Ja de overstap naar 17.5x17.5 eflight is misschien niet zo een slecht idee.
Wat heet, ik neem aan dat je hebt gelezen hoe de RFM spinners met verzet/verdraaiing nog wel eens kapot willen gaan? Tot nu toe is het nog steeds niet duidelijk of het door het aluminium midden stuk komt of dat het de boutjes zijn die breken. In ieder geval gebruik ik ze niet meer na dat ik heb gezien met eigen ogen wat er dan van je kist overblijft.
Dat betekend dus dat RFM 16x17 breed, 17x18's, 18x19 en alle andere bladen die meer dan 0 graden nodig hebben niet bruikbaar zijn tot er een vervanging is.
Je kunt een RFM 16x17 small wel gewoon op een rechte spinner zetten. Dat werkt goed en is 100% betrouwbaar. Kan jou motor niet zo veel toeren maken moet je overwegen een 5:1 vertraging te gebruiken implaats van 6.7:1 wat de standaard is. Vergeet dan ook de RFM 15x16 niet.
Als je een grotere prop wilt is er nog de Stratair 17x19 en die gaat ook op een normale rechte spinner. Is zelfde maat als RFM 18x19 in werkelijkheid. Tevens net zo goed.
Of idd dus de eFlight 17.5x17.5 die je desnoods nog best kunt inkorten stukje bij beetje tot 16.5". Dat deed Remo ook, de europees kampioen.
Ik zelf vlieg met Neu 1512/1.5D/6.7 en P180 op 6S en Sergey prop. Daarnaast hoop ik ooit mijn 1511/1.5D/5.2 nog weer terug te zien na dat hij de laatste keer op de meeting de grond in ging. Deze dan ook met P180 en 6S maar met een rechte spinner en RFM 15x16.
Nu met de laatste generatie Lipo's zou een 1512/1.5D/5.2 overigens ook wel heet genoeg zijn. Ik zal ze eens mailen of ik die motor misschien sneller kan krijgen gezien het geen speciale maat is. Het verschill tussen 1512 en 1511 is ongeveer 3300KV en 3600KV = 10% power
De rechte spinners hebben overigens nog een voordeel. Je kunt ook andere merken gebruiken dan die van RFM.
Mijn vakantie zit er nu weer op. Terug aan de arbeid.