Footy

Heb nu even geen tijd om te studeren op deze materie.
Ben in ieder geval van plan DelftShip te installeren.
Heb van RCSailing een topic geprint (16 bladzijden!) om thuis eens te bestuderen.

Ik wil dus eerst eens de Razor bouwen en deze kan dan ook leuk dienen als proefkonijn voor de diverse bepalingen.

Wim
 
Gisteravond een Razor van karton in elkaar geplakt (met schilderstape). Rompje ziet er leuk uit, maar ik kan er slecht aan bepalen waar de waterlijn moet komen.
Ik denk dat ik de ontwerper maar eens probeer te benaderen via het RCSailing forum.
Ik heb een aantal lijnen op de romp gezet om deze over te nemen.
Ik zal Delftship installeren en dan de Razor er eens in proberen te zetten.

Wim
 
Delftship is geinstalleerd, het kartonnen Razortje is opgemeten en de resultaten hebben elkaar gevonden.
Het was aanvankelijk even puzzelen om de juiste maten in de bron-file te zetten, maar dit is het voorlopige resultaat:

Het zijaanzicht:

footyzij.jpg


De "spanten":

footyspanten.jpg


en het 3D resultaat (schuin van voor en onder):

footy3d.jpg


Het groene is het bovenwater deel, het grijze is het onderwater deel.

Ik had het idee om met behulp van DS de waterverplaatsing te kunnen ontdekken.
Nou, dat geeft DS ook wel, maar dat is in tonnen.
(En zo zwaar is dit Razortje nu eenmaal niet ;) )

Ik zal een list moeten bedenken ("Tom Poes: verzin een list") om de waterverplaatsing te kunnen achterhalen.
Ik denk er aan om in het kartonnen Razortje een plastic zak te stoppen en daar water in te gieten. Ik weet alleen nog niet of het plakband dit zal houden. Moet ik testen, maar er staan dit weekend nog een aantal andere zaken op de rol: een wedstrijd korfballen (ten minste: het team van mijn zoon; ik ben "slechts" de coach) en 2 mini-concerten: eentje met Jan Smit en eentje met Thomas Berge. DE gelegenheid om eens een leuk partijtje foto's te schieten.

Wordt vervolgd.

Wim
 
Ik had het idee om met behulp van DS de waterverplaatsing te kunnen ontdekken.
Nou, dat geeft DS ook wel, maar dat is in tonnen.
(En zo zwaar is dit Razortje nu eenmaal niet ;) )

Wim,

Ik ken DelftShip niet, maar weet je zeker dat het jouw mm maten niet als meters interpreteert. Anders zie ik geen verklaring, want het uitrekenen van de waterverplaatsing is, met alle gegevens die je al ingevoerd hebt en die het programma vervolgens gegenereerd heeft, volgens mij een fluitje van een cent.
Succes verder, ook met het fotograferen!

Groet,

Ad
 
modelbootjes teken ik altijd een keer of 10 groter. Minder dan een kg waterverplaatsing doet ie niet, dus dan alles maar keer 10, en terug rekenen :)
 
zeilpunt -lateraalpunt

Hallo Wim.
Ik heb niet alles gevolgd, weet dus nog niet of je de info al hebt.
In het boek "de Zeilsport" van "van Kampen" heb ik het volgende gezien:

Zeilpunt moet liggen 9 tot 15% van de waterlijn lengte VOOR het lateraalpunt.
Bij stompe kop meer richting 15%
Bij scherpe kop meer richting 9%

Het lateraalpunt berekenen inclusief roer.

Je kan een stukje karton maken in de vorm van het zij aanzicht van het onderwaterschip, laat dit in de lengte balanceren op een mes, dan heb je de 1ste zwaarte lijn. Doe dit nu ook in de hoogte en je hebt de 2de zwaartelijn.
Op het kruis van beide lijnen ligt dan het zwaarte punt.

Je kan ook op ruitjes papier (mm papier) een tekening maken.
En dan de ruitjes tellen van af links tot ca de helft, vanaf rechts tot ca de helft. Als het aantal ruitjes links en rechts hetzelfde is heb je ook een zwaartelijn.

Ik hoop dat de bedoeling duidelijk is.

