F3A B/C wedstrijden 2009

Discussie in 'F3A' gestart door NoLimit, 27 nov 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Het is al lastig om clubs te vinden voor een dag, laat staan voor een heel weekend. Ik denk dat dat bv. bij mijn eigen club behoorlijk wat weerstand zou opwekken..
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Eigenlijk zou je een veld moeten oprichten, dat het hele jaar door bijna alleen voor wedstrijden gebruikt zou kunnen worden, hmmmmm.................:)
     
  3. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Een weekendwedstrijd hoeft toch niet per se bij één club?

    Je kan bijvoorbeeld zaterdag in Utrecht twee ronden B en twee ronden C en dan zondag in Waddinxveen weer 2x twee ronden doen?

    Hoewel ik dan persoonlijk toch liever de klassen zou splitsen, dus zaterdag B en zondag C of andersom. C-vliegers die graag met de B-vliegers praten kunnen dan desgewenst beide dagen aanwezig zijn, anderen kunnen na één dag naar huis.

    Ik heb zelf het gevoel (kan het uiteraard niet hardmaken) dat het bereid vinden van clubs voor vier extra wedstrijddagen het minst lastige onderdeel van het probleem is.
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    :worship:
    Doe jij dat even. Lijkt me geweldig.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja precies, het is maar een hersenspinsel he:D
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ha! Doen we een wedstrijdweek, zijn we gelijk voor het hele jaar klaar :)

    Volkert
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hahaha, dat is een goeie Volkert:D
     
  8. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Hallo Hans,

    Helaas moet ik je teleurstellen.
    Zoals gezegd heb ik door:
    1-tijdgebrek (het vele trainen om op dit niveau te kunnen presteren)
    2-vermoed aanleg gebrek (alle functies tegelijk en onder druk perfect beheersen)
    3-de hoge kosten

    momenteel geen aspiratie om F3A te gaan vliegen.
    Wel heb ik diep ontzag voor de prestaties die ik afgelopen zondag heb gezien. Zowel van de winner als van de nummer 12. Het schrijven was voor mij absoluut zeer leerzaam.
    In theorie beheers ik de figuren al aardig, maar voorlopig houd ik het bij mijn electrozwever.

    Wellicht tot volgend jaar bij MVC Wieringermeer.

    Groeten van Jan.
     
  9. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Bram,

    Ik vlieg nu al enkele jaren F3A, en daar zie je over het algemeen geen B of C vliegers. Een enkele keer komt er iemand kijken, dus ik wil die vliegers niet voor het hoofd stoten! Dit verbaasd mij overigens zeer. Toen ik nog C en daarna B vloog ging ik regelmatig kijken bij de A, en daar heb ik veel van geleerd. Je praat veel, vraagt veel en je ziet toch vaak de nieuwste modellen met de nieuwste oplossingen. Daarnaast kun je veel vragen over hoe er gecoached wordt.

    Het idee dat C-vliegers de volgende dag komen kijken bij de B-vliegers en vice versa is volgens mij een illusie. Dit gebeurd gewoon niet.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Ik denk dat je daar best eens gelijk in kunt hebben. Ik weet niet hoe het voor de rest zit, voor mij is het voornamelijk een punt van afstanden en kosten. Als je 200km moet rijden zit daar ook een prijskaartje aan en dat kon ik mij vorig jaar niet veroorloven.
     
  11. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg

    Het kostenaspect is inderdaad 1 van de redenen. Ik denk bovenal dat wij een sport bedrijven die door de meeste niet als teamsport gezien wordt maar als een individuele sport. En dat de keuze snel gemaakt wordt voor zelf vliegen op de thuisclub ipv de moeite nemen om en te reizen, wat kosten met zich meebrengt, en een dag te investeren waar zelf niet gevlogen kan worden. Alle andere positieve aspecten worden nogal over het hoofd gezien. Of niet belangrijk genoeg gevonden. En dat is uiteraard jammer.

    Als je het vergelijkt met hoe andere landen dit doen dan zijn wij wel een uitzondering. In duitsland en frankrijk wordt het toch meer als een teamsport gezien. Met ook behoorlijk goede resultaten.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Ik kan niet voor anderen spreken, maar als het kostenplaatje er niet was, was ik er wel geweest.. er is veel te leren door te kijken naar mensen die beter vliegen dan jij (en dat zijn er in mijn geval nogal wat) en los daarvan zijn we toch uiteindelijk allemaal idioten met dezelfde afwijking en dus is het naast leerzaam ook gewoon leuk.. maar goed, denk dus wel dat je gelijk hebt dat men niet teveel moet verwachten van piloten uit 1 klasse die op een andere dag komen kijken bij een andere klasse..
     
