Hoe vervoeren jullie je heli?

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik denk dat veel mede vliegers hier wel last van hebben(die geen auto hebben).
ik heb nou een raptor 50 daarom kan ik niet hier bij ons op het veldje vliegen.
gelukkig kan ik dan ook altijd mee rijden met 2 andere mede vliegers.
nu ben ik weer op zoek naar een 450 size heli voor thuis een beetje te vliegen.

nu vroeg ik mij af hoe jullie je heli's vervoeren zonder dat je een auto er bij nodig hebt.
dus vervoer je je heli in een koffer? of een bak achter je fiets?
 
Ik heb vroeger wel eens een "koffer" gemaakt voor mijn shuttle. incluis zender en startspullen, maar dat was maar een onhandig groot ding.

Voordat ik mijn rijbewijs had, was ik aangewezen op de fiets met aanhanger, en dat ging prima (afstand tot veld meer dan 5 km) maar ja, toen was ik nog jong en had ik nog conditie.... en mijn heli's waren toen een stuk handzamer van formaat als nu, max 10 cc/150 cm rotor.

Een Raptor 50 moet nog wel in een redelijk te hanteren formaat "koffer"of kist kunnen, maar een karretje lijkt me toch handiger.

Liefst een gesloten bak, want toen ik vroeger een klein jochie was had ik de heli op het karretje bovenop de startkist staan, en helaas kwam je dan wel eens van die mispunten tegen die bij het stoplicht hun handen niet thuis konden houden.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat er speciale transporttassen te koop zijn voor de heli. Maar of de raptor daar in past? Onlangs stond er hier nog een te koop in het heliverkoop gedeelte... Maar een kist is natuurlijk wel lekker stevig en beschermend voor de heli. Ik had vroeger mijn 2m zwever ook in een kist aan de fiets hangen, ging prima om die 12 km te overbruggen!
 
Hoi Jeroen,

Ik vlieg al een geruime tijd met Raptors. Je zal merken dat je in het begin vooral bezig bent met hoveren, links en rechts vliegen (zweven) etc. Naar mate je gewend raakt aan je heli ga je meer grenzen opzoeken en al snel zal je merken dat je meer ruimte nodig hebt om te kunnen vliegen.

Als je niet bij een club aangesloten bent en "wild" vliegt zal je inderdaad moeten zoeken naar goede open velden (zonder veel opstakels zoals bomen, lopende mensen, vee etc.)Vaak zijn deze niet makkelijk te vinden, want meestal zijn het weilanden die je tegenkomt en natuurlijk eigendom zijn van mensen.Het beste is gewoon bij een club aangesloten te zijn waar je met 2 takt motor mag vliegen.

Hou rekening mee dat er regels zijn waar wel of niet gevlogen mag worden. Voor meer informatie bezoek de website van KNVL. Je moet eigenlijk ook van jou gemeente een vergunning hebben om te kunnen vliegen. Verder moet je minimaal 100 meter verwijderd zijn van bebouwde kom.

Ik kan me voorstellen dat je nu het idee hebt van.....dat je nu niet meer kan genieten van je Raptor, omdat er zoveel regels gelden. dat is niet waar. Je moet gewoon wat dingen goed op een rijtje zetten voor jezelf.

Ik vlieg zelf nog niet bij een club, maar wel op een aantal velden waar het veilig is voor mezelf en voor eventueele voetgangers/kijkers.

Tip: neem 5 a 6 vlieglessen bij een instructeur bij een vliegclub en koop bijv. een Phoenix Flightsimulator. Hoe meer vlieg uren je maakt op je simulator, hoe eerder je het vliegen onder de knie krijgt.

Zoek veel informatie van andere vliegers op deze forum en sta altijd open om te leren. Met heli's leer je iedere dag meer,ook al vlieg je al 10 jaar, het houdt nooit op. Erg leuke hobby overigens.

Doordat je met nitro heli's inderdaad niet overal mee kan vliegen (ook niet bij alle clubs) moet je dus rekening houden met deze punten. Dus dan zal je een auto nodig hebben of een bak bouwen op je fiets.

