Electro UHU

Gisteravond ben ik min of meer toevallig de trotse eigenaar geworden van een Electro UHU. Kan ik me ook melden bij de vintage jongens ;).

DSC_7662.JPG


Hij is voorzien van een Speed 600 7.2V, een robbe regelaar, en twee standaard formaat servo's. Accu zit er niet bij, maar volgens de geruchten moet dat een 6 cellen exemplaar geweest zijn. Het geheel zonder accu weeg 1100 gram. Opgegeven gewicht van Graupner is 1300 gram. Een 6 cellen accu komt een kleine 400 gram, dus word hij wel wat zwaar. Andere optie is er lipo's en een borstelloze motor inhangen :mrgreen:. Barst maar los, wat denken jullie dat een mooie set up is voor deze kist.

Groeten Halmar
 
Laatst bewerkt:
Hij is voorzien van een Speed 600 7.2V, een robbe regelaar, en twee standaard formaat servo's. Accu zit er niet bij, maar volgens de geruchten moet dat een 6 cellen exemplaar geweest zijn.

Ik vloog vroeger deze aandrijving met een 7 cellen pakket. Van die Sub C cellen met wel 1400mAh....

Ik denk dat je met 6 cellen helemaal mager gemotoriseert bent.

Als klapprop een Aeronaut 8*5 (of was het nu 8*4,5) carbon bladen. Die vond ik gevoelsmatig beter dan de glasvariant met iets hogere spoed.
 
Toestel vliegt prima met 6 cellen, maar verwacht niet de prestaties van borstelloze motoren en Li-Po's.

Een zes-cellen accu van 400 gram is wel zwaar. In die tijd dat de UHU te koop was, wogen Ni-Cd cellen 50 gram per stuk. Je kan ook kiezen voor 2/3 sub-C cellen. Wat capaciteit betreft zijn die zo ongeveer gelijk aan sub C cellen van 20 jaar geleden, maar veel lichter.

Een historische UHU is geen racemonster. Die vliegt rustig.

Kijk even naar de romp. De weekmaker wil bij het gebruikte type kunsstof met de loop der jaren nog wel eens uit het materiaal verdwijnen en er een hele bros materiaal overblijft. Als je voorzichtig in de romp knijpt en dan gekraak hoort dan is de weekmaker verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
7 feb hab ik al andere verplichtingen, met 1:1 zwevers.

Als ik de romp zo voel zit er nog redelijk wat weekmaker in. Zijn er ook taktieken om dat zo te houden. Vroeg of laat zal het vanzelf wel minder worden...

Groeten Halmar
 
Gisteravond ben ik min of meer toevallig de trotse eigenaar geworden van een Electro UHU.
Barst maar los, wat denken jullie dat een mooie set up is voor deze kist.

Ik heb het iets grotere broertje (of zusje) van de UHU gebouwd. Het is de oude JUNIOR SPORT met dezelfde romp en een iets grotere vleugel van 2 meter 10.
Deze gaat prima van zijn plek met een AXI 2217/20 en een 12x6,5 prop en 3S lipo. Het gewicht van deze combi is 1050 grammen.
Volgens mij doet de UHU het hier ook goed mee.

Succes, JH
 
Ik heb vandaag even een nieuw servo plankje gemaakt, zodat de servo's weer vast zitten. Vorige was uitgedroogd/rot. En oude set batarijen bij elkaar gepakt, ze lijken het nog redelijk te doen, dus ik ben benieuwd. Heb er 7 cellen in zitten, met een 7x3 prop. Voelt wel goed, nog even balanceren, en dan binnenkort maar es kijken of hij wil vliegen.

DSC_7664.JPG


Groeten Halmar
 
Kicken! ik heb eind vorig jaar de UHU uit het stof getrokken :)

Zojuist de borsteloze motor er in gezet, de oude weegt meen ik iets van 200 gr, ook ik heb er nog 2 pakketten 7 cel's bij maar die vervang ik voor 2200 lipo's.

Ombouw gaat vanavond gebeuren :)

De kist heeft 1 maal 3 meter gevlogen voordat ie de grond in ging, daarna zijn er nieuwe vleugels gemaakt met aileron aansturing. de "oude"vleugels zónder ailerons zijn ook weer gerepareerd.
Ben dus wel benieuwd hoe de maiden gaat lopen na 5 jaar aan het plafond gezweefd te hebben :)

7 Feb. probeer ik er ook bij te zijn.

Hier nog een draadje; [66667] graupner-uhu

Afb0273.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een historische UHU is geen racemonster. Die vliegt rustig.


Ik had begrepen dat ie redelijk snel vliegt, mede door de kunstof romp.

een jaar of 15 geleden is er voor het laatst mee gevlogen door vaders, dat heeft niet lang geduurd door een zender storing destijds waardoor hij de grond in is gegaan.

Het is dus meer van horen zeggen van 15 jaar geleden, wellicht dat dát nu langzaam en gemoedelijk betekend?.....
 
De UHU overtrekt vrij plotseling bij teruglopende vliegsnelheid. De reden zal wel liggen in het relatief hoge gewicht van de originele motor en accu. Enige voorzichtigheid bij de landing is geboden.
 
Laatst bewerkt:
En ik heb er ook al een op reserve :). Eerst maar es kijken hoe het zo vliegt.

Als ik naar de tekeningen kijk lijkt het er op dat de vleugel origoneel alleen met twee 4mm nylon bouten vast zit. Het toestel is voorzien van pennen om er ook nog even een paar elastieke omheen te doen, lijkt mij ook niet onverstandig. Vroeger gebruikte ik hiervoor postbode elastieken, en was vanplan dat gewoon weer te doen. Echter, ik kon net op het postkantoor geen elastieken krijgen! Hoe lossen jullie dat op? De postbode even overvallen ofzo?

Groeten Halmar
 
postelastieken

En ik heb er ook al een op reserve :). Eerst maar es kijken hoe het zo vliegt.

Vroeger gebruikte ik hiervoor postbode elastieken, en was vanplan dat gewoon weer te doen. Echter, ik kon net op het postkantoor geen elastieken krijgen! Hoe lossen jullie dat op? De postbode even overvallen ofzo?

Groeten Halmar

Als je bij een bedrijf werkt waar post ontvangen wordt(postkamer), ontvangen ze deze gebundeld met een of twee postelastieken. Op mijn werk "verzuipen "we in de postelastieken.
 
soms werkt een briefje op de brievenbus ook met de vraag om wat elastieken :mrgreen:

mooie kist! lijkt me een mooie kanidaat voor een brushless in de neus met een lipo er recht achter ;)
 
Die plastic boutjes is mij ook een raadsel voor zo'n zware kist, ik heb niet eens pennen om er een elastiek omheen te doen, volgens mij moet het genoeg zijn...

Zet er wel ff nieuwe in na 15 jaar :)
 
Back
Top