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Die illusie heb ik natuurlijk ook niet. En daarom zie ik het ook niet als bezwaarlijk om B en C te scheiden. Als ik moet kiezen tussen (I) een minder volle dag en meer vluchten doen door B en C te scheiden of (II) B en C bij elkaar houden zodat je bij elkaar kunt kijken, maar dan een overvolle dag en maar twee vluchten, dan kies ik voor I.

    Mensen die wél graag bij de andere klasse kijken kunnen dat toch wel doen, ook als het niet op dezelfde dag is. Zelf zal ik ook af en toe bij de A gaan kijken, maar niet elke wedstrijd. Het is toch altijd dezelfde afweging - ga ik zelf oefenen of ga ik ergens anders toeschouwen.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Precies, als je iemand "gewoon" zou vragen of hij een lagere klasse zou willen jureren (of schrijven bij een hogere) zonder voordelen voor zichzelf, dan zou die persoon wellicht minder snel geneigd zijn om te willen helpen. Nu alle C en B vliegers zien dat het nu wel erg druk wordt waardoor we slechts 2 vluchten kunnen maken, denk ik dat de keuze die Bram aangeeft, wel heel erg snel leidt tot het wél bereid zijn om te willen helpen:)
     
  15. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    B en C scheiden?

    Ik ben newbee in de C, maar als ik zo onbescheiden mag zijn: wat mij betreft scheiden we de B en C klassen.
    Ik vind het wel van belang om zo spoedig mogelijk, zo veel wedstrijdvluchten te maken als mogelijk (helaas wel tijdens de 2e wedstrijd verhinderd). Dan raak ik de klamme handen kwijt en went het hopelijk sneller, dat figuurvliegen aan een stuk.
    Reiskosten spelen een rol, maar ik zou zeker ook af en toe eens gaan kijken bij de B en A (maar voelde me de 1e keer in Oss al enigzins overweldigd door alle info die ik mee kreeg). Hoofdzaak voor mij is ritme en routine op doen. En juist dat zal niet mee gaan vallen met maar 2 vluchten op een dag. Een wedstrijd vliegen is toch heel wat anders dan met behulp van een coach figuren vliegen op je eigen veld.
    Het mogen er van mij wel 4 vluchten op een dag worden ;-)
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2009
  16. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    of je nu 2 of 3 vluchten doet op een dag, een wedstrijd is om je kunnen te laten zien aan een jury.

    Wie een wedstrijd gebruikt als training is verkeerd bezig.

    Trainen doe je op je eigen veld met je eigen coach en eigen middelen.
    Als je zoals Bert al zei elke trainingsvlucht als wedstrijdvlucht beziet, leer je meer bij dan je zenuwachtig te maken op een wedstrijd.

    Ritme en routine doe je dus op door te trainen. Als je de stress van een wedstijd niet aankunt, maakt het niet uit of je er nu 2 of 4 doet op een dag, integendeel.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Daar gaat het niet om Peter, veel mensen verknallen hun eerste vlucht vaak (ik ben geen uitzondering) waardoor een 3e vlucht ervoor zou zorgen dat er een schrapronde kan komen, dat is wel zo prettig. Het heeft niet (alleen) iets met stress te maken, maar ook gewenning aan een vreemd veld. Daarbij is 2 vluchtjes natuurlijk ook niet echt overdreven veel als je zo lang in de auto hebt gezeten:)

    Het argument van H. de Winter kan ik me overigens ook wel in vinden.
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    3W, ja opzich heb je gelijk, een training moet je als wedstrijd zien, een wedstrijd niet als trainig. Maar, als je nog nooit 1 F3A wedstrijdvlucht hebt gezien, en je caller en iedereen op je club ook niet. Dan kan het toch niet anders, je kan het vliegen zoals jij denkt dat het moet maar als het anders blijkt te moeten...

    Zo had ik een ongelofelijk stomme fout erin zitten tijdens het trainen, (ik heb alleen Hans enkele A figuren zien maken, en wat filmpjes gezien voor de wedstrijd) om de een of andere vage reden deed ik 2 halve rollen tegengesteld, ipv 2 hele rollen tegengesteld. Gelukkig door mijn caller goed te instrueren ging dit op de wedstrijd goed.
    Ik zag deze wedstrijd toch echt als training, niet om een prestatie neer te zetten maar om te leren. Volgende word al anders.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Een wedstrijdvlucht is en blijft een training, alleen op andere punten.

    De figuren kun je trainen. Het programma ook. Maar het presteren onder wedstrijddruk en voor een jury niet.

    Ik merk bij mijzelf dat de zenuwen iets minder worden, maar ik sta nog steeds met m'n knietjes te knikken, zeker bij de 1e vlucht van de dag.

    Dat is iets wat je domweg niet op een andere manier kunt trainen.
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Nando / Robino, trainen vanavond?
     

Deel Deze Pagina