Demi water

@Gert,
Kraantje draait niet zoveel meer per jaar.
In Februari keur gehad, kan er weer 2 jaar tegen.
full


Plaatje uit ketelboek.
Water voorwarmen doe ik in de injecteur, alleen het gas gaat natuurlijk gewoon mee de ketel in.
Ik heb geen mogelijkheid om dit met een pomp de ketel in te persen.
Chemicalien toevoegen is een klein beetje natte vinger werk.
Je weet dat als je zoveel cm water toevoegt (aflezen op peilglas) dat het dan ongeveer zoveel liters zijn. De toevoegingen laat ik via een trechter de zuigpijp van de injecteur in lopen.
Na een uurtje testen en voor het wegzetten nog eens een overdosis zuurstof binder erin.

En zo afentoe eens spuien, wat best lastig is, die drab zweeft natuurlijk door de hele ketel tijdens bedrijf.
En na een tijd stilstaan spui je enkel de sludge die direkt bij de spuikraan ligt.
Als ik weet dat ik een hele tijd niet onder stoom hoef laat ik alles eruit lopen.

Als je spuit op indikking (conductivity) gewoon een X aantal seconden spuien, maar als je sludge wilt spuien, een boiler coagulant gebruiken (houd het vuil "los" maar het komt wel onderin de ketel te zitten, en zweeft niet door het hele ding heen) en dan een flink aantal keer achter elkaar (wel met voldoende tussentijd om het vuil weer te laten bezinken) heel kort spuien. Wegzetten van een koude ketel deed ik altijd met (over)dosis zuurstofbinder en dan helemaal opvullen tot het de ontluchting uitkomt. Op die manier hoef je ook niet uren te ontluchtentijdens het opstoken, want dat word altijd zo'n bende met dat condens overal....

Dat is wat ik altijd aangehouden heb toen ik nog met stoom voer. Helaas tegenwoordig op een schip met thermische olie, een stuk minder interessant

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je spuit op indikking (conductivity) gewoon een X aantal seconden spuien, maar als je sludge wilt spuien, een boiler coagulant gebruiken (houd het vuil "los" maar het komt wel onderin de ketel te zitten, en zweeft niet door het hele ding heen)[Klinkt leuk, maar ik geloof dat er bij mijn ketel daarvoor te veel "turbulentie" is] en dan een flink aantal keer achter elkaar (wel met voldoende tussentijd om het vuil weer te laten bezinken) heel kort spuien. Wegzetten van een koude ketel deed ik altijd met (over)dosis zuurstofbinder en dan helemaal opvullen tot het de ontluchting uitkomt.[mijn hulp stoom zit niet in de top van de ketel, maar in de zij net onder de rondnaad. Dus als de injecteur ipv stoom water krijgt gaat het teneerste niet echt goed mechanisch en tentweede houd je altijd een stoomruimte over.] Op die manier hoef je ook niet uren te ontluchtentijdens het opstoken, want dat word altijd zo'n bende met dat condens overal....[Als de injecteur stoom (eigenlijk waterdamp) gaat geven, draai ik de kraan dicht.]

Dat is wat ik altijd aangehouden heb toen ik nog met stoom voer.[Wat deed je dan bij het opstoken met het veel te hoge ketelwaterpeil?] Helaas tegenwoordig op een schip met thermische olie, een stuk minder interessant[ zit je op een chemie of een spijsolietanker?]

Groet, Bert
Doe je misschien nog in modelstoom??
Ik heb nog wat moeilijkheden met waterpeil en druk automatisering.
Vriendelijke groet Harm
 
@ baggeraar,

In de meeste gevallen wordt er tevens met een ontgasser gewerkt om het aanwezige co2 en zuurstof uit te drijven. Wanneer men Natronloog of een ander ketel produkt toevoegd om de PH te verhogen zal dit tevens de co2 uit het water verwijderen. Ik denk de manier die jij doet is voor de hobby liefhebber het meest voor de hand liggende. Tenzij je in de branche werkt en je gebruik kan maken van een goede PH-meting en geleidbaarheidsmeting (spui) Doseren gaat normaal gesproken op basis van de PH-meting en wordt er een doseerpomp aangestuurd. ik heb nog wel een gereviseerd exemplaar staan die tegen een vriendenprijsje weg heb ook nog wel een vaatje staan waar wat chemicalien in kunnen alhoewel je ook een zuiglans direkt in een 5 liter vaatje kan laten zuigen. PH meters-meetcellen zijn er legio te koop ook goedkope ik zal mijn oren en ogen eens de kost geven of ik nog wat tegen kom wat te gebruiken is. Voor de stoomliefhebbers is er in oktober op de energie2010 zeker wat te zien. daar staan tevens de pro's op het gebied van stoom.

gr. Gert.
 
