Folie uit Hong-Kong

Er past echt heel veel in die koker, bij mijn zending zaten ook een aantal servo's en een accu. Paste allemaal erg ruim, had nog vééél meer ingepast.
 
Ik ben nu klaar met het bouwen van mijn OMP Edge 540 Profile. Die gaat vrijdag gecoverd worden (met HK folie dus). Daarna alles erop (nitro dus). Als ik gevlogen heb post ik wel een mening erover :)
 
Heb al een stuk of wat vluchten gedaan met de folie op een calmato.
Nog niks te zien, ik denk dat als je de naden goed opelkaar plakt er niks aan de hand is. Ben toch benieuwt hoe het er later uit gaat zien
 
Hoe dik is deze folie als je het vergelijkt met Oracover? De slechte folie uit de aziatische landen, zoals bv. op de Kyosho modellen zit, is erg dik en stug. Gezien de resultaten hier, vermoed ik dat dit andere folie is..
 
Deze is minder dik Hezik en ook niet zo stug. Enige nadeel is de beschermlaag eraf te krijgen, deze zit erg vast.
 
Ondertussen al een vlucht of 40 gedaan met het toestel en toch al een keer enkele naden en hoekjes moeten bijwerken, ttz: alles goed ontvetten en terug vaststrijken. Nu heeft het toestel wel veel hoekjes die kunnen loskomen, en ik heb het ook met oracover toestellen, dus in een vergelijking zou ik zeggen het komt niet meer of minder los. Het ligt vooral aan de zorg die je besteed bij het afwerken.

DSC00388.jpg
 
oogt wat fragieler/dunner. Folied ook wel wat anders.

We hebben een proefstuk liggen waar we regelmatig methanol met Carbolin overheen gieten.
Tot nu toe na drie weken nog niet los. Is een rechte naad.

De beschermlaag trek ik er zo af, even een hoekje tussen mes en duim door trekken, en het krult los.

Frank.
 
Omdat de folie wat beter aan het schutvel vastzit kun je hem ook met een Stika snijplotter snijden. Dat schijnt met Oracover bijna niet te gaan.
 
Ik weet niet of dit topic nog leeft maar zoals beloofd nog wat foto's van de folie uit HongKong.

Het paars doorschijnend is dus van HC, het oranje is gewone oracover:

P30-05-09_1916-1.jpg


P30-05-09_191703.jpg


P30-05-09_1920.jpg


P30-05-09_191702.jpg
 
Nu dit draadje toch weer opleeft...
Eerder berichtte ik over het belabberde resultaat met HongKongCover over een schuimvleugel met abachi indekking (Gerten Sirion). Ik was destijds nog niet erg ervaren met coveren en wist niet in hoeverre alle rimpels en blazen aan mij lagen of aan het materiaal.

Nou heb ik recent een Robbe Nova bespannen met originele Oracover. Ook een schuimvleugel met abachi; perfekt gelukt.

Wel is dit heel ander schuim dan in die Sirion vleugel. In de Sirion zat iets wits dat aan styropor deed denken; de Nova vleugel is van een lichtgroenig materiaal dat harder aanvoelt, dwz het veert nauwelijks als je het indrukt.

Ik denk dat ik binnenkort (als de Nova helemaal klaar is) die Sirion dus opnieuw ga coveren, en de vraag blijft nu: Oracover of Kongcover? Ik heb al gauw zes meter nodig, dus het maakt een boel poen uit waar ik het koop...
Op de club was onlangs iemand die had horen verluiden dat ze bij de Kongcover een nieuw procedé hadden, waardoor het beter werkte...

Misschien dat ik KongCover probeer, maar dan geen zilver. Dat had nl nog het bijkomende probleem dat het op plekken waar het erg warm gestookt was (en dat wil wel als je probeert die eeuwige blaasjes weg te krijgen!) mat werd. Extra zonde bij zilver...
Gelukkig vlieg ik alleen electro; ik hoef me dus geen zorgen te maken over brandstofbestendigheid...

Iemand nog nieuwe recente ervaringen met dat spul? (Mijn mislukte bespanavontuur is al anderhalf jaar geleden)
 
Sinds mijn laatste post hier heb ik die Sirion vleugel van 3 meter span, kaalgeplukt, geschuurd, en opnieuw bespannen, opnieuw met Kongcover maar een andere kwaliteit (meer aluminiumkleur dan zilver).
Aanvankelijk leek het heel behoorlijk gelukt. Een week later zag het er weer net zo uit als de eerste keer.
Goed, heb die vleugel dus wéér maandenlang in een hoek laten staan en nu recentelijk opnieuw kaalgeplukt, en binnenkort ga ik het voor de derde keer proberen. Maar nu met Oracover....
Zou inderdaad kunnen dat dit schuim bij verhitting gas afgeeft of zo... misschien dat Oracover makkelijker spant, meer rek heeft, zodat je minder warmte nodig hebt... ik neem toch aan dat niet alle klanten van Gerten met rimpelige toestellen vliegen...

O ja, zoals hier al is vastgesteld: als je Kongcover lostrekt blijft de lijmlaag en de kleurlaag nogal zitten. Dat schuurt heel moeizaam weg. Terwijl ik zat te schuren dacht ik: Misschien had het wel gescheeld als ik bij het kaalplukken de folie een beetje had verwarmd met een föhn of zo, misschien was het er dan schoner afgekomen. Doe er je voordeel mee...
 
Back
Top