Depron educator op brandstof

Luppie

verslagschrijvers
filmpje van maiden op pagina 7 !!

Hallo allemaal hier mijn eerste post op dit forum.
Ik heb een angel XL elektro vliegtuig daarnaast enkele 1:8 auto's op brandstof.

Ik ben deze week begonnen met de bouw van een depron vliegtuig die uiteindelijk moet gaan vliegen met een 3.5 cc motortje. Ik weet dat het vragen is om moeilijkheden omdat brandstof depron laat smelten maar we zullen zien.

Heb ooit een auto van iemand over genomen en kreeg daar een vliegtuigmotortje bij. Deze heeft voor het laatst gelopen toen ik nog in de luiers rond kroop.
Eerst een proefmodel gemaakt voor de fun.

het resultaat
full


hier gooit mijn dochter van 2 hem weg (ja mijn zoontje had ergens jeuk)
full


Dit leek mij een leuk project voor de zomer dus ik ben op zoek gegaan naar een bouwtekening. en dit is het resultaat
full


Ik wil een wingspan van rond de 110 cm met een lengte van rond de 80 cm want dat is iets wat dit motortje zou moeten kunnen trekken volgens mij.

Ik heb een vuren lat genomen en daar om en om depron en vuren ribben op gemaakt. Dit geheel komt een 6mm laag depron overheen gelijmt met hobbylijm. Ik heb gekozen voor vuren omdat het redelijk ligt is, goedkoop en overal te krijgen.

full


2e helft in de lijmklem en een nachtje laten drogen
full


het resultaat hiervan was wel dat het depron wat ingedeukt is geworden dus de volgende keer toch voorzichtiger zijn.
De bedoeling was dat de vleugel aan de voorkant recht was en aan de achterkant schuin in een botte punt zou lopen maar door mijn uitgebreide bouwervaring (kuch) is het een lichte v vorm geworden naar voren toe. Ook 3mm depron in het midden geplakt ter versteveging.

hier in de keuken onder een stapel boeken om te drogen
full


Ook de wingspan is iets meer geworden namelijk 140cm. Ik kan hem nog wel verder trimmen maar wil daar mee wachten misschien is dit nog niet zo slecht.
Hij weegt nu 180 gram
full


Ik heb gisteren het motortje er eens bij gepakt maar die zat muurvast. Ook de caburateur bewoog geen millimeter. dus heb ik de vol laten lopen met oude brandstof en hem een tijdje in een bakje brandstof ondergedompeld. na 2 uurtjes er uit gehaald en toen kwam de boel aardig los. en na een poosje draaien en bewegen liep hij weer helemaal soepel.

zo heeft hij jaren op zolder gelegen
full


Natuurlijk moest ik wel testen of hij nog loopt dus de motor in een bankschroef geklemd mijn nieuwe tankje er op aangesloten en toen de voorgloeier er op. Bij de eerste slinger die ik aan de propeller gaf sloeg hij al aan!!!!!!!!!:D hij liep drie slagen. toen na een paar keer proberen bleef hij lopen. na het instellen van de naald liep hij prima en hem hem een paar minuten laten lopen. alleen vol gas maakt hij niet heel veel toeren misschien komt dat omdat ik moderne automotortjes gewend ben. Die janken er over als die vol gas gaan maar ik vond deze vrij tam blijven.

hier nog een foto van de bestelde onderdeeltjes zoals een tankje, propeller met spinner, scharniertjes en motorsteun.
full


Ook ben ik begonnen met het staartgedeelte met schaniertjes tussen 2 lagen 6mm depron gelijmt
full


Moet de staart nog wel schuin weg schuren zodat hij meer een vleugelvorm heeft.

Ik vraag me allleen af of de 140 cm wingspan een probleem is omdat nu de verhouding met de staart 1 op 4 is geworden en die was 1 op 3 dus de staart is misschien wel te klein?
heeft iemand een iedee wat het totaal gewicht ongeveer mag zijn voor dit soort vliegtuigen met 3,5cc ? Ben namelijk bang dat hij toch te groot/zwaar word.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd hoe dit gaat worden...ik ga dit draadje wel in de gaten houden ;)
Ziet er tot nu toe wel goed uit, hoop idd wel dat het gaat lukken met het brandstofmotortje!
 
Ik weet dat het vragen is om moeilijkheden omdat brandstof depron laat smelten maar we zullen zien.

Dit is een methanolmotorje, depron kan gewoon tegen methanol. Als je er een benzine motor op zet is het een ander verhaal...

