rc wagens: "steeds kosten, duur, veel werk, veel kapot" maar verslavend

Beste modelbouwvrienden,

Ik open deze topic omdat ik wel eens zou willen weten of het normaal is dat bij mijn rc buggy altijd wel ergens iets kapot gaat.
ik geef een voorbeeld:

-ik koop een 2e hands graupner (rijklaar en brushed)
-ineens geen deftig koppel meer (esc kapot=deels gesmolten)
-ik koop een brushless (8T en 5000kv €150)
-bandjes direct opgereden
-maak een slipper tegen betonnen muurtje (barst in body + STALEN chassis gedeukt)
-ik rijd door het (iets te natte) gras, en krijg mijn batterij niet meer van mijn esc. Ik pak een tang en wanneer het loskomt blijken de aansluitfishes geoxideerd te zijn (vreemt want deze hebben maar 5 packs gereden)
-...

Het houd dus niet op met de kosten.. en toch blijft het zo leuk om alles weer zelf op te knappen (hoewel het wel steeds dure aankoopjes zijn

Zijn er mensen die deze mening met mij delen en net hetzelfde voelen en voorhebben :)

laat maar weten!
greatz
 
Helemaal niet. Ik zit nu bijna 1 jaar in de hobby, mijn defecten tot nu toe:

Rustler : 2 shocktowers, 1 bulkhead, paar output yokes, = 15 euro totaal (standaard bandjes niet mee geteld)
Savage Flux : 1 arm, 2 diffs = 40 euro
RC8Te : niets
STe : niets
RC18T : Hitec servo = vervangen voor goed model (30 euro)

Zal vast iets vergeten zijn, maar niets noemswaardig.
En zo heel voorzichtig rijd ik nu ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
-ik koop een 2e hands graupner (rijklaar en brushed)
-ineens geen deftig koppel meer (esc kapot=deels gesmolten)
Dat is gewoon heel erg bad luck.. De ESC is te heet geworden

-bandjes direct opgereden
Slippen = verslijten. Zeker met offroad banden op de straat? In dat geval is het te verwachten

-maak een slipper tegen betonnen muurtje (barst in body + STALEN chassis gedeukt)
Dat is niet een fout van de auto, je bent immers zelf tegen een muurtje aan gereden, en alles kan kapot.

-ik rijd door het (iets te natte) gras, en krijg mijn batterij niet meer van mijn esc. Ik pak een tang en wanneer het loskomt blijken de aansluitfishes geoxideerd te zijn (vreemt want deze hebben maar 5 packs gereden)
Wat bedoel je met aansluitfiches? Ik gok de stekkers van je accu / regelaar. En hoezo oxideren? Oxidatie is roest.. Roesten je stekkers aan elkaar vast dan? Dan zijn ze vochtig geweest en heb je ze laten zitten gok ik zo.. Of heb je een verkeerde woordkeus gemaakt? ;)
Heb ze zelf weleens aan elkaar gesmolten gehad.
 
Laatst bewerkt:
Koop ook een wagen welke bij je past, en past bij je te verwachten rijstijl. Je pakt ok geen ferrarie als je wilt rally rijden...

Helaas komt kwaliteit met een prijs, velen laten zich afschrikken en koen een goedkoper model, of van een niet bekend merk. Leuk , maar met schade heb je de hoofdprijs.

Eigen voorbeeld. Enigma XS buggy, niets mis me vor normaal offroad rijden. De buurmans CArson mudmaster bleef ook heel. Maar ja echt jumpen kon hij niet. Oplossing Xray xb8-tq, kaal 460 euro. Maar na een jaar jumpen 0,9 schade, terwijl de Enigma om de haverklap stuk was.

Nog niet eens gesproken over kennis, want he tis een erg technische hobby, iets niet goed afstellen, resulteeerd meestal direct is overmatige slijtage of dingne die breken..

Laat u goed voorlichten!
 
@ TS: was jij niet diegene die probeerde een NiMH accu met een lader voor loodaccu's op te laden?
 
Laatst bewerkt:
Maar ik steek de schuld helemaal niet op de wagen hoor :)
ik vroeg me gewoon af of ik de enige in modelbouwwereld ben
die wel wat stukken maakt en kosten heeft.

ja, ik bedoel de stekkers. de batterij is een 4600 van lrp en de esc stekker heb ik met gold stekkertjes gesoldeerd.
 
