Bouwverslag EG Aircraft MX-2

Het uitlaat exit gat is er met de soldeerbout ingemaakt. Hierdoor ben je in staat de randjes netjes plakkend te maken aan het hout wat er zit. Doe je dit met een mesje en werk je het af met de strijkbout, dan krijg je het nooit meer mooi omdat de folie te ver krimpt.
Dus gewoon met het soldeerboutje een vlakje eruit smelten.
Daarna een passend plaatje gemaakt en daaraan de uitlaathouder-rubbers erop vast gezet.

6a01240b9579cf860e01240b9fcf17860e-500pi


Vervolgens de andere verkregen steun gemonteerd met rubbertjes. De uitlaat hangt nu solide in de rubberen beugels aan de voorkant en achterkant.

6a01240b9579cf860e0123dde48aba860b-500pi


Wat ik me overigens af vroeg is of de ruimte tussen de headerpijpen de uitlaat wel genoeg is?
Omdat dit de eerste keer voor mij is met een canister heb ik geen flauw benul of het juist is. Mijn logica zegt dat het voldoende moet zijn.
Kan iemand hier zijn oordeel vellen?

6a01240b9579cf860e0123de0d2aa3860d-500pi


Voor de rest lijnt het geheel prima op. Kijk maar:

6a01240b9579cf860e0123de0d2a74860d-500pi


Morgen het exit gat maken in de cowl om de binnenstromende lucht naar buiten te laten uitstromen. Dan de ontsteking vastzetten en electronica inbouwen. Ik ben benieuwd waar ik mijn accu's moet gaan plaatsen.
 
Wat ik me overigens af vroeg is of de ruimte tussen de headerpijpen de uitlaat wel genoeg is?
Omdat dit de eerste keer voor mij is met een canister heb ik geen flauw benul of het juist is. Mijn logica zegt dat het voldoende moet zijn.
Kan iemand hier zijn oordeel vellen?

Ja hoor, 2mm is al genoeg:) (als je klemmen sterk genoeg zijn zodat je uitlaat niet kan schuiven)
 
Ja hoor, 2mm is al genoeg:) (als je klemmen sterk genoeg zijn zodat je uitlaat niet kan schuiven)

Als je 3 centerdeukjes met de centerpunt rondom van binnen in de headerpijp slaat gaat hij niet schuiven.
Je krijgt dan verdeeld over de pijp 3 puntjes aan de buitenkant.
Gratis tip ;)

Gr Twan
 
ok,

ik bergrijp dat er een kans is dat de uitlaat tegen de headerpipe aan zou kunnen komen vanwege trillen. dat zou ik dus tegen moeten gaan door het gladde oppervlak van de headerpipe te verstoren met kleinde bultjes gemaakt via een centerpons.
jullie gaan er dus vanuit dat het teflon slangetje dus niet van de uitlaat afglijdt vanwege het ruwe oppervlak van de uitlaat ingang.

ik ga vanavond wat kleine bobbeljes in de headerpipe maken. buisje ermheen en vast klemmen.
ben erg benieuwd.

thanx 4 the info
 
Het tegen elkaar trillen zal niet gebeuren maar door de druk wil de demper juist van de pijp af.

De kleine bultjes drukken in de teflon buis.
Wel deze zelf klemmende klemmen gebruiken.

kat-26-federklammer.jpg


Gr. Twan

ps. mooie kist.
 
Ok thanx

Nou het zit erop. Het zat er eigenlijk zo op.

6a01240b9579cf860e01240ba042bd860e-500pi


Vervolgens het koelings gat in de kap gemaakt en het geheel erop gezet.

6a01240b9579cf860e0123dde507e4860b-500pi


Daarna toen de kap erop zat, kon ik de laatste sticker erop zetten. Ik geef toe hij zit best vol met stickers, maar dat mag van mij. Ik ben gek op reclame, behalve op de tv dan.
De prop die erop zit is bud. Ik moet nog een juiste 23x8 Mejzlik en een 3 blad en spinner kopen. Deze zat er even op om te kijken waar ik mijn electronica moet doen.

6a01240b9579cf860e0123f1a3bf8f860f-500pi


Ik moet zeggen dat het aardig uit komt. Wellicht een beetje neuslastig of neutraal. Ik denk dat het goed zal zijn voor een eerste vlucht.
 
Mooie kist collega.

Maar waar blijven de nieuwe foto's????:)

Suc6 met de bouw!!
 
Yep (Insufficient funds = term uit Red Alert),

De bouw staat even stil. Ik moet even mijn huidige funds gebruiken om het werk en leven te kunnen betalen. Over 3 weken stroomt het weer met bakken binnen. Dus even on hold...

Ik moet het volgende nog regelen:
- Tank slangetje
- Tank systeem (Wie heeft een goed idee waar ik beide tegelijkertijd kan bestellen?)
- 3blads spinner en 3 blads carbon prop

Om het af te maken:
- Een upgrade kit van 35 Mhz naar 2.4 Ghz van Multiplex

Het gaat om een paar honderd euro. Die heb ik nu even nodig voor the daily stuff.
Tja, starten met ZZP'en gaat immer gemakkelijk. Maar als je eenmaal begonnen bent.....

Om jullie wat updates te geven, heb ik de volgende foto's die ik van het w-kend gemaakt hebt. Het betreft het inbouwen van de accu's en de Smart-fly unit:

4356578295_362dd7656d.jpg


4357320492_b34dbf675f.jpg


Ik wacht nog op mijn stukje electronica voor de ignition en de smartfly removable pin switch with flag.

Ondertussen sim ik me suf met een MX-2 100cc en een CAP580 100cc en vlieg het gehele F3A-X C programma. Alleen de loopings zijn moeilijk te doen omdat je geen overzicht hebt. Voor je het weet zit je 30 graden uit koers ten opzichte van de baan.

Iemand nog tips voor het fueling systeem?

Greetz,
T
 
Voor 3-blads prop en spinner al bij Elster Modellbau gekeken? 21*12 3-blad moet hij wel trekken, spinners hebben ze ook in diverse maten. Op Ebay.de is Elster nog iets voordeliger te vinden.

De tankdoppen van 3W zijn erg mooi, heb er ook een aantal in gebruik, maar ik wil ook nog wel eens makkelijk doen met een gewone doorvoernippel (groot model, 3mm intern) die ik dan in de romp monteer.
 
Thanx Alex,

Ik ben na advies van jou nog wat verder gaan zoeken en heb me gevoel gevonden in de volgende artikelen:

Een 3x21x11,5N Mejzlik voor F3A-X
Een 23x8 Mejzlik voor 3D
Een Carbon spinner: 89 x 107 mm (3.5" - 63 gr)
Een DA Fueldot

4424645595_117f107684.jpg


Het heeft wat gekost maar dan heb je ook wat. Je kan zo zien waar ik het had besteld.
Vandaag heb ik de spullen binnen gekregen. Ze hebben er heel attent, 2 paas eitjes bij gedaan. :D Heel aardig.

Ik heb even de EG Aircraft bijgeleverde 2-blads spinner naast de nieuwe nog te prepareren spinner gelegd. De doorsnee is exact, echter is de nieuwe iets langer, maar dat geeft niet.
Wel kun je zien dat het vlechtwerk fijner is. Daar kan ik me wel in vinden.
4425414838_ba742f051e.jpg


Vanavond ga ik de gaten boren en de spinner op maat maken.
Verder krijg ik deze week mijn zender binnen nadat deze een 2.4 Ghz upgrade heeft gehad. Het is alleen nog steeds wachten op een stukje electronica uit de US. Bah, want daar zat ook mijn safety pin switch bij. Om hem af te maken had ik die wel nodig.
Voor nood kan ik de kap eraf halen en handmatig de stekkers aansluiten zonder schakelaar. Ik wil nl. aan de buitenkant geen schakelaars hebben zitten.

Ik geef 'm nog een week voordat ik mijn oude onstekings accu erin ga zetten. Maar dan wel met een losse opto switch. De schakelaar die hier dan bij hoort, komt overigens ook aan de binnenkant te zitten.
Hoe staan jullie daartegenover? Of moet ik mijn mechanische ignition switch aan de buitenkant hebben zitten?


Greetz,
 
Ik zie je in je noodgeval al naar je schakelaar lopen :-)

Je kunt ook je been door de prop doen, maar ik zet dan liever de schakelaar uit:) (en als je zelf "iets" hebt, dan kan een ander de schakelaar uit zetten)
 
good luck ;-)

Ik heb het een keer meegemaakt; uitlaatbocht was gescheurd en lag precies tegen de stang van de gasservo aan, via de zender kreeg ik de motor niet lager dan heel erg verhoogd stationair, toestel had een mooi wandelgangetje, dus ik er achteraan, staart gepakt en schakelaar uitgezet:) (3w157)
 
Back
Top