Bouwverslag Quickie schaal 1:2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MrLaVo, 14 nov 2009.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    wij hebben helaas geen tekening meer
    die is vergaan met de brand net als het model zelf.

    Ik heb miss nog wel meer foto`s maar dan moet ik even zoeken.
    als je interese hebt.

    Grt.
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd ik denk ook dat die span wat is.
    maar ik was ooit al eens begonnen aan het uittekenen van de BOOMERANG van dezelfde man. ik heb deze bijna uitgetekend op nog kleinere schaal. 1m50 en wou deze eerst uit depron maken met profielvleugels, stabilo en rudders. en zien hoe die vliegt(hoe best aansturingen maken enzo) vooraleer ik aan een grotere houtbouw begin... nu ben ik vertrokken van een 3zichten tekening. maar de V stelling is iets waar ik nog niet over uit ben... soit ben benieuwd hoe deze eruit zal zien!! echt maf:)
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Wat een geweldig bizarre geval zeg, en dan meteen ook zon flinke schaal.
    Even abonneren. ;)

    Maare, even tussendoor, is er meer info over die ARF?
    Ik heb noch de ruimte nog de kunde om zelf zoiets te bouwen,
    maar ik zou hem toch graag op mijn toekomst lijstje willen. ;)
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Dan moet je eerst even oefenen met de FunJet. Dergelijke toestellen moet je goed de vaart in houden. ;) Zeker als ze klein van schaal zijn.
     
  5. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Ik heb even voor je gekeken op het Engels forum en daar staat een bouwverslag van de ARF (40) versie. http://www.rctalk.co.uk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5114
    De ARF kist wordt op de markt gebracht door Richmodel. Als je via google gaat zoeken op Richmodel en Quickie dan kom je vanzelf bij de betreffende ARF bouwdoos. Wat ik ervan lees zijn de resultaten erg positief. Mocht je een kist gaan kopen dan ben ik erg benieuwd naar je ervaring..:D

    mrlavo
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ah, Bedankt MrLaVo!
    Ik vind het een pracht model, maar eigenlijk durf ik het nog niet zogoed aan.
    Bij onze club hebben ze enkel een ietwat hobbelig grasveld,
    en ik denk dat zulk klein spul als die ARF al snel zal omkukelen.

    Ik zie ook dat het een brandstof model is,
    die landen idd meestal heel anders dan electro modellen. ;)
    Een buikschuivertje als de funjet zal me ook niet veel leren over zulke hout kistjes denk ik.
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als je met de FunJet wat accu's vol gas hebt gevlogen dan is het besef van "wow, da's snel" redelijk vergaan. Modellen als deze en vele andere schaalkisten hebben een vrij hoge landingssnelheid, ook als ze elektro zijn. Ik moet mijn elektro Graupner Monsun ook nog bijna half gas aan de grond zetten anders valt-ie letterlijk uit de lucht. ;)
     
  8. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Misschien wie weet komt het er nog ooit van, maar niet getreurd want ik lees onder aan je bericht dat andere dingen je gelukkig maken...:thumbsup:
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    de quicky van ons vloog heel rustig,, en tam.
    nen zeker niet snel
    Spanwijdte 1,39m
    Vlieggewicht 2710 gram
    4 servo´s, hoog, richting ,rol , gas en de motor een 6,5 Irvine
     
  10. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Ik heb ervaren dat het toestel zeer prettige vliegeigenschappen heeft. Het kan relatief langzaam vliegen maar ook sportief. Zelfs meskant bleek mogelijk te zijn.

    Toch begrijp ik de reactie van Sleurhutje want als je filmpjes bekijkt op o.a. Youtube dan sluit dat wel aan bij de opmerking van Sleurhutje. In de praktijk is het een fijne kist om mee te vliegen. Eigenlijk zijn de meeste kisten van Burt Rutan wel fijne kisten, misschien zijn eerste project de variviggen, had mindere vliegeigenschappen.
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    manmanman ik kom zot van dat tekenen van die boomerang...

    zo een toestellen van die man mogen nog snel vliegen, het geeft waarschijnlijk al een kick als je met zoiets op het plein komt en dat het nog vliegt ook:p:p
    waar blijven die bouwfoto's??
    hoe ga je trouwens de romp maken??
     
