en gaan we op zoek naar een geschikte motor.
    Punt 4 en eigenlijk ook 5.
    Hier komt een heleboel persoonlijke voorkeur om de hoek kijken. Wil je een borstel motor gebruiken of een borstelloze motor? Borstel motoren zijn vrij simpele motoren die in een vreselijke hoeveelheid soorten en maten leverbaar zijn. Borstelloze motoren zijn er tegenwoordig ook te kust en te keur. Ze waren aanzienlijk duurder maar dat is de laatste tijd duidelijk minder geworden. Er zijn er nu zo veel en er is zoveel concurentie dat ze nauwelijks meer duurder zijn dan de borstel motoren van goed kwaliteit. Hetzelfde geldt voor de bijbehorende regelaars.
    Om alle mogelijke motoren te bekijken heb je een dagtaak aan. Dus kijk eens op het internet rond of ga naar de modelbouwwinkel van je voorkeur.
    Je weet dat de motor geschikt moet zijn voor 11,1V (dat zal wel 12V worden). Hij moet om en nabij de 22,5Amp gebruiken bij maximum efficiëntie en hij moet ongeveer 1000 omw per volt maken.
    Omdat er zoveel vesrchillende motoren zijn zal het zeker moeten lukken om er één te vinden die ook in je boot past. Je kan wel een leuke motor bedenken maar als die te groot is voor je boot kan je er natuurlijk ook niets mee. Dus kijk bij het zoeken naar een geschikte motor ook naar de afmetingen!
    Daar moet dan natuurlijk een passende regelaar bij komen.
    Let wel op dat de regelaar voor een borstel motor heel anders is dan één voor een borstelloze motor. Er bestaan wel regelaars voor borstelloze motoren die ook borstelmotoren kunnen aansturen, maar die zijn extra prijzig.

    Punt 6.
    De laatste stap de accu. Aan het begin hebben we al bepaald dat we een LiPo accu willen hebben. Die accu moet dus ook de continue stroom van 22,5Amp kunnen leveren. Gelukkig is dat niet zo'n groot probleem want een Lipo met een belastbaarheid van 15C moet dat al kunnen en die zijn er zat. Je wilt ook een beetje behoorlijke vaartijd dus kies je voor een flinke accu. 4000mAh of zelfs 5000mAh zijn ruimschoots te koop. Als je een accu hebt met een belastbaarheid van 10C dan kan je bij deze accu's al 40 of 50Amp eruit trekken. Dat moet dus ook geen probleem zijn.

    Ok, dit was dus een voorbeeld van hoe je kan bepalen welke motor, schroef , regelaar en accu je voor je boot nodig hebt. Aan de hand hiervan zou het toch moeten lukken om ook voor jouw boot een geschikte combinatie te vinden.
     
  9. J.d.B.

    J.d.B.

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Oostburg, Bergen Op Zoom
    dank je wel Ernst en Ron voor deze gedetailleerde uitleg :D. ik denk dat ik hier inderdaad wel al een heel eind mee kom. Ik zal eerst alles eens op een rijdje zetten, en daaruit zal dan vanzelf wel uitkomen welke regelaar ik kan gebruiken. Het is in ieder geval duidelijk geworden dat ik dat gedoe met die turns links kan laten liggen:D.
    nogmaals bedankt:worship:

    Groetjes,
    Jurian
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Micropuller.
    Dat stukje wat je citeerd is behoorlijke onzin. Aan het eind van dat stukje zegt de schrijver wel dat dit een versimpelde weergave is maar het is meer dan dat. Helaas voor de schrijver is mij duidelijk dat hij wel het klokje heeft horen luiden maar waar dat verrekte klepeltje hangt is hem nog niet duidelijk.

    Nog even iets over het aantal turns of te wel wikkelingen.
    Dit fenomeen is afkomstig uit de auto wereld. Daar kunnen ze we wel iets mee omdat er één vast gegeven is. Dat is de accu, dat is altijd een 6 cellen NiCad of NiMH accu van nominaal 7,2Volt. Daar valt dus niets te kiezen.
    Een motor met 10 wikkelingen zal meer stroom gebruiken en hogere toeren draaien dan een motor met 15 wikkelingen. Dus wordt het stroomgebruik bij deze motoren voor een heel groot deel bepaalt door het aantal wikkelingen. Dat komt absoluut niet door de lagere inwendige weerstand zoals in het stukje dat micropuller citeerd wordt gesuggereerd. De reden is totaal anders maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen.

