Serpent 966-E of andere 1:8 onroad

Hoi,

Ben benieuwd of er al mensen zijn op dit forum die ervaring hebben met een on road 1:8 brushless ?

Serpent heeft bv een erg fraaie : Serpent Model Racing Cars - News - Serpent 966 E, introduction .html

image.php


Ik las ergens dat er ook ombouwkits zijn voor bv de 960.

Iemand enig idee of er meerdere van dit soort auto's zijn en of ze al mee kunnen met de brandstof broertjes ? Op youtube en google wel wat info, maar nog geen filmpje kunnen vinden van een wedstrijd samen met de broers, wel een paar oefenrondjes en eentje met 1:10 brandstof, daar kon je wel aan zien dat het behoorlijk rap gaat.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey snoebel,
Ik heb geen ervaring met dit soort raceauto's, ik zie ze niet vaak want je kunt ze op alleen zeer rechte oppervlakten gebruiken, anders gaat er al snel iets kapot/gekrast/etc. Wel ziet die serpent er mooi uit, vooral gaan voor een brushless motor!
Kijk maar naar brandstofauto's die erg snel zijn, vb de Traxxas Nitro 4-Tec, met 3.3 motor die 70 mph kan (mijl he!), of een HPI RS4 Nitro 3 Drift, maar in het algemeen moet je dit weten;
1. Brushless motoren met lipos zijn veel sneller dan een auto met brandstof/nitro,
2. Nitro is echt vershrikkelijk, starten etc., een vriend van me die had zijn nitro-auto verkocht omdat je elke keer weer moet starten (moeilijk), afstellen etc. Ook is het veel duurder; gekloot met gloeipluggen, brandstof en olie, dus moet je het dubbele van het budget aan onderdelen etc overhouden (auto 200 euro, delen ook nog ~200 euro etc.)
Andere auto's die elektrisch zijn, moet je maar kijken maar een ding staat zeker voor je zou ik zeggen;
Neem een elektrische
 
Hoi Okan,

Bedankt voor je reactie, hoop dat je het niet erg vind dat ik een glimlach op mijn gezicht kreeg toen ik hem las :-)

Ik doe al zo'n 25 jaar aan modelbouw en heb ik die tijd vanalles alles gedaan, incl 1:10 nitro on road wedstrijden en indoor 1:18/1:10 electro. Heb een tijdje de konigsklasse 1:8 nitro gereden, maar dat nooit in wedstrijdverband.

Uiteraard is zo'n 966E bedoeld voor een circuit, die komt nergens anders tot zijn recht.

Op je opmerking dat brushless auto's veel sneller zijn dan nitro, dat was tot nu toe zeker niet het geval. Maar de ontwikkelingen gaan snel de laatste jaren, mijn vraag was dan ook, kan bv een 966E mee met de 'echte' jongens. Ik twijfel daar nog behoorlijk aan.
Niet alleen qua vermogen, maar ook zeker qua gewichtsverhouding, een nitro hoeft nou eenmaal maar wat nitro mee te zeulen, een dikke brushless vereist ook serieuze lipo packs.

Dat nitro echt verschrikkelijk is, dat is je eigen mening en deze deel ik zeker niet. Natuurlijk, tis wat meer 'uitdaging' dan een electro, maar zeker net zo leuk. Qua budget is het zowat hetzelfde, bij een brandstof heb je wat meer lopende kosten, electro is een stuk duurder bij aanschaf. Maar beide, zeker op wedstrijd nivo zijn aardig aan elkaar gewaagd financieel. Bij een 1:8 brushless wordt het verschil nog groter, de motors en lipo packs zijn behoorlijk aan de prijs had ik al gezien, voor dat geld koop je ook een zeer nette 3.5 wedstrijdmotor.

Maar mijn vraag was iets serieuzer dan dit, zoek personen die ook dit aan het overwegen zijn of zelfs mensen die al ervaring hebben met zo'n auto.

De mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik niet gauw terugschrik om iets zelf uit te zoeken of op te pakken, zo heb ik een aantal jaar geleden met succes een 4takt 1:10 gebouwd en gereden. Maar tis altijd leuk om 'lotgenoten' te vinden ;-)
 
Heb het er pas nog met Roelof over gehad .... DIe wilde een MRX mogelijk om gaan bouwen ;)

Volgens wat mannen op RC-tech kan het nog niet meekomen met brandstof , waren er een aantal die zelf aan de hobby waren gegaan. Ze hadden ook problemen met regelaars die ontploften/in de fik vlogen en hadden ze schijnbaar minimaal 6S nodig om voouit te komen....

Van wat ik begrepen heb is het ontploffen/affikken vooral terug te leiden door niet met geschikte punch instellingen te werken , als je die op 100% laat staan schieten de Amps de pan uit natuurlijk...... Naar mijn mening en ervaringen met een brushless Summit moet het zeker wel mogelijk wezen om in de buurt van de nitro's te komen.

Als zo'n lompe en logge Summit op 4S al zonder problemen makkelijk 60 loopt moet je met een 966 die pakweg de helft(of nog minder) weegt wel mee kunnen komen met de rest.
 