Een vliegtuig voor een 3,5cc moet niet ver over de 2kg moet gaan wegen, maar met depron zal dat zeker wel lukken.
Ik zou er wel rolroeren op maken, want met jou vleugel heb je denk ik wel kans op afwijking, en dan kan je dat bij trimmen.
Het is een goed idee, mits je vooral bij de motor goed verstevigd met een beetje triplex en daar veel depron omheen.

Grt Ron
 
ik denk dat je niet eens bang moet zijn voor het bestendig zijn maar eerder tegen het uit elkaar trillen van het toestel ;)
in ieder geval een abbo erbij
 
maar eerder tegen het uit elkaar trillen van het toestel ;)

Dat valt ook wel mee bij een 3,5cc maar de prop moet wel geballanceerd zijn.
Ik heb ooit een motor op een steun, op een tripex plaatje aan een stuk piepschuim vastgelijmd.
Dat ging prima! zorg wel dat je (ruim) voldoende oppervlakte hebt voor de lijm.
 
Heb ook wel miujn bedenkingen, maar toch niet geprobeert is altijd mis. Even over je bouwmateriaal, vuren is erg zwaar beter kun je bij de Gamme een plaatje Hobby triplex 3mm halen. Dit is sterk-licht en goedkoop :). Succes ben nieuwsgierig naar het eindresultaat.
 
Dit is een methanolmotorje, depron kan gewoon tegen methanol. Als je er een benzine motor op zet is het een ander verhaal

Inderdaad ik heb het even getest en het heeft geen invloed :p ik hoop dat de lijm er ook tegen kan.
Die rolroeren laat ik nog even zitten omdat het anders wel erg ingewikkeld word met de besturing Ik moet namelijk nog beginnen met leren vliegen :rolleyes:.

Ik heb voor de body (zal vast wel een andere naam hebben) pvc L profiel gebruikt die is ongeveer 1 bij 1 cm en 1 mm dik. die iets opgeschuurt zodat de lijm beter hecht.
full


even kijken of het motortje wel past met op de achtergrond de vuren steun voor de vleugel met de vleugel er los op.
full


hier een kleine overzicht van hoe het er uit gaat zien
full


toch vraag ik me af of de staart niet wat groter moet omdat de verhouding nu 1 op 4 is. Ik heb trouwens de vleugel en de staart geschuurd en zo de lelijke deuken mooi weg gekregen.
full


Hier de zender van mij die ik ook gebruik voor mijn autoos (ja is 35 mhz kuch kuch) Net als de motor en de servo's ergens uit de jaren 80. Misschien dat ik toch een stel kleinere servo's haal omdat deze bakbeesten 55 gram wegen. Heb al wel een nieuwe ontvanger.
full

full


zo ik ga nu snel verder met knutselen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je geen rolroeren erop maakt is het een must dat je er wel wat V-stelling inzet.

Die servo's zijn veel te zwaar inderdaad. Dat gewicht kan je beter in een sterke constructie steken.
 
Ludozzz heeft gelijk, zonder rolroeren zal je V-stelling moeten maken (dus de vleugel met de tippen iets omhoog wijzend) anders zal je geen behoorlijke bocht kunnen maken. En dat wil je niet omdat je toch al geen vliegervaring hebt...

Stabilo (achtervleugel) kan inderdaad best wat groter, hóéft niet (maar ook daarin geldt dat het dan wel wat makkelijker te vliegen wordt).
Ook wordt het wat makkelijker te vliegen als je de afstand tussen vleugel en stabilo wat groter maakt (voor een zwever is spanwijdte=2x romplengte heel gewoon, bij motorkisten is dat vaak 1:1).
Heel belangrijk is dat je er wat instelhoek in bouwt, dwz dat het stabilo met de achterkant een paar graden omhoog moet wijzen t.o.v. de vleugel. Doe je dat niet dan vliegt het écht niet... en het helpt ook als de motor juist een paar graden omlaag wijst. (Anders wil-ie under power alleen nog maar loopings maken).

Een volgende keer zou ik de vleugel maken van 3mm depron, dan blijft er nog wat van het profiel over... dat maakt in sterkte weinig uit.
Toch altijd leuk als iemand het "the hard way" gaat proberen. Mocht het niet vliegen, hoop ik wel dat je jezelf nog een wat makkelijker herkansing gunt...
 
Wat een toeval. Ik heb sinds kort net dezelfe zender gekregen! Evenals een aantal kleine brandstofmotortjes. Ik zou wel eerst willen beginnen met een electro trainer te bouwen.
 
Begint er al aardig uit te zien, maar ik zou er écht rolroeren op maken.
Daarmee zal hij een stuk makkelijker te besturen zijn.
Je kan ook schanieren maken door het depron +/- 30 graden af te schuinen, en door er aan de bovenkant tape op te plakken.
Mag ik ook vragen wat voor lijm je gebruikt?

grt Ron
 
Luppie heb je wel eens van flutter op de roeren en vleugel gehoord? Nee? Je gaat het meemaken!