    Voor de modelschippers en de modelvliegers is de keuze van de accu zo goed als vrij. Wij kunnen kiezen voor een hogere spanning en een lagere stroom om toch hetzelfde vermogen te ontwikkelen. Vandaar dat het aantal wikkelingen voor deze toepassingen een vrijwel waardeloos gegeven is. Als wij hoge vermogens nodig hebben kiezen we het liefst voor een zo hoog mogelijke spanning om zo de stroom te beperken.
    Lagere stromen betekenen minder verliezen dus langere vaar of vliegtijden. Wanneer je de stroom halveert worden de verliezen een factor 4 kleiner (het kwadraad)!! De stroom verminderen is dus zeer zeker zinvol.
     
  11. J.d.B.

    J.d.B.

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Oostburg, Bergen Op Zoom
    Vont het idd ook al een beetje een vaag verhaal haha... maar hij probeerde zijn best te doen ;).
    En dan had ik eigenlijk nog een vraag, of het mogelijk is om een regelaar die eigenlijk voor auto's is bedoelt in je boot te leggen? Of krijg je dan wel met die turns te maken, omdat Ernst zegt dat het fenomeen uit de autowereld komt. Want bij conrad hebben ze maar weinig uitzoek, en degene die een beetje degelijk zijn (wil er graag 1 met een JR stekkersysteem) moet je programmeren, maar zijn stationaire stand slaat hij niet op:confused:, beetje vaag.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Auto regelaars zijn meestal beperkt bruikbaar in boten om de reeds genoemde reden. Voor heel veel auto toepassingen is de maximale spanning niet meer dan 7,2V (of 7,4V). Als je dus een auto regelaar gebruiken wilt zit je vast aan deze relatief lage spanning.
    In sommige gevallen kan de koeling van de regelaar ook nog een probleem vormen. In een auto krijgen ze meestal nog wel enige rijwind langs de koelplaat maar in een (water)dichte boot is dat niet het geval. Je zal er dan waterkoeling op moeten maken. Hoe handig je daarin bent weet ik niet maar onmogelijk is het meestal niet. Regelaars voor in boten hebben meestal een ingebouwde voorziening voor waterkoeling als dat nodig is.
    je hoeft niet te stikt naar het stekkertje te kijken want ook een Futaba stekker is met een hele kleine modificatie hetzelfde als een JR stekker te maken. De Multiplex stekkertjes zijn feitelijk hetzelfde als de JR stekkers dus ook daar geen problemen. Daar komt bij dat een servo snoertje makkelijk is te vervangen als dat nodig mocht zijn. En er bestaan ook nog verloop snoertjes.
    Veruit de meeste "moderne" regelaars hoef je of maar één keer te "programmeren" of hij stelt zichzelf automatisch in bij het inschakelen. Dus ook daar hoef je je niet echt zorgen over te maken. Je bent natuurlijk ook niet verplicht om alleen bij Conrad te kijken. Als zij niet hebben wat je wilt dan moet je gewoon iets verder kijken. Er zijn zo veel modelbouw winkels via of op het internet te vinden dat je echt vrij makkelijk een geschikte combinatie moet kunnen vinden.
     
  13. J.d.B.

    J.d.B.

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Oostburg, Bergen Op Zoom
    oke bedankt :), ik zal dan maar eens gaan speuren op het internet om een goede regelaar te vinden.
    In iedergeval allemaal bedankt!!

    groetjes,
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ok, mijn eigen kennis wat dit onderwerp betreft is beperkt tot het gebruik in auto's. Zal me voortaan wel bij mijn leest houden en me beperken tot zaken als verbrandingsmotortechniek en metaalbewerking. Mea culpa, mea culpa :worship:
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat is natuurlijk ook niet nodig! Het probleem is alleen dat er zo veel van deze "onzin" rond gaat die als waarheid en niets dan de waarheid wordt verkondigd. Zoals ik al schreef kan men er in de auto wereld wel wat mee omdat daar die accuspanning een vast gegeven is. Daar is het dus minder onzin dan voor de rest van de modelbouwwereld.
    Toch zou het uitgaan van de "echte" gegevens zoals ik heb uitgelegd ook daar beter zijn. Die zeggen toch veel meer over de prestaties van de motor. Het aantal wikkelingen zegt toch te weinig hierover. Zaken zoals de sterkte van de magneten, de wrijving van de as in de lagers, de verliezen in het gebruikte ijzer in de rotor (borstel motor) of stator (borstelloos), de verliezen in de koperdraden en zeker de verliezen die door de eventuele koolborstels ontstaan tellen allemaal ook mee. Al die zaken samen kunnen er toch voor zorgen dat een 12 turns motor sneller en sterker is dan een 10 turns motor. Dat zou volgens de theorie achter het aantal turns niet zo mogen zijn.
     