1. Brushless motoren met lipos zijn veel sneller dan een auto met brandstof/nitro,
2. Nitro is echt vershrikkelijk, starten etc., een vriend van me die had zijn nitro-auto verkocht omdat je elke keer weer moet starten (moeilijk), afstellen etc. Ook is het veel duurder; gekloot met gloeipluggen, brandstof en olie, dus moet je het dubbele van het budget aan onderdelen etc overhouden (auto 200 euro, delen ook nog ~200 euro etc.)
Andere auto's die elektrisch zijn, moet je maar kijken maar een ding staat zeker voor je zou ik zeggen;
Neem een elektrische

1) Hoewel dit snel lijkt is de 966e niet sneller dan een 966-brandstof. Mogelijk zullen de rondetijden niet veel uiteen lopen omdat electro en brandstof totaal verschillende powercurves hebben.

2) Als het echt verschrikkelijk was reed ook niemand brandstof. Sorry dat ik het zeg maar met problemen met een nitro moet je eerst bij jezelf gaan nadenken als je de materie beheerst. Dat is namelijk het probleem, je eigen onkunde vertaal je in een on-product.....

Op het RCtech forum zijn al div. topics over geweest en de pioniers hebben in de 1:8 onroad al genoeg motoren en regelaars uitgefikt. OK, de materialen zijn in de afgelopen jaar al flink verbeterd maar als het toen al kapot ging zal dat het vandaag de dag ook wel doen.

En brandstof veel duurder? Ga jij een rekenen:
- 966e
- een goede 1:8 brushless set
- 2x saddle pack LiPo 5000mAh 50C
- 2x LiPo lader voor 2S of 1 LiPo lader voor 4S (en het liefst 10A of meer)

Dan ben je al duurder uit dan een 966 met een leuke brandstof motor.
 
Oke, zo te zien is het hier heel erg boven mijn niveau, sorry voor de post dan maar. Alleen vond ik zelf gewoon dat nitro gewoon moeilijk en kostbaar is, maar ja op een circuit etc. is een brandstof auto toch wel leuker denk ik dan.
O, en ben ik blij dat je een glimlach kreeg en Roelof, hoe zit het met die dure nitro-brandstof dan?
 
Als je alles op een rijtje zou zetten kom je niet veel duurder uit als bij electro....

Voor electro heb je accu's nodig die ook geld kosten ;)
 
@ Okan, boven je nivo, nee hoor, alle meningen zijn welkom ;-)

@ Roelof en "Savage", hebben jullie wat links van treads bij rctech, kan ze zo niet echt vinden op een wat oude tread over de 960 op brushless na.

Dat een 966E duurder zal zijn dan een 966 met leuke motor realiseer ik me maar al te goed, maar de uitdaging zelf maakt veel goed ! En niks zo leuk als eigenwijs zijn en dan de 'echte' mannen proberen bij te houden. Dit project doet me denken aan mijn 4takt project, ook daar verklaarden velen me voor gek.. En ok.. ze hebben een beetje gelijk gekregen, kon niet meekomen met de 1:10 wedstrijd brandstof klasse, maar was toch te snel voor de stock klasse.
Heb de vraag uitgezet bij HRT en Genk of ik zou mogen meedoen met een 966E, al is HRT niet echt een baan om lekker met een 1:8 te rijden. (Vond die al moeilijk zat met de 1:10 brandstof, 2 of 4 takt ;-))
 
de vraag:"wat is het duurste" kun je eigenlijk op verschillende manieren oplossen volgens mij. Een accu is duur maar kun je weer opladen,eenmaal dat je nitro hebt opgerookt is je blik leeg en mag je weer naar de hobbyshop voor brandstof. Je kunt in electro steeds de beste batterij,regelaar en motor willen en dat betaal je dan ook. Hetzelfde geldt ook voor mensen die een exotische motor willen van een paar honderd euro. Je geeft uit hoeveel je eraan wil geven en na een jaar kun je gaan rekenen wat het effectieve verschil is.

In mijn ogen rij je nitro omwille van:de passie om de reuk, geluid, olie, de echte verbrandingsmotor,bijtanken en weer vertrekken,....

Rij je electro dan rij je voor:het gemak van baterij erin en gaan met die banaan :p, geluidsoverlast waar de omgeving niet meet te kampen heeft,acceleratie,minder onderhoud,...

Ze hebben beide goede kanten dus de keuze is aan jou en aan jou alleen.

(btw is zelf verkocht aan electro maar dat ter zijde:cool:)

groet
 
De verschillen tussen een electro en nitro hoef ik niet te weten, die kan ikzelf prima invullen. Kosten zijn een kwestie van rekenen, en bij dit soort auto's valt de balans snel door naar de electro, die is gewoon een stukkie duurder.

Graag weer :ontopic: !

Dit topic is niet bedoeld als afweging tussen een electro of een brandstof, maar een vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met een 1:8 on road brushless.
 
