Bouwverslag Quickie schaal 1:2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MrLaVo, 14 nov 2009.

  1. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    KIelvlak

    Het kielvlak ligt een behoorlijk eind achter het zwaartepunt en daarom wil ik het gewicht zo laag mogelijk houden. Toch wou ik iets afwijken van de tekening door het kielvlak te verstevigen met hardhouten liggers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens het richtingsroer gemaakt en dat eveneens verstevigd. In het roer heb ik een tweetal balsa liggers ingelijmd zodat het roer sterker zal worden. Vervolgens de scharnieren er droog ingezet en vervolgens naar de weegschaal.

    Het totaal gewicht van het kielvlak en het richtingsroer bleek 155 gram.
    Daar ben ik tevreden me omdat het geheel een behoorlijk sterkte constructie is geworden.

    [​IMG]

    En zo moet er nog één gemaakt worden.....
     
  2. tony

    tony

    Lid geworden:
    13 sep 2006
    Berichten:
    3
    na lang zoeken nu een reactie op je vraag voor de accu van je getoonde zender heb ik hem gevonden op te halen van het weekend op je eigen vliegclub
    mvg
     
  3. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Tony Mustang,
    Bedankt voor je aanbod, ik was nog op zoek naar een accu, de nieuwe fasst 2,4 module heb ik gisteren ontvangen, ik ben alleen aan het zoeken waar ik die module precies moet insteken :rolling:
     
  4. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    in je zender:rolling:
     
  5. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Kielvlak

    Voor beide toestellen zijn de kielvlakken klaar, ik moet alleen nog één richtingsroer maken. Nu deze onderdelen klaar zijn moet ik komende week nog een paar snijspanten maken, bijvoorbeeld om de houten liggers in de tempex te snijden. Zodra de 8cm tempexplaten binnen zijn kan het snijden gaan beginnen. Nu eerst even de werkruimte zuiver maken en een beetje aanpassen...(niet zo intressant voor dit forum)

    [​IMG]
     
  6. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Schuurblok

    De onderkant van de romp is hol gevormd. Om deze hol vorm mooi in de tempex te krijgen wordt de tempex mooi in de holle vorm geschuurd. Hiervoor een schuurblok gemaakt door 6mm multiplex te buigen tot een bolle vorm.

    [​IMG]

    Vervolgens alles ingespoten met spuitlijm en voorzien van schuurpapier p60.
    Het is goedkoop en zal het schuren weer iets eenvoudiger maken.

    [​IMG]
     
  7. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Balsa

    Voor het beplanken heb ik een partij Balsa besteld bij Thomabalsa. Wat blijkt de levering van de bestelling Balsa kon wel eens langer dan gebruikelijk op zich laten wachten. Er is kennelijk toch wel iets van een balsa schaarste waarover ik iets heb gelezen op dit forum. :confused:

    Ik heb nogal wat platen 20cm x 150cm besteld, misschien groeien er minder van die bomen.:agrue:
     
  8. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    vervolg

    Vanwege de afmeting van de voorvleugel moest ik een kleine aanpassing doen in mijn bouwruimte. Omdat ik graag een nieuwe en absoluut rechte bouwtafel wou, heb ik de oude tafel verwijderd en een nieuwe industriële werktafel gekocht.

    [​IMG]

    De tempex is deze week binnen gekomen. Dus morgens gaan we de tempexdelen snijden. Vanwege de omvang van de voorvleugel, die behoorlijk vergroot is ten opzichte van de oorspronkelijke bouwtekening kan niet uitgesloten worden geacht dat de penverbinding wel eens te zwak zou zijn. Het gewicht van de voorvleugel en de krachten die deze zal moeten opvangen is toch een reden geweest om de bevestiging van de voorvleugel te versterken. De voorvleugel zal hierdoor met vier m6 bouten worden vastgeschroefd aan de romp.

    Hiervoor heb ik een extra multiplex spant gezaagd waarin exact de hoek van de romp is overgenomen. Verder heb ik de inslagmoeren er verzonken ingezet. Vervolgens wordt de inslagmoer geborgd door er een triplex (rond) plaatje op te lijmen. (Zie rechts op de foto)

    [​IMG]

    De vleugelbevestiging (voorzijde)
    [​IMG]

    Voor zover is dit deel klaar. Nu kan de tempex worden gesneden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2009
  9. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Het voornemen was er om afgelopen weekend tempex te gaan snijden, echter door omstandigheden is dat een week uitgesteld. Voorts bleek dat er een afwijking zat in het tipspant en de positie van de houten liggers van de voorvleugel.