Dan kan ik me voorstellen dat er bij jou wel eens wat stuk gaat ;)
In deze hobby is het nu eenmaal zo: hoe meer ervaring je hebt, hoe meer schade je kunt voorkomen.
 
Probeer tot de tijd dat je wat meer ervaring in de hobby hebt op plekken te rijden waar je niks of weinig kan raken. Dat scheelt enorm denk ik. Gaandeweg als je alles wat meer onder controle hebt dan zal er ook minder stuk gaan. De dingen die doorgaans bij normaal gebruik of wedstrijd gebruik stuk gaan zijn doorgaans niet hele dure onderdelen en gaan juist stuk om duurdere delen van de auto heel te laten. Dit klinkt misschien krom maar als je een draagarm breekt van 5 euro is de schade beperkt tot dat bedrag. Sommige mensen vervangen deze onderdelen voor sterkere exemplaren van bijvoorbeeld aluminium. Dan breekt de draagarm niet meer maar het hele chassis en dan lopen de kosten verder op. Kortom, sommige onderdelen zijn er voor gemaakt om bij een fikse crash makkelijker te breken om de vervangingskosten lager te houden. Dit was zo, is zo en zal zo blijven... Waar gehakt wordt vallen spaanders dus ook bij deze hobby maar met genoeg ervaring zal dat steeds minder worden...

Niet opgeven dus en lekker door blijven rijden maar ik zou dus wel opletten waar je gaat rijden... ;)
 
@ TS: was jij niet diegene die probeerde een NiMH accu met een lader voor loodaccu's op te laden?

Hey, niets mis mee, heb het ook tijden gedaan !
Even spelen met de 6/12 volt stand en de keuze in snelheid (2 standen) om een gewenste laadstroom te vinden en verders heel goed de temperatuur in de gaten houden.
 
Ik heb twee auto`s van Traxxas en ze gaan veel te vaak kapot. De servo van de E revo 1/16 hielt er binnen no time mee op en de Stampede kan op het moment ook al niet rijden. En dat allemaal terwijl ik er heel weinig verstand van heb en zelfs nog geen crash heb meegemaakt... Dus ik zeg waardeloze kwaliteit maar toch wel erg verslavend.
 
Ik ga iedere woensdag racen met een club. Dat is een club met:

1 x e-revo vxl
1 x e-revo gewooon
4 x e-revo mini vxl
1 x bandit brushless
1 x desert truck bushless
1 x rustler brushless
En soms nog wat andere auto's.

Vrijwel iedereen moet iedere week onderdelen kopen: banden, draagarmen, aandrijfassen, tandwielen, etc... Van alles eigenlijk. De bodyclips vliegen om je oren. De mini e-revo's zijn over het algemeen nog het snelst stuk.

Maar weet je: het interesseert ons allemaal geen ene ruk! In elkaar rijden is leuk, bestellen is leuk en weer in elkaar zetten is het leukst!
 
Laatst bewerkt:
het nadeel is soms het wachten op de stukken.
2dagen is al te lang voor mij;)
maar dat belemmerd de fun eraan niet!
 
Als je van te voren al weet dat iets langer duurt met bestellen dan laat ik het meestal in twee of drievoudig komen, dan grijp ik de volgende keer niet mis in mijn koffer...
 
Beste modelbouwvrienden,

Ik open deze topic omdat ik wel eens zou willen weten of het normaal is dat bij mijn rc buggy altijd wel ergens iets kapot gaat.
ik geef een voorbeeld:

-ik koop een 2e hands graupner (rijklaar en brushed)
-ineens geen deftig koppel meer (esc kapot=deels gesmolten)
-ik koop een brushless (8T en 5000kv €150)
-bandjes direct opgereden
-maak een slipper tegen betonnen muurtje (barst in body + STALEN chassis gedeukt)
-ik rijd door het (iets te natte) gras, en krijg mijn batterij niet meer van mijn esc. Ik pak een tang en wanneer het loskomt blijken de aansluitfishes geoxideerd te zijn (vreemt want deze hebben maar 5 packs gereden)
-...

