Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

Inmiddels heb ik de romp van mijn tweede Cirrus af. De lak die er op zat was door de methanol zo zacht geworden dat je het er met een nagel zo vanaf kon krabben. De rest met waterproof schuurpapier gedaan.
De romp bleek vrijwel intact. Enkel bij de neus is hij een keer gebroken en met een glasmatje aan de binnenkant gerepareerd.
Na twee laagjes spuitplamuur en goed schuren zag je daar echt niks meer van.
Daarna een laagje Gamma grondverf en twee lagen Gamma signaal-rood uit een spuitbusje. Gevolgd door twee lagen blanke lak en een poetsbeurt met Commandant. Resultaat is heel aardig.
Dat kan ik niet zeggen van de volgende plaatjes. Ik heb mijn camera nog niet terug dus deze zijn even met de FCO2 gemaakt.

090809Cirrus21.jpg


De staart heb ik met Oracover gedaan, dat is toch mooier (en lichter) dan spuiten denk ik. Het callsign is C2 geworden - mijn tweede Cirrus. Die heb ik uitgesneden uit witte Oracover. Ook het stabilo heeft nieuwe bespanning gekregen. Dat was verder in uitstekende conditie, zonder breuken of reparaties.

090809Cirrus22.jpg


Ook is er een nieuw frame voor het cockpitdak geknutseld. De instrumentenconsole is van depron. De kap zelf is weer van een Spa Blauw flesje gemaakt.
Tot slot heb ik de roerhevel van het richtingsroer vervangen.
Er zitten nu de vleugels zonder ailerons op. De aansturing van de platte Graupner remklepjes heb ik uit mijn andere Cirrus gehaald. Die is nu dus elektro met rolroeren, deze is zweef met enkel richting en hoogte.
Gisteravond heb ik hem her-ingevlogen en het is allemaal prima zo.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Arjan, ik zie dat je hem rood hebt gehouden, Dat kleine stukje wit op het richtingroer is voldoende om hem niet saai te maken. Ook de nieuwe kap is mooi.
Toch een keer jou mal voor een kap lenen. misschien as woensdag???
Ik hoop mijn nieuwe romp van Cor deze week binnen te krijgen.
Zoals ik al eerder kon melden vliegt ook mijn Cirrus weer naar tevredenheid.
Deze week een nieuwe zwever gescoord op marktplaats, de Carrot
Ziet er erg goed uit en zeer licht (2D) misschien woensdag klaar.
 
Ja, dat dacht ik nou ook. Mooi rood is niet lelijk. Met het witte frame en wat witte accenten is het leuk hoor.

Van binnen trouwens ook wat aangepakt; twee nieuwe C677's erin en ook mijn echte Vintage Multiplex Helios Vario heeft een plekje gevonden. De twee lange dipoolantennes daarvan zitten al ingebouwd in deze vleugels.

090809Cirrus23.jpg
 
Weet iemand of Cor op vakantie is oid?
Een clubmaat heeft zijn ABS cirrus romp stuk gevlogen omdat hij de ontvanger vergeten was aan te zetten (t'is de leeftijd he). Hij stond al een tijdje te wachten om te starten met zijn brandstof-pylon dat toen hij eindelijk mocht starten geen pre-flight deed. Beetje CA erop en hij heeft nog een vluchtje gemaakt
Maar Cor reageert niet op zijn mail.
Mvg Rick
 
de mensen die een cirrus zo behandelen moesten ze levenslange opsluiting geven!

grrrrr
 
De volgende resturatie/bouw

Ik heb net een Cirrus opgehaald. Half gebouwd maar zoveer ik kan zien erg complete. Alle tekeningen en bookjes erbij.

Dit wordt een combinate tussen een restauratie en een bouw. De linker vleugel is nog niet gebouwd. De rechter wel maar heeft een beetje schade, een aantal gebroken ribben mar niks erg. De stab moet ik ook nog bouwen. Romp is wel blau zo dat word scheuren.

Ik ben verbaasd hoe sterk de vleugel constructie is, in mijn herineringen waren mijn vroegere balsa vleugels erg kwetsbaar te vergelijken met deze.

Ik ga deze als een RES afbouwen. Ik zit nu te twijfelen of ik de 25cm of 37 cm spoilers er in gaan doen. Graag meningen van cirrus eigenaren.

IMG_5618.jpg


IMG_5616.jpg


IMG_5614.jpg


Dit word geen snelle bouw, meer mijn winter project, ik moet mijn DG-100 nu nog afmaken en vliegklaar en getrimmed hebben voor de Vintage event.
 
Rishi,


Van harte met de aankoop van de cirrus. Geweldige kist, maar dat zul je wel weten.;)

Ik ben inmidddels bezig met de opbouw van nieuwe vleugels, omdat de bestaande vleugels enorm knullig gebouwd zijn. Ik bouw daar airlerons in.

Op de vorige pagina van deze topic staat hoe Arjan airlerons ingebouwd heeft in zijn Cirrus. Deze zijn ook als remflaps te gebruiken. Maten en tekeningen staan er ook bij.

Sla je gelijk 2 vliegen in 1 klap...............

Succes met de bouw/renovatie van de Cirrus.


