EF Yak 54 74" toch maar naar Electrisch

Nou aantal polen kan ik dus ook nergens vinden. zou ze straks eens proberen te tellen. Zou niet makkelijk worden.

Bart,
 
Het gaat bij deze vraag wel degelijk om het aantal magneten en niet om het aantal spoelen.

Ik weet niet welke keuzes je hebt, maar bij 14 magneetpolen kun je grofweg tussen 20 en 30 graden proberen. Lager kan ook wel, gewoon kijken hoe het gaat, wat het stroomverbruik is en hoe warm e.e.a. wordt. 20 is daarbij 'scherp', 30 niet.

Hacker bv. geeft aan dat je voor 14 magneetpolen 22 graden of 30 graden zou kunnen gebruiken.
 
Had met 19x8 meer dan genoeg power, maar door fout inschatting van de
wind ( wind kwam van achter over de bos rand ) een harde neus landing
gemaakt. Met als resultaat een gebroken prop en een kromme as.

Dus bij deze even een blik in het binnenste van de ZS4035-10

full


full


12 spoelen
14 magneten,

Hoeveel polen heeft de motor dan ??

Heb maar een mailtje naar hyperion gestuurd hoe ik een nieuwe moet
bestellen want de as staat niet op de site ???

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hyperion en trage service ???

Gistere avond mail gestuurd en nu al antwoord ?
Hello Mr. ,

They are not online yet, so I understand why you can't find it. I'll
send you a PayPal "money request" after this email on € 13,50 which will
cover the shaft and shipping.

Hope that's alright with you.

Heel netjes,

Bart,
 
En weer klaar met nieuwe as, is trouwens echt makkelijk uit elkaar te halen 3 schroefjes los en men kan de as er uit halen.

En nu met spinner , Xoar 19x9 en hoe heet dat ding voor in de motorkap :-)

full


full


Nu weer een redelijke dag en, contributie informatie van Son en Breugel

Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gisteren met de yak 2 maal gevlogen met de Xoar 19x9

Genoeg power, in iedere geval. Ben nu voor het eerst eens echt aan he vliegen geweest maar men merkt echt dat hij zwaar is.

Bij High alpha vliegen valt hij zonder aan geven terug naar een harier
zonder dat ik dat wil. Harrier is dan wel direct goed te controleren, dus geen probleem verder.

Heb ook even een stroom meeting gedaan, is eigenlijk iets te veel 120A
met volle accu. Hierdoor ga ik toch naar 19x8, meer trust en minder stroom.

Maar de setup doet het goed, en is voor een de EF extra 78" waarschijnlijk perfect.
- 7s 5000mAh G3's
- Jeti spin 99 opto
- ZS4035-10

Ik zit alleen met een klein probleempje, ik krijg de gas curve niet goed
hij begint pas bij 1/4 --> 1/3 gas te draaien. Heb ik bij mijn twee Extra's met de zelfde regelaar geen last van ?

Ik heb gisteren twee keer de curven geprobeerd in te stellen. Gas open, accu er aan wachten op de piepjes gas dicht wachten op de piepjes. Dat is toch de procedure ?

iemand een idee ?

Bart,
 
Ik zit alleen met een klein probleempje, ik krijg de gas curve niet goed
hij begint pas bij 1/4 --> 1/3 gas te draaien. Heb ik bij mijn twee Extra's met de zelfde regelaar geen last van ?
Kan je de ralenti niet hoger zetten zoals bij een benzinemotor? De trim van de throttle aanpassen, ipv 0 tot 100% instellen vanaf 20% ofzo. Zo doe ik dat meestal.

Bij grotere elektro toestellen heb ik ook liever dat de motor blijft draaien op de ralenti stand van de gas-stick. Ik heb dan nog een extra schakelaar om de gas-stick te de-activeren en de motor af te zetten; dit ook voor de veiligheid in de stationeerzone zodat je niet per ongeluk vol gas kan geven. Bij elektro hoor je het gevaar niet als alles aangesloten is, maar het is er wel!
 