  12. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    In tegenstelling tot een ARF kist of een bouwdoos zal de bouw minder snel verlopen omdat ieder onderdeel van het toestel met de hand moet worden gemaakt. De bouwfoto`s zullen misschien minder snel volgen dan bij sommige andere bouwverslagen.

    De romp wordt gemaakt uit tempex plaatmateriaal. Nadat de tempexdelen in de juiste vorm zijn geschuurd wordt de romp beplankt met balsahout. Verder zijn er voor de versterking een aantal triplex spanten.
     
  13. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Onderdelen

    Voor de spanten van het toestel moest ik wat triplexplaat hebben. Bleek dat de Gamma/Praxis plaat uitermate geschikt was om een hoepel te bouwen, dus verder gezocht. Bleek dat de Hubo bouwmarkt in haar assortiment prima hout had, dus daarvan een aantal platen meegenomen.

    In afwachting op de bestelling van een aantal tempexplaten alsvast begonnen met de spanten uit te zagen die straks voor de romp nodig zijn.

    [​IMG]

    Eerst maar eens begonnen met het motorspant en het verstevigingspant (driehoek).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat het onderdeel was uitgezaagd heb ik aan de binnenzijde een extra triplexdeel geplakt waartegen de voorvleugel wordt bevestigd. Vervolgens in totaal hiervan vier stuks gemaakt. Immers er worden twee Quickie`s gebouwd dus alles wordt dubbel gemaakt.

    [​IMG]

    En dan een voorbeeld van de eerste vordering:
    motorspant + triplex versteviging
    [​IMG]

    [​IMG]
    Zichtbaar aan de binnenzijde de extra versteviging
     
  14. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Rutan Boomerang Eclipse86

    Chris, ik hoop dat ge niet te zot gaat worden van al dat tekenen, maar als je gaat bouwen dan zet het even op dit forum want dat lijkt me ook een leuk project. Wat voor motoren leg je erop....;)

    Ik heb voor de overige forumgebruikers een foto van jou project geplakt in dit bericht.

    [​IMG]
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hehe danku.
    ik heb immers al vanalles gevonden ook.

    en soort jpeg van deze quicky plannen(aan jou spanten te zien is het dezelfde tekening) moet wel nog even zien of die bruikbaar is.
    ook heb ik van een forumlid plannen van een depron pond racer
    en zelf ben ik begonnen aan deze boomerang uit te tekenen.
    ik twijfel dus nog welkeentje kiezen. ik zou hem of haar eerst willen op 1m50/1m80 bouwen om te zien of de verhoudingen, spanten,... wel wat kloppen. later mss in groot formaat. dus worden ze electro. pond racer en de quickie zijn wel makkelijker te bouwen en motorizeren dan de boomerang lijkt mij...

    we zien wel ik ben momenteel nog bezig met een decathlon te bouwen, en heb wat werk voor mijn SLO opleiding. (na 12 dec heb ik veeel meer tijd) maar tussenin word er verder getekend gezocht en nagedacht
     
  16. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Een nadeel van die wielen zo ver uit mekaar is natuurlijk dat bij taxiën en starten een klein graspolletje hem snel uit z'n koers haalt, vooral bij een kleine versie - voor een groter model zijn de graspolletjes kleiner...
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    toch zou ik best interesse hebben in een kleine versie (1:4 of nog kleiner). Net bij VTH gekeken, die hebben alleen maar de 1:2 versie, da's veel te groot.
     
  19. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Ik denk dat dit een juiste constatering is. Inderdaad bij de grotere versie is het ook wel (af en toe) merkbaar vooral bij het langzaam taxiën. Wanneer je de snelheid laat toenemen (opstijgen) dan pakt de hoofdvleugel (achter) lift en die laat relatief snel de staart omhoog komen. Vanaf dat moment heb je van het omgooien minder last. Een ander probleempje is een zijwaartse landing. De zijwaartse krachten van de landing komen dan geheel op het betreffende wiel. Die kracht is zo groot dat daar een punt van aandacht ligt.
     
  20. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Hallo Jitze,
    Wij gebruiken dezelfde tekening die we hebben vergroot. Daar kunnen ze dergelijke tekening ook verkleinen. Misschien dat je iemand binnen je vereniging hebt die op hun bedrijf (architeckt of productontwikkelaar) dergelijke kopieën (groot formaat kan maken. Anders even google naar de juiste copyshop

    succes,
    mrlavo
     

Deel Deze Pagina