NiMh maximale laadstroom

Hallo allemaal,

Met mijn lipo's ben ik gewend om als laadstroom maximaal 1c aan te houden, bij een 5000 mah accu dus niet meer van 5A laadstroom.

Geldt dit ook voor nimh accu's? kan ik daarmee een accu van 3600mah met max 3,6A laden of moet dat juist veel minder zijn, of mag het meer zijn?
 
En wat gebeurt er als ik de stroom te hoog aanhoudt?
Ik heb namelijk vandaag zelf een accupack gemaakt van Aldi nimh AA cellen.
Een 9,6V pack voor de NQD boot van mijn zoontje, daar zat nl een 650mah nicd accu in die aan zijn eindje was.
Die zijn 2300 mah dus je zou zeggen 2,3A laadstroom. Ik heb het pack net met 1A geladen, na bijna 2 uur was hij klaar maar de accu was behoorlijk warm toen ik hem afkoppelde.
 
... Ik heb het pack net met 1A geladen, na bijna 2 uur was hij klaar maar de accu was behoorlijk warm toen ik hem afkoppelde.

Dat is dus wat er gebeurd als je met teveel stroom laad. Snelladen kan alleen bij accu's die daar voor gemaakt zijn. Deze aldi AA zal daar niet voor gemaakt zijn. Je zult deze met bijv. 0,2 A max mogen laden. Staat als 't goed is op de verpakking. Ga je met meer laden dat zullen de AA-tjes niet lang mee gaan.
 
Het is heel normaal dat Nimh accu`s warm worden tijdens laden, als je langzamer gaat zal de lader niet afslaan. 1 amp laden is prima voor aa cellen !:)
 
Bij het laden van NiMH accu's ontstaat inderdaad altijd een beetje warmte. Dat is niet door de inwendige weerstand maar door de chemische reactie. Wanneer je laad met stromen tussen de 0,5C en 1C zal die warmte ontwikkeling echter zo gering zijn dat je accu nauwelijks merkbaar warm wordt. Het zal bij enkele graden blijven steken.

Wanneer de accu vol is en de lader stopt niet zal alle energie die er dan nog in wordt gestopt wel omgezet worden in warmte. Als de lader een beetje laat (te laat?) stopt kan de accu dus wel behoorlijk warm worden. Dat is niet zo goed voor de accu dus misschien dat je de delta piek instelling wat lager moet instellen zodat de lader eerder stopt.
De stroom waarmee je laad is best redelijk, je moet voor NiMH 0,5C ongeveer als minimum laadstroom aandouden. Jij zit iets lager maar dat zou nog best wel goed kunnen gaan. Een beetje hoger (tot zo ongeveer 1,5A) zal waarschijnlijk iets beter zijn. De delta piek wordt dan groter en dus beter meetbaar voor de lader. De kans dat hij dan wel op tijd stopt wordt groter en daarmee wordt de kans dat de accu heet wordt kleiner. Wordt de accu toch nog heet wanneer hij vol is dan gaat de lader dus toch nog te lang door.

Die Aldi celletjes zijn niet gemaakt voor de zware modelbouw toepassingen. Ze zijn ok als zender of ontvangeraccu maar als aandrijfaccu kan je ze beter niet gebruiken. De inwendige weerstand is duidelijk hoger en de capaciteit is bij grotere ontlaadstromen goed merkbaar minder. Je zal er dan ook niet zo heel lang plezier van hebben ben ik bang voor. Maar goed zo lang ze het doet, doen ze het. :):)
 
En wat gebeurt er als ik de stroom te hoog aanhoudt?
Ik heb namelijk vandaag zelf een accupack gemaakt van Aldi nimh AA cellen.
Een 9,6V pack voor de NQD boot van mijn zoontje, daar zat nl een 650mah nicd accu in die aan zijn eindje was.
Die zijn 2300 mah dus je zou zeggen 2,3A laadstroom. Ik heb het pack net met 1A geladen, na bijna 2 uur was hij klaar maar de accu was behoorlijk warm toen ik hem afkoppelde.

Ik heb hetzelfde gedaan met 8 2700 mAh cellen van GP powerbank (is een iets duurder packje...:rolleyes:) Die laad ik ook op 1 A En dan zijn ze ook warm. Maar als ik die cellen in de GPpowerbank snellader stop (die we ook hebben) dan worden ze net zo warm. Overigens laadt die volgens mij voor 4 cellen ook op bijna 1 A. Ik denk dat je die regel van 1C dus wel zo'n beetje kan aanhouden?
 