Het beste is een fiets met 2 bagagedragers (voor en achter), dan kan je 2 bakken maken. Voor om je heli in te kunnen vervoeren en achter voor je gereedschapskoffer, nitro etc. Natuurlijk een goede versnellingsbak want het fietsen zal zwaarder zijn.

En tot slot, heb je een goede 450 heli nodig, dan heb ik een goede Mini Titan te koop met leuke extra spullen.

Je kan me een PB sturen voor verdere informatie.

Ik hoop je vraag op deze manier te hebben beantwoord.
 
Ik neem zelf mijn heli mee in een al. flightcase. Deze doe ik dan op zijn kant in een fietstas. Ik denk wel dat mijn heli, een df60B, een stuk kleiner is dan raptor 50.
Betreffende de 450; ik lees veel goede dingen over de HK450 van hobbyking en de KDS 450.
Kijk anders ook ff op het forum van de rcvliegshop. Mensen zijn daar zeer hulpvaardig en helpen daar ook beginners.
 
uhhm... even voor de duidelijkheid.
ik kan al vliegen, dat is het probleem niet.
wij hebben een veldje waar wij met toestemming van de boer op mogen vliegen.
dus dat is ook geen probleem.
ik heb leren vliegen met mijn kds, maar die heb ik weg gedaan omdat ik een raptor ging kopen.
slechte keus om mijn kds weg te doen.

nu kwam ik dit tegen.
Fast Lad Performance

om naar een vliegclub tegaan om de fiets lijkt me geen strak plan.
de dicht bij zijnde daar vliegen ze alleen met mode 1, dus dat valt af.
de andere zit een stuk verder weg.
 
uhhm... even voor de duidelijkheid.
ik kan al vliegen, dat is het probleem niet.
wij hebben een veldje waar wij met toestemming van de boer op mogen vliegen.
dus dat is ook geen probleem.
ik heb leren vliegen met mijn kds, maar die heb ik weg gedaan omdat ik een raptor ging kopen.
slechte keus om mijn kds weg te doen.

nu kwam ik dit tegen.
Fast Lad Performance

om naar een vliegclub tegaan om de fiets lijkt me geen strak plan.
de dicht bij zijnde daar vliegen ze alleen met mode 1, dus dat valt af.
de andere zit een stuk verder weg.


Domme vraag mischien: Als je al kan vliegen (in welke mode dan ook) wat maakt het dan nog uit welke mode ze bij een eventuele club vliegen?.
Wat gaan vliegen en je spullen per fiets/kar te vervoeren betreft: tenzij het gewoon domweg te ver fietsen is, of je bijvoorbeeld hele einden over hobbelige klinkerweggetjes of landweggetjes/zandpaadjes moet, gaat dat prima hoor. Mijn karretje had geen vering of wat dan ook, en ik heb dat zeker 5 jaar zo gedaan. Zolang je maar niet te kleine wielen monteert en niet te dunne bandjes, valt het hobbelen en stuiteren heel erg mee.

Groet, Bert
 
brutus.
ik wel nog wel aanwijzingen hebben als ik iets fout doe die kunnen zij mij niet geven.
en als ik een looping of wat dan ook wil een keer gaan proberen wil ik eerst wel zien hoe zij dat uitvoeren.
op de sim gaat dit al super, maar dat is heel iets anders.
 
Hou rekening mee dat er regels zijn waar wel of niet gevlogen mag worden. Voor meer informatie bezoek de website van KNVL. Je moet eigenlijk ook van jou gemeente een vergunning hebben om te kunnen vliegen. Verder moet je minimaal 100 meter verwijderd zijn van bebouwde kom.

Het is volledig off topic, maar toch: Bovenstaand is behoorlijk onjuist.