Wow, dit ziet er geweldig uit, ok niet de beste rijders :-), maar dat ben ik ook niet.


Linkje komt uit de eerste tread, die had ik idd al een tijdje geleden gezien, maar zag nu wat nieuwe posts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In het 2de draadje wordt iets heeeel belangrijks aangehaald door Ziggy12345 :

The problem with ESCs blowing up is the driving style. As IC engines have very little torque you can give the car full throttle at low revs and let it rip. An electric car will just go to full amps andblow the ESC when you do this. The ESCs have to be limited to ramp up the power slowly. Another solution would be to fit a mechanical 2 speed gearbox to offload the low speed amps

We have the same problem with speed cars. If we gear them up too high you have to feed in the throttle very slowly


Hij haalt ook al het instellen van de punch aan ;)
 
Tegenwoordig noemen ze dat een "softstart".

Over een 6S optie heb ik al zitten denken. Allereerst een voorbeeld aan de Edam 1:8 RTR nemen waar door het gebruik van een trekstarter de lange zijsnaar door lange assen verder opzij gebracht wordt. Hierdoor is het mogelijk om hardcased pakketten overdwars te zetten, 2x een 3S of 3x een 2S.....
De stuurservo verplaatsenvoor maximale ruimte. 2-bak laten zitten, desnoods lichter maken en een klein servo'tje voor de rem. (met 2-bak moet je een mechanische rem hebben)

Door op 6S te gaan rijden hoef je de motor minder te belasten, op 4S moet je minimaal een 2500kv motor hebben, op 6S kan je een 2000kv pakken. Uiteindelijk zal de motor lichter lopen dus minder verbruiken, resulterend in minder rook en vlam in motor, regelaar en accu en langere rijtijden. (en heel stiekum ook betere prestaties)

Tipje van mijn kant:
Zorg dat je een eigen adapter maakt waar je de 4 losse cellen makkelijk op aan kunt sluiten en aan de andere kant de laad en balancer kabels af komt. Serpent had met de introductie eigenlijk al een dergelijke adapter moeten hebben.
 
Met de "softstart" pak je vaak eigenlijk alleen het wegrijden/de hele lage toeren aan , de punch instelling zoals die bij b.v. de EZ-run 1/8 regelaars aanwezig is werkt over het gehele regelgebied.
Daarmee voorkom je ook absurde pieken in het midden en top gebied.

Het grootste probleem van het opblazen/affikken van regelaars en motoren is in mijn ogen daar gewoon naar terug te leiden , als brandstofrijder ben je een hele andere werking gewend van de motor. Met electro heb je instant koppel tot je beschikking (en echt bakken met een 1/8 set) in tegenstelling tot een nitromotor. Je moet er alleen op de juiste manier mee omgaan met dat vermogen , je punch op 100% is niet de juiste ;)

Mijn Summit deed al bijna uit stand backflips maken met de punch op 50~60% , zoveel power heb je voor een 1/8 onroad niet nodig om vlot weg te komen .....


Ik heb al een keer ergens een adapter gezien van een 5mm electro-as > SG krukas , weet alleen niet meer waar en kan m ook niet meer vinden...

Heb nog een Serpent Excel MkII staan..... Misschien ook maar een projectje beginnen :mrgreen:
 
Offroad 1/8 rijdt nu al een paar jaar met brushless, daar zullen toch al wat systemen op punt staan, en zij zullen je het meest nuttige raad kunnen geven. Een 1/8 buggy op astro zal ook al wat amps trekken, dus daar zullen er in het begin ook wel wat hun regelaar opgeblazen hebben door verkeerde ratio, vertiming, kinderziektes, enz... 1/8 onroad zal ook wel lukken en binnen 1 of 2 jaar helemaal top zijn.

En wie is het snelst? Volgens mij zeker brushless. Misschien dat de top van europa met nitro even snel blijft omdat ze hun nitro zo goed kunnen afstellen dat het ni uitmaakt, maar al de rest zal brushless sneller zijn. Is het nu nog niet, dan binnen een jaar, als de setjes op punt staan en setups aangepast.
 
Offroad is een totaal andere belasting dan onroad. Offroad is maar vertand tot een topsnelheid van 70km/u en onroad tot 100km/u als ook de grip van een onroad veel hoger is. Deze 2 factoren geven een veel hogere belasting.
 
Het kunstgras waar tegenwoordig in de offroad op wordt gereden moet je je niet in vergissen hoor Roelof ;) Dat geeft ook echt een heeelleeee hoop grip waardoor ook de offroads flink wat amps trekken. Ook rijden de offroads vaak op kleinere banen met veel bochtenwerk waardoor je niet veel harder kan/hoeft als die 70 km/u..

Voordeel van de onroads is de aanwezigheid van een 2-bak , daardoor kun je de belasting minder maken.

Het verschil in grip en de bijbehorende belasting is denk ik kleiner als je in eerste instantie zou denken ;)
 
NK

Mannen,

Kom gerust allemaal a.s. weekend kijken op de Baanbrekers in Rucphen. Daar rijden de kanonnen dit weekend.
 
Back
Top