Doe je misschien nog in modelstoom??
Ik heb nog wat moeilijkheden met waterpeil en druk automatisering.
Vriendelijke groet Harm

Nope, ik doe niet aan modelstoom, doet me teveel aan werk denken. Als machinist vind ik stoom bijna het mooiste wat er is voor wat betreft warmtebedrijf, maar ik zou er voor geen goud mijn hobby van willen maken. Heb dus in dat opzicht ook geen meet-en-regel oplossingen voor je. s sowieso wat lastiger met een voedingsejector voor zover ik begrepen heb. Da's een beetje "alles of niets" met die dingen (weet ik niet, heb er nooit zelf mee gewerkt).

Vaar overigens op Chemietankers als HWTK.

Opstoken met te hoog waterpeil kan geen kwaad zolang het schip niet teveel slingert, dan is het gewoon een kwestie van rustig warm stoken tot de ontluchting stoom geeft, en dan de hoofdstoom open (da's een afsluiter met losse klep) en heel rustig doorstoken tot hij gaat leveren, en op een laag pitje bijstoken tot het waterniveau "in de regeling valt". Als de condenspot op het hoofdstoom-manifold goed werkt is dat geen enkel probleem.

Als het schip slingert moet je wat anders te werk gaan: Met ontluchting open opstoken tot je ongeveer 1 bar hebt (zeker weten dat je een overdruk hebt t.o.v. het buitenboord water) en dan gewoon de spui open tot het waterniveau goed is, ondertussen langzaam doorstokend. Spui dicht, hoofdstoom open, en tegen die tijd is meestal de druk ook al wel goed genoeg om de volle vlam erin te kunnen zetten. Maar d ketels waar ik het hier over heb, dat moet je relatief zien, je bent ongeveer 1 uur bezig tot je damp uit de ontluchting krijgt, en daarna nog 4 tot 6 uur bezig om ze op te stoken tot hun werkdruk (tussen 8 en 10 kilo) i.v.m. de warmtespanningen in de ketelconstructie. En dat moet je bewust doen, want als je rücksichtlos de volle vlam er in zou zetten heb je weliswaar al binnen ongeveer 20~30 minuten volle stoom, maar doe dat vijf keer achter elkaar, zo ruig opstoken en je hebt ook de eerste lekke vlam,- of waterpijpen

Met een voedings-ejector word het allemaal wel wat anders wat betreft turbulentie en dergelijke ja, had ik even geen rekening mee gehouden. Al hangt dat ook van de verdeler af.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Heee Gert,

jij ook hier !!!

we hebben elkaar laatst nog gezien, bij mij op de zaak, ik was even verrast als jij om je weer te zien.

check mijn stoom model op het youtube kanaal van johngroenen.
 
Heee Gert,

jij ook hier !!!

we hebben elkaar laatst nog gezien, bij mij op de zaak, ik was even verrast als jij om je weer te zien.

check mijn stoom model op het youtube kanaal van johngroenen.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan he John
Zet er die link nu eens even bij van yotube dan
mvg
Frederik
 
@john,

Ja het water kruipt waar het niet gaan kan he.

en is en blijft een leuke hobby alhoewel stoom niet 1e hobby is ik hou het maar op de vissersscheepjes. Alhoewel scheepjes 1,2 m is ook weer niet klein. En de planning voor de BCK 40 1:25 wordt helemaal een grote.

Spreek je binnenkort wel weer.

Gr. Gert
 
Ja dat zal wel.
Maar hoe heb jij dat gevonden
Ik en Jan Vos kregen het niet voor elkaar
Maar waarom doet die John zo geheimzinnig he :confused:mvg
Frederik :D :D :D

tis toch echt simpel,

open youtube, en typ precies zoals ik het getyped heb in de zoekbalk: johngroenen
tadaa, zie je mijn videos, ff klikken, je bent op m`n kanaal.
 
Back
Top