Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Lex, Manfred en Raf,

    Bedankt voor deze bijstand en aanvullende uitleg. Zal het even laten inwerken want mn brein werd deze week nogal in beslag genomen door een wat minder leuke gebeurtenis in de prive sfeer. Maar morgen ga ik er rustig voor zitten en claim ik de vijver achter het huis van mn vader voor U-boot trimactiviteiten haha ;)
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ajjj, ik mag hopen dat het allemaal meevalt, zoniet veel sterkte.

    Wat ik eigenlijk probeerde te beschrijven is dat volledig statisch onderduiken in de praktijk lastig uitvalt, de boot kan doorschieten met alle gevolgen van dien.
    Extra ruimte in de ballasttank is altijd handig omdat niet elk watertje waar je vaart van dezelfde samenstelling is, denk maar aan zoet/zout of brak water, ik heb hiermee rekening gehouden met de inhoud.
    Ook de romp van je boot kan warm worden tijdens het varen, zo gebeurt het wel bij die van mij, ze blaast trouwens zelf de overdruk automatisch weer af bij bovenkomen.
    Dus het meest eenvoudige is altijd bovenkant van de toren aanhouden en dan op je gemak wegvaren, je kan altijd meer water inlaten tijdens het varen als dat nodig mocht zijn.
    Ik zou wel extra lood toevoegen zodat je 100% instelling je boot volledig doet afzinken, want zoals het nu is heb je geen extra capaciteit wanneer je dat nodig mocht hebben.
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Manfred. Dank je wel! Gaat goed komen hoor. Ben momenteel wel echt compleet gaar. Vandaag "even" op en neer gereden van Enschede naar Maastricht om een famillielid terug te brengen naar huis. Pff.... :hammer:

    Maar wat is wijsheid? De boot zodanig ballasten dat bij 80% de wind deflector nog net boven water ligt en de boot dan met de duikroeren onder water houden, op periscoop diepte varen onder het kopje stuur ervaring valt, eventueel later een upgrade inbouwen met een static dept controller van Engel voor de TAE.

    En dat alles boven de 80% extra duikballast is? Dan is de boot in ieder geval altijd in staat om te duiken, en met 100% misschien wel wat overkill maar zie het als de mogelijkheid tot crash duiken? ;)
    Even voor de duidelijkheid: Ik heb een TAE aansturing en een LR2 in de boot zitten. Morgen ochtend eerst wat lood scoren... Nu tijd voor een biertje en daarna :sleeping:
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Even mijn duit in het ballast zakje ...

    Ik trim m'n subs altijd af met 90% gevulde ballasttank(s). In die toestand moeten ze dan 'hangen' aan de periscopen. Verdere diepteregeling gaat dan met de duikroeren, gestabiliseerd met een LR2 of LTR5. De 10% die nog over is gebruik ik om waterkwaliteit en/of temperatuur te compenseren.

    Persoonlijk geloof ik niet zo in statische dieptecontrole. Punt één werkt dat alleen bij een stilliggende boot. Zodra je snelheid maakt genereren de duikroeren veel meer stuurmoment dan de duiktank dat doet. Tweede punt is dat zo'n dieptecontrole moeilijk is af te regelen waarbij hij vaak na-ijlt. Als de boot te hoog ligt gooit hij er wat ballast bij en de boot gaat zakken. Op het punt waar je 'm wilt hebben is de sub dan nog steeds te zwaar en schiet door. Daarop gaat de regeling weer ballast verminderen en de boot komt weer iets omhoog. Zodra ze weer op het goed punt is is ze nu weer te licht en schiet weer naar boven door. De regeling compenseerd met meer ballast, en zakken maar weer .... Kortom, je krijgt een pendelbeweging, al was het alleen maar door de massa traagheid. De enige manier om daar uit te komen is om net voor de te bereiken diepte al te compenseren. En dan kan alleen de kapitein, die kan vooruitdenken. Een elektronische regeling (of ook een mechanische) kan alleen reageren op gebeurtenissen, en dat is in dit geval per definitie te laat.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    dan zou ik gaan voor een lr5
    deze heeft een soort minimale diepte controle
    die houd de varende boot op periscoop diepte
    wil je dieper over stuur je de lr5 en llat je terug los neemt hij het weer netjes over

    zoals andere oudgediende hier reeds geschreven hebben het werkt meestal niet goed
    ik ken maar twee mensen die een perfect op diepte te houden boot varen
    en dat zijn onze twee duitse ingineurs LOL
    en dat wat die in hun boten hebben zitten wil je niet weten
    maar het werkt wel zodat ze uren opdezelfde diepte kunnen blijven liggen
    zelfs als de zender af staat

    groetjes raf
     
  6. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Mijn boot heeft in Mol ook een hele tijd op dezelfde diepte gelegen terwijl de zender af stond ......
    en dat zonder dat ik:
    1. van Duitse komaf ben
    2. ING voor of na mijn naam mag zetten
    3. veel electronica etc in mijn boten heb zitten

    en last but nog least:
    4. zonder dat ik er om vroeg :(

    Maar gelukkig met wat hulp kwam ze weer boven :)

    groetjes,J
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2010
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ha dat waart gij LOL

    mijn boten hebben dat dagelijks e soms wel lenger dan 24 uur achterelkaar
    dan staan ze in een rek in de kelder in hun kist opgeborgen hahaha

    gelukkig was het in mol
    in een andere vijver was het niet zo eenvoudig geweest haar terug te vinden

    groetjes raf en probeer het dit jaar niet te doen hahaha
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Iedereen nogmaals bedankt voor alle extra info. Zal zometeen weer verder met uittrimmen van de boot.

    @ Jan: Ik ga toch proberen dat niet te evenaren haha :p

    Was ik vanochtend in een boekhandel de Modelbouw Actueel aan het doorbladeren, kwam ik een artikel tegen tegen over een Seajet II met wel heel bekende modificatiefoto's.... Leuk artikel Lex ;)
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb de de boot nu zover dat deze bij een 80% volle tank net onder gaat. Er kan dus nog iets gewicht uit om een randje van de toren boven water te houden. De boot heeft ook al even onder water gevaren, ook op periscoop diepte en dat was toch wel een tof gezicht! :)

    Vervolgens de boot uit het water gehaald, techrek er even uit om gewicht te verwijderen, boot weer in elkaar en het water in. Duiktank vol laten lopen en rond de 60% hield de tank het voor gezien :confused: Geen enkele reactie op de bediening van de zender terwijl de servo's en de motoren het gewoon bleven doen.. Boot los gehaald en wat blijkt? De relais van de TAE schakelen naar behoren, bijbehorende leds branden ook gewoon maar de motor doet niks meer. ( motor zelf is nog goed en draait ook op een direct aangesloten accu) De micro switches zijn nog geen 2 maand oud.. bedrading is ook nieuw.

    Wat is hier aan de hand?? En er is geen water bijgekomen etc.... Komt iemand dit bekend voor? Morgen maar eens de multimeter erbij pakken..

    En ik was eindelijk zover dat ik kon gaan testen met styrodure aangezien de achterkant van de boot eenmaal onder water veel harder zinkt dan de boeg, zit deze tegenslag me weer dwars! :(
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2010
  10. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Merlijn,

    Waarschijnlijk blijft de schakelaar die het dichtst bij de duiktank zit hangen dat is degene van tank volledig gevuld.

    Ook kan de bus die door een pen die uit de duiktank komt en die op zijn uiterste slag deze bus mee naar buiten drukt blijven hangen.

    Gewoon even kijken hoe het werkt en helaas kan ook een schakelaar al na twee maanden stuk zijn.
    Kan meteen al namelijk:(:(

    Ik heb daar ervaring mee namelijk.

    Hopelijk kun je hier wat mee.

    Groeten,

    Jan,
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Jan,

    Nogmaals bedankt voor je info en het belletje. Hopelijk heb ik morgen even tijd om het spul door te meten. Denk dat er inderdaad iets mis is met een van de schakelaars. De pen van de 80 en 100% functioneerd namelijk nog naar behoren. En zo'n schakelaartje kost ook maar een paar cent dus dan gaan er direct maar een aantal op voorraad ;)
     
  12. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    hoi Merlijn,

    Meten is weten is mijn motto altijd. Dus meet de switches door op hun schakelpunten om te kijken of die daadwerkelijk defect zijn. Helaas heb ik afgelopen maand ook ondervonden dat die dingen kapot kunnen.

    groeten en succes,
    Jan de K
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Gezelschap voor de U-47

    Ik neem morgenavond de U-47 even mee naar Jan Huizenga, gaan we er samen even naar kijken en alles doormeten. (Kan ik ook mooi even zijn VIIC bewonderen :) )

    Even offtopic: naar de oppervlakte om precies te zijn, want de U-47 heeft sinds gisterenavond gezelschap gekregen van een Kriegsmarine maatje: Het slagschip Scharnhorst. De zwaarste klasse op de Bismarck klasse na.

    [​IMG]

    Voor een zacht prijsje overgenomen van iemand die er niks meer mee deed, model is al wel een aantal jaartjes oud. Na wat speurwerk op het www, er achter gekomen dat het een kit van Aeronaut betreft, en aangezien de nieuwprijs van de comkplete kit rond de 400 euri ligt was ik toch wel aangenaam verrast! :D

    Oorspronkelijk bedoelt als stastisch maar ook zeer geschikt voor rc. Het model is 120 cm lang, kunststof romp, houten dek en opbouw, geschut e.d. weer kunststof. Boot is voorzien van een zeer mooie beslagset, zowel kunststof, messing als metaal!

    Aandrijving d.m.v. 3x 6v monoperm motoren, alle assen netjes voorzien van smeernippels en alles draait dan ook zeer soepel. Heeft vooral wat de masten en antennes betreft aandacht nodig maar verkeerd verder in zeer goede staat. Verder moet alleen de electra even up to date gemaakt worden en een nieuwe loodaccu geplaatst worden. Uitbalanceren en varen maar. Dan kan ze ook mee naar Subsail! Ze heeft vanmiddag al even gevaren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hopelijk is de storing in het functioneren van de duiktank snel opgelost en kan ik komende week weer verder met uittrimmen van de U-47. Zo niet... dan blijven we aan de oppervlakte om de ScharnHorst opnieuw in te richten :D
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2010
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Failure TAE

    Gisterenavond samen met Jan aan het troubleshooten geweest met de aansturing van mijn tank die het ruim een week geleden tijdens het vullen spontaan liet afweten. Na een aantal (bijna late) uurtjes en enig herstel soldeer werk aan de onderkant van de printplaat en een niet lekker zittende microswitch was het probleem verholpen en draaide alles weer 100%. Waarom hoe en wat er fout is gegaan vorige week blijft tot dit moment een raadsel... :confused:

    Maar goed we zijn weer back in action en zal zometeen alles weer inbouwen zodat het uittrimmen met styrodure kan beginnen!!

    Jan; nogmaals hartelijk dank voor je hulp en het was gezellig! :thumbsup:

    Ps: De Engel VIIC.... WAUW! :yes:
     
  15. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    Mooi schip trouwens .
    Komt van MP denk ,daar had ik ook zo iets zien staan voor een erg zacht prijsje.
    Bofkont
    Groet Fred
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Fred,

    Dat klopt inderdaad. Al stond het schip onder de verkeerde naam te koop, maar was er al snel achter om welk schip het ging en toen was de interesse helemaal gewekt. Heb er een uurtje voor moeten rijden, een zacht prijsje betaald EN 75% van de brandstofkosten er af weten te halen. Tsja het is nu eenmaal crisis he :rolleyes: Maar moet er wel bij zeggen dat ik op dat moment nog geen idee had om welke fabrikant het ging... Net zoals de verkoper denk ik. Maar gezien de electra die in de boot zit is ze al wel een jaartje of 15 oud. Maar hulde aan de bouwer. Was in ieder geval iemand die verstand van zaken had en dat verklaart ook direct waarom het model er nog zo goed uit ziet.

    De electra zit momenteel weer in de U-47 en daarna ook al even begonnen met het leeghalen van de Scharnhorst... kon het niet laten.. en toen was het zomaar 0:00 :p
    Weltrusten! :sleeping:
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  17. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Merlijn

    De naam klopte inderdaad niet.
    Het is een mooi schip ik maak er zeker een paar foto's van op 24 Mei.
    Mijn U47 is op het moment geschuurd voor zijn andere kleur .
    Verders nog niet getest wel droog en dat werkt .alleen moet nog even kijken naar een klein probleempje en dat is de failsave als de zender uitgaat dan gaat het triplle S systeem heen en weer schakelen .
    En heb ook nog geen regelaars in de boot zitten .
    Dus zal het waarschijnlijk niet varen worden maar wel te bewonderen .
    Grt Fred .
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Hmm nog een U-47 met electrisch mankementje... :hammer:Hopelijk is het bij jou verklaarbaarder dan bij mij haha. Maar zo te horen schiet het bij jou ook al aardig op! En het is voorlopig nog geen 2e pinksterdag, dus doorbouwen!

    Ben benieuwd of ik deze week nog aan trimmen toe kom aangezien ik volgens planning komende vrijdag weer naar zuid Frankrijk zou vliegen voor mn werk... Maar ja iets met een aswolk ofzo :p Stiekem hoop ik wel een beetje dat het een week vertraagd is zodat ik komende weekend lekker met de U-47 en Sharnhorst verder kan :rolleyes:
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Fred,

    Over dat heen en weer schakelen, heb je dan de pomp (of een andere motor) er op aangesloten? Als de module zonder belasting werkt wil dit jutteren wel eens optreden. En wat voor ontvanger gebruikt je? Als die bij geen zendersignaal namelijk niet 'rustig' blijft (en dus nog steeds één of ander sterk wisselend signaal uitstuurt) kun je ook dit effect krijgen. Blijven de servo's op de ontvanger wel rustig staan of gaan die ook 'random' uitslaan? Dan ziet de failsafe steeds toch even een signaal en gaat dan stotterend wel/niet aanslaan wat resulteert in dat heen en weer jutteren. Bij de huidige modules gebruik ik een anders soort failsafe die dit ontvanger probleem ondervangt. En misschien ten overvloede, alle motoren zijn ontstoord neem ik aan?
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2010
  20. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Lex

    Ik heb de Pomp aangesloten die normaal ook bij het Triple S Systeem hoort .
    De motoren zijn ontstoord maar draaien niet (nog geen regelaars)
    Ontvanger is de Orginele ontvanger die bij de Zender hoort.(Graupner MC10)
    Alle andere servo's blijven rustig staan .
    Vol en Leegpompen werkt perfect ook met de voelers.
    ook als er water door de ontluchtingslang komt hij gaat dan direct leegpompen .
    Behalve als ik de zender uitzet .
    Ontvanger en Triple S Systeem liggen wel bij elkaar voor in de boot.
    Groet Fred
     

Deel Deze Pagina