Het Walkera CB100 topic

Vandaag op kantoor een beetje meer bochtjes kunnen vliegen.
Als ik rechts om draai (om de rotoras) gaat mijn CB100 automatisch ook vooruit.
Bij een linker bocht gaat die automatisch ook achteruit.

Kan dit zelf nog niet helemaal verklaren. Iemand van jullie een idee hoe dit kan?
Hoe kan ik dit effect eruit trimmen? Of is het gewoon een kwestie van bijsturen?

Ik heb dit ook, zij het in iets minder mate. Rechterbochten gaan prachig, linkerbochten veel minder fraai; hij wil dan minder naar voren.
Het zal wel iets met de karakteristiek van de head te maken hebben; ik ervaar het niet als abnormaal. Als je meer ruimte hebt, kan je ook wat meer forceren (mijn ervaring in de indoorhal) om bochten in beide richtingen groot en vloeiend te maken.
 
Ik ben er inmiddels achter dat mijn hekrotor niet helemaal haaks op de staartboom staat. Maar dat die een beetje naar achteren wijst.
Dat kan volgens mij zijn gedrag (zoals ik beschreef) goed verklaren.
Zal de komende dagen eens kijken of ik het een en ander kan bijstellen.
 
Ik ben er inmiddels achter dat mijn hekrotor niet helemaal haaks op de staartboom staat. Maar dat die een beetje naar achteren wijst.
Dat kan volgens mij zijn gedrag (zoals ik beschreef) goed verklaren.
Zal de komende dagen eens kijken of ik het een en ander kan bijstellen.

heb jij nog een update?

Het valt mij op dat de motor bij mij ook enigszins naar achteren wijst; je ziet het asje ook scheef zitten in de houder.
Ik heb 't schroefje aan de onderkant losgedraaid en geprobeerd de zaak haaks te zetten, maar het motortje zit redelijk vast. Omdat ie gewoon goed vliegt en ik geen zin heb de zaak te slopen, ben ik er maar verder vanaf gebleven...
 
beste mensen ik heb een walkera CB100 en die trilt erg veel .er zit een nieuwe flybar op met weerzijden twee flybarconnectoren maar hoe stel je dat precies af ?weet iemand de exacte afstand van middelpunt naar beide connectoren? groetjes
 
trillen CB100

Volgens mij kun je de gewichtjes van de flybar tot aan de aanslag vastdraaien. Het is denk ik belangrijk dat de afstand tot de midden voor beide kanten hetzelfde is, maakt minder uit hoeveel dit precies is.

Wat het trillen betreft: Ik had laats na een crash(je) een main-blade kapot: Deze vervangen --> Trillen dat hij deed!
Eerst dacht ik dat de main-shaft krom was, of probleem met de balance-bar.
Uiteindelijk bleek dat de main-blade die ik vervangen had een ander gewicht had dan het blade aan de andere kant!
Anyway, voortaan vervang ik de main-blades samen... ook al is er maar eentje kapot.

grtz
 
Heb vandaag 5 setje rotorbladen binnen gekregen. Gewoon die van een 4#3 besteld. Is dezelfde maat els voor de CB100.
Voor 5 euro kan ik wel even vooruit :).
 
re

hoi zijn er hier regelmatig mensen uit westvlaanderen die ook op deze fora aanspreken?ik zelf ben woonachtig in de streek van kortrijk (westvlaanderen) en ben fan van walkera en zeker de CB100 :) groeten
 
zijn er meer mensen die last hebben van het TBE (Toilet Bowl Effect) met de CB100?
ben vrij nieuw in de heli hobby, maar mijn heli kan ik aardig stabiel hoveren en side in en klein beetje nose-in vliegen.
Echter ik moet constant stick input geven om te voorkomen dat de heli rondjes gaat vliegen met een diameter van meer dan een meter. (geen pirouetjes) (gaat eerst naar voren dan links (rondjes tegen de klok in dus)
Ik heb begrepen dat dit kan komen door een in-ballans van de heli.
ik heb daarom de (zeer licht beschadigde) bladen van de main rotor maar eens vervangen, maar dit heeft geen enkel effect.
ik heb ook al even met de gyro-sensitivity zitten spelen. maar daar zie ik al helemaal geen effect van terug. (wat doet die stelschroef eigenlijk precies en hoever moet je er aan draaien voor effect.)

heli hangt trouwens constant iets scheef onder de rotor bij hoveren.

zijn er andere voor de hand liggende oplossingen waardoor het TBE effect kan worden verholpen?
lagertjes met speling? kromme asjes oid? (heb nog geen echte crash gehad.)

ik weet niet zeker of de heli dit al had vanuit de doos (Het is mijn eerste heli, dus eerste vluchtjes waren al spannend genoeg :) Ik had dus geen tijd om op te letten of hij deze afwijking had)
 
Laatst bewerkt:
Schuddende staart.. hellup

Na een crash heb ik main-blades en main-shaft vervangen, hij vliegt nu wel weer, maar de staart blijft 'schudden' van links naar rechts. Dit hoor je ook terug in het toerental van de tail-rotor. Ik denk dat de staart een keer of drie per seconde heen en weer gaat.
Ook al wat met de gyro-sensitivity gespeeld, maar dit biedt geen hulp.
icon9.gif


Hellup!!!
 
