Wie vliegt wat in 2010

Ik was niet op vakantie maar was even op een andere manier uitgeschakeld.

Mijn setup:

Surprise 14 (oranje/zwart)
Plettenberg 220/37/A1 7:1
Schulze 18.200F
Turnigy 4S 3300 20C lipo (of Kokam)
RFM spinners en props
Graupner MX22 met Jeti 2,4

Surprise 16 (oranje/zwart)
Plettenberg 220/35/A1 7:1
Schulze 18.200F
Turnigy 4S lipo
RFM spinners en props
Graupner MX22 met Jeti 2,4

Ook moet er nog een Hawk komen voor "gastvliegers", ik heb daarvoor nog een Hacker B50 met 6.7 gear liggen en een Markus 110 regelaar .

Ik mis Rick Ruisink, Val Bourez, Bas Busking, Marc Boilier, Mark de Groot, Peter Aanen, Luc en WimH en nog wat mensen in dit lijstje.
Hoewel die ook niet alle wedstrijden meevliegen lijkt het me leuk om te weten wat er rondvliegt rond Nederland.

GJ
 
Alleen het laatste stukje van de ontvangerdraden is het ontvangst gedeelte. Stratair heeft afstandhouders voor buiten aan de romp. Komen aan beide zijden van de romp te zitten en zorgen voor 90 graden verschil onderling. Deze heb ik inmiddels al liggen, nu alleen de ontvangers nog. Met een buisje of zo is de draad natuurlijk ook goed vast te zetten in 90 graden.

De vinnetjes/afstandhouders van Stratair zien er mooi uit. Ik ga dit idee gebruiken. De optocoupler zit er natuurlijk ook snel tussen.
 
Vliegen in 2010

Als eerste een heel goed 2010 gewenst.
Verder:
Ik zal komend jaar vliegen met mijn RW1Comp met 4S 3300 en een KIRA-1:6.7 met een 15 x 15 Freudenthaler prop. YGE 120 met optocoupler en een 2S 400 mAh LiFePO4 ontvangeraccu.
De exacte motor variant weet ik miet uit mijn hoofd.
Over 2 dagen ben ik weer terug uit Frankrijk en dan zal ik de exacte motor gegevens doorsturen.
Ik heb geen Highpower set-up en zal ook niet alle wedstrijden meevliegen, denk ik, maar zeker een paar.
Rick Ruijsink
 
Ik mis Rick Ruisink, Val Bourez, Bas Busking, Marc Boilier, Mark de Groot, Peter Aanen, Luc en WimH en nog wat mensen in dit lijstje.
GJ

Nou ik denk dat ik dit jaar nog niet mee ga doen.
Moet nog een aantal vliegtuigen afmaken en heb nog geen geld om er nog een bij te kopen
Robbe Calibra heeft niet echt het vermorgen om flot boven te zijn

Groeten Mark
 
Als laatste, een CC180 met een unilog. Gaat goed samen lees ik. Maar kan de CC het beste via een opto coupler naar de Unilog, of kan ik net zo goed het rode draad naar de regelaar doorknippen?

Ik lees dit net nog eens, maar met de Unilog gaat het iets anders. De opto kabel van de unilog loopt van de ontvanger naar de Unilog en de CC180 gaat in de uitgang van de Unilog. De 400A stroomsensor heb ik er ook permanent in zitten.
 
Hahaha...
Wat heeft Johan een overtuigingskracht!

Mark, mail me even je adres, ben al mijn mail in mijn PB box kwijt.

GJ
 
Hahaha...
Wat heeft Johan een overtuigingskracht!

Mark, mail me even je adres, ben al mijn mail in mijn PB box kwijt.

GJ

Mischieen heeft het er ook mee te maken dat ik dit jaar lid wordt van de vmvc.
Kunnen we samen oefenen enzo!

Ik stuur ff me gegevens Gert-jan
 
Laatst bewerkt:
En ik heb normaal nooit overtuigingskracht.
Maar leuk nog een VMVC F5b-er. Dat maakt het totaal inmiddels dan op 3 stuks. En samen vliegen dat komt wel goed.
 
Ik mis ... WimH
GJ

Voorlopig nog geheim (heb nog niet alle materiaal) , maar ie zit hierin (ik zou graag naar Muncie gaan, nog niet zeker of dat lukt...):
2010F5B.jpg


In Nederland vlieg ik wsch toch met mijn Calif F5F , Scorpion 4020 6.5 wdg DD LRK /Aeronaut 13*11 +2.5° op 47mm middenstuk, 4S Hyperion 3700, Kontronik Jive 100+LV:

Calif_4020.jpg


Motor zelf gewikkeld...:
Scorpion%204020-7-6.jpg

Scorpion%204020.jpg
 
Laat me raden Wim,
Een houten box... Avionik?