Het houd dus niet op met de kosten.. en toch blijft het zo leuk om alles weer zelf op te knappen (hoewel het wel steeds dure aankoopjes zijn

Zijn er mensen die deze mening met mij delen en net hetzelfde voelen en voorhebben :)

laat maar weten!
greatz

1. De auto is gebruikt, hoeveel hij op zijn donder heeft gehad weet je niet. Niet dat het verkeerd is een gebruikte auto te kopen, doe ik zelf ook.
2. geen koppel meer kan aan de accu liggen, verkeerd vertanden, of geen onderhoud aan je motor! afdraaien en onderhouden wil veel uitmaken. Ergens zal de regelaar te heet zijn geworden of hij is nat geweest!
3. Bij brushless 8 turns zal er waarschijnlijk veel meer kracht op de auto uitgeoefend worden, misschien is hij hier niet tegen bestand. Ook moet je hem nu anders gaan vertanden omdat anders de motor te heet wordt.. ook de accu kan nu een probleem gaan vormen omdat hij de stroom niet kan leveren.
4.Banden slijten.. echter offroad banden op straat rijden gaat nog harder! ze zijn hier niet voor bedoeld. Geen idee of dit aan de orde is.
5. Een betonnen muur is harder dan een RC auto.. een echte auto was ook stuk geweest als ik hem in een muur parkeer! let hier dus op.. en zoek een omgeving met zo min mogelijk harde opstakels. Onze indoorbaan is ook zo opgebouwd dat we zo min mogelijk schade rijden.
6. Het natte gras heeft waarschijnlijk niks te maken met het er niet uit krijgen van een stekker.. Oxideren gebeurd niet in 5 minuten.
Echter is water nooit goed voor je apparatuur.. (of je moet een traxxas kopen).
Je zegt dat je de stekkers zelf hebt gesoldeerd, misschien S39 gebruikt? want dan gaat het hard met oxideren en vallen de stekkers er vanzelf af ;)
Ook is het aan te raden voor deze brushless motoren goede 4mm goudstekkers te gebruiken. "Goud" oxideert ook niet echt.


Voor de rest is het een beetje geluk hebben en natuurlijk feeling hebben met alle technische onderdelen. Wanneer je foolproof wilt rijden koop een Traxxas Slash oid.. Lekker crash proof en alles is waterdicht! hoe makkelijk wil je het hebben.
 
Iedereen rijdt dingen kapot, zeker in het begin, en heeft last van slijtage. Dat hoort er helaas bij. Het belangrijkste is dat je leert van de fouten die je zelf maakt, dan zul je vanzelf zien dat je minder problemen hebt. Naarmate je beter wordt maak je minder crashes, daar staan wel iets tegenover. Des te beter je wordt, des te sneller je zult gaan (zeker als je naar snellere motoren gaat) en grotere snelheden betekent nou eenmaal twee dingen: (1) snellere slijtage en (2) die zeldzame keer dat je dan nog crashed dan is de kans dat het een harde crash is (met bijbehorende schade) een stuk groter (ik spreek uit ervaring ;-) ).

Oxideren gebeurd niet in 5 minuten.

Dat hangt helemaal van het materiaal af. Tamiya stekkers zullen bijvoorbeeld bijzonder snel oxideren. Grootste probleem bij het rijden in nat weer is echter vaak het vuil dat met het water meekomt en overal tussen gaat zitten. Het kan dan zelfs vlak na een run een groot probleem zijn om goudstekkers los te krijgen.
 
Ik ga iedere woensdag racen met een club. Dat is een club met:

1 x e-revo vxl
1 x e-revo gewooon
4 x e-revo mini vxl
1 x bandit brushless
1 x desert truck bushless
1 x rustler brushless
En soms nog wat andere auto's.

Vrijwel iedereen moet iedere week onderdelen kopen: banden, draagarmen, aandrijfassen, tandwielen, etc... Van alles eigenlijk. De bodyclips vliegen om je oren. De mini e-revo's zijn over het algemeen nog het snelst stuk.

Maar weet je: het interesseert ons allemaal geen ene ruk! In elkaar rijden is leuk, bestellen is leuk en weer in elkaar zetten is het leukst!
Heb je wellicht wat filmpjes? Want die wagens zijn nu niet bepaald zwak of rommel en je moet toch wel redelijk gek doen wil je ze kapot rijden.
 
Back
Top