Koude vingers bij het sturen . .

Vandaag lekker gevlogen, dat even gemeld in dit draadje. Tussen de regels door gevraagd naar de beste tip om je vingers tijdens het vliegen warm te houden. Flymax had een supertip die ik ga uitvoeren. De tip vond ik zo leuk dat ik deze maar in een apart draadje deponeer, zonde om hem niet te delen!

De tekst uit het andere draadje:
. . . . . Wel erg koude vingertopjes, ben blij dat er stoelverwarming bestaat in de auto, lekker op je handen zitten. Wie heeft dé tip voor warme vingers tijdens het vliegen? En als je volgende week ook nog op de Vintage Meeting bent krijgt de beste tip een zak Fryske Dûmkes van mij!

De reactie van Flymax:
Ik heb van een oud winterjack het voor en achterpand tegenelkaar genaaid. Daardoor onstond een hoes die ik over mijn zender kan doen (wel een gaatje voor de antenne maken) Dit werkt alleen voor de handzenders. Met een pult wordt het lastig.

Morgen zal ik wat foto's maken van het idee en misschien schoonmoeders al zo gek krijgen dat ze de naaimachine afstoft . .

to be continued . .

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zag dit draadje toevallig voorbijkomen: Voor pultzenders werkt dit ook, Graupner verkoopt dit gewoon, kost iets van 35 Euro, maar ik gebruik het al een jaar of drie naar volle tevredenheid. mijn vingertoppen zijn doordat ik mijn handen in het verleden veel te veel aan extreme kou heb blootgesteld, binnen 5 minuten zo gevoelloos dat ik gewoon niks meer kan, laat staan sturen. Met het "tentje kan ik tenminste weer vliegen op dagen zoals vandaag (aan het eind van de middag letterlijk ijsafzetting op de cockpit van m'n heli :cool: )

Groet, Bert
 
Ik heb deze:
884.jpg


En tsja, om heel eerlijk te zijn, het werkt niet.
Het zit vervelend in de weg, en je vingers worden nogsteeds ijspegeltjes.
Zon hoes in elkaar frobbelen lijkt me wel een leuk idee, bedankt!
 
Idd, ik heb ook al eens vingertoppen van handschoenen afgeknipt, en dat werkt gwn ook niet prettig.

Mijn oplossing was tweeledig:

- electrovliegen; je hoeft dan veel minder lang uit de beschermende warmte van het clubhuis. Ook loop je niet het risico per ongeluk wat brandstof over je vingers te morsen (DAN krijg je pas koude vingers, in de winter)
- naar buiten, inpluggen, gelijk opstijgen, kort vliegen, na 6 minuten weer landen, accu eruit en snel naar binnen.

Zo'n hoes lijkt mij persoonlijk niets, maar als het werkt, werkt het :)

Je kunt deze overigens ook kopen, ook voor pultzenders. Dan zijn ze natuurlijk niet uit aan elkaar genaaide kledingstukken gemaakt :P
 
Ik weet dat er voor pistool zenders van die kant en klare dingen zijn.

Ben erg benieuwd hoe jij het gaat maken! Heb zelf ook zeer snel last van koude vingers.

@Hezik niet iedereen heeft het genot van een clubhuis... of dat ze na 6 minuten nog gevoel hebben in hun vingers. Bij mij is het als het vriest en er staat een stevig windje al na minder dan een minuut dat mijn vingers gevoelloos worden.

Moest het echt koud worden zou je ook nog zoiets in je "zenderhandschoen" kunnen doen: kristallisatie natriumacetaat handenwarmer | NVON Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen
 
Ik krijg altijd onderkoelings verschijnselen zodra mijn vingers gevoelloos worden ;)

Nitro morsen op je handen is trouwens niet echt een heel goed idee in de winter, haha. Alleen denk ik dat zweefvliegers er niet zo heel veel last van zullen hebben.

Maar bij zweefvliegen ben je behoorlijk lang bezig en sta je dus ook vrij lang stil dus... is het trouwens niet beter om in plaats van een hoes voor alleen de handen niet zoiets te nemen?:
goodies_eureka_snowowl_400_slaapzak_big.jpg


Was meer als grap bedoelt maar nu ik er over na denk zou het niet eens een heel slecht idee zijn...? Ligstoel mee, zender op de buik en genieten maar. Moet je wel een 2.4 ghz zender hebben...
 

Voor een pistoolzender weet ik niet of dat werkt, maar voor een gewone (pult)zenderhoes zoals ik die heb, heb ik dat geprobeerd, die Natrium acetaat elementen, maar dat werkt niet. Er komt gewoon te weinig warmte vanaf, of je moet je hele hoes zo vol stoppen, dat je geen ruimte meer hebt om te sturen. Want die dingen geven alleen bruikbare warmte af bij direkt contact, de temperatuur is te laag voor stralingswarmte o.i.d. Voor in je jaszakken is het prima, maar voor een middagje vliegen moet je er aardig wat bij je hebben: ze zijn met 15 ~30 minuten weer koud....

