schoonmaken met hogedrukreiniger

Maar bart en nismo ik heb van julie nog niet echt een nutige tip gezien hiero
Aleen maar de tips van andere afkraken
Dat is heel goedkoop


??? Jij bent echt raar, zoals ik al een bladzijde terug aangaf...
Wie heeft vrijwel alle sticky topics met tips, oplossingen en handleidingen geschreven in dit auto topic? Volgens jou zeker sinterklaas ofzo.
Dat jij alle nuttige tips die ik geschreven heb niet leest of niet begrijpt is een ander verhaal, maar ga niet zeggen dat jij nog geen nuttige tips van mij hebt gezien. Dat zegt dus meer over jou dan over mij....
 
Ik heb het over dit draatje
In dit draatje staat van jou aleen gezeik
En oja dingen waar elke lagerfabrikant grijze hare van krijgt
Het is niet gek dat lagers lekker soepel loopen nadat ze in de wd 40 hebben gelegen
er zit dan namelijk geen vet meer in het lager wat weerstand geefd
Dat is lekker als je eve hard wilt gaan
maar niet als je lang wilt rijden
Ik kom uit de macinebouw vandaan en heb erg veel temaken met lageringen en wat wel en niet magt
En voor elk lager gelden dezelfde regols
Geen vet of olie is geen smering
dichte lagers zijn digt omdat er long life vet in zit
dit kan helaas niet tegen kruipolie en verliest dan zen smeerende werking
En dat vet wat er in hoort te zitten doet nog iets
Het stoot water af waardoor lagers redelijk goed tegen water kunnen
 
Ik heb het over dit draatje
In dit draatje staat van jou aleen gezeik
En oja dingen waar elke lagerfabrikant grijze hare van krijgt
Het is niet gek dat lagers lekker soepel loopen nadat ze in de wd 40 hebben gelegen
er zit dan namelijk geen vet meer in het lager wat weerstand geefd
Dat is lekker als je eve hard wilt gaan
maar niet als je lang wilt rijden
Ik kom uit de macinebouw vandaan en heb erg veel temaken met lageringen en wat wel en niet magt
En voor elk lager gelden dezelfde regols
Geen vet of olie is geen smering
dichte lagers zijn digt omdat er long life vet in zit
dit kan helaas niet tegen kruipolie en verliest dan zen smeerende werking
En dat vet wat er in hoort te zitten doet nog iets
Het stoot water af waardoor lagers redelijk goed tegen water kunnen

Ach.... als je uit ervaring praatte zou ik je nog niet geloven want mijn ervaringen zijn toch anders, ik gebruik WD40 al vele jaren voor div. auto's. En tja... ik ga nu de 2e seizoen in met een auto met een dezelfde set lagers dus of ik moet super-lagers hebben (standaard kit lagers) of WD40 smeert wel degelijk en dat laatste is gewoon waar. Ook mijn snelheden zijn niet de laagste dus droog of stroef lopen doen ze dus ook niet.

Wat wij met onze modelauto's doen zal niet alleen bij de lagerboer zijn nekharen doen strekken al denk ik dat hem dat ook geen reet interesseert. Wij gaan voor maximale prestaties (zeker als je wedstrijden rijdt) en dan wordt er heel anders met de materialen omgesprongen.

Vergeet je kennis als het om modelbouw gaat en zeker als het om racen met maximale prestaties gaat, de kennis die jij bezit is puur voor normaal gebruik voor een maximale levensduur en een minimale slijtage (speling)
 
Daarbij, jij praat over MACHINELAGERS.. en die zijn gebouwd op jarenlang soepel draaien zonder enige vorm van onderhoud.. de modelbouwlagers maken niet meer als 50 draaiuren totaal voordat ze vervangen worden..
 
Zelf op fabrikanten sites staat inspuiten met WD40 en dan met de compressor er overheen. Oja wel een veiligheidsbril dragen... (Amerikaanse bouwer) :-D
 
WD-40 is geweldig spul voor je auto's en lagers......