En een Scorpion motorkitje.
Past die 4020 makkelijk in de neus van de Calif?
Gaan je draden dan buitenlangs?

GJ
 
Geen Avionik helaas, te duur voor mij. Bijna die van Stef De Hauwere gekocht na zijn crash+ reparatie, maar hij besloot toch niet te verkopen. 't Is wel mijn 1e model met flaps....

Scorpion kitje, juist. Motor gaat net in Calif (dikke motorspant), draden zitten mooi binnenin met net genoeg plaats. Heb feitelijk de neus van mijn gecrashte LiftOff mee ingebouwd...:
LO_4020.jpg
 
Heren, ik zie een paar vragen en dingen waarop ik graag even wil antwoorden. Helaas was ik de laatste dagen hard aan het werk met al die sneeuw hier in Engeland. Zal proberen zsm wat meer te schrijven.

Voor ik het vergeet, GJ, heb je geen typ fouten gemaakt bij de beschrijving van jou Lipo's? Je hebt voor F5B wel echt minimaal 450 grams nodig (legaal te zijn) en ik merk dat je met veel vermogen dat ook echt nodig hebt. Beste is om ergens tussen 500 en 550 grams te zitten.

Jos
 
Jos,

Meer info over die setup?
Logs, linkje etc.?

Jan,
Hawk en Stinger, beiden erg leuk om je goed mee te vermaken!

Groet,
Gerben

Gerben, ik heb die setup not exact gevlogen. Wel een van die motoren gebruikt. Zoek op RC Groups naar "25 dollar motor".

Die setup is mijn voorstel voor een goedkope setup voor competatief F5B.
 
Verder, is er een aan/uit schakelaar uiteindelijk nog wel nodig? Vlak voor de start werd in Belgie (alweer flink wat jaartjes terug) de ontvanger even uitgeschakeld om de tijdslogging functie te checken met de tweede ontvanger en de motor-schakelaar.

Als laatste, een CC180 met een unilog. Gaat goed samen lees ik. Maar kan de CC het beste via een opto coupler naar de Unilog, of kan ik net zo goed het rode draad naar de regelaar doorknippen?

Ronald.

Ja een aan/uit schakelaar is nodig omdat we idd de zender met de computer moeten instellen en dan wil je niet dat je model mee beweegt (motor aan gaat).

Wat betreft de Unilog en CC180, daar moeten we eigenlijk maar eens een appart draadje over beginnen. Niet alleen CC maar eigenlijk een Unilog hoe/wat draadje met referentie voor alle merken regelaars.

Jos
 
Ja een aan/uit schakelaar is nodig omdat we idd de zender met de computer moeten instellen en dan wil je niet dat je model mee beweegt (motor aan gaat).

Wat betreft de Unilog en CC180, daar moeten we eigenlijk maar eens een appart draadje over beginnen. Niet alleen CC maar eigenlijk een Unilog hoe/wat draadje met referentie voor alle merken regelaars.

Jos

thanks voor je info. Zal deze week eens uitproberen of alles naar behoren werkt met de optofilter tussen regelaar en Unilog (lijkt logisch om de ""ruis"" zo vroeg mogelijk weg te filteren, Unilog krijgt z'n spanning ook van de stroommeter, toch?). Over het aan/uitschakelen van de ontvanger is er nog een story van Wim mbt het aanspringen van de motor kan ik mij herinneren. Was dat in combinatie met een CC + futaba ontvanger, Wim? Met de 2.4Hz jeti ontvanger zie ik wel dat bij het uit en daarna weer aanschakelen van de ontvanger de servo's wel even uit hun middenpositie schieten. mm, inderdaad apart draadje nodig voor dit soort zaken.
 
Volgens mij gaat een regelaar pas uit de standby stand als een bepaalde pulstijd gehaald is.
Dus als de regelaar aangezet wordt met de throttle in 0-positie.

Dus al zouden je servo's even uit de middenstand schieten zal je regelaar niet aanslaan.
Hoewel je altijd met lichaamsdelen bij de prop vandaan moet blijven.

Bij de wedstrijden heeft een helper het model vast, propeller op een veilige afstand van omstanders.
Je staat niet met het model onder je arm en de zender in de hand.

GJ
 
CC 180 regelaars starten in veilige mode op als je de regelaar inschakeld aanzet met het gaskanaal vol open (klinkt vreemd maar is wel zo). Hij wordt pas scherp gezet wanneer je het gaskanaal dicht zet. De Unilog hoort niets door te geven wat hij niet via het servokanaal binnenkrijgt.
Maar zoals GJ al aangeeft altijd uitkijken want een ongeluk zit altijd in een klein hoekje en slaat altijd toe als je voor de eerste keer even niet oplet.
 
Back
Top