Bij mij heeft deze manier gewerkt, heb een roeisloep voorzien van midzwaard en tuig op een manier die ik mooi vond. Daarna met deze boven beschreven manier alles na gerekend en kloppend gemaakt.
Werkt perfect.
full


Problemen met helling, waterlijn korter en langer worden worden echter niet bij deze berekening betrokken en geven heel vaak een dramatische verschuiving van het lateraalpunt. Meestal wordt het schip dan loefgierig en wil in de wind draaien.
full

Mijn sloepje vaart met de genua en 2 reven in grootzeil onder helling in balans, is echter vlak weer wat lijgierig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ad,

Susho heeft eigenlijk al het antwoord gegeven: de nauwkeurigheid van DS is niet kleiner gegeven dan 3 cijfers achter de komma, en dan in tonnen. Kleinste waarde is dus 1 kg. De verwachtte wv is 0,5 kg, dus dat gaat net niet.

Susho,

Kom je goed weg met de verhouding wv wanneer je de romp met een factor 10 opschaalt? De inhoud gaat bij het verschalen toch met de derde macht?

Baggeraar,

Dank voor je aanvulling! Dit is nuttig.
Het lukte me niet om de kiel en het roer aan de romp te plakken in DS. Anders had DS het lateraalpunt wel kunnen bepalen.
Ik zal jou methode eens proberen. Ik heb de vormen van kiel en roer namelijk wel.
Even voor de duidelijkheid: bedoel je met het zeilpunt het zwaartepunt van het zeil? Deze is (nu ook door mij!) te berekenen uit de diverse gegevens die ik heb.

Is er ook een verhouding van plaats van de mast (ten opzichte van lateraalpunt/zeilpunt) ? Ik had het idee dat deze bij de Duff te ver naar achteren lag. Bij de Razor ligt deze veel verder naar voren.
Om een idee te geven: Bij de Duff staat de mast op 14 cm van voor, bij de Razor staat deze op 10 cm van de boeg. De totaal lengte is (bij beiden) 30cm. Bij deze lengte is dit een aanmerkelijk verschil!

Wim
 
@Wim,
Met zeilpunt bedoel ik inderdaad het zwaartepunt van de zeiloppervlakken.
De positie van de mast moet je zo kiezen dat het er leuk uitziet in combinatie met het grootzeil.
Dan kies je de fok erbij. Ligt het zeilpunt tov het lateraalpunt dan te ver naar achteren, dan kun je kiezen voor kleiner grootzeil, een boegspriet of een grotere fok, of de kiel verder naar achteren plaatsen.

Dit is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, maar ik hoop dat ik wat licht breng in de duisternis van zeilplan ontwerp.

Je opmerking over de plaats van de mast had ik bijna beantwoord met dat maakt niet uit,
maar gezien je zeil van DUFF is dit een geheel met het zeilpunt en dus WEL van belang.
Staat de mast te ver naar achteren zal de boot erg in de wind willen draaien met een beetje wind en helling.
Staat ie te ver naar voren zal je ondanks dat het roer dwars staat (tegen de wind opsturend) toch dwars uit meer voor de wind gaan afdrijven.
Ik zal morgen het hele verhaal nog eens lezen, misschien kan ik dan meer tips geven.(is nu wel bedtijd na gezellige bbq.) Want volgens mij heb ik iets gelezen over dwarsuit zeilen.
 
Wim, heb nog diverse stukjes gelezen.
In PL32 spreek je over kielgewicht verplaatst zodat het zwaartepunt verschuift.
Het zwaartepunt van het schip heeft in de ontwerpfase van een op elkaar afgestemd onderwaterschip en tuigplan niets met elkaar te maken.
(Ik denk dat je dat nu ook begrijpt ondertussen).
Het zwaartepunt vh onderwaterschip is meer het middelpunt van dwarsscheepse weerstand en heeft dus te maken met oppervlakte.

Ik ben het wel met je eens dat je door gewichts verplaatsing het hele gedrag van een schip kan beinvloeden.
Maar dat komt eigenlijk meer door verandering van het natte onderwaterschip.
Als je echter al van een schip uitgaat dat niet "in balans" is, wordt sturen met ballast ook erg moeilijk.

Ik kon bijvoorbeeld bij heel weinig wind rustig op mijn voordek gaan zitten en met overhangen naar de wind kant sturen naar van de wind af, en aan lij gaan zitten naar in de wind sturen.

Omdat mijn onderwaterschip weinig verandert als ik van achter naar voren beweeg, geeft die massa verplaatsing (bij mij) geen effect op richting verandering.

Over helling bij veel wind kan ik nog vertellen dat je beter een kleiner zeil kan zetten, dan maak je minder helling en hoef je minder tegen roer te geven (ieder schip wil in de wind draaien als het op 1 oor ligt, dan werkt een centraal roer ook meer als hoogte roer als bij vliegtuig en remt dan alleen maar) en ga je uiteindelijk toch harder.

Afhankelijk van je schip kan je dan ook nog verschil hebben bij de keuze:
1. kleinere fok en zelfde grootzeil of
2. kleiner grootzeil en doorvaren met de genua (grote fok).

Over DS, kijk eens rond op hun forum.
heb zoiezo deze al gevonden, niet gelezen, want ik wil zo nog verder op mijn eigen werf.:D
Yacht Keel Position - DELFTship

Tot zover mijn verhaal, ik blijf het wel volgen.

Groet Harm.
 
Harm,

dank voor je reactie.
Ik dacht bij de Duff dat ik het vaargedrag kon beinvloeden alsof de Duff een surfplank was. Dus door het zeilpunt en het lateraalpunt ten opzichte van elkaar te verplaatsen. Bij een surfplank doe je dat door je zeil voor en achterwaarts te verplaatsen, ik dacht dat op te kunnen lossen door de kiel te verplaatsen.
Helaas: de Duff is een slecht ontwerp gebleken. Dit ontwerp aan te passen naar wat jij in een vorige post heb gemeld was niet mogelijk. Ik moest daarvoor te veel aan de romp veranderen.
Ik ben daarom opnieuw begonnen, nu met een romp (en bijbehorend tuig) van de Razor.
Ik hoop dat dit ontwerp in de basis beter is dan de Flatfoot/Papaya combinatie van de Duff.

Ik heb gisteren ontdekt dat een zaak bij ons in de buurt koolstof (vlieger) stokken kan leveren. Voor woensdag bestellen, zaterdag binnen. Ook verenstaal kunnen ze leveren. Ik moet maar eens een paar maten bestellen. Dan kan ik het tuig maken zoals dat bedoeld is en niet met aanpassingen naar materialen die ik op voorraad heb.

Eerst maar eens een rompje in elkaar plakken. Dan verder met de volgende stappen.

Wim
 
(Ik volg ook de draad van JP over zijn Razor. Nu heb ik daar al een en ander geplaatst, maar zal voor de volledigheid hier ook plaatsen)

Enige tijd geleden heb ik de huiddelen van de Razor over gezet op karton.
Die delen heb ik in elkaar geplakt met schilderstape en daarvan heb ik in Delftship het model gemaakt.

Het kartonnen model heb ik inmiddels aan de omgekeerde badkuipproef onderworpen :confused:

;)

Ik heb de romp niet in het water gelegd, nee, ik heb het water in de romp gedaan. Natuurlijk heb ik een plastic zak in de romp gelegd. De romp gevuld tot het water de gewenste hoogte had. De inhoud van de plastic zak in een maatbeker geleegd en kijken hoeveel water er nu in zat: het blijkt tussen de 300 en 350 ml te zijn. Een waterverplaatsing van zo'n 350 gram dus.

Kielgewicht: 200 gram, blijft over voor boot en besturing: 150 gram. Haalbaar denk ik, en anders ligt ze maar een paar milimeter dieper.

Gisteren voor het kapitale bedrag van 6 (zegge ZES) Euro 3 plankjes balsa gehaald. Ik wist niet precies hoe veel ik nodig heb om een rompje van te maken.
Met een beetje schuiven blijken alle huiddelen (inclusief dek) op 1 plaat te passen.
Kosten voor de romp: 2 Euro.
Kiel en roer en de verstevigingen inwendig gaan gemaakt worden van hout van de groenteman: kosten 0.

Vandaag is het mooi weer. JP, ik volg je voorbeeld: ik ga vandaag proberen in de tuin het rompje in elkaar te plakken.

Even heel iets anders (nou ja, het heeft wel met de Footy te maken)
Ik heb contact gezocht met Frank Thorley, de ontwerper van de T-rig. Dit zou een erg makkelijk te trimmen en goedkoop te maken en ook nog snel tuigje zijn.
Ik hoop die info binnen een paar dagen te ontvangen.
Helaas mag ik die niet openbaar maken. Ik mag het ontwerp alleen voor eigen gebruik toepassen. Foto's van het scheepje met het T-rig mogen natuurlijk wel.
Nu dit rompje zo goedkoop gaat worden, denk ik er aan er nog eentje te bouwen. Eentje voor mij en eentje voor mijn zoon. Een van beide scheepjes rust ik dan uit met het standaard McRig en de andere met de T-rig. Kijken wie er het snelste is.
Maar dat is dus voor de volgende stap.
Eerst een rompje in elkaar plakken.

Wordt wederom vervolgd.

Wim
 
Het is er van het weekend niet van gekomen. Het thuisfront had andere plannen en de dag is afgesloten met een barbeque.
Afgelopen dagen toch de tijd gevonden de rompdelen in elkaar te plakken. Balsa is toch wat weerbarstiger dan karton. Het vormen van het kartonnen rompje was makkelijker dan die van het balsa. Is gelukkig toch gelukt. Hopelijk zit er geen slag in de romp. Die zat er in eerste instantie wel in (toen nog niet alle delen gelijmd waren) Heb deze er uit proberen te werken. Vanavond weet ik of dit is gelukt.

Inmiddels ook mail uit Amerika gehad. Het T-rig is een variant op de McRig, maar nu met een verstelbare mastvoet. Handig bedacht. Ik weet echter nog niet of ik dat kan gebruiken. Mijn kennis en kunde van het zeilen is nu nog nul. Ik denk dat je dit soort verstel mogelijkheden pas goed kunt gebruiken wanneer je op hoog nivo zeilt.

Toch zal ik misschien wat handigheidjes kunnen gebruiken uit dit plan.

Hoop vanavond weer wat verder te kunnen werken aan de Razor.

Wim
 
Het T-rig is een variant op de McRig, maar nu met een verstelbare mastvoet. Handig bedacht.

Lijkt me spannend om dat te proberen, kan me zo voorstellen dat als je een lang stuk moet varen over 1 boeg dat je dan min of meer je mast trimt afhankelijk van de helling die de romp maakt.
Met meer helling wordt normaal de natte waterlijn lengte aan de lijzijde langer en geeft dat een zodanige verschuiving van het lateraalpunt dat je schip wil oploeven (in de wind draaien), als je nu je mast verder naar voren zet hoef je je roer niet dwars te zetten. En dt scheelt weer weerstand.

groet Harm
 
Harm,

Ik ben met Frank overeen gekomen dat ik de informatie niet beschikbaar stel aan anderen. Ik heb de informatie uitsluitend voor mijn eigen gebruik gekregen.

Mocht je geinteresseerd zijn:
onderstaand de mail die ik kreeg van Frank:

Hi Wim

Sorry about the delayed response, but I do not see my messages very frequently on RCSailing. Please go to Welcome to the Frontpage and submit a request via email per instructions on the website.

Thank you for your interest in the T-Rig.

Best Regards, Frank Thorley

Ik ga er van uit dat dit principe ook op andere schepen bruikbaar is.

De omschrijving "verplaatsbare mastvoet" is misschien niet goed gekozen. De mast is verplaatsbaar op de giek.
Gewoon aanvragen en kijken wat het is!

Wim
 
Sorry Wim dat je dacht dat ik uit was op die info.
Dat was zeker niet het geval.
Heb het veel te druk om dat zelf te gaan proberen, lijkt me wel een leuk project.
Heb op zolder nog een catamaran liggen, dus als ik weer ga zeilen ga ik eerst daar mee verder. Voorlopig eerst dit onderlosser en baggermolen project afmaken zolang ik nog tijd heb. Daarna wel verder zien.
 
Harm,

Ik zag het niet als "uit zijn op" hoor.
Ik wil gewoon niet te veel prijs geven over dit tuigje.
Heb ik voor getekend.

Ik zie jou als geinteresseerde mede-bouwer. En ergens interesse in hebben is helemaal niet erg.
"Ergens op uit zijn" dat kan dan weer niet, maar zo zag ik het dus niet.

Het verstellen kan overigens niet tijdens de vaart. Het is een mechanische verstelling.

(Hoewel.... dit RC maken zou misschien nog mooier zijn voor bepaalde toepassingen. Maar, zoals eerder al gezegd: ik ben niet ver genoeg ingevoerd in de theorie van het zeilen om daar iets over te zeggen.)

Wim
 
Ik heb al enige tijd geen foto's meer geplaatst. In een bouwverslag is dat wel erg mager.
Daarom 2 foto's van de stand van zaken op dit moment.

