Als de kist met zijn neus omhoog wil kan het ook zijn dat de motor te weinig downthrust heeft.
De Funcub heeft dezelfde romp als de Easycub.
Maar omdat de FunCub een veel zwaardere motor heeft moet de accu dus ver naar achteren en de motor duidelijk naar beneden gericht staan (ziet er dan fout uit op het oog maar is goed).
Voo goede bochten maken met de Funcub zijn 3 dingen belangrijk:
1) Zwaartepunt goed dus accu helemaal achterin (kijk niet naar de manual voor de plaats van de accu, maar ZWP moet op 80 mm)
2) motor stelboutjes ongeveer 1,5 mm down zodat de motor naar beneden wijst (staat goed in de manual.
3) de rolroeren moeten naar boven 2 keer zover uitslaan als naar onderen.
Dit kan je elektrisch regelen (noemen ze "differentieel") of beter, door het servo armpje niet haaks op de servo te monteren maar 1 tandje naar voren te richten.
Doe je dit niet dan heeft de vleugel bij het gebruik van rolroeren een sterk "haakeffect" dat wil zeggen de de vleugel die de buitenbocht maakt veel meer weerstand heeft als de vleugel die de binnenbocht maakt.
Dit haakeffect kan je oplossen door richtingsroer te geven maar dus ook door differentieeluitslag met de rolroeren.
De rest kun je bij een Funcub bijna niet fout bouwen, alles schuift perfect als een legpuzzel in elkaar.
Mijn Easycub vliegt als een eitje maar de ontvanger 35mhz heeft veel last van storingen.
Ik heb al verschilende dingen geprobeerd.
Lampjes uitgezet (knipper ledje in de staart stoorde enorm)
Antenne kabel helemaal buiten de romp gelegd.
Maar de rangecheck met ingeschoven zenderantenne gaat maar tot 10 meter.
Ik heb er wel mee gevlogen, maar ik kan niet verder als 50 meter wegvliegen.
Dat werkt niet dus dit moet ik eerst oplossen.
Hij ziet er wel leuk uit:
Op floats kan de accu weer een klein beetje naar voren:
Een ander probleempje dat ik nog moet oplossen:
Ik heb het staartwiel dus afneembaar gemaakt zodat ik het kan wisselen met het waterroer (volgens de manual is het waterroer echt noodzakelijk, staat er 2 maal duidelijk vermeld)
Het staartwiel zit nu vast met een buije uit een kroonsteentje, met een made schroefje dus.
Maar nu verdraaid het wiel na iedere landing, het made schoefje heeft geen grip op het 1,2 mm dikke verenstaal asje.
Ik heb het asje al vertint, voor iets meer grip, maar dat helpt weinig.
Volgende poging: er een 2 mm messing buisje op solderen en daar dan een platte kant aan vijlen voor het schroefje.
Groeten Willem
De Funcub heeft dezelfde romp als de Easycub.
Maar omdat de FunCub een veel zwaardere motor heeft moet de accu dus ver naar achteren en de motor duidelijk naar beneden gericht staan (ziet er dan fout uit op het oog maar is goed).
Voo goede bochten maken met de Funcub zijn 3 dingen belangrijk:
1) Zwaartepunt goed dus accu helemaal achterin (kijk niet naar de manual voor de plaats van de accu, maar ZWP moet op 80 mm)
2) motor stelboutjes ongeveer 1,5 mm down zodat de motor naar beneden wijst (staat goed in de manual.
3) de rolroeren moeten naar boven 2 keer zover uitslaan als naar onderen.
Dit kan je elektrisch regelen (noemen ze "differentieel") of beter, door het servo armpje niet haaks op de servo te monteren maar 1 tandje naar voren te richten.
Doe je dit niet dan heeft de vleugel bij het gebruik van rolroeren een sterk "haakeffect" dat wil zeggen de de vleugel die de buitenbocht maakt veel meer weerstand heeft als de vleugel die de binnenbocht maakt.
Dit haakeffect kan je oplossen door richtingsroer te geven maar dus ook door differentieeluitslag met de rolroeren.
De rest kun je bij een Funcub bijna niet fout bouwen, alles schuift perfect als een legpuzzel in elkaar.
Mijn Easycub vliegt als een eitje maar de ontvanger 35mhz heeft veel last van storingen.
Ik heb al verschilende dingen geprobeerd.
Lampjes uitgezet (knipper ledje in de staart stoorde enorm)
Antenne kabel helemaal buiten de romp gelegd.
Maar de rangecheck met ingeschoven zenderantenne gaat maar tot 10 meter.
Ik heb er wel mee gevlogen, maar ik kan niet verder als 50 meter wegvliegen.
Dat werkt niet dus dit moet ik eerst oplossen.
Hij ziet er wel leuk uit:
Op floats kan de accu weer een klein beetje naar voren:
Een ander probleempje dat ik nog moet oplossen:
Ik heb het staartwiel dus afneembaar gemaakt zodat ik het kan wisselen met het waterroer (volgens de manual is het waterroer echt noodzakelijk, staat er 2 maal duidelijk vermeld)
Het staartwiel zit nu vast met een buije uit een kroonsteentje, met een made schroefje dus.
Maar nu verdraaid het wiel na iedere landing, het made schoefje heeft geen grip op het 1,2 mm dikke verenstaal asje.
Ik heb het asje al vertint, voor iets meer grip, maar dat helpt weinig.
Volgende poging: er een 2 mm messing buisje op solderen en daar dan een platte kant aan vijlen voor het schroefje.
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: