schoonmaken met hogedrukreiniger

Mijn reactie geef ik NIET om iemand belachelijk te maken.
Gelukkig. ik ook niet, volgens mij kun je hier ook op een normale manier over van gedachten wisselen :-)
Er staat toch ook smeermiddel bij?

Schiet mij maar lek, zoveel tegenstrijdigheden.
Ja, er staat OOK smeermiddel bij. Er is geen tegenstrijdigheid. Wat WD40 doet is vet en olie oplossen en vervolgens zelf als smeermiddel achterblijven. Daar is niks mis mee. Wat ik al zei, als je WD40 als smeermiddel wilt gebruiken kan dat prima. Maar als je het in een lager met lagervet spuit dan verdrijft het het originele veel dikkere en duurzamere lagervet.

Als je een vet oppervlak eerst inspuit met WD40 en vervolgens met hoge druk afspuit is er helemaal niets van vet of smering meer over. Je zult nadien dus al het water weg moeten krijgen en het lager opnieuw smeren. Dat kan met WD40, naaimachineolie, lagervet, wat je maar wilt. En dat kan alleen goed door alles uit elkaar te halen. Waarmee je dan dus net zo goed direct had kunnen beginnen :D
 
Okee WD40 is wat dat betreft een ideaal middeltje.

Eerst inspuiten met WD40 daarna met luchtcompressor (ongeveer 3 of 4 bar) droogblazen en draaiende delen weer even inspuiten.

geen water of hogedrukreiniger nodig denk ik dan.
 
@ j.weel

zoals hier al diverse malen gezegd machinebouw lagers zijn totaal anders dan modelbouwlagers.
wat ik gezien heb aan machine lagers waren allemaal open en moesten nog ingevet worden met vet naar keuze.
en daar zal echt geen zand bij komen en dat is bij modelbouw lagers echt wel anders

invetten van modelbouw lagers is mijns inzien onmogelijk.(misschien met big scale maar dat weet ik niet)
ten eerste zijn die veel te klein om in te vetten NA dat ze gemaakt zijn en ten tweede zijn ze afgesloten.
ik rij zelf off road en je wilt niet weten wat een zand er na een dagje OP de lagers zit.

wel weet ik dat als mijn lagers niet meer goed rollen ze na een nachtje wd 40 weer goed mee kunnen. ze zijn dan natuurlijk niet nieuw.

en vuiligheid wegpoetsen van je kunststof delen werkt met wd 40 ook grandioos. probeer maar eens.

ps probeer eens wat aan die spel fouten te doen want dat past niet bij iemand van jouw leeftijd.
natuurlijk maken we allemaal wel eens een typfout en daar zal bijna niemand moeilijk over doen maar in jouw geval vind ik het toch vervelend worden.
 
@ j.weel

zoals hier al diverse malen gezegd machinebouw lagers zijn totaal anders dan modelbouwlagers.
wat ik gezien heb aan machine lagers waren allemaal open en moesten nog ingevet worden met vet naar keuze.
en daar zal echt geen zand bij komen en dat is bij modelbouw lagers echt wel anders

invetten van modelbouw lagers is mijns inzien onmogelijk.(misschien met big scale maar dat weet ik niet)
ten eerste zijn die veel te klein om in te vetten NA dat ze gemaakt zijn en ten tweede zijn ze afgesloten.
ik rij zelf off road en je wilt niet weten wat een zand er na een dagje OP de lagers zit.

wel weet ik dat als mijn lagers niet meer goed rollen ze na een nachtje wd 40 weer goed mee kunnen. ze zijn dan natuurlijk niet nieuw.

en vuiligheid wegpoetsen van je kunststof delen werkt met wd 40 ook grandioos. probeer maar eens.

ps probeer eens wat aan die spel fouten te doen want dat past niet bij iemand van jouw leeftijd.
natuurlijk maken we allemaal wel eens een typfout en daar zal bijna niemand moeilijk over doen maar in jouw geval vind ik het toch vervelend worden.

Interpunctie :sleeping: En nu eens kappen met dat geblaat over taal. Ga dan lekker op Fok zitten.
 
Voor ons, als modelbouwers, moet dat zijn:

"...Wanneer het piept, kraakt, vastzit of roest dan moet je NIEUWE kopen..."

Wanneer ze dat bij mij doen krijgen ze een WD-40 behandeling en hou ik ze voor een strandmeeting :p

Alleen als ze vastzitten is het meteen een enkeltje kliko ;)

WD-40 is hier altijd in huis , meestal meerdere bussen omdat je het spul gewoon voor van alles kunt gebruiken.... In m'n werk zijn er ook zat bussen doorheen gegaan om machines en gereedschap soepel te houden....
 
De C3 lagers kun je bestellen bij groot techniek
T S L zorgt voor een langdurig blijvend smerend laagje
Wij hebben er mee getest in automotoren
Met tsl liep een motorblok zonder olie 2 uur langer dan zonder tsl
WD 40 verdampt heel snel uit een lager
Binnen 3 minuten zit er niks meer in en rol je gewoon staal op staal

Maar afspuiten met een hogedrukspuit is niet aan te raden
En daar gaat het hier om
Je spuit algouw met 40 bar
daar is de 3 a 4 bar perslucht dus niks bij
 
Maar afspuiten met een hogedrukspuit is niet aan te raden
En daar gaat het hier om
Je spuit algouw met 40 bar
daar is de 3 a 4 bar perslucht dus niks bij

Tjonge, staan die ee's voor eigenwijs of zo. Alle rijders met een dik pak kennis geven hier aan dat het geen probleem is. Laat ik het eens anders stellen, leg jij eens uit hoe je uit gesealde lagers met een compressor olie wegspuit. Ga je gang!

Het is duidelijk dat je voorzichtig moet zijn met perslucht en lagers als je je auto schoonspuit. Nogmaals... Alle Europese en Wereld-toppers uit de diverse klasses spuiten hun auto af met perslucht. j.weel geeft aan dat ze niet goed bezig zijn.
 
De C3 lagers kun je bestellen bij groot techniek
T S L zorgt voor een langdurig blijvend smerend laagje
Wij hebben er mee getest in automotoren
Met tsl liep een motorblok zonder olie 2 uur langer dan zonder tsl
WD 40 verdampt heel snel uit een lager
Binnen 3 minuten zit er niks meer in en rol je gewoon staal op staal

Maar afspuiten met een hogedrukspuit is niet aan te raden
En daar gaat het hier om
Je spuit algouw met 40 bar
daar is de 3 a 4 bar perslucht dus niks bij

amateur... modelbouw = modelbouw geen machinebouw of wat dan ook

wil je geen wd 40 gebruiken? prima gebruik dan dit

http://www.rchellevoet.nl/product_info.php?products_id=4349

gebruik ik zelf ook, 1 druppel is genoeg en ze lopen er een stuk beter door en zelf beter als lagers met wd40 of dat vet
en je hoeft je lagers niet open te priegelen gewoon op de afsluiting doen en het kruipt er van zelf in
 
Laatst bewerkt:
amateur... modelbouw = modelbouw geen machinebouw of wat dan ook

wil je geen wd 40 gebruiken? prima gebruik dan dit

Kogellager olie 10ml by: Tornado - rchellevoet.nl

gebruik ik zelf ook, 1 druppel is genoeg en ze lopen er een stuk beter door en zelf beter als lagers met wd40 of dat vet
en je hoeft je lagers niet open te priegelen gewoon op de afsluiting doen en het kruipt er van zelf in

En dan nog een hele goede:

Smeerolie Kroon naaimachine-olie 110 cc.
 
En wil je ze heel soepel hebben lopen moet je gewoon eens Serpent oneway lube proberen.
Voor de mensen die die tijdens de Baanbrekers wintercompetitie zich afvragen waarom mijn M18 zo hard kan, bij deze de tip.....
 
Dat is simpol alle europeese toppers hebben vaak geen interesse in levensduur
meestal krijgen ze wel het een en ander gesposord

met de compresor blaas je het vet niet uit de lagers
maar stof er in
Waardoor ze stroef gaan loopen
En als je ze daarna inspuit met WD40 lopen ze weer soepol maar lost het vet op weg levensduur
Of je nou in de industie een lager gebruikt of in een modelauto
Een lager blijft een lager

Roelof die tip van jou ga ik wat mee doen
Ik zal het spul is testen

Het is niet zo dat ik weiger wd40 te gebruiken
We hebben het gebruikt
Met het resultaat dat de ingespoten lagers veel korter mee gingen


Tjonge, staan die ee's voor eigenwijs of zo. Alle rijders met een dik pak kennis geven hier aan dat het geen probleem is. Laat ik het eens anders stellen, leg jij eens uit hoe je uit gesealde lagers met een compressor olie wegspuit. Ga je gang!

Het is duidelijk dat je voorzichtig moet zijn met perslucht en lagers als je je auto schoonspuit. Nogmaals... Alle Europese en Wereld-toppers uit de diverse klasses spuiten hun auto af met perslucht. j.weel geeft aan dat ze niet goed bezig zijn.
 
Of je haalt bij SKF een tubetje lagervet spul is net zeep en werkt perfect.
Overigens ook ik spuit ze schoon met WD 40 en erna paar druppels afterrun erin en voila ze gaan weer een wedstrijd mee.

Oh weetje: WD 40 = Water Displacement 40th try (40e poging voordat ze het product hadden zoals we het nu kennen) Nadeel van WD40 als het er langer in blijft zitten doet het juist het tegenovergestelde: Het trekt water aan!
 
Een ander verhaal is dat WD40 'Water Displacement 40 DAYS' betekent.... Het garandeert 40 dagen lange vochtverdrijving...
 
Een ander verhaal is dat WD40 'Water Displacement 40 DAYS' betekent.... Het garandeert 40 dagen lange vochtverdrijving...


Wat ik begrepen had, dat het de 40ste poging van de maker was voordat hij tevreden was. Ik zoek het nog wel eens uit als ik zin heb. Het is eigenlijk niet echt belangrijk.
 
Mij staat ook bij dat het iets van formula nr.40 was, lang leve Wikipedia:
WD-40 - Wikipedia, the free encyclopedia


WD-40 stands for "Water Displacement - 40th Attempt". Larsen was attempting to concoct a formula to prevent corrosion, by displacing the standing water that causes it. In the process, he arrived at a successful formula on his 40th attempt.[1] WD-40 is primarily composed of various hydrocarbons.
 
Hallo allemaal,

Misschien even een domme vraag hoor, maar
waar koop je WD-40? want het lijkt me erg handig.

Mvg,

Kars :)
 
Back
Top