Mengsmering in methanol auto?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Technojunk, 7 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    HIER staat beschreven hoe je een motor demonteert.

    Gietijzer?? :confused:
     
  2. trucker

    trucker Guest

    Handig om teweten maar op den duur was hij zijn motor in warm/lauw water en wat zeep daarna terug in de diesel maar als ik het goed had gelezen herhaalt hij het schoonmaken weer met water en zeep en zet hem dan inmekaar ookal maak je hem goed droog er blijft toch altijd vocht achter? ik persoonlijk doe hetzelfde zoals op de link beschreven is alleen ik gebruik nitro inplaats van diesel en water. nitro is niet goedkoop maar een nieuw motortje ook niet.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb nog op de plank een Serpent P6 staan (met een paarse 6-kantige kop van eind jaren '80) en volgens mij is die nog gietijzer.
     
  4. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Hee, die motor heb ik ook nog op een oudje staan; ik zal 'm eens bekijken...
     
  5. outkast

    outkast

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Terneuzen (zeeland)
    mooie omschrijving van het schoonmaken maar ga mijn blokje nog maar lekker in elkaar laten ben er nog nie aan toe om alles uit elkaar te halen :)
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoeft ook niet, als een motor niet loopt zie je hier vaak het advies voorbij komen om hem uit elkaar te halen en schoon ter maken maar dat zal niets oplossen.
     
  7. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    Weet niemand dan wat gietijzer is? Ik zou zeggen( als je 18+ bent) kijk een onder de motorkap.
    Gietijzer en gietaluminium zijn bijna hetzelfde en lijken dus best veel op elkaar. De kleine blokjes van nitroauto's zijn denk ik van gietalu gemaakt.
    Gietijzer en/of gietalu is (ik gebruik even gietijzer) verhitte ijzer dat helemaal smelt totdat het een roodgloeiende vloeibare stroep is, dat ijzer wordt in een mal gegoten( bij full-scale auto's in een mal met de vorm van een motorblok) en daar wordt het afgekoeld. En Voilà een motorblok.

    En waarom zou ik nooit een stuk gietijzer hebben vastgehad?
    P.S.:zag ik laatst op Discovery
     
  8. outkast

    outkast

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Terneuzen (zeeland)
    ik weet wel dat gietijzer heel bros is en snel kapot kan gaan als je er nie voorzichtig mee om gaat maar daar integen kan het wel weer goed tegen hitte
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hij heeft gelijk! Waarom doen we zo moeilijk met al die verschillende benamingen voor metalen en legeringen? Uiteindelijk lijken ze allemaal op elkaar, dus het zal allemaal wel ongeveer hetzelfde zijn!
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2010
  10. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Worden de onderblokken van onze 1:1 auto eigenlijk nog wel van gietijzer gemaakt vraag ik me af?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja joh hey, de benamingen hebben het woordje "giet" erin staan en beide materialen worden gegoten dus ze zijn eg wel hetzelfde!

    Ik denk dat dit iets meer inhoud geeft:
    Metallurgie - Wikipedia
    Legering - Wikipedia

    Als je dit gelezen hebt mag het duidelijk zijn dat gietijzer geen pure ijzer is als ook gietaluminium niet volledig voor 100% uit aluminium bestaat. oa. de brosheid van gietijzer kan verbeterd worden met de juiste toevoegingen en behandelingen. Zelfs een stukje staal harden door hem in een vuurtje te houden en in een oliebad te leggen is te simpel, als je een maximum resultaat wilt halen is er voor ieder materiaal een volledig stappenplan te vinden met op de graad en sec nauwkeurig hoe te werk gaan met ook welk stappenplan welk resultaat geeft.

    Maar ja, dit is materie waar zelfs de meest duur betaalde ingeneurs hun hoofd over kunnen breken en een jochie van 14 veegt al die ingeneurs van tafel met de bewering dat het 1 pot nat is
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim

    Meeste wel...
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Hahahahahahahahaha +199 voor Roelof..:D
     
  14. Lars123

    Lars123

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    88
    Kheb vandaag ff alles schoongemaakt enzo,
    Direct ff een elektrische starter eropgezet,
    alleen me boormachine draait niet hard genoeg:confused::confused:
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Om studenten te plagen zeggen we vaak: ik weet niet zeker of het metaal of alumnium was, mar het was in elk geval een ijzer! Maar goed, ik heb die zaken ook maar echt leren kennen en uit elkaar houden tijdens mijn hogere studies. Dan leer je dat alles wat je voorheen ijzer noemde, plots zamac of aluminium blijkt te zijn. De meeste inox lookalikes (bv deurkrukjes en zo) zijn trouwens ook gewoon messing of zamac. Verchroomd en geborsteld. Veel is niet wat het lijkt, hoewel ik nu wel een stuk gietijzer zal kunnen onderscheiden van een stuk gietaluminium.

    BTW alu wordt onder druk gespoten, ik denk niet dat er nog veel zijn die gewoon gieten onder atmosfeerdruk.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2010
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Volgens mij doet Ferrari gewoon alu gieten in zandmallen.
     
  17. sandermt2

    sandermt2 Guest

    [​IMG] :lol:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2010
  18. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    Als je alleen puur ijzer en alu gaat gebruiken heb je niet de juiste samenstelling, er zitten ook nog andere 'ingredienten' in.
    Idd Ferrari gebruikt zandmallen waar ze alu in gieten, meestal om de boel lichter te maken (volgens een van de ontwerpers)
     
  19. Niek_RC

    Niek_RC

    Lid geworden:
    3 jan 2010
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Emmen
    Hokus Pokus... %*^$(% en ja we springen weer on topic ( al hoewel ik de wiki links van roelof + comment wel stijl vind hebben :cool:)

    Electrische starter.. Uit de rest van je tekst te lezen bedoel je een rotor start systeem? Waarmee je de auto starten met een pen in het daarvoor bestemde back-plate te doen en die rond te laten draaien met een boormachine o.i.d.? Mijn persoonlijke ervaring is dat dat zuigt.. Heb ik het zelf op mijn auto gehad, maar kreeg hem vaak niet aan of helemaal niet. Trekstarter gekocht en dat ging prima.. Dus of een boormachine met meer toeren of een trekstarten kopen?
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    He kijk, nog een open deur!

    [​IMG]

    En door gebruik te maken van zandmallen wordt een gegoten motorblok lichter :confused::confused::confused:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina