Welke heli neem ik als opvolger van coaxiaal?

Fijn dat je mijn logica snapt, laat ik de jouwe nou ook volledig snappen.
Het is alleen zo dat ik voor het oefenen en dingen leren mijn lama wel heb, die kan ik dus gebruiken als rag-heli en de 450 gebruik ik dan om een beetje rond te tuffen in figuurtjes die ik al kan zegmaar.

Ik ga vast wel eens crashen met de 450, maar 3x per dag tegen de boom raggen doe ik wel met mijn lama snappie?
 
Ja.. dat snap ik,.. is ook wel leuk.. Lama tegen een boom aan raggen :-)

Maar oefenen met een lama?! Het vliegen met een lama (coaxiaal ) is totaal niet te vergelijken met een "normale" heli hoor ! Dus daar zal je dan ook niet veel van leren ben ik bang.

Een FP wel.. die is kwa besturing/gevoel (redelijk) gelijk aan een normale (CP) heli.
 
Laatst bewerkt:
Het enige verschil tussen een CP en een FP heli, is dat een FP heli niet op zn kop kap vliegen.. maargoed, t duurt toch maanden voordat je uberhaupt een beetje kan rondfladderen, laat staan inverted vliegen..
 
Anko zei:
Het enige verschil tussen een CP en een FP heli, is dat een FP heli niet op zn kop kap vliegen.. maargoed, t duurt toch maanden voordat je uberhaupt een beetje kan rondfladderen, laat staan inverted vliegen..

Lang geleden dat ik zulke stierepoep heb gelezen. Ow nee, staat nog genoeg van op het forum ;)

CP en FP zijn twee totaal verschillende beestjes, als je echt kon vliegen had je jezelf wel anders uitgedrukt. Ik heb FP's tot 1100mm rotor gevlogen, en vlieg nog steeds met FP indoor. En allemaal hebben ze dezelfde distinctieve verschillen met CP:

- Landen is lastiger, omdat je headspeed indikt en dus de stabiliteit minder word
- Vlagerige wind betekend moeilijk op hoogte houden, luchtstroom vertaald direct in lift
- Snel vliegen is extreem baloonen, de heli wil zelf de neus omhoog drukken
- Weinig tot geen instelopties, als je met 1300 rmp hoovert dan is het lastig je headspeed te verhogen voor meer stabiliteit

Allemaal dingetjes die je met een CP eruit kunt halen als je hem goed afstelt.

Als ik jou was zou ik een van de Trex 450-klonen kopen. Spuuggoedkoop qua onderdelen (Ik heb ook een HK450, als tie stuk is bestel ik een complete kit voor $30) en overal te krijgen door de trex-compatibiliteit. Ik zou wel investeren in een goeie zender (2.4Ghz, 6/7 kanaals) want die neem je dan mee naar je volgende kist. Mijn HK450 kostte compleet zonder zender met verzend zonder douane 100 euro...

Succes met kiezen!

Ton.
 
Goh.. leuk zeg zo'n eeuwige discussie :D

Een CP heli is inderdaad niet hetzelfde als een FP die alleen niet op z'n kop kan! Er zijn nadelen aan een FP zoals Skidz die keurig op een rijtje gezet heeft.

Hoewel.. landen met een FP lastiger?.. Je kan met b.v. een honey bee twee meter van de grond het gas uitzetten en alles blijft gewoon heel :cool: mooi is het niet,.. maar voor een oefen-heli is dat toch soms wel handig !

En als je (zelfs met al die nadelen) goed met een FP kan vliegen, dan is de
overstap naar een CP alleen maar makkelijker.

Een 450 kloon is goedkoop... maar om nou na iedere crash een komplete kit te bestellen van €30,- (elk onderdeel zit er maar 1 keer in) is ook weer wat, toch?

Vandaag op onze vliegclub een paar lipo's leeg gejaagd.. En daar was weer een nieuw aspirant lid met een e-sky king 3 (CP heli).. zonder vliegervaring (alleen coaxiaal en simulator ervaring). De vlucht was al voorbij voordat ik kan kijken hoe het hem verging. Erg sneu natuurlijk, maar de heli mocht weer even naar de operatie kamer! Zoiets kost alleen maar geld,..tijd,.. frustraties en in de tussentijd leer je er NIETS van.(behalve het sleutellen aan je heli:rolleyes:) Wel weer een heel mooi voorbeeld van wat ik hier probeer te vertellen.
 
- Vlagerige wind betekend moeilijk op hoogte houden, luchtstroom vertaald direct in lift
Een CP heeft dit ook. althans, zowel mijn copterx en mn belt cp..
- Snel vliegen is extreem baloonen, de heli wil zelf de neus omhoog drukken
Tegen de tijd dat de TS snel kan vliegen... Dan isie toe aan wat groters ja.
- Weinig tot geen instelopties, als je met 1300 rmp hoovert dan is het lastig je headspeed te verhogen voor meer stabiliteit
De hongkong heli kost al 100 zoals je zelf aangeeft, mag je mij laten zien waar jij voor 80 euro een probrammeerbare zender haalt waarmee je de curves inderdaad mee kan afstellen..;)
Denk erom dat de ts helemaal niks bruikbaars heeft voor een CP..

Allemaal dingetjes die je met een CP eruit kunt halen als je hem goed afstelt. Zie hierboven

Mijn HK450 kostte compleet zonder zender met verzend zonder douane 100 euro...

Amen, Ik zou voor de KDS 450 gaan als het dan toch per se een CP moet zijn, die kan je in nederland halen, hebben een (bijna) programmeerbare zender, hebbie ook geen gezever met invoeren..

Ik zou toch echt voor een FP gaan voor voorlopig, al crash jij 2 a 3 keer met die cp, heb jij die FP er al uit.. grote kans dat die FP even rechtopgezet kan worden en weer doorvliegen, CP crashen=altijd betalen.
 
Laatst bewerkt:
Anko zei:
De hongkong heli kost al 100 zoals je zelf aangeeft, mag je mij laten zien waar jij voor 80 euro een probrammeerbare zender haalt waarmee je de curves inderdaad mee kan afstellen..

Zie mijn reactie op het 'betaalbare HK450 setup', 200 euro compleet met 3 accu's en lader. Zender kost dan overigens $125 met Rx, en das dus 95 eurie met ontvanger.

@nick1979: Het translational verhaal in de lift is dus ook van toepassing bij de transitie van ff naar hoover, dus als je uitflaired. Een FP moet je dan zover in toeren drukken dat je stabiliteit op is, terwijl je bij een CP gewoon -2 pitch drukt bij gelijkblijvend toerental.

@Anko: Jij gaat er maar vanuit dat de TS niet kan vliegen, of het niet snel leert. Dat jouw curve wellicht stijler was dan die van mij of andere vliegers wil niet zeggen dat iedereen er maanden over gaat doen... Ik, en vele met mij, vlogen in een maand of twee al circuitjes. De overgang naar hard 3d is inderdaad een lastige, maar als je een beetje kit koopt en twee-drie keer per week je accu's leegt in je kist ;) dan leer je het redelijk snel.

Laat dit nou geen flamewar worden boys... TS is oud en wijs genoeg om voor zichzelf te beslissen wat hij wil. Ik schrijf alleen maar op wat ik in 20 jaar klungelen heb geleerd, en hoop de TS te behoeden voor fouten die ik heb gemaakt...

Groetjes,

Ton.
 
@skidz.. Ik begrijp precies wat je bedoeld. Ik heb zelf ook met meerdere FP en CP heli´s gevlogen.. En ja.. luchtsroom over een rotorblad geeft lift!.. en of dit nou door wind,.. Forward Flight,.. of rotatie komt komt maakt niet uit. En om in een wind een FP omlaag te krijgen?! ja.. het is ff werken ;)

Maar inderdaad,.. wij schrijven gewoon wat wij denken dat goed is,.. en meningen verschillen. Ik zeg alleen dat ik het heli vliegen geleerd heb (de basis dan) met een FP heli,.. Is mij zeer goed bevallen en dat mij totaal maar €60,- gekost heb.

Als de TS denk dat anders te doen met een CP,.. is helemaal prima toch!
Ieder z´n ding !

Daarom is deze hobby ook zo leuk! je kan er alle kanten mee op!

Groeten, Nick
 
Ik heb een bestellijstje gemaakt bij hk, nog niks besteld hoor.
Zie: [104719] post-je-budget-setup-van-je-hk450

Mijn vraag is: hoe verhoudt die setup zich nou tot de kds450s zoals bijvoorbeeld bij v-nix te koop.

Beide heli's zijn qua prijs ongeveer gelijk dus (kds is paar tientjes goedkoper)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou als je alleen rustig rond wil vliegen voor weinig geld de HK450 nemen. Mocht er iets je echt niet bevallen, dan kan je alsnog upgraden.
 
Hmm, zo te zien is die KDS als de douane aan je pakketje zit even duur c.q. iets goedkoper dan een HK450 uit eh HK ;) En ook een Rex kloon... Valt weinig tegenin te brengen denk ik zo.
 
De KDS koop ik voor 200 euro bij een nederlandse heliboer. Hij is dus een paar tientjes duurder (zit maar 1 lipo bij) en als de duane me snaait een paar tientjes goedkoper.

Hmm, zo te zien is die KDS als de douane aan je pakketje zit even duur c.q. iets goedkoper dan een HK450 uit eh HK ;) En ook een Rex kloon... Valt weinig tegenin te brengen denk ik zo.
 
Ok, allen bedankt voor uw hulp, ik heb zojuist de hk450 besteld.

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe hij bevalt etc. zodat degenen die me gewaarschuwt hebben "i told you so" kunnen roepen. :p
 
En de KDS is ook gewoon een T450 kloon.
Vliegt als instapper in de hobby prima trouwens.

Vandaag op onze vliegclub een paar lipo's leeg gejaagd.. En daar was weer een nieuw aspirant lid met een e-sky king 3 (CP heli).. zonder vliegervaring (alleen coaxiaal en simulator ervaring). De vlucht was al voorbij voordat ik kan kijken hoe het hem verging. Erg sneu natuurlijk, maar de heli mocht weer even naar de operatie kamer! Zoiets kost alleen maar geld,..tijd,.. frustraties en in de tussentijd leer je er NIETS van.(behalve het sleutellen aan je heli:rolleyes:) Wel weer een heel mooi voorbeeld van wat ik hier probeer te vertellen.

Beetje apart verhaal hoor Nick....
Als er iemand bij ons op de club komt met een 450CP die nog nooit zoiets heeft gevlogen, dus eigenlijk zonder ervaring....
Dan laten ze hem niet vliegen, laat staan zijn heli de eerste keer prakken.
Zo iemand wordt eerst even wegwijs gemaakt wat hij nu daadwerkelijk heeft gekocht en er wordt wel even goed naar de heli gekeken.
Btw..Hij zou zowiezo niet onbegeleid kunnen vliegen zonder brevet.
Of hij nu met een FP of CP aan komt zetten.
Prakken mag best, maar dan wel gecontroleerd :mrgreen:
Ik zie trouwens geen enkel probleem om te beginnen met een CP, mits iemand een gemiddelde motoriek heeft en bereid is om wat te leren over de techniek (interesse) en voldoende geduld heeft om de juiste stappen te nemen.
 
Er zijn zoveel shops die clonen verkopen in NL.
In de marge kan er een paar tientjes verschil in zitten.
Maar als je wakker ligt van een paar tientjes dan kan je naar mijn mening beter een andere hobby gaan zoeken.
De tijd heeft mij geleerd dat het gewoon geld kost als je verslingerd raakt, en 2e hands geen bal opleverd.
Je kan beter kijken of ze je goed helpen en je snel van dienst kunnen zijn.
Het voordeel is dat het niet voor onbepaalde tijd blijft hangen bij een of andere douane beambte en je het terugkrijgt met een extra rekeningetje.
Voor details en discussie:
pakketje-uit-het-buitenland-douane

Even bij voorbaat een Reminder: winkels, of ervaringen met winkels mogen op het modelbouwforum ook niet besproken worden, staat in de regels ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@EricW
Beetje apart verhaal hoor Nick....
Als er iemand bij ons op de club komt met een 450CP die nog nooit zoiets heeft gevlogen, dus eigenlijk zonder ervaring....
Dan laten ze hem niet vliegen, laat staan zijn heli de eerste keer prakken.
Zo iemand wordt eerst even wegwijs gemaakt wat hij nu daadwerkelijk heeft gekocht en er wordt wel even goed naar de heli gekeken.
Btw..Hij zou zowiezo niet onbegeleid kunnen vliegen zonder brevet.

Bij onze club gaat dat ook zo. zijn verhaal hoorde ik achteraf pas (dat hij nog geen ervaring/brevet had). deze meneer had natuurlijk nooit moeten gaan vliegen.(toen er even niemand keek) maar ja.. wij hebben geen politie op het veld, dus is ook verantwoordelijkheid van de leden zelf!

@malelom Succes met je hk-450!, en aan "i told you so" daar doe ik niet aan ! dus geniet van je aankoop! is zeker een hele leuke heli!

gr. nick
 
@Anko: Jij gaat er maar vanuit dat de TS niet kan vliegen, of het niet snel leert. Dat jouw curve wellicht stijler was dan die van mij of andere vliegers wil niet zeggen dat iedereen er maanden over gaat doen...

Een lama is niet te vergelijken met een cp, laat ik nou net precies dezelfde domme stap heb gedaan van coax naar cp, t ging goed, totdat je op een gegeven moment overmoedig wordt.. maargoed, ben nu 2 maandjes later, en een beetje FF lukt al.. dus onmogelijk is het niet, maar ik ben totaal aan crashkosten ong 140 euro kwijtgeraakt.. had ik ook kunnen uitgeven aan een fp...

Ik wil alleen maar de TS behoeden dat die niet over 2 dagen weer hier staat, met de vraag of iemand hem kan helpen met leren vliegen, en het herbouwen en afstellen van zijn heli...
mocht je toch voor zoon cp gaan, Veel succes!,
 
Back
Top