Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

ik ben al eenpoos niet meer zo actief op het forum ivm het behalen van mn vliegbrevet, maar lees natuurlijk nog wel regelmatig ff dit soort topics door.
ik kan natuurlijk niet achterblijven om hier even een mening op te geven.
in éénwoord SUPER!!!!
grote klasse.
ik blijf het natuurlijk weer (stilletjes) volgen

p.s. hoe kom je allemaal aan die schaal decals?

dat maakt die vent allemaal zelf:cool:

groeten Gertjan
 
Het ziet er zo mooi uit dat het eigenlijk zonde is om mee te vliegen, je zou het zo op een standaard in je huiskamer neerzetten.

gr Maikel

p.s. hoe kom je allemaal aan die schaal decals?

Ha ha ha, ja dat heb ik ook, kan er úúren naar kijken en spelen voordat m'n vrouw me aan m'n oren naar binnen trekt....
Maar ja, je kent me, d'r moet gevlogen worden dus ook dit pootje zal het straks zwaar te voorduren hebben.

Die decals, inderdaad zoals Gert-Jan zei helemaal zelf in elkaar bakken. Marijn heefd ze ook op een velletje maar ik heb ze precies zoals op de demo-bak, zelfde serienummers en zo. Ik ben een keer met m'n spullen naar Stork Aerospace SP geweest in Helmond waar de echte F16 poten gereviseerd worden. Heb daar wat info gekregen, ze waren zó onder de indruk van zo'n hobby-nerd dat ik een aantal van deze data platen heb gekregen.... Deze heb ik thuis ingescanned en bewerkt (Jolmer heefd ze voor me nog wat scherper gekregen) Daarna verkleind op waterdecalsheets geprint en deze op oracover chrome geplakt. (Decal sheets voor inktjet printer: http://www.aviationmegastore.com/cl...fdafeef&action=prodinfo&parent_id=0&art=84996 )
Ik heb inmiddels 600+ detail foto's van de demo bak waar de juiste serienummers af te lezen zijn. Ja ja, bij schaal telt elke letter!

Hieronder enkele platen:
GroteFoto-8ZR3FKAH.jpg


Begonnen met de lucht schakelaars benodigd voor:
- hoofdschakelaar retracts
- Remmen
- Neuspoot extensie bij take-off
- Speedbrakes
- wieldeuren
- sequence klep voor de wieldeuren

GroteFoto-TJZARIK3.jpg
 
Laatst bewerkt:
PFFFF, was ik maar zover :worship::thumbsup:, ik kan er alleen maar virtueel naar kijken haha. In een woord SUPER en de rest zal er ook zo uit gaan zien.
Ga zo door en de kist zal een WK winnen.

Groetjes,
Peter
 
Hey Gerald! Ik zie dat je aan de plackards toe bent? Super!

Vallen de serienummer die ik er met "emboss" in heb gephotoshopt wat op? Zijn ze op dat formaat nog leesbaar? :D

Zoals zo vaak hier gemeldt; inderdaad, wat fantastisch mooi allemaal!

~Jolmer
 
Dit is echt supper goed
er zijn heel wat schaalbouwers op de werold die hier van kunnen leren
en dan heb ik het niet over de beginners maar over de pro,s
 
wing geometry for rc f16 scale 1:5

hi gerald, amazing project. i saw some pictures in your blog. i have some question about the wing geometry for the f16 rc model. can i use exactly the same geometry of the actual f16 in a scale model 1:5 for example? or are there any variations? the information that i have is following:
[img = http://img138.imageshack.us/img138/9234/f16.th.jpg] . so can i draw with this information in a cad program and then scale it into 1:5 and that´s it...i cut formers and sheet?
greets,
Pablo
 
Laatst bewerkt:
Hi Pablo, I cannot see you picture or information but I reckon the answer is yes. I did not make any mould myself, they come from www.scale-jets.com . Marijn was very kind to let me do my thing and using his moulds for that with a little help, beautiful craftmanship there! All I know is that he uses a very scale full-size drawing which he addapted straight away, correcting measurements have been made at Volkel airforcebase. Also al flying surfaces including wings and tailplane are exactly 100% scale shape. This might be increadable but the original profile isn't that bad for modellers point of view. They are for example not sharp as let's say the F104 Starfigher. Marijn took a gamble on this but all his models proved very sollid and predictable flyers.

I don't have my wings yet but here a picture from his site where you are able to see the fairly scale profile. Next week I can tell you more as I receive my kit! :D

Best regards,
Gerald

part04.jpg


part03.jpg


f-16h.jpg
 
Afgelopen dagen nog wat gedaan, valt niet mee in die kou....... Mijn hobbyschuur staat achter in de tuin, is erg ruim en stevig gemetseld maar lastig te stoken met vorst. Staat een zibro kacheltje in maar die krijgt het met moeite op 15 graden.