Als "alleenstaande" wildvlieger ben je NIET vergunningplichtig, en mag je in principe overal vliegen waar je a) toestemming hebt van de landeigenaar, en b) geen overlast/gevaar voor anderen veroorzaakt.
Afstand tot bebouwde kom word nergens genoemd, sterker nog, uit de wetstekst valt af te leiden dat zelfs boven de bebouwde kom gevlogen ZOU mogen worden, MITS je aan de voorwaarde voldoet, ten allen tijde een veilige noodlanding te kunnen uitvoeren zonder anderen in gevaar te brengen. De voorwaarde sluit uiteraard vliegen boven de bebouwde kom nagenoeg uit, maar het is dus niet per definitie verboden. LET WEL: ik zeg niet dat iemand dus maar boven de bebouwde kom moet vliegen!!!!! Het is het stomste wat je zo'n beetje doen kunt....

Iedere mogelijke genoemde afstand tot bebouwde kom of bewoonde bebouwing, komt puur en alleen voort uit een voor een vereniging benodigde vergunning/geluidsrapportage, en aangezien je niet vergunningplichtig bent als wildvlieger, heb je daar dus niks mee te maken. Evenals geluidsnormen. Ook die vloeien voort uit de vergunning danwel de daarvoor benodigde geluidsrapportage. Als wildvlieger mag je dus in theorie zoveel herrie maken als je wilt. Het is echter in conflict met de algemene regel dat je geen overlast mag veroorzaken (met geen enkele hobby), dus verstandig is het niet..

De topicstarter schrijft echter ergens "wij gaan vliegen", en vanaf dat moment ben je voor de wetgever een vereniging (meer dan een persoon en sprake van regelmaat in de activiteiten) en dan ben je opeens vergunningplichtig, met alle nare bijverschijnselen van dien. Die kant wil je niet uit, dat is een enorm gedoe.

Wil je toch eventueel een vergunning aanvragen, hou dan voor brandstofheli's rekening met een afstand tot de dichtstbijzijnde bewoonde bebouwing van ongeveer 350 meter, dat is het minimum waarmee je ongeveer een goedgekeurde geluidsrapportage kunt hebben. Het helpt dan helaas geen zier dat je toestemming van de boer hebt om dichterbij zijn woonhuis te vliegen.

Been there, done that.....

Groet, Bert
 
brutus.
ik wel nog wel aanwijzingen hebben als ik iets fout doe die kunnen zij mij niet geven.
en als ik een looping of wat dan ook wil een keer gaan proberen wil ik eerst wel zien hoe zij dat uitvoeren.
op de sim gaat dit al super, maar dat is heel iets anders.

Tuurlijk kunnen ze jou die geven! Daarvoor hoef je niet dezelfde mode te vliegen? Ik doe als instructeur niet anders. Ik vlieg zelf mode 1, en leer iedereen vliegen in de mode die hij/zij maar wil.

Ze hoeven het toch niet met jouw eigen heli voor te doen, ze kunnen gewoon naast je staan en aanwijzingen geven: "nu een beetje up erbij, nu een beetje pich terugnemen" etc etc.

En dan nog: als je aanwijzingen wilt hebben, nu sta je alleen te vliegen, of waarschijnlijk samen met iemand die ook nog niet zo lang vliegt. Als ik jou was, gewoon naar de dichtstbijzijnde club gaan, altijd beter als niks, en ook (bijna) altijd gezelliger. Meestal ook veiliger....

Wel prima overigens dat je het verschil tussen sim en echt juist inschat!

Groet, Bert
 
Hoi Bert,

Als ik me niet vergis heb ik bij je profiel gezien dat je vlieginstructeur bent, dus zal jou informatie zeker juister zijn als de mijne.

Deze informatie heb ik ooit ergens vandaan gedownload, vandaar dat ik het heb gepost. Gezien jij zeker als vlieginstructeur er meer in verdiepd bent, kan ik me nu wel voorstellen dat ik nu ook voorzie van de juiste informatie.

Dat bedoel ik, je leert iedere dag meer over deze hobby. Ook al vlieg je 10 jaar, er komt elke keer weer iets nieuws bij kijken.

Thanks voor de juiste info Bert.
 