Ik heb wel eens zitten denken om domweg in mijn zenderpult een computerfannetje en een verwarmingselementje monteren. Maar ik heb geen flauw idee waar ik de benodigde voeding vandaan zou moeten halen.

Ooit.....

Groet, Bert
 
'Handleiding anti koude vinger zenderhoes'

Zoals gezegd hier de foto's van de zenderhoes die mij moet helpen om veeeeeel langer te kunnen vliegen omdat ik geen koude vingertoppen meer krijg:

1. men neme een jas, liefst niet te duur, de mijne is van de Zeeman en kostte € 8,-

SV107024.JPG




2. Onder de oksels de schaar er in!

SV107025.JPG



3. Dan blijft er over de basis voor de zenderhoes

SV107026.JPG



4. Daarin word de zender op de volgende manier geplaatst: (onder de zender mijn zelfgemaakte zenderpult)

SV107027.JPG



5. Aan het begin van de ritssluiting plaats ik een drukknoop, waar nu nog de knijper zit, om de zender heen aan de 'buikzijde'. De ingangen voor de linker en rechterhand worden al zichtbaar:

SV107028.JPG



6. Rest nog het dichtnaaien van de voorzijde. Opening voor de antenne ontstaat vanzelf omdat je de rits niet helemaal tot boven dicht maakt:

SV107029.JPG


En nu maar hopen dat het werkt . . . .


Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Jullie zien 1 belangrijk aspect over het hoofd.

Als je lichaam warmte begint te verliezen, wordt als eerste de doorbloeding van de extremiteiten gereduceerd: vingers/handen en voeten/tenen dus.
Wij staan stil tijdens het vliegen, en produceren dus erg weinig warmte (tijdens simpel wandelen produceer je al gauw 2-3x zoveel warmte...).
Bovendien: onze vingers moeten onbedekt blijven vanwege het gevoel aan de knuppels ... extra afkoeling ter plaatse dus.

Door ervoor te zorgen dat je lichaam (dus niet alleen je vingers) goed warm blijft, zorg je voor voldoende restwarmte naar je vingers.
Ik heb speciaal hiervoor een keer een skibroek en ski-jas aangeschaft (2e hands, lekker goedkoop, ik ben geen skier). Dat gecombineerd met handschoenen waarvan ALLEEN duim- en wijsvingertopje zijn vrijgeknipt resulteert in comfortabel en warm vliegen. ZELFS onder nul, zoals ik al 2x hem mogen ervaren op de Banne. Ik stond op de sneeuw die die nacht was gevallen .... en had het warm genoeg om er 5-6 uur te blijven.

Als je in dat ski-pak zou gaan wandelen op het strand, zou je het na een kwartier al uittrekken, want voor wandelen is zoiets veeeeel te warm, maar voor stilstaand vliegen in de wind ....

Succes

N.B.
Ik heb zo'n perspex-kap. Ik gebruik hem nooit ...
 
Misschien een idee om een stuk uit de electrische deken (van het vrouwtje natuurlijk) te knippen en deze als voering te gebruiken in die afgeknipte jas.
Met een autoaccu als voeding achter je zou je het dan redelijk lang vol kunnen houden....
 
@Dirk: eens, maar toch is het ook persoonlijk denk ik. Zelf gebruik ik van die visserslaarzen. Tenen/voeten zijn en blijven heerlijk warm, ski-kleding is ook in gebruik, maar toch worden de vingertjes snel koud.

@Frank: Spijker op zijn kop, naast mij ligt inderdaad een koukleumpje die het bed voorverwarmd met een elektrieke deken. Zal niet goed vallen als ik daar een hoekje uit haal :-D . .

Jacob
 
Zomaar een raar idee, ik weet niet of dat met andere zenders ook kan. ;)
Mijn MC-19 sticks zijn vrij dik, en volgens mij nog hol ook.
Als je daar nu eens een dikke resistor in schuift, en daar een stroompje op zet?
Verwarmde sticks! :lol:
 
Vgoegâh :-) stond er ooit een artikel in Hobby Bulletin (ja ja dat modelbouwblad waar wél artikelen in stonden waar je wat aan had :-) ) van iemand die inderdaad een soort verwarming op zijn zender had.

Als ik me goed herinner was het een pultzender, deze vlieger had een perspex windschermpje op de pult gebouwd en een verwarmingselement dat bestond uit een gloeispiraal van weerstandsdraad die gevoed werd door een NiCad accupack.
 
Vgoegâh :-) stond er ooit een artikel in Hobby Bulletin (ja ja dat modelbouwblad waar wél artikelen in stonden waar je wat aan had :-) ) van iemand die inderdaad een soort verwarming op zijn zender had.

Als ik me goed herinner was het een pultzender, deze vlieger had een perspex windschermpje op de pult gebouwd en een verwarmingselement dat bestond uit een gloeispiraal van weerstandsdraad die gevoed werd door een NiCad accupack.

Interessant, nog ergens te vinden?

Jacob
 
Back
Top