de bouw van de walrus

Discussie in 'Duikboten' gestart door nijsinkgj, 5 apr 2005.

  1. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Je gaat als een speer met de bouw van de boot!
    Petje af hoor!

    Geweldig om dit allemaal te volgen!!!
    Ziet er zeer mooi en strak uit!

    Groeten,

    Joris
     
  2. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  3. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Hoofdstuk ontluchting. Als je straks bij de dekdetails de mogelijkheid hebt om extra gaten te maken (manluiken, roosters, randjes, gaatjes etc) zou ik dan doen. Een luchtbel heb je zo, en als die eerst naar de toren moet lopen .. Stel de boot duikt met de boeg naar beneden (doen ze vaak .. ) en er vormt zich een luchtbel in het achterschip, dan kan die niet weg omdat het dek op dat moment schuin naar beneden staat. Die lucht kan er dus nooit uit, en de boot blijft schuin hangen.
    _________________
    Groeten, Lex.


    dankje voor de tip, ik zal er zeker rekening mee houden.



    Je gaat als een speer met de bouw van de boot!
    Petje af hoor!

    Geweldig om dit allemaal te volgen!!!
    Ziet er zeer mooi en strak uit!

    Groeten,

    Joris


    dank je Joris
    ik probeer er elke avond ff tijd voor vrij te maken

    Mijn complimenten met de snelheid van bouwen. Zoveel tijd heb ik niet helaas. Wel nog een vraagje over je duiktank. Het is een behoorlijk grote tank. Ga je er twee inbouwen? Ik wil je niet negatief zijn, maar hoe zit het met evenwicht als de tank zich vult als je maar 1 tank gebruikt. Het is een behoorlijke waterverplaatsing. Zelfs in het formaat boot als die van jouw. Persoonlijk vind ik twee tanks fijner mede door het evenwichtige duiken en de mogelijkheid om het geheel te trimmen.

    Danny


    door de duiktank in het zwaartepunt te plaatsen verwacht ik niet al te veel verschuiving van het zwaartepunt,
    ik moet het alleen nog praktisch uittesten want dit is mn eerste sub dus moet nog veel leren. :oops:
    mocht het wel problemen op gaan leveren (had er in mn achterhoofd al rekening mee gehouden) dan zal ik het verschil moeten compenseren ,door bijvoorbeeld een gewicht (accu oid) te verplaatsen door een servo ,en deze mee te mixen met de duiktank.
    we zullen zien hoe het gaat, maar bedankt voor het meedenken :roll:
    de duiktank is kan ruim een liter water innemen, ik hoop dat dit voldoende is om de sub op zijn waterlijn te krijgen,( ook hier heb ik al rekening meegehouden in mn achterhoofd :hammer: )
    mocht het volume van de duiktank te kort schieten dan ben ik van plan een tweede duiktank te plaatsen OM de wtc heen, hie heb ik nog ongeveer 3cm ruimte rondom (dus 6 cm) mocht het nodig zijn dan ben ik van plan om deze tank met perslucht uit te voeren (dus niet proportioneel) de tank zal dan ook in het zwaartepunt komen te liggen.
     
  4. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zo het word weer es tijd voor een update 8)
    afgelopen week weer aardig wat kunnen doen.
    de duikroeren zijn inmiddels bevestigd en afgewerkt, het eindstuk van de romp waardoor de as steekt heb ik vandaag gedraaid en in de romp verlijmd.
    verder heb ik een deel van de details in de romp gekrast volgen de harry g. methode :)
    in de gaten die in het dek zitten komen nog roosters te zitten ( de echte walrus heeft hier ook roosters) ,dit om een goede ontluchting te waarborgen.
    ook ben ik vandaag met de toren aan de slag geweest en de voorste duikroeren gemonteerd (dit verdiend nog een verdere afwerking maar het begint er op te lijken)
    aan het eind van de dag de romp weer een kleurte gegeven de donkere verf geeft mooi de laatste oneffenheden weer.

    nu moet ik alleen het juiste kleurenschema uitzoeken (tips zijn zeer welkom).
    voor de foto heb ik de diverse onderdelen even in elkaar gezet, het begint nu aardig op een walrus te lijken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. Ziet er goed uit.
    Wat de kleur van de Walrus,(als je bedoeld het kleuren schema)betreft.
    Gebruik ik de kleine verfpotjes van revell,en dan zwart-grijs mat 9.
    Deze kleur komt aardig overeen met de echte boot.
    Wel jammer dat deze verf maar in kleine potjes wordt geleverd.

    Ik verf de boot dan met een verfroller,daar krijg ik een goed resultaat mee.

    Grt;Harry.
     
  6. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    bedankt voor de tip Harry ik vrees dan alleen dat ik de hele vooraad potjes nodig ben :?

    vanavond heb ik de motor onder handen genomen.
    ik had de motor vorige week binnen gekregen (gekocht via marktplaats), maar bij het proefdraaien bleek dat de motor behoorlijk warm werd.
    toch maar is even de stroom meten en het bleek dat de motor onbelast al bijna 7 ampére opnam. 8O
    de motor was voorzien van glijlagers en deze gaven erg veel weerstand, vandaar dat ik besloten heb om hier wat aan te doen.eerst de zaak maar is uit elkaar gehaald
    [​IMG]
    het achterste lager zat verwerkt in het motor huis deze heb ik er afgedraaid en in het ontstane gat een nieuw lagerblok geperst.
    [​IMG]
    het voorste lagerschild heb ik op maat gedraaid , en hier in ook een lager geperst.
    [​IMG]
    de opgenomen stroom is nu 2,3 ampére (onbelast op 12 volt)
    [​IMG]
    [​IMG]
    en zo komen we telkens een stapje dichter bij (zet de champagne maar vast klaar :wink:
    groeten Gertjan
     
  7. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb even een vraag aan de mede walrussen 8)
    is julie walrus in één kleur gespoten/geschilderd, of hebben julie meerdere kleuren gebruikt (ik kan het op julie foto,s niet zo goed zien)
    ik heb behoorlijk wat detail foto,s en hierop is te zien dat de sub in meerdere kleuren is geschilderd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    groeten Gertjan
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Gertjan,

    De mijne is in één tint gespoten. De meeste andere ook, voor zover ik het heb kunnen zien. Alleen het dek heb ik een tintje zwarter en matter gedaan als de rest, dit is een anti-slip verf in het echt.