> Bij elektro hoor je het gevaar niet als alles aangesloten is, maar het is er wel

Die wordt door velen niet gezien, hoeveel mensen zich iedere keer voor de prop verzamelen? ik moet ze daar iedere keer weg jagen, bij brandstof kisten doen ze dat niet.

Maar ik heb het probleem al gevonden, Maxima uitspraak, "beetje dom van mij" :-)

In de zender stond de gas curve van de MVVS 26 nog geprogrammeerd. Waardoor hij een 3 punts gas curve had doe ook nog eens een behoorlijke offset had.

Motor laten lopen bij gas nul doe ik niet, ik regel dat zelf. Nu ik dit schrijf toch eens naar kijken want als je het gas echt dicht doet, heb je toch even wat meer gas nodig om hem weer aan te krijgen, en dat kost tijd.
uhhhh
Dit is natuurlijk zo op de grond als hij stil staat maar is dit ook zo als
de propeller aangedreven wordt door de voorwaartse beweging van het vliegtuig ?

Bart,
 
Ik sluit de accu altijd pas aan als de kist start (of taxi) klaar staar. In de pits zit het nooit aangesloten. Bij de kleinere is het niet zo erg maar met zo'n grote prop en vermogen wil je het echt niet :)

Btw, mensen kijken vaak niet uit ;) Ze lopen ook zo achter een startende turbine langs....
 
Ik sluit de accu altijd pas aan als de kist start (of taxi) klaar staar. In de pits zit het nooit aangesloten. Bij de kleinere is het niet zo erg maar met zo'n grote prop en vermogen wil je het echt niet :)

Btw, mensen kijken vaak niet uit ;) Ze lopen ook zo achter een startende turbine langs....

Tjah, mijn 2 meter F3A (zal een vergelijkbaar vermogen zijn) sluit ik gewoon aan in de pits, ik ga me niet aanpassen voor dwazen:) Zo was er ook eens een discussie over ontstekingen van benzinemotoren, dat het niet mocht gebeuren dat deze per ongeluk aan blijven staan, omdat er dan misschien iemand aan de prop zou zitten en de motor aan kon slaan. Mooi niet, ze blijven gewoon van mijn spullen af, slaat ie dan toch aan, eigen schuld;)
 
Tja, je kan met een jas of gekke beweging toch tegen je gasknuppel aan stoten. Even nog de zonnebril op, zender op de grond en en tik en de boel gaat er vandoor. Zo heb ik al een jas gesloopt toen de prop van een pylon racer begon te draaien :)
 
Opzich waar, maar je kunt je alsnog afvragen wat anderen zo dicht bij je prop moeten:)
 
Het probleem is dat als jij even je zonnebril pakt en die kist geeft gas (hoe dan ook) dan schiet die de pits door. Iemand die 5 meter verder staat heeft dan geen tijd om te reageren, jij ook niet. Met de neus naar het veld helpt dan natuurlijk maar als iemand er voorlangs loopt is ie de sigaar. Ik rij de kist altijd weg van alles en op de ruimte, waar mensen er niet meer voorlangs lopen, sluit ik de boel aan.
 
Opzich waar, maar je kunt je alsnog afvragen wat anderen zo dicht bij je prop moeten:)

(eigenwijze) vader met klein zoontje wat door de pits banjert bijvoorbeeld.

En ja.. zo`n prop moet je aan draaien toch ? lullig als zo`n kleintje dan gewond kan raken.
 
Bij mijn grote kisten sta ik altijd over de romp heen, als ik mijn pult vast klik aan de riem, omdat ik veel te bang ben dat ik mijn gas een tikje geef.

Ga een kijken of k niet een schakelaar kan programeren om mijn gas uit te zetten, is tog weer een extra veiligheid, denk alleen niet dat de dx7 software dat toe staat.

Bart,
 
Back
Top