Ombouw Top Flite Mustang 1,65 m. - Vast landingsgestel naar Retracts

Hallo,
Afgelopen tijd bezig geweest met het reparen en updaten van m’n Top Flite mustang s.w. 1,65 meter.
Had hem indertijd gebouwd met het vaste landingsgestel wat standaard in de bouwdoos zit.
Achteraf natuurlijk spijt dat er niet gelijk retracts in zijn gegaan, altijd met de poten naar beneden vliegen hoort eigenlijk niet bij zo’n kist.
Een crash na het uitvallen motor bij de start (Erik je bent niet de enige met Mustang pech ;) ) was een “mooie” aanleiding om het e.e.a. maar eens aan te passen.
Van de ombouw nu een verslagje gemaakt omdat er wellicht meer vliegers zijn die spijt hebben dat ze hun Mustang niet met retracts hebben uitgevoerd en er aan zitten te denken om dit te wijzigen.

Gevolgen van de crash: rompje gescheurd en het vleugeltje vertoonde ook diverse kraakjes.
IMG_9396verkleining.jpg


IMG_9391verkleining.jpg


Gelukkig was alles vrij eenvoudig met wat houtlijm, epoxy en plamuur te repareren, een mooi voordeel van houtbouw.

Tijdens deze reparatie tegen een mooie advertentie hier op het forum aan gelopen. Pieteralje had een mooi Spring Air retract setje met toebehoren voor een mooi prijsje te koop gezet, precies op het juiste moment. De koop was dus gauw gesloten. Een paar dagen later werd de doos met spulletjes door de post netjes bezorgd, nogmaals bedankt Peter.

Eerst een plaatje van het originele vaste landingsgestel wat indertijd opgeleukt was met wat balsa om het enigszins een schaal look te geven.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-24.jpg


Daarna het oude landingsgestel gedemonteerd en de vleugel t.p.v. het landingsgestel open gepeld.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-23.jpg


De hard houten blokken m.b.v. Een zaagblaadje van een babyzaagje er uit gehaald.
TopFliteMustangGoldEditionRetrac-22.jpg


Had de ribverstevigingen (dubbelingen) nog in de orginele doos zitten, deze met de multiplex retract-montageblokjes ingebouwd.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-21.jpg



Positie van de wielen en deuren bepaald en de indekking rondom de retracts gerepareerd.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-18.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-20.jpg


De Retracts tussendoor passen:

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-19.jpg



TopFliteMustangGoldEditionRetrac-16.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-15.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-14.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-17.jpg


Het buitendeurtje:
TopFliteMustangGoldEditionRetrac-13.jpg


En de uitdaging van het jaar, de binnendeur.
Had op een Amerikaanse site iets dergelijks gezien.
Van multiplex speciale scharnieren gemaakt zodat de deur mooi naar het midden van de vleugel scharnierd.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-12.jpg



TopFliteMustangGoldEditionRetrac-11.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-10.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-9.jpg


De binnendeuren zitten mbv. een asje in de midden sectie aan elkaar gekoppeld.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-6.jpg


Heveltje op het asje gelijmd en montageblokjes voor de binnendeur-servo geplaatst.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-8.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-7.jpg



Deurtjes opgedikt en een schaal look gegeven.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-5.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-4.jpg



Alles een fris verfje gegeven en gemonteerd.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-3.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-2.jpg


TopFliteMustangGoldEditionRetrac-1.jpg


Binnendeurtjes dicht.

TopFliteMustangGoldEditionRetracts-.jpg


Eens kijken of we deze week de wielpoten kunnen maken.

Groeten,
Ronald
 
schiet al weer lekker op Ronald! Die zien we binnenkort weer vliegen hier.
Goed om te horen dat de kist redelijk eenvoudig te repareren was, het zag er niet lekker uit met al die scheuren.
 
Hopelijk met de wieltjes in net dat extra beetje snelheid om op de staart van een Pheil te kunnen zitten in het Osse vliegruim ;-)

Tekening gemaakt van de wielpoten:
WielpotenP51D.jpg


Inmiddels ook een stukje verenstaal gehaald.
Een proefstukje gemaakt om de spiraal te buigen om een stukje staf ø8.
Proef eindigde met een brosse breuk.

Vraagje hoe buig je zoiets?

Gr. Ronald
 
Hopelijk met de wieltjes in net dat extra beetje snelheid om op de staart van een Pheil te kunnen zitten in het Osse vliegruim
Oeps ik moet dus echt even doorbikkelen :roll:


Heb je de staaf wel warm gemaakt? (gloeiend heet eerder).
Volgens mij is dat de methode.
 
buigen 5 mm verenstaal

Oeps ik moet dus echt even doorbikkelen :roll:


Heb je de staaf wel warm gemaakt? (gloeiend heet eerder).
Volgens mij is dat de methode.
Ik heb een buigijzer gemaakt om 5 mm verenstaal(ex Quartel)rond een pen van 10 mm te buigen zonder verhitting.
De3sgewenst wil ik wel een paar pootjes buigen
 
Niet makkelijk, opwarmen om te kunnen buigen, maar dan wordt het zacht.
Dan dus harden in olie, maar dan wordt het bros.
Daarna weer tot de juiste temperatuur verwarmen om de veerkracht weer te krijgen.
Werk voor een ervaren metaalman, niet eenvoudig.
Nou je toch al zo ver bent....Robart veerpootjes?
 
he he

@Ronald.