Gewone AA batterijen zijn niet gemaakt om met hoge stromen te laden of te ontladen.
Daarom worden in de modelbouw sub-c cellen gebruikt. Anders hadden ze net zo goed AA batterijen kunnen gebruiken, was veel kleiner geweest.

Gewone stickpacks kun je trouwens (voor zover ik weet) gewoon met 1C laden. Dit is wat ik standaard doe met mijn 3000 en 4500 packs. Soms, in het geval dat een accu even snel vol moet wil ik ook nog wel eens gas geven en hem op bijna 1.5C laden, maar dat is maar zeer zelden. En ja, dan worden ze circa 40-45 graden wanneer hij klaar is.
 
OK in de modelbouw inderdaad. Maar de originele accu die in het NQD bootje van mijn zoontje zat was volgens mij ook gewoon een pack opgebouwd uit AA nicd cellen.
Ik laad nu mijn zelf gemaakte pack op met 0,8A dan doet hij er ongeveer 2 uur over en wordt hij een stuk minder warm.

Heb inmiddels nog zo'n zelfde pack gemaakt voor het nikko bootje van mijn andere zoontje :p
 
Wel... ik heb een hoop problemen de laatste tijd met AA NiHm cellen.
Sanyo 2650... na zowat 7 laadcycli is de fut er uit. Notabe rustig geformeerd.
Laden met uiteindelijk 1500 mAmp...
Vandaag dood op het veld.... 22%, net een uur tevoren geladen!

Dan de GP2700 mAh. Op de cel staat laden met 250 mAh. Aan gehouden. Vol mee naar het veld....
+/- 4 laadcycli gehad. Na tien minuten vliegen de fut eruit.
Tank nog niet eens leeg. Ofwel *&!#^!(&^@#(^!%&#!

(Pakketten met 4 cellen) Geladen met een Ultramat 16 (nieuw)

Nu vlieg ik met Multiplex Profi Digi servo's, vijf stuks en een RX-9 synth IPD ontvanger... dorstig zijn die zeker... maar zoveel stroom kan de zaak toch niet weer niet trekken... prachtig weer... geen zuchtje wind... en... zijdezacht lopende stuurorganen...

Van 2005 tm +/- 2008 heb ik gevlogen met drie pakketten 2300 mAh Duracel cellen. (Office Center)
De hebben het 3 jaar volgehouden op bijna 1C laadstroom.

Met de Sanyo 2650, Duracel 2650 en nu recent de GP2700 (van de AH...) enorm gelazer!

Je zou bijna denken dat het om bootlegs gaat. Immers.. er valt veel geld aan te verdienen... geen hond die het conroleerd? Hou maar op.
Of... de cellen staan te lang op voorraad?... na X-jaar opslag zijn ze gewoon stuk?...
Maar heb er inmiddels wel schoon genoeg van.

Weet iemand raad? Of heeft vergelijkbare ervaring?

Heb nu een Turningy 8Ah Lipo-BEC in voorbereiding... + Zippy 2S 2200mAh Lipo
Hopen dat dat gaat met de IPD ontvanger...
 
Laatst bewerkt:
Het is heel normaal dat Nimh accu`s warm worden tijdens laden, als je langzamer gaat zal de lader niet afslaan. 1 amp laden is prima voor aa cellen !:)


handwarm ja... meer als dat is fout. 1Amp is vaak al 0,3C.. meeste paketten AA cellen zeker de goedkope worden op 0,1C aanbevolen.. interne weerstand is vaak knap hoog.

Wel... ik heb een hoop problemen de laatste tijd met AA NiHm cellen.
Sanyo 2650... na zowat 7 laadcycli is de fut er uit. Notabe rustig geformeerd.
Laden met uiteindelijk 1500 mAmp...
Vandaag dood op het veld.... 22%, net een uur tevoren geladen!

Dan de GP2700 mAh. Op de cel staat laden met 250 mAh. Aan gehouden. Vol mee naar het veld....
+/- 4 laadcycli gehad. Na tien minuten vliegen de fut eruit.
Tank nog niet eens leeg. Ofwel *&!#^!(&^@#(^!%&#!

(Pakketten met 4 cellen) Geladen met een Ultramat 16 (nieuw)

Nu vlieg ik met Multiplex Profi Digi servo's, vijf stuks en een RX-9 synth IPD ontvanger... dorstig zijn die zeker... maar zoveel stroom kan de zaak toch niet weer niet trekken... prachtig weer... geen zuchtje wind... en... zijdezacht lopende stuurorganen...

Van 2005 tm +/- 2008 heb ik gevlogen met drie pakketten 2300 mAh Duracel cellen. (Office Center)
De hebben het 3 jaar volgehouden op bijna 1C laadstroom.

