Overzicht rubber schaal vrije vlucht hyperlinks

  • Topicstarter Topicstarter Jster
  • Startdatum Startdatum
De aanduiding F1 staat in principe voor de FAI wedstrijdklassen vrije vlucht. F2 duidt op lijnbesturing en F3 op radiobesturing. Dat zijn prestatieklassen, en bij de bestuurde klassen ook kunstvlucht. De schaal-klassen zijn voor alle vormen van besturing (en het ontbreken daarvan zoals bij vrije vlucht) aangeduid met F4. Misschien was/is niet helemaal duidelijk welke klassen je bedoelde, alleen vrije vlucht klassen? Of alleen VV Schaal klassen? Of ook alle fun-, instap- en locale/clubklassen als Wortel en zo? Het pylonvliegen met rubbermodellen is een zeer leuke wedstrijd, maar ik zie het niet als een klasse omdat je met elk soort model mag deelnemen.

Ga er ook van uit dat er FAI schaal-klassen zijn waarin in Nederland helemaal geen wedstrijden plaatsvinden (bijvoorbeeld outdoor vrije vlucht met dieseltjes), of er zelfs helemaal niemand in Nederland dergelijke modellen bouwt.

Tenslotte moet je vooral niet vergeten dat er mensen zijn, ik behoor daar zeker toe, die ook gewoon met modellen voor de lol vliegen, niet met de bedoeling om er mee aan wedstrijden mee te doen, ook al doe ik dat toch wel eens. Ik noem dat sportvliegen en de modellen die ik gebruik, die dus niet voor een bepaalde wedstrijdklasse ontworpen zijn, sportmodellen.
 
Dit topic is toch niet alleen toegespitst op Indoor vliegen? Dus er ontbreekt nog het een en ander:
F1A (A2), outdoor zwevers die gestart worden met een lier van 50 m, min 400 gram wegen en een span hebben van ong 2.3 m
F1B (wakefield), outdoor rubber aangedreven, min 200 gram, span 1.7 m. Na de motorloop van 40 sec gaan deze modellen ook zweven.
F1C (power), met een motorloop van 5 sec (verbrandingsmotor) gaan deze modellen (750 g) verticaal naar 150 meter. Hierna zweefvlucht. Span ong 2.5m
F1E, hellingzwevers die dmv een compas altijd recht in de windblijven vliegen.
F1G, coupe d'hiver, lichte f1b achtige modellen.
F1H, A1, instapmodel voor F1A klasse
F1J, klein power model
F1L, EZB, klasse die je kunt beschrijven als iets tussen f1d en f1m in.
F1P, klein power model
F1Q, Nieuwe klasse, wakefields met elektromotor

De beschrijvingen zijn een beetje beknopt, dus als iemand meer wilt weten moet die het vragen.

Kevin
 
Ik beperk de lijst tot het volgende;
- info/forums over rubber-aangedreven (liefst scale) vrije vlucht modellen. (vliegtuig, evt. heli)
- fabrikanten van idem modellen.
- webshops met veelal/hoofdzakelijk rubber-aangedreven vrije vlucht modellen.
- Vliegclubs/organisaties die met deze tak van vliegen actief zijn.

Dus komen uit jullie toevoegingen de volgende in aanmerking:
- F1B (wakefield)
- F1G (coupe d'hiver, licht F1B-achtige modellen)
- F4D (open schaal rubber)
- F4F (peanut schaal)
- Pistachio
- De 'sport'-modellen zoals FOX35 beschreef; die niet per definitie voor een bepaalde wedstijdklasse ontworpen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat ik het eerste bericht op de 2e pagina heb aangezien voor het eerste bericht. Ik had je echte eerste bericht dus niet gezien. Waardevol lijstje!
 
Ik zie dat ik het eerste bericht op de 2e pagina heb aangezien voor het eerste bericht. Ik had je echte eerste bericht dus niet gezien. Waardevol lijstje!
Thanks, zou inderdaad wel handig zijn als hij altijd boven aan de pagina staat, voor jullie dan ...
 
Ondanks dat de F1B-klasse ook rubber-aangedreven is, gaat mijn voorkeur wel uit naar schaal-modellen.

Wie zijn er zondag a.s. in Utrecht van de partij? Lijkt me wel leuk even langs te gaan.
Overige indoor vliegdata en lokaties vind je HIER.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jster,
Ik heb je gisteren in Utrecht niet ontmoet. Ben je niet geweest of heb ik je gemist?
PP
 
Hallo Jster,
Ik heb je gisteren in Utrecht niet ontmoet. Ben je niet geweest of heb ik je gemist?
PP
Klopt, helaas was ik niet in de gelegenheid om langs te gaan. Zijn er nog plaatjes geschoten? Ik had graag even kennis met je gemaakt, maar er zijn nog genoeg andere data's voor een kennismaking gelukkig. (zie HIER)

Voorlopig staat alles even op een laag pitje wat modelbouw betreft, prioriteit ligt momenteel bij het vinden van een nieuwe baan.

Groet, Jorrit
 
Er waren twee mensen die aan de lopende band plaatjes schoten, maar ik heb geen idee of die ergens op het net te zien zijn. Volgens mij waren de foto’s voor hun eigen archief…

Even naar je link van data gekeken. Leuk dat er een aparte Indoorvliegclub in Venlo is (mijn oom heeft in die plaats overigens een torenuurwerk gerestaureerd), en nog leuker dat Wijnand de Joode daar voorzitter van is. Hij was een bekende deelnemer aan het indoorvliegen in Utrecht, al was dat wat voor mijn tijd. Ik heb zijn rubbersnijder overgenomen. Met andere woorden, hij weet véél van indoorvliegen met rubbermodellen, dus als je iets moet weten kun je het denk ik altijd aan hem vragen.

Over de data in Utrecht overigens, voor het geval daar opeens horden shockflyers op af komen: het vliegen daar was en is in eerste instantie bedoeld voor rubbermodellen en niet voor de ‘gewone’ RC-indoormodellen. Je kunt je voorstellen dat er niet veel van een schaal-peanut overblijft als er een shockflyer doorheen vliegt! Er mag met RC-modellen worden gevlogen, mits met respect voor de vrije vlucht modellen, en dan alleen met klein en licht spul, zoals Pico-Z en soortgelijke helicoptertjes, X-twins en Miniums en dergelijke vliegtuigjes, ik geloof dat een maximum gewicht van 22 gram wordt aangehouden, en zelfs dat kan al veel schade bij balsa vrije vlucht modellen veroorzaken, dus in van RC-modellen wordt verwacht dat ze daar uit de buurt blijven.

Succes overigens met het vinden van een baan. Dat dat nodig is is altijd minder leuk natuurlijk …
 
Mensen, ik heb weer wat nieuwe links toegevoegd aan de lijst.

@FOX35:
Jammer van die foto's, was wel benieuwd wat er allemaal zou rondvliegen.

@moerman:
Ik stuitte hier toevallig op, even verder scrollen ... "Meet Wout Moerman"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij fabrikanten ook Graupner toevoegen (of lees ik er weer eens overheen)?
Of achten jullie die doosjes zo zwaar en niet luchtwaardig dat een vermelding ethisch onverantwoord is? :cool:
 
Bij fabrikanten ook Graupner toevoegen (of lees ik er weer eens overheen)?
Of achten jullie die doosjes zo zwaar en niet luchtwaardig dat een vermelding ethisch onverantwoord is? :cool:

Bij deze toegevoegd. :thumbsup: Ongeacht gewicht of luchtwaardigheid.

Groetjes Jorrit
 
Back
Top