De luchtklepjes zijn allemaal gemaakt en getest op druk tot 15 bar, 2 x de normale werkdruk en allemaal ok. Je kunt ze natuurlijk allemaal zó in de winkel halen maar dit kost me nog geen 2 uur werk en ze zijn nog lichter ook nog dan elke andere standaard klep. (Ja, ook lichter dan die electronische, inclusief mini servo) Én..., ze kosten idioot weinig aan materiaal kosten. :D

GroteFoto-7E3MSEZK.jpg


Neuspoot is inbouw klaar dus maar weer verder aan de hoofd onderstel. DE poten/wielen en remmen waren al klaar, moest alleen nog de ophang punten maken. Hier had ik de meeste afmetingen al opgenomen op de full-size kist maar dat moet dan toch maar weer passen in het klein. Effe voor de zekerheid een simpele opstelling gemaakt om te checken of de wielbasis klopt en de kist op de juiste hoogte komt te staan met bepaalde invering op de struts. Voor deze test de veren uit de struts gehaald.
GroteFoto-UJJYXFFJ.jpg


Mooi, dat klopt gelukkig allemaal, nu de ophang punten uit frezen:
GroteFoto-OWCAPRJM.jpg

(Moet mezelf tóch een keer zo'n rotary tafel kado doen voor de freesbank, elke hoek moet ik opnieuw inspannen.....hoopjes werk!)

En hier de achterste ophang stukken een heel eind klaar. Vannavond verder met de voorste punten.
GroteFoto-IELUGBPJ.jpg
 
Hi Pablo, I cannot see you picture or information but I reckon the answer is yes. I did not make any mould myself, they come from www.scale-jets.com .....

thanks gerald, i saw many profile of others models of lower scale and its wings looks thicker and more simple maybe for structral reason or for easy construction i don´t know. so i´ll follow the information that i have. i hope you can see it now
[img=http://img689.imageshack.us/img689/2281/f16w.th.jpg]
greets,
Pablo
PD: how can i load picture here directly? and your gear is really accurate. NICEEEEEE!!!! keep up the good work
 
Laatst bewerkt:
Hi Pablo,

Is this what you are asking. Dit is het F16 project van onze friend uit een ver land (zuid amerika?)
Zijn link is de volgende: http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-13109.html

Keep up the work Pablo.

Greets,
Peter

hi Peter, those pics looks familiar. its mine! it is my son! it is the first peruvian f16 but made in spain jejeje. about the wing i´ll build it with the parameters of the actual f16. i wasn´t sure but now i am. Peter i want i need to see your progress!!!!!!

thanks Jaap

greets,
Pablo
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een onderdeeltje afgemaakt, de dragbrace holders.....:confused: Dat zijn de brackets waar de schuine intrekarmen centraal binnen de romp vast zitten. Ook hier weer foto's van de originele erbij met wat metingen die ik gemaakt heb op de full-size. De scale-jets versie is vol-aluminium en daar kan wel wat gewicht vanaf. Vandaar een manier gevonden voor een soort u-beugel met een kunstof binnenkapje. De zilverstalen as is dunwandig gemaakt en het voorste "giet" deel is opgebouwd van 1mm abs plastic en weegt 2 gram......

GroteFoto-7U8H6Q6N.jpg



Daarnaast kan ik zeggen dat ik binnenkort eindelijk de kit kan ontvangen!!!:banana:

Ben de afgelopen weken geregeld bij Marijn geweest om te assisteren en zelf te lamineren. Unieke mogelijkheid gehad om mijn eigen kist zo licht mogelijk te maken en er zelf bij te zijn, een hoop zelf gedaan, prachtig! Kwam Marijn zelf ook wel goed uit omdat hij het rete druk heefd met andere klanten en de nieuwe grote 1/4,5 T33 kit. Het zaakje moest daarna uitharden en nog gecompleteerd worden. Daarna worden met mallen de vleugelpennen etc. al voorbereid wat ik thuis lastig kan doen. Kan ik eindelijk het bijna komplete onderstel met de romp samenvoegen en daarna beginnen met het eigenlijk bouwen van de superschaalbak.


Sneak preview:
GroteFoto-4JCWP3RQ.jpg


GroteFoto-3GQDMMQQ.jpg


...én tadaaaaa, kindje is geboren! :cool:
GroteFoto-BMJPZPZO.jpg


Hier een mooie indruk van het formaat, nu begrijp je misschien wat voor een mamoet taak ik probeer te doen door hem 15kg te laten wegen...als het lukt!
GroteFoto-3G3AOUU3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, da`s een echt beest en vooral dat uiteindelijke gewicht is echt een uitdaging.

Maar dat gaat je lukken, heb er alle vertrouwen in :yes:
 
hi gerald,
i notice that the original model is just one piece. you don´t separate the intake or any other part of fuselage do you?. what kind of grinder or milling machine do you use to make that gear? if you don´t mind my asking

greets,
Pablo
 
Hij gaat lekker Gerald! :thumbsup: Ben ontzettend benieuwd of je die 15kg gaat halen. Je zoekt volgens mij echt iedere gram op het moment, best apart op zo'n joekel van een kist, het zal er om spannen. Er zullen heel wat wenkbrauwen omhoog gaan als je op wedstrijden met zo'n grote bak aan komt zetten :?

Ik heb het misschien gemist, maar wil je deze kist ook met rem chute uit gaan rusten als het gewicht het toelaat?

Herkenbare werkplaats... :mrgreen: Wanneer verwacht je 'm te kunnen halen?
 
Jij kan ook eigenlijk alles zelf , top hoor.

alleen die 15 kg is een uitdaging , maar ik twijfel er niet aan dat je dat gewoon ook nog lukt;)

is het niet mogelijk om je motor achterin te plaatsen zonder pijp?
omdat jou motor zo licht is , scheelt je het gewicht van een pijp.

gr Maikel
 
Back
Top