Multiplex Funcub 2010

ik heb vandaag de drijvers binnen gekregen voor de fun cub
Deze komen bij Hobby - in vandaan
33 euro incl verzenden

Dus voor degenen die nog drijvers zoekt Hobby- in heeft ze nog

zijn gewoon de drijvers voor de easy cub? Of speciale voor de funcub?
 
Is de funcub bij jullie ook zo moeilijk te balanceren?
Ik heb een 4400 accu en zelfs die moet ik nog helemaal door naar achteren schuiven zover als het kan,
en dan nog is hij een klein beetje neus lastig. :(
 
yep idd easy cub drijvers (dat stond toch op de doos ;))
PICT0734Medium.jpg
 
Die miste ik gister, had je best mee op het slootje kunnen starten en landen.

De grote Cub van Onno wilde dat ook graag dus ging ie maar op z`n kop in het water liggen.

Zal het wel warm hebben gehad net als ons ;-)
 
Ik heb de mijne gisteren ingevlogen, en ik moet zeggen het is toch echt wat anders!
Het vliegen lijkt totaal niet op bijvoorbeeld mijn picojet of space scooter.
Met deze jongen moet je echt werken met je roeren,
een bocht is pas een bocht wanneer je alle roeren gebruikt.
Je leert hier eigenlijk pas ECHT mee vliegen volgens mij.

Bij mij viel de kont nogal omlaag bij bankende bochten,
en daar kun je volgens clubgenoten twee dingen aan doen.
Rudder flink mee mixen, of de accu naarvoren halen.
Wat zou het beste zijn?

Ook heb ik mijn as WEER krom weten te krijgen. :(
Bij een stoot gas om eens te zien of et beestje wou klimmen,
brulde de motor het uit van extreme vibratie.
Volgens mij was de prop/collet niet helemaal lekker.
Iemand heeft het daarom mee genomen om uit te boren en er een nieuwe centerbus in te slaan.
Hopelijk kan ik het daarna langer volhouden dan 5 minuten.

Wat ik ook geleerd heb is dat je je flappen dicht moet zetten bij het taxi'en.
Anders pakt de wind hem erg makkelijk op en ligt ie op zijn rug.
In de lucht zijn die flaps overgens heerlijk speelgoed, echt een dramatisch ander vliegbeeld.

Hier is trouwens het HD filmpje van mijn maiden:

De eerste vlucht ging meteen al mis omdat een slimmerik op de club de rudder mix de verkeerde kant op adviseerde,
waardoor de rudder de ailerons bijna compleet tegen begon te werken in iedere bocht.
Dit verraste me nogal dus ging het model wat klunzig tegen het groen (bijna tegen een heli!).
Je hoord op et eind als je goed luisterd zelfs nog de motor die het uitbruld voor ik land.

Maar alles bij elkaar, echt een heerlijk kistje waarbij je je echt niet zit te vervelen!
Aanradertje! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterend filmpje en goeie filmer.
Eindelijk de lucht in en hoe!
Bijna een heli naar de kl... ze zullen daar blij met je zijn :lol:
Ook lef dat je de foutjes hier schrijft daar kan ik weer wat van opsteken.
Maar hoe moet dat mixen dan wel als het nu is fout gegaan.
Ik zag ook halverwege dat je bijna kon landen als een heli hij hing bijna stil.
Mooi toestelletje dus ik kan niet wachten tot ze weer ergens voorradig zijn want met m'n trainer schiet het niet erg op.
Dus ik ga er ook maar een aanschaffen ook mooi om met de vakantie mee te nemen.
Ton
 
Schitterend filmpje en goeie filmer.
Eindelijk de lucht in en hoe!
Bijna een heli naar de kl... ze zullen daar blij met je zijn :lol:
Ook lef dat je de foutjes hier schrijft daar kan ik weer wat van opsteken.
Maar hoe moet dat mixen dan wel als het nu is fout gegaan.
Ik zag ook halverwege dat je bijna kon landen als een heli hij hing bijna stil.
Mooi toestelletje dus ik kan niet wachten tot ze weer ergens voorradig zijn want met m'n trainer schiet het niet erg op.
Dus ik ga er ook maar een aanschaffen ook mooi om met de vakantie mee te nemen.
Ton

THnx :P hahahahhah

Dat ding is zo gemoedelijk.... dat kan iedereen wel filmen denk :P

Volgende vlucht wordt beter denk ik! Misschien CG wat naar voren, je kunt er natuurlijk gewoon mee proberen!
Hoop dat de prop en collet nog netjes worden gefixt!!

Al met al toch een redelijk geslaagde maiden vond ik hoor! Prachtig kistje om te zien!!
 