Hoi Bert,

Als ik me niet vergis heb ik bij je profiel gezien dat je vlieginstructeur bent, dus zal jou informatie zeker juister zijn als de mijne.

Deze informatie heb ik ooit ergens vandaan gedownload, vandaar dat ik het heb gepost. Gezien jij zeker als vlieginstructeur er meer in verdiepd bent, kan ik me nu wel voorstellen dat ik nu ook voorzie van de juiste informatie.

Dat bedoel ik, je leert iedere dag meer over deze hobby. Ook al vlieg je 10 jaar, er komt elke keer weer iets nieuws bij kijken.

Thanks voor de juiste info Bert.

Hoi,

Het was niet bedoeld als terechtwijzing hoor. Maar de topicstarter is 17, en ik was op die leeftijd ook al met heli's bezig en ervoer het destijds als heel erg vervelend als ik dacht me aan de regels te houden (want ik was natuurlijk een héél braaf jongetje:p) en oom agent kwam vertellen dat het tóch even iets anders lag. En nog lulliger als achteraf oom agent het ook niet helemaal juist bleek te hebben.:rolling:

Het is m.i. belangrijk om te weten wat wel en wat niet mag, en vooral waarom en onder welke omstandigheden, want daar zitten hele gekke verschillen tussen:

In je eentje mag je met 100 dB uit de uitlaat (de verkoopsgrens van bijvoorbeeld kettingzagen en andere motoraangedreven gereedschap), van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat tekeer gaan aan de rand van een "natuurgebied, niet zijnde een stiltegebied", met zijn tweeën mag je niet eens vliegen tenzij je een vergunning hebt. En die krijg je niet zomaar, en al helemaal niet dicht bij een natuurgebied.

In je eentje mag je zonder kennis en vaardigheid tekeer gaan, maar wil je iemand les geven (wat toch een veiligheidsbevorderend iets is) dan heb je een vergunning nodig, met milieu en veiligheidsmaatregelen etc etc.

Een beetje krom en dubbelzinnig allemaal, maar het is iets om rekening mee te houden. In je eentje kun je niet zomaar door iedereen weggestuurd worden, met z'n tweeën mag iedereen naar je vergunning vragen en bij gebrek daaraan, aangifte doen. et een beetje pech kun je dan ook nog boetes krijen (niet snel, maar het kan) wegens illegaal beoefenen van vergunningsplichtige activiteiten.

Heel gezeik, wij hebben het helaas allemaal aan den lijve ondervonden. Voorkomen is beter dan genezen.

Groet, Bert
 
het word een beetje off topic dus laten we gewoon weer bij het normale topic blijven.
wel ben ik blij met wat brutus allemaal heeft gezegd dan weet ik dat ook weer.
 
on topic blijven ik heb deze topic geopend om te zien hoe jullie je heli(s) vervoerden toen jullie nog geen auto hadden.
 
Daarbij, ik wil niet geloven dat IEDEREEN in dezelfde mode vliegt.. bij ons op de club dacht ik dat ook, maar zit je er eenmaal bij aangesloten, bleken er nog 5 te zijn met dezelfde mode.. daarbij, met de tegenwoordige leerling/leraar systemen maakt het niks meer uit ook, en kan je zelfs kanalen deels toewijzen..
 
@ Jeroen: Aangezien je toch geen antwoord geeft op de voorgestelde oplossingen en al direct over de zeik gaat door iets offtopic... Zoek het lekker uit ;)
 
waarop moet ik reageren dan ik lees het toch?
en als ik meerdere keren aan heb geven dat het de verkeerde kant op gaat, ja daar word je een beetje pissig van.van Brutus en Helifreak 007 krijg ik goede informatie.
als jij je bericht al weg haalt geeft mij al het idee dat het geen bericht was waar mijn topic voor bedoeld was.




@fockarty

ja die tas had ik ook al gevonden.
hij lijkt meheel handig.
weet iemand als de douane ook streng bij fast lad controleert?

dus ik vraag iedereen vriendelijk hoe hebben jullie je heli's vervoerd toen jullie nog geen auto hadden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top