Wat van toepassing is in de machinebouw is totaal niet interresant/relevant voor de modelbouw.....

Je hebt een auto waar je hard mee wilt gaan .... Niet zolang mogelijk met je lagers doen ...
 
Inderdaat mijn kennis is bedoeld voor lange levensduur
Wil je echt voor snel gaan
haal dan bij de lagerboer C3 lagers haal daar het vet uit en haal bij de lasulec T S L
dat is een speciaale dooping voor olie
Maar dat werkt in lagers beter als wd40
De lasulec is een automateriaalenzaak

Geloof me ik ga al wat langer mee in de modelbouw
iets van 18 jaar
 
Geloof me ik ga al wat langer mee in de modelbouw
iets van 18 jaar

Jammer van deze 2 afsluitende opmerkingen in je post. What's your point?? Of zoals de jeugd tegenwoordig zegt: Boeiuuuh ... ;) Er zit een wezenlijk verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Dat laatste krijg je op deze manier nooit.
 
Inderdaat mijn kennis is bedoeld voor lange levensduur
Wil je echt voor snel gaan
haal dan bij de lagerboer C3 lagers haal daar het vet uit en haal bij de lasulec T S L
dat is een speciaale dooping voor olie
Maar dat werkt in lagers beter als wd40
De lasulec is een automateriaalenzaak

Geloof me ik ga al wat langer mee in de modelbouw
iets van 18 jaar

Lausalec verkoopt de lagers die wij nodig hebben niet, ze kunnen ze wel leveren, maar alleen op speciale bestelling en met een minimale hoeveelheid (250+)

TSL is algemeen gebruikte 'smeer' olie, echt niks bijzonders.

Producent van TSL is een nederlands bedrijf: tsl olie, tsl vet, kruipolie en oliepen met praktijkervaringen en verkoopadressen in Nederland. De tsl olieversterker , TSL Olie, wordt met veel succes gebruikt in de auto, de motor en de industrie

"TSL Olie bevat: geen PTFE, geen Molybdeen, geen grafiet, geen zware metalen, etc. en is veilig voor uw olie. De TSL Olieversterker zorgt voor : minder slijtage, minder geluid, minder koudestart problemen, lager brandstofverbruik.

TSL EP 2 Vet zorgt voor minder roest, minder slijtage, minder doorsmeren, langere standtijd van lagers en tandwielen en is ideaal bij het voorkomen van het "vreten" bij RVS.

TSL bevat:
Turbine Grade Anti-Oxidants (voorkomt oxydatie)
Detergent Additives (reinigt)
Dispersant Additives (voorkomt afzetting)
Foam Control Agents (voorkomt schuimvorming)
Rust Preventatives (voorkomt roestvorming)
Corrosion Preventatives (voorkomt corrosie)
Passive EP Agents (smeert bij extreme druk)
Active EP Agents (smeert bij extreme druk)
Friction Modifiers (vermindert wrijving)
Pour Point Depressants (verlaagt stolpunt)
Auto-Ignition Inhibitors (verhindert zelfontbranding)

Maar het is niet ontwikkeld voor de modelbouw.

Wat goed werkt is de créme die inline skaters gebruiken voor hun wedstrijd skates zoals Bones Speed Cream: Speed Cream Lubricant Accessories Products Bones Skateboard Bearings
En voor het oliëen de lagers eerst goed reinigen met bijvoorbeeld dit ding: Bearing Cleaning Unit Accessories Products Bones Skateboard Bearings
 
en wd40 erg leuk maar niet voor lagers
wd40 lost vet op

Aan al die mensen die heel hard roepen dat j.weel ongelijk heeft en hem belachelijk lopen te maken.....

In een lager zit lagervet als het goed is. Probeer het voor de grap nou eens zelf. Smeer ergens wat vet op (beste voorbeeld: aangekoekt kettingvet van een motorfiets, het meest hardnekkige spul wat je maar kunt bedenken). Spuit er wat WD40 op en veeg het af met een doek. BRANDSCHOON, in één keer vegen. Al het vet is weg.