    [​IMG]

    Het tipspant van de voorvleugel heeft de positie van de liggers anders weergegeven dan de positie van de liggers op tekening. Op onderstaande foto de positie van de ligger (rood) en de plaats op het spant bij het (geel) potloot. Dus, deze snijspanten moet ik overnieuw maken omdat anders de positie van de ligger tegen de achterlijst komt te liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de bevestiging van het landingsgestel moet een multiplex blok (4cm dik) in de tippen van de voorvleugel worden gelijmd. Volgens tekening wordt een stuk multiplex tussen de liggers gelijmd. (Zie eerste foto in dit bericht) Ik heb het multiplex blok iets dikker en groter gemaakt zodat ik de liggers in het blok kan lijmen. Dit lijkt me sterker dan de blok tussen de liggers te lijmen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2009
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ziet er allemaal zeeer netjes uit!!
     
  11. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Voorvleugels gesneden

    Het was vandaag fantastisch weer om lekker binnen de voorvleugels te gaan snijden uit tempex. Voor het snijden van de voorvleugel zijn een drietal verschillende "snij" spanten gemaakt. Met het basis spant is het profiel in de vleugel gesneden.

    [​IMG]

    Vervolgens is met een nieuw spant de liggers in het tempex gesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De laatste stap was het uitsnijden van het middendeel aan de onder- en bovenzijde van de vleugel. Hierin zal later een aantal lagen expoy met glasmat versteviging worden aangebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk zijn zo dus vier vleugeldelen gesneden. Het resultaat was perfect. De liggers zitten zonder lijm al perfect klemvast. De liggers zullen later met constructielijm worden vastgelijmd. Nadat dit had plaatsgevonden hebben een soort vertanding gemaakt op een aluminiumbuis. Middels een draaibeweging kon zo de uitsparing worden gesneden waardoor de bekabeling tot het servo compartiment zal worden gevoerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die liggers echter zijn niet geheel uit één stuk. Dat is niet mogelijk vanwege het feit dat de voorvleugel 6 graden negatieve V stelling heeft.
    Hierdoor zijn de liggers onder een hoek van 6 graden aan elkaar gelijmd. [​IMG]

    [​IMG]

    De lijmverbinding is vervolgens verstevigd met een aantal wikkelingen ijzergaren. Op deze manier is er een behoorlijk sterke verbinding ontstaan.

    [​IMG]

    Morgen gaan we hiermee verder......wordt weer vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  12. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    In een woord, PRACHTIG.
     
  13. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    De eerste ligger is klaar,
    Ik heb eerst de neerwaartse V stelling van 6 graden in de ligger gezaagd. Toen dat klaar was heb vervolgens de pijlstelling in de ligger gezaagd. De verbindingen zijn versterk met ijzergaren.

    [​IMG]

    Goed te zien de neerwaartse V stelling
    [​IMG]

    Nadat de voor- en achterligger met constructielijm zijn vastgelijmd aan de tempex zal tussen de liggers de glasweefsel stroken worden aangebracht. Hierdoor zal alles met elkaar worden verbonden.

    [​IMG]
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    super gewoon!!!
    ook in kit te verkrijgen??:p:p
    vetjes:)
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Geweldig allemaal, met open mond zit ik dit allemaal aan te gapen. Diep respect. :worship: En de snelheid waarmee je bouwt is waanzinnig (al gaat het meestal voor jezelf nooit snel genoeg ;)).

    Straks komt er gewoon een Burt Rutan schaalmeeting. Ik ben erbij om te kijken. :yes:
     
  16. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Bedankt voor de reactie`s, hierdoor ga je nog sneller bouwen :-D

    Toch was ik zelf niet zo tevreden over de constructie van de ligger. Tijdens het passen bleek dat ik niet alles precies onder de juiste hoek had vastgelijmd. Hierdoor was er een lichte spanning op de ligger. De spanning was misschien wel te overzien maar het was voor mij een reden om het anders te doen. In de eerdere had ik ook een zaagsnede in het (romp) middendeel en in het vleugeldeel van de ligger. Eenmaal besloten om het opnieuw te maken kon ik het gemaakte deel wel testen op sterkte.
    Tot groot genoegen moest ik behoorlijk wat kracht zetten om de ligger (10x10 grenen) door te breken.

    [​IMG]

    Het breekpunt kwam niet te liggen op de lijmverbindingen maar links en rechts van lijmverbindingen. Dus een geweldig resultaat dankzij het ijzergaren van Sorbo.

    Met behulp van een contourmal heb ik de twee liggers onder een hoek gezaagd.

    [​IMG]

    De zaagstukje dat er vanaf wordt gezaagd is vervolgens exact geschikt om in de verbinding te lijmen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik over de vleugel dunne huishoudfolie geplaatst. Hierdoor kan ik de houten liggers met secondenlijm aan elkaar lijmen zonder dat de secondenlijm de tempex zal aantasten. Door het in de vleugel aan elkaar te verlijmen is de hoek ook exact goed.

    [​IMG]

    Nadat alles aan elkaar is gelijmd wordt het stukje dat boven de ligger uitsteekt weggezaagd en geschuurd.

    [​IMG]
    Het past precies nu kan alles weer worden ingewikkeld met ijzergaren.
    Eenmaal het ijzergaren opgedraaid doe ik er een laagje witte houtlijm over en klaar zijn de twee ligger. Over het resultaat ben ik nu wel tevreden..;)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  17. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    De liggers van deze vleugel (bovenzijde) zijn klaar. De volgende stap is nu het blok multiplex voor het landingsgestel vastlijmen.

    [​IMG]

    Op bovenstaande foto`s zijn de liggers nog steeds niet vastgelijmd omdat eerst de landingsgesteld blokken iets moeten worden aangepast zodat alles perfect past. Het is wel een behoorlijke spanwijdte en dan te weten dat de hoofdvleugel een meter langer zal zijn. Maar goed die hoofdvleugel wordt wel deelbaar.

    En dan het blok in de vleugel gelijmd. Tijdens het boren van de gaten meteen een boormal gemaakt voor later. Ik heb het blok iets aangepast zodat het verlijmen iets eenvoudiger was.

    [​IMG]

    De inslagmoeren zijn iets verzonken. Dat is aan de onderzijde van het blok ook gebeurt zodat de inbuskop van de moer straks fijn weggewerkt is. De aanpassing van het blok is nog net te zien op deze foto. Ik heb het blok nu zo gemaakt dat ik het in de tempex kon schuiven. Met een scherp scalpel kon is de tempex fijn wegsnijden. Vervolgens is alles met constructielijm vastgezet. Ondanks dat dit al aardig vast zit komen straks de liggers boven en onder ook nog eens aan het blok vast te zitten.

    [​IMG]

    Nou en dan kan ik morgen (hoewel beperkt in tijd) het andere blok gaan vastlijmen precies zoals ik het vandaag het geoefend.

    [​IMG]
     
  18. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Het laatste multiplex blok is verder passend gemaakt en vervolgens vastgelijmd.

    [​IMG]

    Vandaag heb ik de vleugel aan elkaar gelijmd. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de Bison constructielijm. Om eenvoudiger en meer precies te kunnen lijmen te kunnen lijmen heb ik een spuit met constructielijm klaargemaakt. De naald gebruik ik normaal op de tubes secondenlijm maar omdat die dicht zat kon ik deze gebruiken tijdens het vullen, dan loopt de lijm er niet uit. Constructielijm kan je niet met deze injectienaalden verlijmen omdat de lijm net iets te dik is. Maar goed is ook niet nodig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor dit soort grote vlakken is een spuit niet echt noodzakelijk maar voor de liggers is het wel heel erg handig. Je kunt een dunne laag aanbrengen zonder dat de hele vleugel onder de lijm komt te zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens is alles voorzien van wat gewichten en kon het vandaag verder drogen. Toen ik zojuist terug kwam van de kapper was ik zeer benieuwd naar het resultaat.

    [​IMG]

    Het is wat moeilijk om een fatsoenlijke foto te maken maar hierop is het resultaat goed zichtbaar.
    [​IMG]
    Vandaag is ook de partij balsa van Thomabalsa aangekomen. Ook de epoxy is binnen en zo kunnen we in het weekend epoxy gaan aanbrengen en epoxybuizen gaan maken.
     
  19. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    En tevreden met je nieuwe kapsel? of gaat het daar niet over? :p

    Nee nee, ziet er goed uit! Ga zo door.
     
  20. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    :rolling::rolling: LOL zo kan je het natuurlijk ook lezen....overigens ben ik ook tevreden met het kapsel:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina