2 maal bouwverslag Beech D18 Nick Ziroli.!

Ben het met Hezik eens dat deze aandrijflijn van de Beech maar met pensioen moet.
En verder is wat Bertus en Hezik zeggen een goed idee. accu's achter de motor in de gondel (plaats genoeg)
Korte snoeren, geen ontstoring, 2.4Ghz, hooguit een anti vonk weerstandje om de elco's te sparen.
Met een schone lei beginnen, en de kist om de accu's bouwen.
A123 overwegen misschien ivm korte laadtijden.

Bij ons woedt ook geen strijd. Men gebruikt de systemen waar ze het beste zijn toe te passen.
En botweg turven kan onjuist zijn als die E vliegers een groepje F3A vliegers zijn, en de brandstofvliegers bijvoorbeeld beginners met een oud barrel. Dat is net zo min statistiek, als vertelllen dat alle vrachtwagens rood zijn, als er toevallig drie brandweerwagens voorbij gereden zijn.

Maar ik denk dat Han dit gedeelte van de dicussie niet in zijn draadje hoeft.
Komende tijd eens overwegen, rustig met een goed glas en een rokertje, dan komt er best een goed idee uit.
 
Laatst bewerkt:
Door de electro aandijving heb ik al een paar modelen in de kliko verplaatst de laatste 3 jaar.
Door de Benzine aandrijving nog niet 1 de laatst 3 jaar.

Ja, en ik ken een man, die heeft een vriend, en die z'n buurman heeft een neef, die is 80, en die heeft z'n hele leven gerookt als een schoorsteen en gezopen als een tempelier, en is nog nooit bij de dokter geweest!

Dus je kunt gewoon roken en drinken, niks aan de hand. :rolleyes: :sleepy:


Volgens mij hebben we hier te maken met de wet van de grote getallen.

Zie bv. Wetten van de grote aantallen - Wikipedia


jan.
 
Een ander ideetje: Kan een gyro op het rudder bij een tweemotorig toestel soelaas brengen als één motor uitvalt, ontregelt raakt... ?
Bij het uitvallen van een motor zal de gyro het rudder tegensturen, zodat je toch min of meer rechtdoor kan vliegen.
Ik weet niet of het voldoende zal helpen in take-off. De grootte van het roer, en de sterkte van de motoren zullen wel een bepalende factor zijn.
 
Bij ons woedt geen strijd op de club , hebben we ook geen behoefte aan .

Ach komop Johan, weet zeker dat ook bij jullie de brandstof vs electrodiscussie wel eens gevoerd wordt. Je maakt mij niet wijs dat dat niet zo is.

Jullie vergelijken echt appels echt peren .

Nee hoor. We vergelijken aandrijvingen voor modelvliegtuigen.

Door de electro aandijving heb ik al een paar modelen in de kliko verplaatst de laatste 3 jaar.
Door de Benzine aandrijving nog niet 1 de laatst 3 jaar.;)

Tsja, je moet wel met spullen om kunnen gaan.. als benzine meer jouw ding is, lekker benzine blijven vliegen :)
 
Door de electro aandijving heb ik al een paar modelen in de kliko verplaatst de laatste 3 jaar.
Door de Benzine aandrijving nog niet 1 de laatst 3 jaar.;)

Ik heb in de 15 jaar dat ik elektro vlieg, nog geen enkele uitval van de setup gehad.
In diezelfde 15 jaar heb ik 3 a 5 keer een elektro-incident bij clubleden meegemaakt. ;)

@Robke,
A123 is een goede keuze, maar de nieuwe Hyperions kun je ook met 5C laden.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig zijn er ook nog mensen elders op de wereld.
Die een hele andere visie hebben op dit voorval.
Want net een gesprek gehad met iemand die er 5 meter vandaan stond.
De waakhond voor fietsers en voetgangers die daar lopen.
Die vertelde mij dat beide motren tot het eind toe prima liepen.
Wacht nog op foto's van echt het laatste moment.
Want die zijn er.

En als jullie tocfh zo graag achter de computer zitten,
Zoek dan maar eens een andere sertup.
Met 2KW met 10 s lipo en 18 X 10 prop een 20 gaat niet.
Maar met deze setup is verder niets mis mee hoor.
Als ik min kwaat maak bouw ik hem vanavond nog ergens anders in.
Kijken wat er gebeurt.

A123 cellen uitgesloten wil toch wel 10 min kunnen vliegen.
En 5C laden haha welke lader doet dat met 10s en dat 2 maal.

Vloog nu ook 5 vluchten op een meeting.
Zie het een ander ook niet dioen.

En dat dit plaatje genomen anderhalf uur voor de vlucht.
Denk denk denk.

100_3428.jpg


Groeten Han:bday::bday::bday:
 
Ach komop Johan, weet zeker dat ook bij jullie de brandstof vs electrodiscussie wel eens gevoerd wordt. Je maakt mij niet wijs dat dat niet zo is.

Tsja, je moet wel met spullen om kunnen gaan.. als benzine meer jouw ding is, lekker benzine blijven vliegen :)


Wij voeren geen discussie over wel of niet , iedereen vliegt dat wat hij wil bij ons op de club .