Citaat van http://www.wd40.nl/marken_wd40_faq_nl.php
Waarvoor kan WD-40 als reinigingsmiddel worden gebruikt?

WD-40 kruipt onder de volgende stoffen door en verwijdert ze eenvoudig van voer- en vaartuigen, gereedschap en (industriële) uitrusting: olie-, vet- en teerresten en bijvoorbeeld lijmresten. WD40 helpt zels bij het verwijderen van kalkresten op bijvoorbeeld waterkranen en douches, alsook kauwgom van tapijten.


j.weel heeft helemaal gelijk. Als je het vet in je lagers wilt laten zitten: GEEN WD40 er op spuiten want het loopt er daarna gewoon uit. Als je je (dure) lagers wilt ontdoen van hun vet en dat wilt vervangen door een ander smeermiddel: prima, WD40 erin en klaar.

En dat is ook direct het probleem van reinigen met hogedrukreinigers, je spuit overal het vet uit en water erin (zeker als je "gesloten" kogellagers hebt). Een prima recept om ieder lager om zeep te helpen. Als je het al doet zul je na afloop alles waar water in kan blijven staan uit elkaar moeten halen en voorzien van nieuw smeermiddel.

Modelbouwauto's zijn wat dat betreft echt niet anders dan crossmotoren of al het andere wat vies wordt en schoongemaakt moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Aan al die mensen die heel hard roepen dat j.weel ongelijk heeft en hem belachelijk lopen te maken.....

In een lager zit lagervet als het goed is. Probeer het voor de grap nou eens zelf. Smeer ergens wat vet op (beste voorbeeld: aangekoekt kettingvet van een motorfiets, het meest hardnekkige spul wat je maar kunt bedenken). Spuit er wat WD40 op en veeg het af met een doek. BRANDSCHOON, in één keer vegen. Al het vet is weg.

Citaat van WD-40 Company NL
Waarvoor kan WD-40 als reinigingsmiddel worden gebruikt?

WD-40 kruipt onder de volgende stoffen door en verwijdert ze eenvoudig van voer- en vaartuigen, gereedschap en (industriële) uitrusting: olie-, vet- en teerresten en bijvoorbeeld lijmresten. WD40 helpt zels bij het verwijderen van kalkresten op bijvoorbeeld waterkranen en douches, alsook kauwgom van tapijten.


j.weel heeft helemaal gelijk. Als je het vet in je lagers wilt laten zitten: GEEN WD40 er op spuiten want het loopt er daarna gewoon uit. Als je je (dure) lagers wilt ontdoen van hun vet en dat wilt vervangen door een ander smeermiddel: prima, WD40 erin en klaar.

En dat is ook direct het probleem van reinigen met hogedrukreinigers, je spuit overal het vet uit en water erin (zeker als je "gesloten" kogellagers hebt). Een prima recept om ieder lager om zeep te helpen. Als je het al doet zul je na afloop alles waar water in kan blijven staan uit elkaar moeten halen en voorzien van nieuw smeermiddel.

Modelbouwauto's zijn wat dat betreft echt niet anders dan crossmotoren of al het andere wat vies wordt en schoongemaakt moet worden.

Mijn reactie geef ik NIET om iemand belachelijk te maken.

Maar wanneer ik deze link volg krijg ik:

Wanneer het piept, kraakt, vastzit of roest dan moet je WD-40 gebruiken!
WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:

  • roestverwijderaar
  • smeermiddel
  • contactspray
  • reiniger
  • corrosiepreventiespray
Er staat toch ook smeermiddel bij?

Schiet mij maar lek, zoveel tegenstrijdigheden.

Op dit moment ga ik toch voor het advies van Roelof, savage, snelle henk etc dat zijn toch naar mijn mening toch wel de mensen met goede adviezen.
 
Back
Top