nieuwe brushless easystar stijgt niet op?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Chrisking, 26 feb 2010.

  1. Chrisking

    Chrisking Guest

    Hee hallo ik ben vrij nieuw hier en ben begonnen met een easystar, want ik wil beetje leren vliegen alvast.
    Omdat ik straks hiermee wil gaan fpv-en heb ik gelijk genomen wat ik nodig had.
    Dus een easystar met een :
    - multiplex funjet power set (brushless motor)
    - graupner mx12s
    - 2s 2700mah lipo

    maar goed na 3 dagen in elkaar zetten is hij aardig gelukt.
    Nou zo blij als ik was moest ik vanmiddag gelijk even kijken hoe hij het deed.
    Het begon al een beetje goed te waaien, maar ik had zoiets van nou als hij maar even een stukje vliegt dan weet ik genoeg.

    Toen hield ik de easystar in mijn ene hand in de lucht en met de andere hand gaf ik gas. Gooide hem schuin omhoog met wat kracht tegen de wind in.
    Maar wat gebeurde er hij maakt gelijk een duik naar beneden. Ik schrok hier best wel van want mijn canopy vloog er gelijk af en hij viel op zijn neus. Ik kreeg niet eens de tijd om rechter stick ook naar beneden te trekken.

    Nou nog 1keertje geprobeerd en gelijk precies hetzelfde.
    Toen maar gelijk gekapt voor dat ik nog schade op zou lopen.
    Toch weer gaan kijken hoe het met de balans zat en volgens de beschrijving zit deze goed, en als ik de easystar op mijn vingers op het aangegeven punt houd hangt hij kaarsrecht.

    Nog even nagekeken en las ergens hier via google dat waarschijnlijk mijn propeller verkeerd om zat?
    Want de tekst die op de propeller staat moest naar de neus toewijzen.
    Nog even verder gezocht naar plaatjes van andere easystars brushless propellors, en vergeleken. Kon het niet erg duidelijk zien maar in vergelijking met die van mij hij meestal het hetzelfde en soms precies andersom?

    Nu wilde ik even vragen omdat ik best wel bang ben om weer te vliegen of dit het probleem kon zijn dat hij direct naar beneden dook?
    Want toen mijn propeller verkeerd om zat kwam er toch een behoorlijke stuwkracht vanaf, en nu hij omgedraaid is ook nog steeds.

    Ik had namelijk ook het gevoel dat mijn gashandel bijna helemaal open stond en hij totaal geen lift kreeg.

    Hoop dat jullie me kunnen adviseren / helpen.
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    m.v.g.

    Chris
     
  2. Rebun

    Rebun

    Lid geworden:
    16 okt 2008
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Hamont BE
    Waarom had je niet gewoon het easystar power pack gepakt? Misschien moet je eens proberen met een andere prop? Er wordt bij de omschrijving van het power pack vermeld dat het is voor een 3s misschien dat het probleem daar zit.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2010
  3. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    zwaarte punt goed?

    waar kom je vandaan? als je dat neerzet zijn er messchien mensen die je ter plekke kunnen helpen
    een easystar moet zwevend zelfs goed vliegen zonder motor en een rechte vlucht maken, als het cg maar goed is


    mvg Hans
     
  4. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ja ik ben hier naar een rc winkel geweest en die had dit voor mij samen gesteld.
    Nou heb ik er nog niet zoveel verstand van dus ik dacht hij zal het wel weten.
    Want ik zat tijdens het bouwen ook al te kijken van he dit is voor een funjet, maar kan mij herinneren dat hij zei dat dat beter was als ik in de toekomst meer power wilde.
    Maar rebun denk je dat dit het probleem zou kunnen zijn? Ik neem aan dat hij toch wel een beetje zou moeten stijgen, misschien dat ik alleen niet op volle snelheid kan vliegen ofzo?
    Of heb ik het helemaal mis? ja ik heb nog nooit gevlogen hoor, alleen met die kleine silverlit vliegtuigjes.
    Hardstikke bedankt voor je reactie trouwens.

    Chris

     
  5. Chrisking

    Chrisking Guest

    Beste Hans,
    Ik kom zelf uit almere.
    Ik heb de cg nageken nadat ik geprobeerd had te vliegen.
    Nu klopte dit niet helemaal ik zat er 2cm naast of zo.
    Als ik de cg positie volgens het boekje pak, dan zat ik iets meer naar de staart toe.
    Dus de kant waar de brushless motor hangt was zwaarde dan de neus met de lipo en ontvanger er in.

    Zou dit het probleem kunnen zijn?

    Nog even een stomme vraag misschien, maar als ik de easystar met gestrekte arm weg gooi (ongeveer dus zon 2,5 meter hoog).
    En hij valt weer naar beneden kan hij dan gelijk kapot vallen?

    bedankt weer trouwens voor de info!
     
  6. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Al het zwaartepunt goed is moet je hem op de vingers pakken op het punt waar ze dat aangeven.
    dan mag het vliegtuig iets voorover hangen niet achterover.
    en als je het vliegtuig gooit nooit naar boven gooien maar vooruit of ligt naar beneden.

    mvg Hans
     
  7. Jonasz

    Jonasz

    Lid geworden:
    7 jul 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Halen (België)
    Kapot vallen niet helemaal, hangt er natuurlijk vanaf hoe hij neerkomt.
    Ik heb wel gehad dat hij ook vanaf +- 2.5 tot 3m naar beneden is gevallen, veel schade was er niet, maar de neus was wel open en een beetje scheef :p Dus kijk alles heel goed na ! Zorg dat alles goed is afgesteld en wacht tot op een mooie dag.

    Grtz
    Jonas
     
  8. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ok hans ja hij hing dus achterover, ik dacht dat dit juist mocht zodat hij dan iig kon stijgen.
    Maar hij mag dus iets voorover hangen ok bedankt! Ik heb hem nu precies goed hangen als ik een rolletje plakband in de neus erbij stop.

    Zie trouwens net op internet dat het vandaag windkracht 5 was en morgen ook word.

    Kan het zijn dat hij door te veel wind ook direct neer stort? of heb je dan alleen maar last en moeite met sturen, en niet met de lifting?
     
  9. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    dan heb je de beschijving niet goed gelezen kerel :):)

    goed weer stap verder.

    ps laat een maatje hem gooien dan heb je zelf de gelijk de controle in handen.
    ps houd de uitslagen van je richting en hoogte roer goed aan zoals in de beschrijving.
    en niet te veel aan de knuppels hangen als je gaat vliegen ( niet te veel sturen )
    het is een vliegtuig geen baksteen.

    als beginner niet vliegen met windkracht 5
    windkracht 3 is beter
    geen is ook niet goed heb je geen tegenwind om op te stijgen.


    mvg Hans
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2010
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Het zwaartepunt moet, bij een beetje power setup, ongeveer 5 mm voor het oorspronkelijke zwaartepunt liggen. Ik hield altijd de voorkant van de strip die over de vleugelbuis zat aan. Dan was er niets mis mee. Met een dikke 2S 3200mAh, een Hype Alpha iL28/4004 en APC-E 6x4" was mijn EZ flink aan zijn gewicht maar met een ferme gooi naar voor zweefde deze altijd netjes rechtdoor en landde uiteindelijk gewoon netjes als je niets deed.

    Als je vliegtuig te zwaar is naar de staart, wordt het een drama om te vliegen. Dus beter neuslastig dan staartlastig.

    Gekscherend heeft iemand gezegd dat je je zender op de grond kon leggen met gas dicht, de EZ gooien en dan je zender oprapen om vervolgens gas te geven. Vol ongeloof natuurlijk geprobeerd maar het is echt waar (mits je zwaartepunt dus maar goed is).

    De setup van de FunJet is op zich niet verkeerd (Himax 2700kV met APC-E 6x4"). Wel opletten dat de bolle kant van de propellor (waar de tekst op staat) naar de voorkant van de EZ staat. Anders heb je een hoop lawaai maar weinig wind. ;)

    Bij flinke wind is het maken van rolroeren een must. Anders wordt het flink vechten tegen de wind. :yes: Maar bij windkracht 6 is geen enkel probleem, zeker niet met een zwaardere accu.
     
  11. Chrisking

    Chrisking Guest

    Jonas, ok ja daar is nog wel overheen te komen als er maar niet een vleugel afbreekt ofzo.
    ja het is zo rot, 3 dagen bezig geweest om hem in elkaar te zetten.
    Had wat gezeur met laadkabels die er niet bij zaten, en dat mijn zender nog niet binnen was. Maar vandaag dus helemaal klaar.
    Wil dus gaan fpv vliegen, dus heb direct een hele set bij elkaar gekocht.
    Easystar, brushless set, 2s lipo, graupner laadstation, kabels, graupner mx12s zender, fatshark rcv922 aviator edition, 420 line CCD Killer CMOS Camera met 2 servos eronder. Kortom 1000 euro verder en dan stort ie gelijk naar de grond.
    Heb trouwens camera enzo er nog niet opgezet hoor moet eerst leren vliegen.