Gr Harry
 
ik geef je de raad van de cirrus nooit op een hukkepack te leggen ;) dit is niet goed voor de cirrus maar ook niet voor de drager...
vorige maand nog stukken gemaakt zo... (gelukkig mijn cirrus niets aan)
maar de drager een stukje van de vleugel...

door de lift off, ging de cirrus enorm hard meeliften, en lifte hij de drager voor het zwaartepunt de lucht in. met als gevolg dat de drager in stall ging door de lage startsnelheid die als veiligheid was ingebouwd.

ik ga nog eens proberen van hem gewoon op te laten lopen, aan de lijn zoals in de goede oude tijden ;)

kan iemand me daar raad in geven? wat ik zeker NIET mag doen, en waar ik zo op moet letten?


de vleugels zijn gelukkig oersterk, maar de dunne staaldraad (4mm dacht ik) zijn wat te zwak vind ik. zeker om te belasten aan hoogstart etc.

in het vliegen geen probleem.
ik heb de originele vervangen door veerstaal van dezelfde diameter. misschien iets om rekening mee te houden?
als het nog kan een dikkere diameter inlijmen, om het doorplooien tegen te gaan?
 
Rishi,
Mooi hoor! Spoilers van 25 cm voldoen ruimschoots.
De vleugelpennen zijn 4,5mm (beetje afwijkende maat) en voldoen prima voor normaal gebruik. Lierstart (elektrische lier) kan problemen geven. Als je de originele tamelijk zachte pennetjes vervangt voor verenstaal win je al heel veel.
Hoogstarten met elastiek gaat gewoon zoals met iedere andere zwever. Je moet er enkel om denken géén elastiek te gebruiken dat onbenullig hard trekt.

Huckepack hebben we in Boxmeer gezien, ook dat geeft geen enkel probleem. Als een toestel de huckepack eraf trekt staat hij er niet goed op (te grote instelhoek tov de drager). Daar kan de cirrus niks aan doen....
 
de drager waar ik op lag draagt al een hele tijd, zonder problemen met men andere zwevers...

alleen is het een redelijk grote drager, en heeft dan wat gewicht...

mijn cirrus is licht en een sterk dragende vleugel, had al enorm veel lift terwijl de drager nog heel weinig had, dus mijn vleugels gingen in enorme Vstelling staan, en lifte alles wat hij kon al omhoog.

bij eerdere vluchten was ik op een pilatus porter en een big lift van 2m10 gaan liggen, maar deze waren ook wat lichter.

ook dit was maar wat krap...

aan de hoogstart is inderdaad geen probleem, als je maar een rustige elastiek hebt. die geleidelijk aan samentrekt.
 
mijn cirrus is licht en een sterk dragende vleugel, had al enorm veel lift terwijl de drager nog heel weinig had, dus mijn vleugels gingen in enorme Vstelling staan, en lifte alles wat hij kon al omhoog.
Dan moet je de achterzijde van de huckepack een paar millimeter ophogen en is het probleem weg.
 
Rishi,
De vleugelpennen zijn 4,5mm (beetje afwijkende maat) en voldoen prima voor normaal gebruik. Lierstart (elektrische lier) kan problemen geven. Als je de originele tamelijk zachte pennetjes vervangt voor verenstaal win je al heel veel.
Hoogstarten met elastiek gaat gewoon zoals met iedere andere zwever. Je moet er enkel om denken géén elastiek te gebruiken dat onbenullig hard trekt.

Heb jij de pennen vastgelijmd of juist los gelaten? In de bouw beschrijving laten ze het open. Voor het transport lijkt het me handig om als los te hebben. Ik heb wel geluk omdat die van mij zijn nooit gebruikt. Ik ga voor gewoon hoogstart en electrische om te beginnen. Ik kan voorlopig de zelfde pylon gebruiken die ik heb voor de DG-100. Als ik nog een romp kan vinden dan zal ik overwegen om de neus eraf te halen.

Is geen vliegweer hier in Leiden het plenst en waait hard!
 
Mooi dat jij hem nu hebt, ik gun je het.
Ik kreeg laatst ook nog een mailtje van de verkoper dat ik hem nog op kon halen ik was toen al bezig met de LS6 en 2 kisten werd me te duur.
Succes ik ga het volgen.

mvg Rick
 
Mooi dat jij hem nu hebt, ik gun je het.
Ik kreeg laatst ook nog een mailtje van de verkoper dat ik hem nog op kon halen ik was toen al bezig met de LS6 en 2 kisten werd me te duur.
Succes ik ga het volgen.

mvg Rick
Bedankt. Ik dacht dat deze al weg was zo was erg blij toen ik dat emailtje krijgt. Ik heb hem maar meteen opgehaald. Klinkt alsof ik mazzel hebt gehad gezien jij net de LS6 had.

Ik heb trouwens de Graupner Tech spoilers gewoon bij Quartel besteeld. Binnen een week waren ze binnen.
 
Rishi,
De pennetjes zitten bij mij allemaal los. Met in elkaar zetten is het eventjes wat gedoe (maar dat is echt minimaal). Grote voordeel is dat bij een slordige landing de pennetjes kunnen verdraaien, waardoor je romp en vleugels niet kapot gaan.

Verder moet je ze niet kwijt maken en niet vergeten mee te nemen als je gaat vliegen :-)
 
de romp kan zo wel kapot gaan hoor... ik zou ze vastlijmen als ik u was...
gewoon een veer tussen de vleugels om ze tegen de romp te houden is nog altijd het best.
 
ook goed. Ik zet jou als allereerste in mijn hele tijd op dit forum op mijn "ignore"-lijstje.

Ik kan geen enkel vliegtechnisch voordeel bedenken voor het vastlijmen van de pennen. Als ze krom gaan krijg je vastgelijmde pennetjes er niet meer uit, en bij een slordige landing breekt de romp óf de vleugel. Dat kan ook gebeuren als ze los zitten maar dan gebeurt het zéker niet eerder. Daarnaast is het met transport vele malen handiger, zeker als je vleugels en nog meer rompen in je auto hebt liggen. Daar prikken vaste pennen doorheen.

Tijdens het vliegen kunnen losse pennetjes niet verdraaien als je de elastieken vleugelverbinder sterk genoeg is en/of je de vleugels met een strookje tape aan de romp zet.
 
Back
Top