Hallo,
Afgelopen tijd bezig geweest met het reparen en updaten van m’n Top Flite mustang s.w. 1,65 meter.
Had hem indertijd gebouwd met het vaste landingsgestel wat standaard in de bouwdoos zit.
Achteraf natuurlijk spijt dat er niet gelijk retracts in zijn gegaan, altijd met de poten naar beneden vliegen hoort eigenlijk niet bij zo’n kist.
Een crash na het uitvallen motor bij de start (Erik je bent niet de enige met Mustang pech
) was een “mooie” aanleiding om het e.e.a. maar eens aan te passen.
Van de ombouw nu een verslagje gemaakt omdat er wellicht meer vliegers zijn die spijt hebben dat ze hun Mustang niet met retracts hebben uitgevoerd en er aan zitten te denken om dit te wijzigen.
Gevolgen van de crash: rompje gescheurd en het vleugeltje vertoonde ook diverse kraakjes.
Gelukkig was alles vrij eenvoudig met wat houtlijm, epoxy en plamuur te repareren, een mooi voordeel van houtbouw.
Tijdens deze reparatie tegen een mooie advertentie hier op het forum aan gelopen. Pieteralje had een mooi Spring Air retract setje met toebehoren voor een mooi prijsje te koop gezet, precies op het juiste moment. De koop was dus gauw gesloten. Een paar dagen later werd de doos met spulletjes door de post netjes bezorgd, nogmaals bedankt Peter.
Eerst een plaatje van het originele vaste landingsgestel wat indertijd opgeleukt was met wat balsa om het enigszins een schaal look te geven.
Daarna het oude landingsgestel gedemonteerd en de vleugel t.p.v. het landingsgestel open gepeld.
De hard houten blokken m.b.v. Een zaagblaadje van een babyzaagje er uit gehaald.
Had de ribverstevigingen (dubbelingen) nog in de orginele doos zitten, deze met de multiplex retract-montageblokjes ingebouwd.
Positie van de wielen en deuren bepaald en de indekking rondom de retracts gerepareerd.
De Retracts tussendoor passen:
Het buitendeurtje:
En de uitdaging van het jaar, de binnendeur.
Had op een Amerikaanse site iets dergelijks gezien.
Van multiplex speciale scharnieren gemaakt zodat de deur mooi naar het midden van de vleugel scharnierd.
De binnendeuren zitten mbv. een asje in de midden sectie aan elkaar gekoppeld.
Heveltje op het asje gelijmd en montageblokjes voor de binnendeur-servo geplaatst.
Deurtjes opgedikt en een schaal look gegeven.
Alles een fris verfje gegeven en gemonteerd.
Binnendeurtjes dicht.
Eens kijken of we deze week de wielpoten kunnen maken.
Groeten,
Ronald
Afgelopen tijd bezig geweest met het reparen en updaten van m’n Top Flite mustang s.w. 1,65 meter.
Had hem indertijd gebouwd met het vaste landingsgestel wat standaard in de bouwdoos zit.
Achteraf natuurlijk spijt dat er niet gelijk retracts in zijn gegaan, altijd met de poten naar beneden vliegen hoort eigenlijk niet bij zo’n kist.
Een crash na het uitvallen motor bij de start (Erik je bent niet de enige met Mustang pech

Van de ombouw nu een verslagje gemaakt omdat er wellicht meer vliegers zijn die spijt hebben dat ze hun Mustang niet met retracts hebben uitgevoerd en er aan zitten te denken om dit te wijzigen.
Gevolgen van de crash: rompje gescheurd en het vleugeltje vertoonde ook diverse kraakjes.


Gelukkig was alles vrij eenvoudig met wat houtlijm, epoxy en plamuur te repareren, een mooi voordeel van houtbouw.
Tijdens deze reparatie tegen een mooie advertentie hier op het forum aan gelopen. Pieteralje had een mooi Spring Air retract setje met toebehoren voor een mooi prijsje te koop gezet, precies op het juiste moment. De koop was dus gauw gesloten. Een paar dagen later werd de doos met spulletjes door de post netjes bezorgd, nogmaals bedankt Peter.
Eerst een plaatje van het originele vaste landingsgestel wat indertijd opgeleukt was met wat balsa om het enigszins een schaal look te geven.

Daarna het oude landingsgestel gedemonteerd en de vleugel t.p.v. het landingsgestel open gepeld.

De hard houten blokken m.b.v. Een zaagblaadje van een babyzaagje er uit gehaald.

Had de ribverstevigingen (dubbelingen) nog in de orginele doos zitten, deze met de multiplex retract-montageblokjes ingebouwd.

Positie van de wielen en deuren bepaald en de indekking rondom de retracts gerepareerd.


De Retracts tussendoor passen:





Het buitendeurtje:

En de uitdaging van het jaar, de binnendeur.
Had op een Amerikaanse site iets dergelijks gezien.
Van multiplex speciale scharnieren gemaakt zodat de deur mooi naar het midden van de vleugel scharnierd.




De binnendeuren zitten mbv. een asje in de midden sectie aan elkaar gekoppeld.

Heveltje op het asje gelijmd en montageblokjes voor de binnendeur-servo geplaatst.


Deurtjes opgedikt en een schaal look gegeven.


Alles een fris verfje gegeven en gemonteerd.



Binnendeurtjes dicht.

Eens kijken of we deze week de wielpoten kunnen maken.
Groeten,
Ronald