De romp is verder beplankt. Er zit gelukkig geen (echte) slag in. Wel was een van de zijden hoger dan de andere. Dat moet ergens vandaan komen, dus zuiver recht zal ze niet zijn. Niet zo'n ramp wat mij betreft; het is tenslotte geen wedstrijdboot.

Nadat de romp is gemaakt, heb ik een standaard gemaakt waarop de romp rust. In deze stand ligt ze waterpas. Handig om bijvoorbeeld de waterlijn straks af te tekenen en de mast rechtop te zetten.

Nadat ik deze werk-standaard heb gemaakt, heb ik de kiel in de romp geplakt. Daarna de bevestiging voor de zeilservo. Deze steunt ook de kiel in dwars richting. Ook de zeilservo is geplaatst.
Daarna het roer gemaakt en onder de romp gehangen.
Plankje gemaakt waar de roerservo in komt en de verbinding tussen roer en servo gemaakt.
Het plankje waar de mast straks door komt is ook aangebracht, is echter nog niet gelijmd.
Die stand is te zien in de volgende foto's:

romp1-1.jpg


romp2-1.jpg


(Dat touwtje geeft de hartlijn aan.)

Niet te zien op deze foto's, maar wel aanwezig:
Het roer en de kiel staan niet in hetzelfde vlak. Ze staan onder een hoek ten opzichte van elkaar. Helaas, daar zal ik mee moeten leven.

Volgende stap is het waterdicht maken van de romp en deze verder afbouwen. De stap daarna is het maken van het tuigje.
De vliegerwinkel (waar ik het al eerder over had) heeft geen stokken op voorraad. De leverancier die ik in gedachte had kan ook niet eerder leveren dan eind mei.

Moet dus even zoeken naar een alternatief op kortere termijn.

Wim
 
Wim,

Ik hoop dat je nu meer succes gaat hebben, ik heb daar wel vertrouwen in omdat je met de vorige toch wel wat zaken geleerd heb. Als niet (model-)zeiler kan ik je jammer genoeg weinig adviezen geven. Maar gelukkig zijn er anderen die dat wel kunnen.

Het roer en de kiel staan niet in hetzelfde vlak. Ze staan onder een hoek ten opzichte van elkaar. Helaas, daar zal ik mee moeten leven.

Bedoel je hiermee dat ze verdraaid ten opzichte van elkaar staan, dus als de kiel zuiver vertikaal staat, het zoer niet? Als het maar om een paar graden gaat lijkt me dat zo op het eerste gezicht niet zoveel uitmaken. In ieder geval niet bij de relatief lage snelheden die je met zeilen bereiken kan. Bij hoge snelheden zou dat wel een probleem kunnen zijn vanwege de dan optredende verstoring van het stromingsprofiel bij het roer, denk ik

Succes met je speurtocht naar koolstof stokken. Is er geen internet winkel die deze kan leveren?

Groet,

Ad
 
stokken: prince fiber tech, dronten
Een tijd geleden vroegen ze nog orderkosten, maar ik weet niet hoe dat nu zit. In ieder geval aardige lui, en erg mooie buisjes.
 
Inderdaad: wanneer je van voor tegen het schip kijkt staat het roer recht naar beneden en de kiel niet.
Ik maak me d'r in ieder geval niet zo druk om. Net wat je zegt: bij deze snelheden zal het niet zo veel uitmaken en dit wordt toch geen wedstrijdschip. Oorzaak: ik had geen centerlijn op de servoplaat van de zeilservo staan. Ik heb de kiel niet in het midden van deze plaat gelijmd. Bij een volgende zal ik er op letten. (Je maakt toch fouten om d'r van te leren?)

Stokken heb ik gisteravond besteld. 1 CFK (carbon) Buis van 4 / 2 mm en 1 CFK vol van 3 mm. Beiden 2 meter lang, dus ik kan weer even vooruit.
Verzendkosten 5 Euro. Daarvoor kan ik niet naar de dichtsbijzijnde vlieger winkel (die WEL stokken heeft ;) ) rijden. Als ik het goed heb zijn dat Haaksbergen en Deventer. Beiden een half uurtje met de auto (enkele reis). Nu komen ze dus aan de deur. Hoop binnen een week het geheel in huis te hebben.

Dan de verbindingen. Die worden door sommige van verenstaal gemaakt, door anderen van fietsspaken. JP, wat heb jij gebruikt?
Beiden heb ik niet in huis. Zal dus zo-wie-zo gehaald moeten worden.

Wim
 
Back
Top