Ook maar eens beslist van een CB 100 aan te schaffen. Nu bij de eerste vlucht kon ik zien dat hij heel leuk vloog maar na 2 minuten begon de staart te tollen als zot en ging hij naar beneden. Zowat alles is gesneuveld en al snel zag ik de oorzaak: een slecht gesoldeerde draad aan de tailmotor. Ik had dit voor het vliegen al opgemerkt maar dacht dat dit normaal was door de kleine afmetingen.

Ik heb nu een email gestuurd naar RC711 en Walkera om hierin toch hun fout te erkennen en dit is nogmaals het grootste bewijs dat zij hun producten niet testen alvorens deze te versturen naar de klant
 
binding probleem CB100 WK 2402

Mijn cb100 wil niet meer "binden" met mijn WK2402 zender,omdat ik geen manual meer heb ,kan ik niet zo snel de oplossing verzinnen.
Heeft er iemand een tip of een oplossing??

Vast bedankt Jan
 
Ik heb nu een email gestuurd naar RC711 en Walkera om hierin toch hun fout te erkennen en dit is nogmaals het grootste bewijs dat zij hun producten niet testen alvorens deze te versturen naar de klant

Hoe kan je het hieruit concluderen??
Wellicht hebben hun ook even een paar minuten gevlogen, toen alles het nog deed. Je hebt toch ook 2 minuten goed gevlogen?

Maar het hoort niet, even kijken of ze het oplossen.
 
Hoe kan je het hieruit concluderen??
Wellicht hebben hun ook even een paar minuten gevlogen, toen alles het nog deed. Je hebt toch ook 2 minuten goed gevlogen?

Maar het hoort niet, even kijken of ze het oplossen.

Hoi Lince

Ik was vergeten vermelden dat bij mijn eerste vlucht toen hij nog op de grond stond hij draaide als een tol om er dan plots mee op te houden en normaal op te stijgen. Het was dus dan al dat de staartmotor gewoon niet correct werkte.

Ik vrees dat ik uit eigen zak een nieuw motortje kan gaan bestellen
 
Net 2 dagen in het bezit van de CB 100 en moet zeggen dat het even wennen is. Ik ben wat dat betreft een beginner en nieuw in dit heli RC wereldje. Wat ervaring met een coaxial waar ik redelijk mee uit de voeten kan, zoals achtjes, rondjes en nose in door de huiskamer.

Dit is mijn eerste ervaring met een FP.
Uit de doos gelijk een goede hoover maar vergt wel aardig wat input om stabiel te houden. Na wat trimmen een strakke en stabiele hoover die hands off ook nog even stabiel blijft hangen.
T.o.v. de coaxial absoluut subtielere input op de sticks. Wat opvalt bij de FP is dat elke input op de rudderstick gecompenseerd moet worden met input op de aileronstick om stabiel te houden. Dit is dus totaal nieuw voor mij en een leuke uitdaging om hier ook weer achtjes mee te leren draaien in de huiskamer.
Ik merkte dat de lipo verschoof in het houdertje wat invloed heeft op de stabiliteit, en heb dit simpel opgelost met een elastiekje om de lipo op zijn plaats te houden.
Verder ineens uit het niets begon de tail te twitchen en af en toe volledig ongecontroleerd te spinnen. Dit heb ik gelukkig op kunnen lossen door de gyro gevoeliger af te stellen en hij vliegt weer rustig.

Nu merk ik dat bij abrupte input op de aileronstick het toestel een kwartslag maakt. Ik concludeer dat dat invloed heeft op de gyro. Is dat normaal of kan dat verholpen worden?
 
Hallo allemaal..

Als het goed is krijg ik morgen de CB100 binnen, ik ben echt vrij nieuwschierig geworden na het lezen van de topics..
ik ben inmiddels redelijk handig met m'n lama coax heli, en dus zeer benieuwd of ik deze relatief eenvoudig in de lucht kan houden.
Ik hou jullie op de hoogte of het me mee- of tegenvalt!
 
Inmiddels een paar dagen verder en moet zeggen......verslavend machientje.
Eenmaal goed getrimd vliegt het super stabiel.
De CB100 zal geen probleem zijn als je van een coax komt maar vliegt toch anders. Bij take-off de rechter stick ook naar rechts trekken, dan ga je recht omhoog. Na 30 cm kan deze weer naar neutraal en door stijgen naar een meter.
Verder subtiel op de sticks en geen snelle bewegingen......dan moet het helemaal goed komen.
 
@femo

Ik zag je post over het het reageren van de CB100 op plotselinge stick-input (aileron)
Heb ik inderdaad ook: wanneer je 'm snel naar voren stuurt, en dan (voor de muur liefst) ineens naar je toe treks, dan maakt m'n CB 90' tegen de klok in... ff schrikken de eerste keer!
Je kunt dit gedrag niet helemaal weg-krijgen, maar wel beinvloeden door met de gyro-sensitivity te spelen.

plezier!
 
Ik heb inmiddels door dat je geen abrupte input moet geven en vloeiend moet knuppelen. Gyro ook helemaal goed afgesteld want na een smakker kan deze een beetje ontsteld raken.
Vandaag even buiten boven een veldje gevlogen maar net iets te veel wind vlagen. Ging na een draai met een vlaag mee erg hard en ongecontroleerd. Landing in het gras met als resultaat een batterijhouder en skidlanding aan snot. Verder vliegt-ie nog even soepel dus kan echt wel tegen een stootje. Inmiddels al nieuwe spareparts besteld is over 2 dagen weer helemaal in orde.
 
Back
Top