Ik had de rudder eerst goed staan, MEE sturend met rol roeren.
Maar toen ik op het veld stond werdt er geroepen "ja maar die moet andersom hoor".
Dat vond ik vreemd, maar heb et toch maar gedaan want die meneer had er zelf ook een.
Achteraf bleek het dus dat ik em al wel goed had staan, de rudder werkte nu de rolroeren verschrikkelijk tegen.
Ik moest daarom met rudder en rolroeren tegelijk de bocht door, anders duwde het ding zijn neus omhoog.
Rudder is voor bij zoiso al een nieuw iets want ik vlieg normaal gezien enkel op rol/hoogte,
mocht ik meteen mijn nieuwe kist daarmee proberen heel omlaag te krijgen. :lol: Best spannend.
Gelukkig vingen de dikke banden en lange veerstaal poten de klap op.
Die heli scheelde maar een metertje idd, maar ik kreeg em echt de bocht niet meer om.
Dus hoe moet het wel: Rudder met je rolroeren MEE mixen, dus rol naar links, rudder ook naar links.
En ook minimaal 50% mee laten gaan, maar ik ga al richting 75% eigenlijk.
Of het zwaartepunt naarvoren, tsja... in het boekje stond 80mm vanaf voorlijst en nu issie zelfs eigenlijk al neus lastig rond 70mm.

En hoe dat ding van 1125 gram zo lichtvoetig land is idd een wonder,
Hij gooid er met zijn flaps echt een paar flinke ho-ijzers uit waar je U tegen zegt.
Met een beetje lef pak je em zo uit de lucht alsof et een slowstickje is.
Wel je flaps omhoog als hij stil staat, want de wind lust hem rauw als je daarmee gaat rijden.
 
Ik had de rudder eerst goed staan, MEE sturend met rol roeren.
Maar toen ik op het veld stond werdt er geroepen "ja maar die moet andersom hoor".
Dat vond ik vreemd, maar heb et toch maar gedaan want die meneer had er zelf ook een.
Achteraf bleek het dus dat ik em al wel goed had staan, de rudder werkte nu de rolroeren verschrikkelijk tegen.
Ik moest daarom met rudder en rolroeren tegelijk de bocht door, anders duwde het ding zijn neus omhoog.
Rudder is voor bij zoiso al een nieuw iets want ik vlieg normaal gezien enkel op rol/hoogte,
mocht ik meteen mijn nieuwe kist daarmee proberen heel omlaag te krijgen. :lol: Best spannend.
Gelukkig vingen de dikke banden en lange veerstaal poten de klap op.
Die heli scheelde maar een metertje idd, maar ik kreeg em echt de bocht niet meer om.
Dus hoe moet het wel: Rudder met je rolroeren MEE mixen, dus rol naar links, rudder ook naar links.
En ook minimaal 50% mee laten gaan, maar ik ga al richting 75% eigenlijk.
Of het zwaartepunt naarvoren, tsja... in het boekje stond 80mm vanaf voorlijst en nu issie zelfs eigenlijk al neus lastig rond 70mm.

En hoe dat ding van 1125 gram zo lichtvoetig land is idd een wonder,
Hij gooid er met zijn flaps echt een paar flinke ho-ijzers uit waar je U tegen zegt.
Met een beetje lef pak je em zo uit de lucht alsof et een slowstickje is.
Wel je flaps omhoog als hij stil staat, want de wind lust hem rauw als je daarmee gaat rijden.

Ach ja, gelukkig niets kapot :D
De truuk is om dit soort dingen niet uit je hoofd te leren, maar proberen te begrijpen, dan doe je het nooit meer fout.

Toestel gaat aan de prop hangen bij bocht, omdat ie scheef hangt, is het rudder ook deels een "hoogteroer" geworden (rudder is helemaal een hoogteroer als je meskant vliegt),. Staart moet omhoog, daaruit volgt direct welke kant het rudder op moet bij een bocht.

Leuk filmpje! :thumbsup:
 
Yup, die conclusie had ik uiteindelijk ook (en eigenlijk al toen ik naar et veld ging).
Maar ik ging mee in advies van iemand met ervaring met de funcub. ;)

Zon joekel van een kist is iig heel anders vliegen dan mijn half zo kleine spacescooter.
Daarbij komt de kont totaal niet uit de bocht zetten.
Maar het is eigenlijk wel leuk om te vliegen met een rudder die zon invloed heeft.
De scooter heeft namelijk ook een rudder, maar die gedraagd zich zowat als aileron.

Heb er iig weer wat van geleerd ondanks dat ik al jaren vlieg,
de volgende rit zal wel een stuk beter gaan.
 
het is echt FUN :rolling: met die Cub
(met dank aan vliegman)
full



Persoonlijk vind ik die 4000mAh wel veel.
De flaps idd zijn een echte rem zeker als ze bijna 90gr uit staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een vlieger die normaal aan een draadje aan een vis hengel bij onze caravans staat, en deze fladderen in de wind. Maar nu wilde Eric deze achter de funcup hangen en het lukte wonder wel deze hing er strak achter en vloog iets hoger dan het toestel.
 
Back
Top