    Wat ik ervan weet (van Jan Kraak gehoord) is dat de echte Walrus in principe in één tint is (met het dek in anti-slip), alleen dat er een speciale antifouling voor in zeewater word gebruikt. Die is bij het opbrengen rood-bruin, en wordt zwart nadat het enige tijd in zeewater heeft gelegen. Maar dat zal niet 100% dezelfde tint zijn als het 'bovenwaterschip' dus daar komt mogelijk die scheidingslijn op jou foto's vandaan.

    En als we toch aan het vragen zijn, weet iemand wat de maatvoering is op de dieptemarkering (70 - 68 - 66 - enz) ? Decimeter, voet, vadem?? Ik gok op decimeter vanaf de kiel, maar weet het niet zeker.
     
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    als je op de bovenste foto kijkt dan zie je dat er wel een erg scherpe scheiding zit tussen de 2 tinten, zou dit van de verkleuring komen? ik heb zelf het gevoel dat dit bewust gedaan is zo, het lijkt me dat door verkleuring niet zo,n scherpe rand word verkregen.
    daarbij is op de onderste foto te zien dat deze rand boven de waterlijn ligt (aan de algengroei te zien)
    op de foto hieronder is wel duidelijk te zien dat de antifouling aan vervanging toe is.
    wie weet het juiste antwoord :oops:
    groeten Gertjan
    [​IMG]
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    vanavond nog even geprobeerd hoe het weatheren gaat ,zie hier het resultaat
    ik wil het niet te erg maken, want ik neem aan dat de 1:1 jongens van de marine hun schip ook niet laten verroesten)
    [​IMG]
    groeten Gertjan

    http://nl.youtube.com/watch?v=mSbSzBouRnM
     
  11. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    beste gert jan,

    wat je op de foto van de walrus op de rijkswerf ziet zou best een nieuw type antifauling kunnen zijn, wat ze natuurlijk ook niet op een sub willen hebben is aangroei wat weer weerstand kan geven.

    het verschil in kleur zie ik meer als de reguliere waterlijn

    succes met de bouw

    gr. Gert
     
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik heb de sub nu ook in 2 tinten gespoten,
    verder ben ik vandaag weer aardig opgeschoten, ik heb de doorvoeren t.b.v de roeren ingebouwd.
    ook heb ik de asdoorvoer gedraaid en ingebouwd.
    verder heb ik de motor aan het techniek rek toegevoed als mede de accupacs, in totaal heb ik 30 cellen in gebouwd(3 x 10 cellen paralel geschakeld)
    op de middelste foto is te zien waar de cellen zitten (mechaniek ligt hier op de kop)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Gertjan, hier een "target-schipper"...
    Ten eerste complimenten met je werk, ziet er goed uit! Als ze net zo vaart als dat ze eruit ziet, wordt het voor mij gevaarlijk op het water... :wink:

    Ten tweede: (reclame-muziekje) In het laatste nummer van de Modelbouw-Aktueel (Wát??? 8O Nog geen abbonee?? Shame on you!) staat een uiterst ezenswaardig artikeltje met een verslag van een bezoek aan Den Helder.
    Met o.a. een aantal detailfoto's van MHS Dolfijn, ook van het dek.
    Als je mij via PB je mailadres geeft, kan ik wel een aantal foto's naar je toesturen.
    Op één voorwaarde: dat je je torpedo's binnen houdt op het moment dat je mijn schepen in je periscoop ziet...
    :wink:
     
  14. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    hoi,
    als je de kleur van een walrus wilt zien,
    kijk even op mijn site.
    http://home.quicknet.nl/qn/prive/js.kraak/default.html
    de onderkant is in orgine donkerbruin.
    echter als hij pas gespoten is en naar buiten gaat in de zon , verkeurd de verf al snel.
    ik heb er nog wel foto's van en de kleur nummers van de verf, die ik heb laten namaken van het orgineel.

    gr jan kraak
     
  15. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    haha ok Roel, ik zal je sparen maar het duid wel een beetje op steekpeningen he? maar goed dat bijna niemand op dit forum mee kijkt anders kreeg ik er problemen mee :wink:
    en ehh ja hoor ik ben lid van MbA en heb het artikel gelezen. en heb zeker intresse in je foto,s (pb tje heb je inmiddels ontvangen)

    bedankt voot de tip Jan, mooie site heb je trouwens Mijn complimenten

    groeten Gertjan
     
  16. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    mag ik dan de mal en de tekeningen overneemen van u
    met
    vr gr marco de koster
     
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    voor de mal en de tekeningen vraag ik 75 euro. dit is een 3 delige mal, van het sail en de roeren heb ik geen mal (meer) die zul je dus zelf moeten maken,

    groeten Gertjan
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoe groot is jou duiktank? En wat voor volume heeft jou WTC? Dit ter vergelijking voor mijn Akula, ik weet niet hoe groot ik mijn duiktank moet maken....

    EDIT: heb net ff je topic doorgeworsteld en heb al antwoordt op mn vragen... Ben er in ieder geval achter dat mijn duiktank veel te groot is...
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2010

Deel Deze Pagina