Bouwverslag EG Aircraft MX-2

Thanx guys!

Het plan is dat de kist over 6 weken helemaal af moet zijn. Deze week verwacht ik de uitlaat welke direct van MTW afkomt als set 59e welke behoort bij de Gonav MX-2.
Verder zal uit de US nog een smartfly switch moeten komen. Je weet wel zo'n pen met een "Remove before Flight" labeltje eraan. Dus geen schakelaars aan de buitenkant. Want de ignition switch gaat ook via de zender gebeuren via een opto switch. Maar daarover later meer.

Gisteravond even een momentje gehad om de rudder servo te plaatsen. Het nam iets langer in beslag dan ik dacht. Bij de Hitec 7955 servo wordt een grote ronde schijf meegeleverd welke ik wilde gebruiken om de met de kit meegeleverde hevel toe te passen op het richtings roer.

Echter deze schijf heeft rond het centrum een soort verhoging waardoor de hevel niet goed past. Dus eerst die verhoging eraf vijlen, daarna op een fijn schuurpapiertje op een vlakke plaat helemaal vlak schuren. Vervolgens het schijfje met blanke acrylak weer glanzen spuiten. Het is geen gezicht dat dit schijfje helemaal afgeschuurd zichtbaar is.
Na het drogen de 4 boutjes erin zetten door even voor te boren en vast zetten met locktite.
De kabels inkorten en afmaken en vervolgens gerkruisd plaatsen i.c.m. de staart.

Zie hier het resultaat:
6a01240b9579cf860e0123f199646a860f-500pi
 
Servo Connectors

Op de servo zit altijd een standaard een stekkertje. Aangezien dit toestel de servo's in het hoogte roer heeft zitten en het hoogte roer er af gaat voor vervoer, wil ik geen gebruik maken van de standaard stekkertjes.
Ik kies hiervoor voor een MPX stekkertje met 6 contactjes. Normaal gebruik ik die voor een dubbele servo aansturing in een enkele connector. Nu ga ik een enkele servo aansluiten en ga ik toch gebruik maken van de 6 pooltjes. Nl. 2 voor signaal 2 voor de + en 2 voor de -

Het falen van een verbinding is daarbij bijna gereduceerd tot nihil. De MPX stekkers zitten bovendien stevig vast en kunnen hoge stromen verwerken.
De binnenste pooltjes worden gebruikt voor voeding en de 2 buitenste voor het signaal.

Zie tekening:
6a01240b9579cf860e0123f19a5e47860f-500pi


Daarna doe ik 30min. epoxy op en rond de solderingen en doe daar weer een krimpkousje op. Dat krimpkousje sluit de epoxy en de bekabeling op zodat ik daarna een goede vaste soldering heb gekregen die mechanisch niet meer belast kan worden door het uit elkaar trekken van de stekkers.

Het resultaat:
6a01240b9579cf860e0123de04488f860d-500pi


Ben ik nu de enige die zoiets doet of doen anderen dat ook? Hoe doen jullie dat?
 
Ben ik nu de enige die zoiets doet of doen anderen dat ook? Hoe doen jullie dat?

Ik gebruik nog steeds de originele stekkers van de Hitec servo's, zelfs in de 3.30m Yak. Voor te hoge stromen in een 2.2m kist hoef je dus niet bang te zijn:) In de 3.2m Extra zijn de stekkers na 120 vluchten ook nog als nieuw. Met de epoxy creeer je wel een mogelijk breekpunt van de kabeltjes direct naast de epoxy...
 
Ok, een beetje overdone dus. Toch ga ik er mee door want ik heb de staart al af nu. Een rode voor het linker stabilo en een groene voor de rechter.
Maar wat voor klemmetje gebruik je om de connectie te borgen?
 
Maar wat voor klemmetje gebruik je om de connectie te borgen?

Deze;

!BgKSWNgCGk~$(KGrHqIH-CQErhemV3wWBLEPNCG17g~~_12.JPG


De rode/groene stekkers van mpx gebruik ik alleen voor de accu's van de emcotec. Daarvan heb ik er trouwens ook al eens 1 gehad die na de vlucht los zat, gelukkig had ik 2 accu's. Sindsdien doe ik smeltlijm op die mpx stekkers op plaatsen waar ze niet los mogen.
 
@Thierry,

Ik doe het ook met die steckers maar dan die groene... (zoals ze bij emcotec te koop zijn). Ze zijn toch heel wat steviger! En je kan er makkelijk 2 servo's op solderen. Ook makkelijk als je een vleugel hebt met 2 servo's etc. Op de stabilo van de yak heb ik het nu niet ... maar ik denk dat ik het wel nog ga doen, spijtig dat ze niet gewoon met 3 pinnen bestaan. Het is wat overkill voor 1 servo. Op mijn geel zwarte yak heb ik eens een hitec connector kapot gehad en in stabilo viel dus uit (gelukkig op de grond).

Hier in Belgë gebruiken heel wat F3M'ers het ... zo ook Bert Delaere etc...
 
Thanx Jens en Alex.

Inmiddels heb ik alles maar gesoldeerd en zijn alle connectors netjes af en getest. Alle rode zijn voor links en de groene voor rechts. Het was even een klusje, maar een losse of denderende connector hoef ik niet te verwachten.

Mijn uitlaat heb ik inmiddels binnen. Het gaat om een MTW75 direct besteld bij MTW:

1 1 Stk. SET 59a Gonav MX 2 / DA 50, DL 50, DLE 55, ZDZ 50 125,21 € 125,21 €
2 1 Stk. P 1 Porto + Verpackung 13,45 € 13,45 €
Summe 138,66 €
Mehrwertsteuer 19% 26,34 €
Zu zahlender Betrag 165,00 €

Omdat de Gonav (Goldwing) bijna hetzelfde is, past de Gonav MX2 set er ook op.
Link: Gonav Modelle - MTW Schalldämpfer | Krümmer | Zubehör für den Modellbau

Het thermosfles komt compleet netje ingepakt in bubbeltjesfolie, bocht klemmen en teflon koppel slangetje. Daarnaast zit er een prachtige sticker bij die al op de romp is gezet.

6a01240b9579cf860e0123f19c8fe5860f-500pi


Deze week ontvang ik een motorschot met rubbers. Dan kan het spul erop om af te hangen. Daarna kan ik de electronica een plaats gaan geven.
 
Gisteren weer wat zaakjes binnen gekregen. Het gaat hier om een carbon motorschot en afstandsbusjes en een extra houdertje voor de wielkapjes.

6a01240b9579cf860e0123dddf2b2d860b-500pi


Dit is gemaakt door een collega vlieger die ik dan ook zeer waardeer. Hij heeft ook een MX2, alleen de gonav versie oftewel de andere Goldwing versie. In feite is deze hetzelfde en dus paste alles prima.
Er zat ook nog een extra uitlaat houdertje bij. Die ben ik vergeten op de foto te zetten. Alles was netjes machinaal bewerkt via een mooie CAD tekening. Petje af!!

Vandaag alleen geen tijd gehad om er aan te zitten omdat ik vandaag de laatste afrondingen gedaan hebt rond mijn huidige baan. Aankomende maandag ga ik door het leven als ZZP'er.

Dit weekend moet de motor met uitlaat erop zitten. Dan volgende week de electronica.
Dan is het nog even wachten op een revolutionair stukje electronica wat ik ga uitproberen. Maar daarover later meer.
 
Motor schot ziet er mooi uit Thierry, ben benieuwd naar de dB's!

Grote stap ZZP-er worden. Ik ben het sinds 2005, maar valt nu niet mee op het moment. Welk vakgebied zit je?

Groetjes,

Andries
 
Het motorschot zit er bijna op. Ik moet nog wat lange boutjes scoren bij mijn opdrachtgever.

Ik wordt zzp'er in de ICT. Ik ben gespecialiseerd in networking en security. Op dit moment heb ik een groot project lopen bij de Marine. De markt in de ICT trekt toch wel een beetje aan. Zeker op het gebied van networking.

En jij Andries?
 
Industriële automatisering, ik merk dat het nu beter wordt (gelukkig....)
Zorg voor een breed netwerk van klanten, die heb je nodig in tijden van crisis.
Ben je het X programma al aan het simmen? Het is al 2 maanden niks met het weer, weinig echt kunnen vliegen.:cry:
Maar daar heeft iedereen last van denk ik?

Succes verder met de bouw.
 
Ok,

Op dit moment ben ik een groot project aan het doen bij de MoD, dus dat zit wel goed.
Maar goed. Van de week heb ik de motor erop gezet, kap op maat gemaakt en ik kon het niet laten eerst even wat foto's te schieten om het geheel met de bestickering even te showen.

Het is nu een kwestie van vastzetten, de uitlaat erin zetten en dat de electronica plaatsen. Ik wacht alleen nog even op mijn elektronisch vernuftje. Ik ga nl. de ontsteking halen vanaf de ontvanger accu door een speciaal dingetje. Dit dingetje zorgt ervoor dat de onsteking gevoed wordt vanaf de boord lipo's en dat de ontsteking uit en aan gezet kan worden vanaf de zender.
Het is in de US proven technology dus dat moet goed gaan.

Hier even wat foto's:
6a01240b9579cf860e0123ddf7f3d3860c-500pi


6a01240b9579cf860e0123dde309c6860b-500pi


6a01240b9579cf860e01240b9e51a0860e-500pi


6a01240b9579cf860e0123de0bac5d860d-500pi



Morgen ga ik de Christen Eagle weer eens de eerste vluchten van 2010 geven. Het wordt aardig weer geloof ik. Ik heb er zin om weer eens steamy manoeuvres met deze logge bak te maken. Oftewel een work-out.
 
Het gaat om het volgende blokje electronica.

WRCIBEF.jpg


WRC Wike R/C Products IBEF Ignition Battery Eliminating Filter - For 5 and 6 cell UNREGULATED NiMh and NiCad, and 2-cell A123 batteries (WRCIBEF) - troybuiltmodels.com

We gaan het zien. Er zal wel zeker een goede grondtest aan te pas komen. Lukt dit niet, dan heb ik nog een opto switch liggen.
In ieder geval komt er ook een handmatige schakelaar in. Deze monteer ik af aan de binnenkant. Ik moet het idee nog even laten weken of dit handig is.

Ik wil uiteindelijk zo weinig mogelijk schakelaars aan de buiten kant hebben.
 
Ik hoop het voor je; de ontsteking voeden uit dezelfde accu als de ontvanger is op zijn zachtst gezegd "niet aan te raden", normaal dan.....


Hangt een beetje af van wat er gebruikt wordt. Met Futaba FASST is het best mogelijk om een CDI unit rechtstreeks in de ontvanger te prikken.

Dat is is wat we in ieder geval doen met de YS170 CDI en die heeft een unit van dezelfde leverancier als DL. Na vele duizenden vluchten nul gevallen van storing.

Zeker met zo'n extra stukje electronica, die eventuele storingen wegfilterd, zou het helemaal geen probleem mogen zijn.

Blijft natuurlijk staan dat rijkweidte test altijd gedaan moet worden...

Groet

Roald
 
We gaan het zien wat betreft de ontsteking. Ik ga overigens geen FASST erop zetten. Ik ga het allemaal doen met Multiplex 2.4 Ghz. Voor dat de kist het luchtruim gaat kiezen, wordt de zender ge-upgraded.

Gisterenavond en vanavond heb ik de throttle servo en het blokje erop geschroefd samen met het choke stangetje. Bij de kit zat een zwart metalen staafje bijgeleverd en die is daarvoor gebruikt.

6a01240b9579cf860e0123dde411b8860b-500pi


De spleet tussen de spinner en de kap is prima. De carbonplaat en de stand-offs lijnen goed op in het geheel. Wel heb ik het groene slangetje op de DL50 even moeten vervangen voor een langer exemplaar. Het slangetje moest nl. om de carbon plaat heen.

6a01240b9579cf860e0123f1a2c882860f-500pi


Als de kap erop zit, is het choke stangetje prima te benaderen.

6a01240b9579cf860e0123f1a2c895860f-500pi


Morgen ga ik de binnenste uitlaat houder aanpassen, want de uitlaat ligt er met rubbers toch te ruim in. Grotere rubbers passen dan weer niet door de gleufjes. Ik moet overigens toch nog een cooling exit in de romp maken.
Morgen weer een update.
 
Back
Top