Met de Sanyo 2650, Duracel 2650 en nu recent de GP2700 (van de AH...) enorm gelazer!

Je zou bijna denken dat het om bootlegs gaat. Immers.. er valt veel geld aan te verdienen... geen hond die het conroleerd? Hou maar op.
Of... de cellen staan te lang op voorraad?... na X-jaar opslag zijn ze gewoon stuk?...
Maar heb er inmiddels wel schoon genoeg van.

Weet iemand raad? Of heeft vergelijkbare ervaring?

Heb nu een Turningy 8Ah Lipo-BEC in voorbereiding... + Zippy 2S 2200mAh Lipo
Hopen dat dat gaat met de IPD ontvanger...

ik ben bang dat als je het met zoveel cellen hebt toch je laad proces eens moet gaan bekijken. het zijn verschillende fabrikanten. Mogelijk is je afslag niet gevoelig nog en laad hij door nadat de cel vol is.
 
Laatst bewerkt:
Yep, die vragen heb ik mij ook gesteld.

Wel ik heb een oude Conrad lader. Ik dacht dat deze stuk was.
Daarom een Ultramat 16 gekocht. De Conrad lader is niet stuk!
Multiplex zenderaccu laat zich keurig laden met 1C max. (volgens voorschrift), ik laad meestal op 0,70C, iets in die buurt.
Dat gaat met beide laders prima... en heb ik deze accudegeneratieverschijnselen totaal niet... Multiplex, klinkklaar andere kwaliteit.

Ik heb toen ik het voorgaande mailtje schreef de GP2700 weer aan de lader gehangen.
Wel... +300mAh er bij. Gemeten met de accu check. 88% vol. Zou 99% moeten zijn.
Nu net weer gemeten. Zelfde pakket uur later 35% vol.
Cellen met een maand klaargestoomd voor de Nederlandse afvalberg.
GP, NiMh een zegen voor het milieu! Chemische dumping heet dat.

Overigens... ben ik eens aan het gluren op de fotofora. Metz flitsers maken ook graag worst van AA celletjes. Die jongens laden met de "fabrikantenladers".
Daar lees ik inmiddels ook enig gemopper over zeer korte levensduur....
Je zou kunnen gaan vermoeden dat er meer aan de hand is...
 
Laatst bewerkt:
Wel, ploman74...
vandaag gevlogen met Turningy 15A UBEC Voltage Regulator met 2s 2200mAh Zippy Lipo eraan. Duidelijk de oplossing voor mijn akkugehannes.

Punt is eigenlijk dat de MPX Profi Digi's veel ampères trekken. Onbelast reeds 0,250 mAh... met de hand tegen gehouden... oplopend naar 280 mAh. Meten is weten!
Praktijk... 5 sterke servo's op 4 cellen AA NiMh is vragen om ellende.

Servo's voelen zich happy op de 6V UBEC... merkte ik vandaag.
Was in de veronderstelling... dat het 3 kilo servo's zijn... hum... 5,5 kilo servo's op 6V... zucht... overkill op de 3 kilo kist.

De lipo stand na een avondje capriolenvliegen op een geriefelijke 88%...
Een zorg minder dus! Kan niet beter...
 
Laatst bewerkt:
Meten is weten dat is een waarheid. Maar dan wel de juiste grootheden gebruiken! Stroom wordt uitgedrukt in Ampere (of de 1000 maal kleinere milliAmpere). mAh is de aanduiding van capaciteit en heeft niets met stroomsterkte te maken. Net zo min als de afstandsaanduiding kilometer iets te maken heeft met de snelheidsaanduiding kilometer per uur.

Als je met 0,250 mAh 0.250 mA bedoelt is dat een heel lage ruststroom voor een servo. Van 280 mA houdstroom ligt niemand wakker. Dat is heel laag.
 
ik denk dat het verschil is dat 280mA continue is. De piekstromen liggen vaak vele malen hoger kunnen oplopen tot 2A en meer.

4 servos die tegelijk 1,5A p/st trekken = 6A.

Een AA cel vind dit soort ontlaadstroom absoluut niet leuk. Zeker de standaard supermarkt AA batterijen niet.

Je hebt ook nagenoeg even grote cellen als AA uit de modelbouw van sanyo de AR800 *als ik het goed zeg*.

Deze kunnen al veel grotere stromen aan.

Lipos hebben de eigenschap weinig capaciteit te verliezen bij opslag. En hebben ook een betrekkelijk lage interne weerstand. Nadelen van lipos zijn dat er wel voltage cut off en vaak hogere spanningen te pas komen.
 
Back
Top