Afslijten spur gear met foto's

  • Topicstarter Topicstarter djmirage
  • Startdatum Startdatum
D

djmirage

Guest
sinds kort heb ik mijn 1/10 buggy voorzien van een orion brushless set.
Nu heb ik aan de tandwielverhouding niks veranderd en na een 10 min rijden waren de tanden van mijn spurgear volledig weg. 64t met een 19t pinion. nu heb ik wel gezien dat de tanden van mijn pinion prcs messen zijn. kan het liggen aan de kwaliteit vd plastiek van de spur, aan de scherpe tanden van de pinion, aan de tandwielverhouding (te klein) of aan de onderlinge spanning tussen de twee(te hard tegen elkaar of net te los) ?
Alvats bedankt.
Sowieso verander ik nu naar 64 spur en 23 pinion
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze pinion ( kein tandwiel ) is versleten. Hierdoor gaat je spur heel snel
kapot. Gewoon een nieuwe pinion er op zetten, en het zou in orde moeten
zijn. Kijk goed uit bij het installeren van de nieuwe pinion dat je ze genoeg
speling tussen beide geeft. Niet te veel, niet te weinig :)
 
de onderlinge afstand van de tandwielen kan je goed fixxen door een a4tje tussen je spur en je pinion te doen en dan moet je beetje pielen tot je de indentations goed zit in het papier maar het papier heel blijft...
 
de onderlinge afstand van de tandwielen kan je goed fixxen door een a4tje tussen je spur en je pinion te doen en dan moet je beetje pielen tot je de indentations goed zit in het papier maar het papier heel blijft...


een heel A4? met een stukje van 1x4cm gaat het ook om je afstand te checken :)

Het gaat zo, druk je pinion en spur tegen elkaar terwijl het papier ertussen zit. trek/rol het papier ertussenuit en als het papier niet scheurt zit je goed. Na een tijdje kan je het zo zonder papier.

Koop stalen pinions, die worden niet zo snel messcherp.
 
ok thx, ff proberen...
het zou dus niet liggen aan de kwaliteit van de plastiek of een te kleine pinion.
De brushless is een 14t, dus van 19 pinion naar 23 zou deze toch 'minder' snel rondgaan, niet? Met als gevolg minder slijtage...
Heb gezien dat de tamiya pinion bv mooie driehoektanden heeft, terwijl mijn originele eerder een Chinees kromzwaard als vorm heeft...
 
zou je een foto kunne plaatsen? want driehoektanden is ook niet goed, ze moeten een vlakke kant hebben aan het eind van de tand.

zo iets zeg maar.
Z100914_PINION_GEAR_15_TOOTH_(1M5.jpg
 
Een lichtere vertanding levert over het algemeen minder stress op voor de auto, volgens mij geldt dat ook voor de tandwielen; ze hoeven minder hard te duwen.
Als ik er naast zit lees ik dat graag...

@ DJ Mirage; is een pinion/spur combo met een fijnere vertanding een optie in jouw auto? Dat lijkt mij ook een oplossing.
 
Een lichtere vertanding levert over het algemeen minder stress op voor de auto, volgens mij geldt dat ook voor de tandwielen; ze hoeven minder hard te duwen.
Als ik er naast zit lees ik dat graag...

ja en nee,

door de hogere omwentelingssnelheid gaan je tanden vaker contact maken dus sneller slijten.
Maar de kracht op de tanden is inderdaad minder.
1e factor is doorslaggevend uiteraard (meer contact, meer wrijving, meer chineeskromzwaardtanden).
 
Beide zijn 100% versleten en rijp voor de vuilnisbak, NOOIT meer gebruiken maar gewoon wegmieteren en nieuwe tanwielen erop zetten...

Was het pinion al zo dat je hem monteerde? Dan is het niet zo gek, dan was het geen tandwiel maar een zaagblad ;-)
 
Beide zijn 100% versleten en rijp voor de vuilnisbak, NOOIT meer gebruiken maar gewoon wegmieteren en nieuwe tanwielen erop zetten...

Was het pinion al zo dat je hem monteerde? Dan is het niet zo gek, dan was het geen tandwiel maar een zaagblad ;-)


+1

grtz mick
 
Mickietjuh, leer Cooper eerst eens kennen hier op het forum. dan begrijp je hem beter LOL...

Ik moet zeggen dat ik het ook wel geweldig vond hoor, dat iemand het voor elkaar krijgt om zo zijn spur af te frezen... Maar goed, feit blijft dat beide rijp zijn voor de afvalbak. Lekker alles vervangen en je rijd weer top...

Onderdelen slijten nu eenmaal, daarom kan je ze los kopen. Niks heeft het eeuwige leven en zeker niet slijtage delen...
 
Back
Top