Sensored - Sensorless

  • Topicstarter Topicstarter Joris R.
  • Startdatum Startdatum
J

Joris R.

Guest
Hallo.
Ik rij sinds kort met een Losi Xcelorin 8.5 met een Mamba Max ESC in mijn Losi xxx-bk2. Nu merkte ik dadelijk dat hij veel trager reed dan met mijn vorige ESC. Kan dit zijn omdat de regelaar sensorless en de motor niet? Sorry voor de domme vraag, maar ik ken nog niet veel van sensored en sensorless.

Mvg. Joris.
 
Over het algemeen werkt een sensored motor prima als er een sensorless regelaar aan zit......
 
Ik merk bij mijn GM dat als ik de Sensorkabel er uit trek de motor een stuk minder toeren maakt.
Sommige sensorless motoren zijn hier op gebouwd en zullen het tekort aan toeren compenseren met koppel.
Ook kun je bij de Mamba Max nog het nodige instellen met de USB link. Hiermee kun je misschien nog wat meer toeren krijgen.
Probeer anders de motor eens wat zwaarder te vertanden.
 
Ik merk bij mijn GM dat als ik de Sensorkabel er uit trek de motor een stuk minder toeren maakt.
Sommige sensorless motoren zijn hier op gebouwd en zullen het tekort aan toeren compenseren met koppel.
Ook kun je bij de Mamba Max nog het nodige instellen met de USB link. Hiermee kun je misschien nog wat meer toeren krijgen.
Probeer anders de motor eens wat zwaarder te vertanden.

Zwaarder vertanden heb ik al gedaan, trekt nu iets minder snel en de topsnelheid licht iets hoger, maar nog steeds veeeeel te traag. Instellingen zijn ook allemaal goed. Ik snap er echt niets meer van.
 
Mischien moet je de timing van de regelaar iets aanpassen. (vroeger zetten, zodat de motor meer toeren maakt.)
 
Mischien moet je de timing van de regelaar iets aanpassen. (vroeger zetten, zodat de motor meer toeren maakt.)

Er staat "sensorless motor timing". Maar mijn motor is sensored! kan daar het probleem niet liggen?
 
Een sensored motor heeft alleen als extra een sensorsysteem op zitten. Bij een sensorless opzet wordt een magneetpool van de rotor door de spoelen gelezen en op dat punt zijn sensored en sensorless motoren in constructie gelijk.

In de praktijk zou een sensorless op de hogere toeren beter zijn.
 
Een sensored motor heeft alleen als extra een sensorsysteem op zitten. Bij een sensorless opzet wordt een magneetpool van de rotor door de spoelen gelezen en op dat punt zijn sensored en sensorless motoren in constructie gelijk.

In de praktijk zou een sensorless op de hogere toeren beter zijn.

En toch in de praktijk bij mij draait mijn sensored setje veel meer toeren.
Dit kan tot wel dubbel zo veel zijn onbelast op een LRP spx, en op de GM scheelt het rond de 20.000 toeren.
Onze Corally Redline 13.5 draait maar 26 of 29000 toeren maar haalt dezelfde snelheid op het rechte stuk als een GM die 50-60000 toeren haalt. (beiden onbelast)
 
Dus, Roelof, volgens jouw kan het probleem niet hangen aan het feit dat ik een sensored motor heb en een sensorless ESC. En volgens Vincent K. net wel?
 
Een sensored motor werkt gewoon prima op een sensorless regelaar, uiteindelijk kunnen de verschillen veel in de motor en regelaar zitten en dan met name inderdaad de timingen lijkt mij.

Maar als sensorless niet de gewenste prestaties geeft, waarom heeft oa. GM de optie om bij een bep. toerental om te schakelen van sensored naar sensorless? Als het per definitie minder prestaties geeft zou die optie niet eens verzonnen zijn....
 
Inderdaad.. Momenteel rijden we met een sensorless Corally redline 13.5 even snel als met de 13.5 Gm sensored. Het kan dus prima.

Elke brushless kan sensorloos draaien.
 
Oké, daar kan het dus niet aan hangen. Ook de motor timing lager gezet, maar hij rijd nog steeds verschrikkelijk traag.
 
Back
Top