    Het meeste frustrerende is nog dat ik een meisje van ik meen 10 op rcgroups heb gezien, met een hele fotoreportage van een easystar die ze even in elkaar gezet heeft en vliegt. Dus ik had zoiets van oh dat doe ik wel even.

    Zo te zien word het pas eind volgende week wat beter weer, en ik ben al zo ongeduldig.
    Maar toch weer bedankt voor je reactie!
     
  12. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    en er natuurlijk voor zorgen dat de prop de goede kant op draait..met de klok mee als je van de neus naar de staart kijkt
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Hahaha, lijkt mij dat je toch wel in de gaten hebt dat de wind naar achter moet en niet naar voor. :lol: ;) Als je dat niet voor je start controleert, weet ik nu al te voorspellen dat het een dure hobby gaat worden. :yes: :D
     
  14. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ok dus eigenlijk zou ik de voorkant nog iets zwaarder moeten maken. Want de cg zit nu in de achterkant van die strip die over de vleugelbuis zit.
    Ik had namelijk ook echt het gevoel toen ik hem vanmiddag weg gooide dat het een baksteen was, voelde totaal geen lift vermogen.
    En dan zat mijn propellor idd verkeerd vanmiddag, maar wanneer de cg goed zat had hij dus wel een beetje zwevend naar de grond moeten gaan?
    Want nu was het echt vanuit mijn hand in een 45 graden boog naar beneden met de neus tegen de grond aan. En het canopy vloog er af!
    Het is dus echt een zweefvliegtuig die enkel dmv gooien al zou moeten vliegen.
    Weer reuze bedankt! Word alweer een stuk vrolijker, want was beetje depri geworden haha.

    m.v.g.

    Chris

     
  15. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    je wil niet weten wat ik allemaal gezien heb ... hahaha :)
     
  16. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ja dat had ik dus wel goed gecheckt of er lucht aan de achterkant vanaf kwam!
     
  17. Chrisking

    Chrisking Guest

    Ja maar hoe moet ik anders terug vliegen ;) als er geen achteruit op zit?
     
  18. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    net als sleurhutje heb ik ook nog wel eens een filmpje gezien (volgens mij in de enorme RCgroups draad) waarop ze een easy star rechtuit weggooien ... de kist hield het misschien wel 30 meter uit voor hij de grond raakte...
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als je EZ goed in balans is, dan is het vliegen bijzaak. Als je FPV wilt gaan vliegen, leer dan eerst zonder vliegen (kan wat kosten schelen). Dat zal je tenminste een maand of 3 kosten voordat je de "ongemakken" van de EZ kent (zijn er gelukkig niet echt veel). Hier vind je een perfecte beschrijving hoe je rolroeren moet maken. Een absolute must. Zelfs leren vliegen met rolroeren is redelijk eenvoudig. :yes: Zol lang je maar niets in paniek doet, gas dicht rustig een beetje sturen/corrigeren en niet gelijk de knuppels in de hoeken drukken. Doe je niets en hou je een beetje gas (2/3) dan gaat de EZ vanzelf weer recht vliegen.

    Leer vliegen bij een windkracht 2 à 3. Pas als je een beetje kanp de controle over de besturing hebt dan kun je gaan oefenen bij hardere wind.

    En maak je niet druk om die snotneuzen. Die denkne niet na over wat iets kost en hoe je stuurt. Die denken alleen maar aan "als ik zo doe, dan gaat-ie zo" en verder niet. :D
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Een paar vraagjes:

    Chris, wat voor zendermode gebruik je - dat wil zeggen, welke knuppel is je gashendel? Wat zou je willen bereiken door de rechter stick naar beneden te trekken?

    Sleurhutje zegt (zoals gewoonlijk) een boel praktische dingen, en over het zwaartepunt heeft-ie aan alle kanten gelijk. Maar...:
    Ik denk dat een beginner er beter aan doet om rolroeren even te vergeten en gewoon niet bij windkracht 5 te vliegen...
    Het eigenlijke probleem bij harde wind is dat het toestel bij iedere bocht van je weg waait, en om 'm bij je terug te krijgen moet je 'm strak rechtuit naar je toe kunnen sturen, iets waar iedere beginner moeite mee heeft.
    Bovendien is er bij harde wind meestal meer turbulentie, zodat je toestel niet rustig in de lucht hangt maar meer alsof het in de branding drijft.

    Nou ja, hij moet gewoon naar achteren blazen, zoals iedere prop.
    Overigens heb ik diverse filmpjes gezien van Easystars die op hun buik starten vanaf het gras. Dat bespaart je meteen het opgooiprobleem. :cool:
     

Deel Deze Pagina