Looping !?

Hey hallo, na veelvuldig FF en nose-in met de T500 te hebben gevlogen, wat allemaal prima gaat wilde ik me gaan begeven in de eerste acrobatische figuren. Ik zat te denken aan de looping, uiteraard heb ik er eea. over gelezen maar vroeg me af wat nu de beste methode is om een looping te proberen te vliegen.

Het is de bedoeling om vol gas te vliegen, recht uit en dan de up-stick helemaal of deels naar je toe trekken, is dat dan de gehele looping of na een halve weer zachtjes richting neutraal? Ik wilde de looping in FF mode proberen of is idle up een betere mode? Voorlopig wilde ik nog even FF vliegen vanwege de langere vliegtijd.

ciao en bedankt voor info.
 
Voordat je aan de aerobarics gaat is het zoiezo verstandig om aan de idle up te wennen, en daarin wat rond te vliegen, 8en enzo.

Dan is een looping op zich wel een mooi 2e figuur, ik zou met een stallturn beginnen.
Maar eerst veel op de sim doen, dit helpt echt. Als je het daar kan dan kan je het in het echt ook. Tot nu toe is dit bij zo geweest voor alles wat ik op de sim kan.

Een loop vliegen doe je niet door 'vol gas' (ik neem aan dat je pitch bedoeld) te vliegen, dat is zoiezo niet verstandig. Maar wel met een redelijke snelheid. Dan wat up, hoeveel hangt van jou instellingen en heli af, maar niet vol.
Hoeveel pich en 'up' het echt moet zijn kan ik niet uitleggen, ik kan er niet naar kijken terwijl ik vlieg ;). Maar het wisselt wel. Nooit negatief pitch in een looping, dan staat hij stil en maak je meer een flip.


(Trouwens gister mijn aller eerste inverted loop gedaan. :D Wat overigens het eerste figuur is dat ik niet eerst op de sim kon, verder altijd eerst sim daarna werkelijkheid.)
 
Negatief in een looping kan zeker geen kwaad! Als je ze mooi en groot wilt doen.

Idle up moet niet, wel aan te raden. Je kunt ook eerst een soort van flip/loop doen. Weet niet of dat makkelijker is, dat is persoonlijk. Met een beetje voorwaartse snelheid flink wat pitch up langzaam aan elevator trekken steeds minder pitch en als je zoiets hebt het is goed geweest, flink door trekken aan elevator en hij staat recht. Ziet er niet mooi uit maar is een leuke escape. Gewoon wennen aan het idee dat hij even op de kop ligt en niet teveel bij denken.
 
Als je negatief gebruikt in een 'looping' weet ik niet wat het wel is maar is het geen looping meer.

in een looping zijn de krachten op de heli 1 kant uit.
Bovenin kun je dicht bij neutraal komen maar nooit negatief.
 
Negatief moet je alleen gebruiken voor windcorrectie.
Anders ga je niet lager dan nul.

Ik zou het zo doen:
- Aardige snelheid, en die vast houden
- 3/4 nick geven en vast houden
- NIETS veranderen totdat hij weer recht ligt.

Issie dan mooi? NEE !!!!
Maar je hebt wel de eerste schrik er uit.
Dit een paar keer doen voor het gevoel.

Dan de pitch gelijkmatig verminderen totdat je bovenop 0 graden pitch hebt. En dan weer pitch opbouwen op de terugweg.
Met windkracht 0 heb je dan een mooie loop.


Vliegen, en dus ook loopings, doe je minimaal in idle-up1
Idle-up0 of Normal mode gebruik je alleen voor optoeren van je heli.
Stel:
In Idle-up 0 maak je een looping.
Je schrikt, geeft negatief = motor uit of bijna uit 8-O

Idle Up uitleg: Jupiter Modelvliegclub
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond ook mijn 1e loopings gemaakt :D
(en ik wou juist eerst een stall turn doen :o)
 
Als je een looping rustig doet moet je wel negatief geven. Aankomen vliegen met een vaart, omhoog en pitch nul of positief is ook leuk maar een stuk sneller. Een ruime langzamere looping vind ik persoonlijk mooier ;)

Met aanzienlijke wind geef ik bijna altijd negatief voor de symmetrie ( ligt eraan hoe je de looping in gaat, wind van voren, zijkant etc.)
 
Dan nog moet je geen negatief geven....... Een mooie ruime looping maak je ook door snelheid, hoe krijg je hem anders netjes met de neus omhoog het eerste deel? Je gaat alleen meer naar 0 terug dan met een kleine looping. negatief geef je niet of je moet stil vallen bovenin en dan doe je iets fout ;) Als je snelheid erin houdt geef je nooit negatief.
 
Kom maar eens kijken :P

In het begin geef je natuurlijk geen negatief. Als je een looping rustig en beheerst doet past negatief daar prima in. Ben trouwens niet de enige die dat doet. Probeer het zelf maar eens ;)
 
Maak je ze nou eens 3 keer zo groot...

Moet wel zeggen dat het ook afhangt van het formaat. Een 450 of een 500 vlieg je ook wat dichterbij, daar kun je geen loopings mee doen zoals een 90 of 50 size.

Een loopje zonder negatief prima :P maar echte grote powerloops krijg je dan nooit.
 
tja, hoe groot is groot dan eigenlijk? Met een 50er vlieg ik ze 30 met meter diameter schat ik.

Een power looping is dan een ander figuur en niet zo zeer een looping...... eeh tja, ik bedoel het denk ik anders als dat overkomt :)
 
Ik denk dan aan een meter of 120. Naja powerlooping, zit meer power in omdat ie groter is ?

Probeer maar eens voor de grap de loop groter te maken met wat negatief. Proberen kan geen kwaad toch ;)
 
Het gaat hier om een beginner die zijn 1e looping wil doen, ik ben het helemaal met wrobijns eens.

Eerst maar positief en gewoon wat nick.
Een lelijke niet heel erg grote looping eerst goed onder de knie krijgen, helemaal comfortabel mee zijn, daarna perfectioneren.

Wat er allemaal nodig is voor een perfect ronde enorme looping terwijl er wind staat is een ander verhaal.

Ik vlieg mijn loopings met de T500 een meter of 20-30 meestal, kan wel groter, moet mss eens kijken hoe groot me lukt. Maar 120m lijkt me niet mogelijk.
 
Probeer eerst mooi stall turns te maken recht voor je.
Zodra je dat goed beheerst kun je de heli op het bovenste dode punt, bij voldoende hoogte, gewoon door naar achter trekken en je hebt je eerste loop ;)

De groote van de looping wordt bepaald door de aanvliegsnelheid en pitch-management. Hoe hoger de snelheid, des te makkelijker is het om hem mooi rond te sturen.
 
mmh, misschien dat een veertje op de pitch knuppel helpt :) Dan weet je wanneer je op 0 zit.......
 
Zat het zelfde te denken, er zijn trouwens veel figuren waar het zou helpen als je weet wanneer je 0 hebt.
 
Naja als het goed is zie je het vooral als je 0 hebt ;)

@nando:Ik zeg ook niet dat hij negatief moet gebruiken, maar alleen dat negatief geen kwaad kan.
 
, maar alleen dat negatief geen kwaad kan.
Maar... negatief kan kwaad, te veel of op het verkeerde moment en je heli staat stil, schiet omhoog of schiet de grond in.

Zal morgen een accu lang loopings vliegen, kijken of ik iets 'positiefs' met negatief kan bereiken. :p
 
Back
Top