Dynamic Soaring in Nederland

@GilderUAV,

het is geen braziliaan maar een amerikaan.
Maar op wat voor hoogte denk jij de grenslaag te vinden bij een vlakke ondergrond?
Bij parapenten kan je alleen bij de landing last krijgen van dit effect, maar dan zit je op 1 a 2 meter hoogte.

Ik heb nog even iemand anders geraadpleegd en het lijkt ons niet mogelijk om met een normaal model op deze manier te DS-en en als het al zou lukken met een dlg of zo dan kan je nooit genoeg energie winnen om dit vol te houden.

GJ
 
@GilderUAV,

het is geen braziliaan maar een amerikaan.
Maar op wat voor hoogte denk jij de grenslaag te vinden bij een vlakke ondergrond?
Bij parapenten kan je alleen bij de landing last krijgen van dit effect, maar dan zit je op 1 a 2 meter hoogte.

Ik heb nog even iemand anders geraadpleegd en het lijkt ons niet mogelijk om met een normaal model op deze manier te DS-en en als het al zou lukken met een dlg of zo dan kan je nooit genoeg energie winnen om dit vol te houden.

GJ

GJVO,

Het is zeer lastig, da's waar. Ik meen dat de windgradient tot 20 m hoog kan gaan, maar dat het effect met de hoogte afneemt. Ik denk dat het nog niemand gelukt is, maar theoretisch:

http://www.nianet.org/technicalreports/pdfs/2004/2004-05.pdf
 
Ik heb ooit eens gehoord dat dat bomenrij verhaal ook al eens in F3J gedaan is, tijdens een wedstrijd, in Nederland.

GJ
 
Jammer vond ik het eind van het filmpje met Joe. Hoedje op de grond gooien en laten zien dat je ook nog goed kan landen. Maar dat is het show-element dat wij Nederlanders minder kennen.

Zo goed was die landing niet; bij F3J telt de punt van de neus en die was dus naast dat hoedje :) :) :) LOL

Ik heb ooit eens gehoord dat dat bomenrij verhaal ook al eens in F3J gedaan is, tijdens een wedstrijd, in Nederland.

GJ

Ja en beslist vaker als één keer (kan me nog een F3J wedstrijd een tiental jaren gelden waar ik 4 keer vol vloog)
Alleen was dat aan de andere kant (goede ?) van de bomen ;)
 
Haha, ja, daar heb je gelijk in..
Maar ik denk dat Joe Wurtz daar anders over denkt.
Hij zal wel "proud to be an American" zijn en Brazilie valt niet binnen de states.

GJ
 
Ik heb ooit eens gehoord dat dat bomenrij verhaal ook al eens in F3J gedaan is, tijdens een wedstrijd, in Nederland.

GJ

Achter een bomenrij kun je inderdaad prima DS`en. Op de club waar ik vlieg werd dat soms ook wel gedaan. Dit wil het beste als de boom in vol blad staat en de wind er recht op/achter staat.

Groet, Mike
 
dat spreekt voor zich mike :) als er niets aan hangt gaat de wind er los door ;)

ik wil wel eens wat filmpjes zien van jullie pogingen.
of dat nu met een DLG is of een DS kist, het blijft me gelijk :)

maar nu "spreken" we alleen maar over vliegen achter een bomenrij.
maar ik heb het nog nooit gezien :)
 
Gerben en ik hebben het nog nooit gedaan achter een bomenrij, staat nog steeds in de planning.

Je hebt niet zo heel veel bomen nodig en ze hoeven ook niet erg dicht begroeid te zijn.

Dit stukje kun je beter niet buiten de context lezen :D Voor je het weet heb je ernstige misverstanden :D

Sorry ik zal me er niet meer mee bemoeien......
 
Dit stukje kun je beter niet buiten de context lezen :D Voor je het weet heb je ernstige misverstanden :D

Sorry ik zal me er niet meer mee bemoeien......


dan is het maar best dat er dan een dicht bladerdek is :p
 
ik heb net het filmpje bekeken, en het lukt inderdaad aardig goed.

maar wat ik zag was dat de bomen onderaan de stam ook dichtbegroeid zijn.

ik bedacht zo als dat open is en de wind daar door kan, dat de omstandigheden helemaal anders gaan zijn en de turbulentie van 2kanten gaat wervelen toch???

begrijp je wat ik nu verkondig? of moet ik het eens tekenen :)
 
Nou , ik vind het ook erg raar dat het kan op dat stukje bomen.
Zelf hebben we al last van een gaatje in het duin, daar komt de wind dan doorheen en slaat om het duin heen.
Daardoor krijg je allerlei rare wervelingen en turbulentie.

Dit is een normalere situatie.
Starten met een "Flitschenstart" en dan achter een redelijke bomenrij je rondjes draaien.

http://www.bolamoba.de/Video/Start Flug Landung.wmv


GJ
 
het zou ook kunnen dat die van op het zuivere vlucht filmpje al jaren op zoek geweest zijn naar zo een goed plekje.
maar volgens mij stond die bomenrij ook boven aan een helling, terwijl die in het laatste filmpje duidelijk op het vlakke land staan.

ik kan me dus ook voorstellen dat als het op een duin al moeilijk is. (dat is toch een rotsvaste vorm)
dat het nog moeilijker is waar de bomen kunnen bewegen, en er gaten in het bladerdek waaien waardoor je nog meer turbulatie hebt :)
 
Prachtig.

Enne, gaan jullie nog eens DS-en? Ik moet het nog steeds een keer proberen! Afgelopen april heb ik een poging gewaagd met Pluto op de Wasserkuppe. Als ik aan de achterkant de heuvel afliep was het binnen 2 meter windstil, dus het leek goed. Eerst hoogte gewonnen aan de voorkant (zoveel als erin zat, ik schat een meter of 50), daarna naar achteren gestoken en vol naar beneden. Maar het leek wel of alle energie met grote kracht uit het vliegtuig gezogen werd als hij achter de heuvel kwam. Binnen no-time viel hij dood. De wind stond niet helemaal recht op de heuvel, dus ik vermoed dat een stukje achter de heuvel de wind er toch omheen waaide. Maar het leuke van zo'n schuimpje is dat je zonder grote schade een paar pogingen kan wagen.
 
Back
Top