Volledig keramisch mag ik hopen voor die prijs ...
Nee hoor, gewoon stalen kogels.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Volledig keramisch mag ik hopen voor die prijs ...
Tenzij ze een vergelijkbare werking (of voor die prijs zelfs betere) hebben als de beroemde HyperBearings zou ik me toch behoorlijk genaaid voelen :rolling:
Maar bart en nismo ik heb van julie nog niet echt een nutige tip gezien hiero
Aleen maar de tips van andere afkraken
Dat is heel goedkoop
Ik heb het over dit draatje
In dit draatje staat van jou aleen gezeik
En oja dingen waar elke lagerfabrikant grijze hare van krijgt
Het is niet gek dat lagers lekker soepel loopen nadat ze in de wd 40 hebben gelegen
er zit dan namelijk geen vet meer in het lager wat weerstand geefd
Dat is lekker als je eve hard wilt gaan
maar niet als je lang wilt rijden
Ik kom uit de macinebouw vandaan en heb erg veel temaken met lageringen en wat wel en niet magt
En voor elk lager gelden dezelfde regols
Geen vet of olie is geen smering
dichte lagers zijn digt omdat er long life vet in zit
dit kan helaas niet tegen kruipolie en verliest dan zen smeerende werking
En dat vet wat er in hoort te zitten doet nog iets
Het stoot water af waardoor lagers redelijk goed tegen water kunnen
Geloof me ik ga al wat langer mee in de modelbouw
iets van 18 jaar
Ik heb het over dit draatje
Ik kom uit de macinebouw vandaan en heb erg veel temaken met lageringen en wat wel en niet magt
En voor elk lager gelden dezelfde regols
Inderdaat mijn kennis is bedoeld voor lange levensduur
Wil je echt voor snel gaan
haal dan bij de lagerboer C3 lagers haal daar het vet uit en haal bij de lasulec T S L
dat is een speciaale dooping voor olie
Maar dat werkt in lagers beter als wd40
De lasulec is een automateriaalenzaak
Geloof me ik ga al wat langer mee in de modelbouw
iets van 18 jaar
"TSL Olie bevat: geen PTFE, geen Molybdeen, geen grafiet, geen zware metalen, etc. en is veilig voor uw olie. De TSL Olieversterker zorgt voor : minder slijtage, minder geluid, minder koudestart problemen, lager brandstofverbruik.
TSL EP 2 Vet zorgt voor minder roest, minder slijtage, minder doorsmeren, langere standtijd van lagers en tandwielen en is ideaal bij het voorkomen van het "vreten" bij RVS.
TSL bevat:
Turbine Grade Anti-Oxidants (voorkomt oxydatie)
Detergent Additives (reinigt)
Dispersant Additives (voorkomt afzetting)
Foam Control Agents (voorkomt schuimvorming)
Rust Preventatives (voorkomt roestvorming)
Corrosion Preventatives (voorkomt corrosie)
Passive EP Agents (smeert bij extreme druk)
Active EP Agents (smeert bij extreme druk)
Friction Modifiers (vermindert wrijving)
Pour Point Depressants (verlaagt stolpunt)
Auto-Ignition Inhibitors (verhindert zelfontbranding)
wordt het niet tijd voor een slotje??
en wd40 erg leuk maar niet voor lagers
wd40 lost vet op
Aan al die mensen die heel hard roepen dat j.weel ongelijk heeft en hem belachelijk lopen te maken.....
In een lager zit lagervet als het goed is. Probeer het voor de grap nou eens zelf. Smeer ergens wat vet op (beste voorbeeld: aangekoekt kettingvet van een motorfiets, het meest hardnekkige spul wat je maar kunt bedenken). Spuit er wat WD40 op en veeg het af met een doek. BRANDSCHOON, in één keer vegen. Al het vet is weg.
Citaat van WD-40 Company NL
Waarvoor kan WD-40 als reinigingsmiddel worden gebruikt?
WD-40 kruipt onder de volgende stoffen door en verwijdert ze eenvoudig van voer- en vaartuigen, gereedschap en (industriële) uitrusting: olie-, vet- en teerresten en bijvoorbeeld lijmresten. WD40 helpt zels bij het verwijderen van kalkresten op bijvoorbeeld waterkranen en douches, alsook kauwgom van tapijten.
j.weel heeft helemaal gelijk. Als je het vet in je lagers wilt laten zitten: GEEN WD40 er op spuiten want het loopt er daarna gewoon uit. Als je je (dure) lagers wilt ontdoen van hun vet en dat wilt vervangen door een ander smeermiddel: prima, WD40 erin en klaar.
En dat is ook direct het probleem van reinigen met hogedrukreinigers, je spuit overal het vet uit en water erin (zeker als je "gesloten" kogellagers hebt). Een prima recept om ieder lager om zeep te helpen. Als je het al doet zul je na afloop alles waar water in kan blijven staan uit elkaar moeten halen en voorzien van nieuw smeermiddel.
Modelbouwauto's zijn wat dat betreft echt niet anders dan crossmotoren of al het andere wat vies wordt en schoongemaakt moet worden.
...Wanneer het piept, kraakt, vastzit of roest dan moet je WD-40 gebruiken!...