Abo en ben benieuwd naar de afloop....vind het wel jammer dat de hobby zo benaderd word, dit is geeft geen positieve indruk voor de hobby. Bovendien vind ik een 3,5 cc op depron totaal onverantwoord ivm veiligheid, heb je daar al eens over nagedacht?

Heb je vliegervaring?
 
Bart: trillingen!!!! Ik vind de motivatie niet om uitgebreid te reageren, er is hier niet nagedacht over vliegtuigbouw, constructie, vliegveiligheid etc. GEEN ervaring aanwezig en voor mijn gevoel word er maar wat gedaan.

Als je serieus wil beginnen met deze hobby ga naar een club laat je voorlichten, ga naar een goede winkel en start met een bouwdoos!
 
Mensen plakken inderdaad wel meer geks op schuim!
Na een slechte ervaring met een electro motor en een balsakist, plak ik nog liever een 6,5cc op een piepschuim plank!!!
(electromotor foute timing... motorkap kapot, motorsteun versplinterd, aluminium steuntje in 3 stukken, motor in 3 delen)
 
leuk project

ik zou de neus stevig maken in verband met het starten van je motor
dat krijgt nogal klappen bij het staren.
wat je ook in het oog zal moeten houden denk ik is het gewicht CG de staart zal veel lichter zij als je hem bouwt met depron dan met balsa .
om dit te verhelpen zou je de servo's misschien meer naar achter kunnen in bouwen.
ik blijf dit volgen ;)

ik wens je veel succes
 
Als je serieus wil beginnen met deze hobby...
Waarom zou je serieus moeten beginnen met deze hobby?
Natuurlijk zijn er riskante kanten aan, met brandstof en ook met electro. Maar als iemand het per sé zelf wil ontdekken dan heeft dat ook iets charmants. Dan moet je niet meteen gaan roepen dat deze sport alleen SERIEUS mag worden beoefend.
Dat geeft toch echt een beetje blijk van, huh, REGENTENMENTALITEIT...

Ik snap wel dat je bezorgd bent over de veiligheid van Luppie en zijn gezinsleden, en over de reputatie van deze hobby. Maar ook dan zou je meer bereiken door Luppie uit te leggen wat-ie volgens jou moet weten.
Trillingen zijn denk ik een van je mindere problemen. Depron is behoorlijk elasties. Persoonlijk denk ik dat het niet zal meevallen om die 3.5 cc door zijn compressie te draaien zonder dat de andere hand het depron fijnknijpt...
 
Hahaha nou toch leuk om te zien dat het een heuse discussie word hier.

Ik ben al bij de lokale vliegclub langs geweest en ik ga het ook heus niet zelf het luchtruim in sturen de eerste keer. Ik heb al aardig wat ervaring met brandstofmotortjes en weet dat het geen speelgoed is.

Heb je vliegervaring?
Ja een ik heb ook wel een vlieger zo'n delta met 2 touwtjes maar geen ervaring met brandstof vliegtuig. Heb wel een elektro vliegtuig met 105 cm wingspan
hier in actie in de weilanden
full


O ja en over de afloop heb ik ook geen illusies want vroeg of laat zal hij de grond in een verkeerde hoek raken met een te hoge snelheid dat geld voor bijna alle modellen toch?

Die V stelling in de vleugels is niet helemaak goed uit de verf gekomen omdat ik de lat die er in zit niet door wilde zagen ivm sterkte dus zit er nu een heel lichte v in van 3 cm ofzo. Misschien toch de vleugel doormidden zagen en weer aan elkaar maken in een v. Lijkt me makkelijker dan dat ik er nog een bedieningsmogelijkheid er bij krijg
Ik zat zelf ook aan te denken om de staart veel langer te maken omdat het zwaartepunt nu 5cm voor de vleugel zit of ik moet de servo's achterin doen.
Trouwens over het gewicht van die servero's het totaalgewicht komt iets boven de kilo (1100 gram) zonder landingsgestel met brandstof.

Tja en of ik de hobby wel serieus neem???? Het heet toch modelbouw en niet modelvliegen dat is toch het extraatje die 5% van de hobby in beslag neemt. Na het crashen is het weer een paar weekjes knutselen bij de vrouw aan de keukentafel.

Over het uitelkaar trillen ben ik echt niet bang. Wel ben ik bang dat de lijm waarmee de motorbehuizing in elkaar zit door warmte en misschien brandstof los gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top