motor turns??

  • Topicstarter Topicstarter petrolboerke
  • Startdatum Startdatum
P

petrolboerke

Guest
hallo,

ik heb een vraagje over een aantal dingen:

wat is het verschuil in de turns van een motor?
dan ineens brushed/brushless, wat is daar het verschil i?
hoe weet ik welke regelaar wele motor aankan?

alvast bedankt

groeten, filip
 
als ge het lastig vindt om te antwoorden, zwijg dan gewoon...

ik heb gezocht en vindt niet direct een simpele uitleg.
ik weet ondertussen dat minder turns beter is, maar waarom enzo???
en het verschil tussen brushed/brushless ???
en van die regelaars, lees ik vanalles....

groeten, filip
 
welkom op dit forum.
je kunt het merendeel van je vragen vinden in de stickies bovenaan de topics pagina .
ook op pk racing site staan goede info over bruschless

en onze zoekfunktie werkt ,anders kom je er wel via google .

als dit niet te behulpzaam overkomt mijn excuses,
maar elke week komt er wel iemand met de zelfde vragen,daarom hebben we de stickies.

groeten wiebe.
 
als ge het lastig vindt om te antwoorden, zwijg dan gewoon...

ik heb gezocht en vindt niet direct een simpele uitleg.

groeten, filip

mijn excuses ,simpel en modelbouw gaan niet samen.
simpele uitleg word moeilijk, te veel variabelen.
int kort veel turns langzamer ,rijdtijd langer .
minder turns rijtijd korter snelheid hoger.
brusched 2 draden lagere efficiëntie
bruschless 3 draden hogere efficiëntie.

groeten wiebe.
 
Hoe minder turns hoe harder de auto zal gaan, 17 Turns zal harder gaan dan 20 Turns. Als je een regelaar hebt die 12 Turns aankan, kun je dus een motor tot 12 turns er op aansluiten. Als je een 11 Turns op een 12 turns regelaar aansluit zal hij het niet doen denk ik. En een motor heeft borstels, en een brushless motor heeft geen borstels, en heeft dus geen onderhoud nodig. Brushless kan alleen niet tegen water, een brushed (borstel) motor kan dat wel. Een brushless motor hoeft niet sneller te gaan dan een brushed motor maar heeft wel veel meer kracht.
 
Hoe minder turns hoe harder de auto zal gaan, 17 Turns zal harder gaan dan 20 Turns.

Om het nog makkelijker te maken, is dit dus niet altijd waar ;)

Dit is heel afhankelijk van het type motor of minder turns sneller is. Vergelijk je twee motoren van het zelfde merk en type dan klopt je stelling. Maar er zijn genoeg vergelijkingen waarbij bijvoorbeeld een 27Turns motor sneller kan zijn als een andere motor die bijvoorbeeld maar 23Turns heeft.

Brushless is niet onderhoudsvrij ook deze heeft onderhoud nodig. Alleen is dit niet zo vaak nodig als bij een brushed motor. Dit zijn voornamelijk de lagers die je toch wel is wilt nakijken of deze nog doen wat ze moeten doen.
 
als ge het lastig vindt om te antwoorden, zwijg dan gewoon...

ik heb gezocht en vindt niet direct een simpele uitleg.

Een zeer vriendelijke opmerking als je nog verder geholpen wilt worden....
De trend is namelijk dat veel nieuwkomers echt alleen hun vragen neerplempen zonder zelf een onderzoek gestart te hebben.
Als je goed gezocht en ook de gevonden topipcs gelezen had was je al vele malen naar de site van www.pkracing.nl gestuurd waar enig te begrijpen uitleg over de hoeveelheid turns te vinden is als ook een tabel met tandwielverhoudingen. Deze vraag is echt al vele malen voorbij gekomen.

Inderdaad hoeft per definitie minder turns sneller te zijn want de soort magneten, de timing van de motor als ook hoe en met wat gewikkeld speelt een rol.

Dan is het wel een gegeven dat minder wikkelingen minder koppel betekend en je dus lichter moet vertanden, dat betekend inleveren van snelheid maar uiteindelijk zal de winst in toeren dat weer goed maken. Pas je niet de tandwielen aan als je van een standaard motor naar een hele snelle gaat zal de boel erg heet worden en mogelijk doorbranden en ook niet de gewenste winst in snelheid halen.

Verschil in brushed en brushless is ook al vele malen besproken, met name in het electronica deel en in het FAQ deel staat er iets over maar je kunt ook Wikipedia raadplegen. Brushless werkt met een draaiend magnetisch veld waarin een magnetische rotor mee draait, zoiets als een 3-fase motor, alleen is er een terugkoppeling hoe de rotor gepositioneerd is om de regelaar optmaal daarop te laten reageren.
 
Goh, wat zou een 'Rookie' afdeling toch handig zijn...Misschien een ideetje?

Nee, want dan zullen veel mensen dat hoekje overslaan. Ik pleit eerder voor een duidelijke welkom-text wat aangeeft dat in plaats van vragen neerplempen het wenselijk is om eerst goed de zoekfunctie en de FAQ's door te lezen.
 
Back
Top