  16. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    daarbij komt nog de overbrenging die veranderlijk is per auto,
    de timing die niet gelijk is.
    ik heb 1 motor een 23 turns die echt langzamer is als een meer getimede 27 turns.
    en heb je recht opstaande koolborstels .en liggende ...
    veel variabelen bij deze motoren.

    je begint met een kleine pinion en kontroleerd de temperatuur van de motor na 2 min.
    te hoge temp is kleiner pinion,koude motor een wat grotere ,als je sneller wilt.

    wiebe.
    ook de temp van de regelaar controleren!!
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog even een extreem voorbeeldje:
    Neem een motor uit een trein (ICE, TGV, dat soort werk) en wikkel hem met 10 turns(windingen) en neem dan een RC motor met 10 turns. Volgens de regelaar fabrikant zou zijn regelaar die treinmotor kunnen 'hebben'.

    'Turns' geeft alleen vergelijkende informatie als de rest van de te vergelijken motoren helemaal identiek is: aantal magneet- en statorpolen, hun geometrie/afmetingen en sterkte, draaddikte, stator- en rotor-ijzerkwaliteit, dikte van de statorplaatjes (hoe dunner hoe beter), luchtspleet tussen rotor en stator.
    Kortweg: 'turns' alleen bruikbaar bij motoren uit zelfde serie waarin alleen het aantal windingen verschilt.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2009
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    eventjes mee moeien

    een auto regelaar kan in een boot maar
    het probleem zit in de programatie van de regelaar en dan bedoel ik niet de nul stand maar de hele opzet van de regelaar
    een auto regelaar heeft normaal een rem (kan je bij sommige uitschakelen)
    maar je zit steeds met die dode tijd tussen voor en achter uit wat voor boten een ellende is want als ik moet stoppen door achteruit te slaan (er is geen andere manier)dan moet dat direct gebeuren en niet een paar seconden later
    ook zijn er regelaars voor auto's die maar een beperkt aantal sec achteruit werken en dan stoppen (er is niemand die met een auto 1 minuut achter uit rijd )wel met een boot moet je wel langer dan dat achteruit kunnen varen

    sommige auto regelaars hebben BV 40 amp vooruit 20 amp achteruit
    als je dan achter uit slaat heeft je regelaar (als je motor 30 amp trekt) het wel eventjes heeeeeeeeeeeel warm

    nog een verschil is dus de rest van de programatie
    als je met een auto gas geeft dan gaat die reeds snel beginnen te rijden (10% )van de stick uitslag om daarna te versnellen tot topsnelheid
    bij een schip heb je liever 20%of 30% langzaam varen om daarna te versnellen tot max speed
    bij sommige regelaars moet je oppassen wat de bec betreft
    de robbe rocraft kan tot 12 volt maar dan wel zonder bec (kleine lettertjes in de handleiding)de bec staat opdezelfde koelplaat als de power fed's en wordt dus mee warm en slaat dan uit

    ik gebruik nu norbert bruggen zijn regelaars

    hier de info er over
    Abmessungen: 14 x 27 x 50 mm

    Gewicht: 14,6 g

    Betriebsspannung: 7-17 V
    Nennstrom: 9 A , Strombegrenzung bei 40A
    ( Brückenendstufe mit 0,038 Ohm)

    Ausgangssignal: variable Taktfrequenz
    (Sigma-Delta-Modulation)
    max.900Hz
    BEC (optional): 1A bei 7,2V
    0,6A bei 12V

    en deze regelaars hebben al de nadelen van de auto regelaars niet en kosten 35 euro
    hier de site Modell-Uboot-Spezialitäten
    en dan doorklikken naar menu en elektronik
    de grafiek van de programatie heb ik wel maar kan ze hier niet posten (mag niet LOL)

    groetjes raf
    en een boot is geen auto
     

Deel Deze Pagina