Vario Longranger CRASH

Rest In Pieces

Helaas is afgelopen zondag mijn Longranger met Rigid Kop gecrasht.

Hij hoverde netjes op 1 meter hoogte, tot ineens totale onstabiliteit in de rotorkop ontstond.
En hij recht na beneden viel.
Resultaat romp zo goed als Total Loss.
full

full

Marc, Photos - Hyves.net - Always in touch with your friends
Marc, Photos - Hyves.net - Always in touch with your friends
Marc, Photos - Hyves.net - Always in touch with your friends

Nu heb ik een Robbe Helicommand Rigid erin zitten voor de Rotorkop.
Dit heeft een aantal vluchten goed gefuntioneerd op wat kleine tikken af en toe in de rotorkop na.

Nu heb ik gisteravond geconstateerd dat mijn linkse roll servo een los contact heeft zie foto.
Marc, Photos - Hyves.net - Always in touch with your friends
full

Ik denk dat tijdens de hover of lichte stuurbeweging na links of rechts, de servo niet gereageerd heeft maar de Helicommand dit wel heeft willen opvangen wat gezorgd heeft voor een totale onstabiele rotor.
(Swashplate is 4 servo aangestuurd)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, balen man!

Welke servo's gebruikte je (merk, type) en hoe oud waren ze? Liever gezegd, hoe lang had je ze al gebruikt?
 
Dat zijn altijd zeer nare klappen, mar je hebt in iedergeval de oorzaak gevonden. Begin van het sijzoen heb ik een dergelijke klap me gemaakt dit door en losse accu draad in de ontvanger.

Sterkte met het opknappen

Gert-Jan
 
Ai ai ai... zo een mooie heli gemold zien liggen doet altijd pijn... jammer... jammer...
Veel moed en geduld bij de wederopbouw.

Waarom had je er trouwens een helicommand inzitten???
Hoe minder elektronicapruts je er in stopt, hoe minder er mee verkeerd kan gaan...
zonder die helicommand was je heli met een H4 swash heel gebleven denk ik.

Heligroeten,

Nick
 
Inderdaad vreselijk zonde van de heli.
Gsipower heeft de helicomand er in zitten wegens het ontbreken van de paddel-stang. (denk ik zo)

Maar de opmerking van Nick hoor ik niet veel,,,
Om de zelfde reden vlieg ik ook de ridged-koppen zonder elektronische handel of zet er een normale kop met paddels op. (al is dat minder schaal)

Grt,
Ben
 
:shock:

Schaalheli's zijn de mooiste om te zien, maar dit doet het meeste pijn.
Veel succes met de wederopbouw!

Gr, Roy
 
De helicommand zit er inderdaad in vanwege de rigid kop.

Ik ben ook van mening dat hij zonder helicommand wel heel was gebleven maar ja dat is nu helaas te laat.

En de servo (alle 4 op de kop) is en robbe rs-700, krachtige servo.
Alleen wel iets ouder, hoe oud precies weet ik niet. Jaar of 3/4 zeker.

Moet nog even kijken ofdat ik de romp nog ga opknappen. De constructie is zeer ernstig beschadigt/ gebroken.

Maar de helicommand gaf wel een heel rustig vliegbeeld op de heli.
Kreeg veel meer vertrouwen in de heli.
 
De RS700 servo was nieuw in het jaar 1984 a 1985.
Ik had ze in een Arrow F3A (toen RC1) kist zitten.

Wel goede servo's als ze zo lang mee gaan maar ik zou ze nu wel vervangen.

Grt,
Ben
 
@ Ben,

het klopt dat mijn bemerking niet zo dikwijls wordt verwoord. Maar we zitten op dezelfde golflengte gezien je ook de "elektronicahandel" waar mogelijk probeert te vermijden.

Principiëel ben ik zeker niet tegen al die spullen, maar zoals ik al schreef; hoe meer er van dat spul in een heli steekt, hoe meer kans dat er iets mis mee loopt.

Een elektronische stabilisatie als hulp op een fly-bar loze 3D-machine is zo goed als een must, maar ondermeer op de open dagen van Vario is er toch al enkele jaren te zien dat schaalmodellen die uitgerust zijn met een ridged kop perfect te vliegen zijn zonder elektronische stabilisatie. Welliswaar ligt de moeilijkheidsgraag dan een pak hoger, maar dat heeft aan het vliegen dan weer een extra uitdaging.

Hoe dan ook ga ik nog een tijdje vliegen met fly-bar... ook al is het vliegbeeld dan iets minder schaal...

Heligroeten,

Nick
 
In Oldeberkoop worden ook diverse schaalmodellen met meerbladskoppen zonder elektronica (op de gyro na dan) gevlogen. En ook behoorlijk strak. Je moet alleen regelmatig je uren draaien om de techniek aan te leren en te behouden.

Mogelijk kunnen in het helicommand gebeuren ook nog wel wat kinderziekten zitten, ik meende dat deze techniek nog niet zo heel oud is. Het zal in de toekomst steeds beter worden.

Van de andere kant, technische panne doe je weinig aan. Bij geavanceerde dingen als een helicopter blijft het altijd om de hoek loeren.

Doe in iedergeval de romp niet weg, laat het even zakken, misschien zie je na verloop van tijd toch reparatie mogelijkheden.
 
Hey, Al wat over de pijn heen. Ik kan het nog moeilijk begrijpen hoe het heeft kunnen gebeuren. Van niets naar een opbouwende trilling in de heli en vernietiging als gevolg. Alles gebeurde in ongeveer 1 a 2 sec. Laat het ff bezinken misschien komt de hersteldrift toch weer boven ;)

Het aanschouwen van tijdens de crash staat nog op het netvlies.Snap het nog steeds niet !

Zie je op het veld.

Mzzl
 
Wat vreselijk zonde van je heli, is het niet zo dat met de command de servos extra aangesproken worden, misschien dat in combinatie met de leeftijd van je servos?
Laat het inderdaad even bezinken, het lijkt me zonde om de romp weg te gooien.

groet Rene
 
Heel erg jammer van je crash,
Je romp moet je dan ook niet "weggooien" maar wel die rs700 servo's! :0)
Heel veel succes met de restauratie.

Grt,
Eric.
 
Ik heb besloten om alles uit te bouwen en te controleren op beschadiging/ krom,
en dan mijn trainer heli weer op te bouwen. Samen met schaalrotorkop (rigid).
Dan ook de helicommand weer inbouwen met de optie om deze uit te schakelen.
Of zeer laag percentage te vliegen.

En natuurlijk de Rs-700 servo's niet meer gebruiken en 4 nieuwe servo's op de kop te zetten.

En de romp kijken ofdat hij nog te repareren is en anders wordt hij volgens mijn vriendin en nieuwe bloembak ;-)
 
Back
Top