Eindelijk die retracts erin gebouwd, :wink:

Als je een tekeningetje maakt dan draai ik wel een paar geveerde hoofdpootjes voor je uit alu, staat zoveel netter dan die krulspelden :wink:

Groet Ger.
 
Kijk, aan zulke modelbouwers heb je wat!
Ik vroeg me ook al af waarom je -nu je toch zo lekker bezig bent- er niet meteen fatsoenlijke struts onder zet.
 
Goed bezig, tot nu alles erg mooi gedaan!

Ik ben, samen met een groep leden van de Dokkumer Modelvlieg Club, vorig jaar naar Stichting Vroege Vogels geweest, waar ze bezig waren / zijn met de restauratie van een Mustang. We waren toen nét op tijd om een "Gear Swing"-test bij te wonen, waarvan in het volgende filmpje akte:


Wel even leuk hier te tonen, dacht ik? :mrgreen:

~Jolmer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Wat laat met m’n reactie :oops: , was gisteravond gezellig :proost: op bezoek bij schutberg die druk bezig is met de bouw van een Top Flite Spitfire.

@Burp: Hoe gaat het met je Spit?
Retracts inbouwen vind ik een van de meest tijdrovende klusjes, ben er tot nu zo'n 14 avondjes mee bezig geweest.

@Arieu: Bedankt voor je info en aanbod :) . Wellicht was de buigradius bij mij te klein. Gaat het zelf toch nog even proberen om een asje van 10 mm.

@Robke: Robart veerpootjes passen niet op deze Spring Air retracts. Als het pootje dikker is als 5 mm. dan klapt de poot niet helemaal naar binnen en lockt niet (klapt tegen cilinder, zie eerdere foto met boortje ø5).

@Ger: Gezien het bovenstaande verhaal zit ik aan de krulspelden vast. Had eertijds wel een tekening gemaakt voor verende pootjes (type Robart als voorbeeld genomen).
Anyway bedankt voor het aanbod :) .

Misschien heeft iemand anders iets aan de tekening:
N.B. De koppellinks tussen onder- en bovenpoot zijn niet getekend.
SamenstellingVeerpoot.jpg


Bovenpoot (materiaal staal)
Onderdelen-1Veerpoot.jpg


Onderpoot, wielas en drukveer (materiaal staal):
Onderdelen-2Veerpoot.jpg


@ Jolmer: Mooi filmpje heb je geschoten, super interessant :) .

Gr. Ronald
 
passend maken

@Ronald.

Kom maar eens langs met de 'krulspelden' en de springairs mechanieken, lijkt mij heel sterk om hier niets passends voor te kunnen maken, je zal de eerste zijn. :wink:

En het staat zovééééél mooier :wink: en het is zoveel praktischer met inverende struts.
Trouwens deze door jouw prachtig gebouwde en afgewerkte kist verdient het gewoon :wink:

In mijn P38 Lightning zitten ook Spingair's van Robart, en raad eens? ook met telescopisch verende zelfbouwpootjes.

Ik hoor het wel.

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ronald,

Ziet er weer netjes uit de Mustang met retracts dat gaat nu helemaal een feest worden het vliegen met de wieltjes ingetrokken.

Trouwens netjes getekend de poten voor het onderstel maar waarom heb je niet alles op tekening gezet dus ook de retracts zelf.

Nu nog effe snel de pootjes eronder kun je zondag meedoen aan de eerste schaalwedstrijd te Hulten.

Ton
 
Hallo,
@Ger:
Nou het zijn echte krulspelden geworden 8-O , een tussen oplossing om alvast te kunnen vliegen.
Ben nieuwsgierig hoe je het gedaan heb bij de P38. Neem m’n fototoestel mee naar Oss. (beter goed afgekeken dan slecht zelf verzonnen ;) ).
Verende struts op de mustang…. een projectje voor na de zomervakantie.

@Ton:
Ben ook benieuwd naar hoe het vliegt en of het veel anders is dan met de pootjes uit.
Als ik er uit ben hoe de Spring Airs uit elkaar moeten zet ik ze wel eens op papier.
Ben nog aan het oefenen voor de club schaalwedstrijden.

Afgelopen weken weer het e.a.a. kunnen doen.
Het koud buigen van het 5 mm. verenstaal ging met een radius van 5 mm prima (om een boortje van 10 mm.) Het ging kwa maatvoering wel fout bij het buigen van de wielassen.
Had nog een stelletje losse assen liggen en deze maar gebruikt.
Daarna van aluminium 2 blokjes gevijld en deze geborgd op de veerpoten met een stelschroefje. Het deurtje hieraan met stangetjes ø2 mm. gekoppeld.

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-28.jpg

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-25.jpg

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-26.jpg

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-27.jpg

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-30.jpg

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-29.jpg

TopFliteMustangGoldEditionRetrac-31.jpg

En samen met zusje Spit en de kat op de foto in het gras.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-534.jpg


Retracts en binnendeuren beide op een apart kanaal met de hand bedienen gaat niet goed komen in de praktijk, daarom een Gear and Door Sequencer besteld (merk EMS Jomar) besteld om dit te gaan automatiseren.

Gr. Ronald
 
Back
Top