Wij hebben op de club ook niemand die een in een bepaalde richting wil sturen. (en die willen we ook niet hebben)

En ga er maar van uit dat ik wel met mijn spullen weet om te gaan , of het nu het bouwen is of het vliegen .
Ik heb ook 10 elektro kisten naast de benziners en vlieg al zeker 15 jaar elektro .;)

Mvg Johan
 
Han, mensen zien een prop draaien en denken dan dat een motor nog werkt. Ongeremd blijft een prop altijd draaien. Qua geluid hoor ik maar 1 motor.

Hoe dan ook, hoop dat je snel vind wat het probleem is.

Wat betreft aandrijving, waarom 10s? Als je bv. een Hacker A50-16L op 8 cellen zet, draait ie een 18x10 goed rond en heb je 2kw per kant.. is het vinden van een 5c lader ook weer een klein stapje makkelijker..
 
Helaas, ook daarmee kun je een 10s niet op 5c laden.

Om een 10s, bv. 4000mAh, op 5c te laden, heb je een lader nodig die 10*4.1*5*4000 = 820 Watt kan leveren. Die zijn er ongetwijfeld wel, maar veeeel te duur.

De DUO III laadt tot 360 Watt. De 720i kan tot 250 Watt laden. Als je daar 2 van pakt en dan per 5 cellen laadt, kun je 500Watt laden.. dus nog steeds geen 5C.
 
hm, ik verwacht dan Han zn grote packs daar nog steeds niet mee kan laden met 5C.

stel: je knoopt 2x 720i laders aan elkaar, dan heb je 500W laadvermogen.
10 cellen x 4,2V laadspanning = 42Volt.

500W / 42V = 11,9Ah.

11,9Ah / 5C = 2,38Ah voor het pack.

Dus met 2 van deze laders zou je een 10S2200 pack op 5C kunnen laden. Het pack is dan echter wel binnen het kwartier vol, dus een dubbele set laders is niet nodig. Je zou dan theoretisch ieder half uur ongeveer kunnen vliegen.

(hopelijk geen fouten gemaakt in de berekening, ik garandeer niks op de vrijdagavond :p
niet meegeteld in deze berekening zijn de verliezen die optreden door laden met hoge Voltages. De laders zouden in ieder geval op 24V aangesloten moeten worden voor een goed rendement.)
 
5 C laden met 5000Mah pakketjes is 25 Amp.
En dat op 13 volt.
Iets minder dan 4 amp laden 10 s trek 15 amp uit voeding.
Dit maal 6 om in de buurt van de 25 amp laden tekomen.
Juist ja 90 amp.
Dus heb je ook een andere voeding nodig
Hogere spanning.
Blijf wel bij het oude.

Bingo!!!

Han.
 
Laatst bewerkt:
Helaas Han, niet helemaal.

Als je een 10s 5000mAh pakket wilt laden met 5C, dan heb je dus 5 (ampere) * 10 (cellen) * 4.1 (volt per cel, daarboven bouwt de stroom wel af) * 5 (je wilt op 5C laden) = 1 kilowatt aan laadvermogen nodig.

Bij 13 volt is dat dus 1025/13 = 78 ampere (!)

Voordeel van de Hyperion laders is wel dat ze op 28 volt gezet kunen worden, dan halveert de stroom dus.

Het hele 5c laden is voor dit soort pakketten dan ook nog een marketingverhaal, want als je met 10s gaat vliegen kun je meer vliegen en is het voordeliger als je gewoon 2 laders en meerdere pakketten pakt. 5c laden is interessant tot ongeveer 4 cellen pakketten, daarboven red je het gewoon niet met een betaalbare lader.

Sowieso is het kul, want ik kan mij niet voorstellen dat je met een toestel als deze, graag elk kwartier een vlucht gaat maken..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach komop Johan, weet zeker dat ook bij jullie de brandstof vs electrodiscussie wel eens gevoerd wordt. Je maakt mij niet wijs dat dat niet zo is.

Hier moet ik toch Johan gelijk geven, tenminste ik heb nog nooit zo'n discussie gehoord op t veld...

Wat laders betreft, als je (veel) geld hebt kan er ook veel!
Zie hier een 1200W lader, voor zover ik kan zien zonder voeding omdat het werkt op 230V: Ulltrapowercharger
 
Laatst bewerkt:
Oss is altijd het 1e veld waar de wedstrijden gevlogen worden, en ik ben nog niet in Oss geweest dat die discussie niet gevoerd werd.

Let wel; gewoon op een gezellige manier hoor. Het is in Utrecht ook echt niet zo dat men elkaar de hersens inslaat ofzo, maar het is wel duidelijk zo dat er electrovliegers zijn en brandstofvliegers, die elkaar soms een beetje plagen, op een leuke manier.

Wat laders betreft, als je (veel) geld hebt kan er ook veel!
Zie hier een 1200W lader: Ulltrapowercharger

Die laders balanceren niet. Ik zou geen 10s pakket met 5c willen gaan laden zonder te balanceren. Het is dan financieel voordeliger om niet op 5c te laden, maar gewoon meerdere pakketten te hebben. Of pakketten splitsen in bv. 2 maal 3s en 1 maal 4s, en dan met 3 goedkopere laders laden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top