Budget hotliner

Voor alle aankomende nieuwelingen/geinteresseerden in deze interessante hobby.

Laat je niet al teveel afschrikken door:
Affikkende regelaars, exploderende props, los rakende motorspantjes, kapote servo`s in vleugels , 4S/5S/6S regelaars ed.

Er zijn genoeg betaalbare en betrouwbare setups die zich al bewezen hebben en waar je heel leuk F5B mee kan vliegen, en op je eigen veld als de ultieme fun vlieger kan gebruiken!

De meeste van de voorkomende problemen komen voort uit mega aandrijvingen en dito belasting. Dit is echter in Nederland bij F5B HELEMAAL niet nodig.
Kom gewoon een keer bij een wedstrijd/trainingsdag kijken en overtuig je zelf.

Groeten Frank
F5B.nl - Home
 
klopt, mijn Siren vliegt met ongeveer 700 Watt en mijn Blizzard deed het met 400 Watt. Dit is voldoende om in de Nederlandse competitie leuk mee te draaien.
Het gaat niet alleen om veel klimvermogen, maar ook om goed sturen en een perfecte timing.
Helaas moet ik vrijwel altijd alleen trainen en is een rit naar de trainingsvelden voor mij soms te ver rijden of het komt om andere redenen net niet uit, maar daar laat ik mij niet door tegenhouden.

Zo, nu weer snel gaan schuren aan mijn budget hotliner....................
 
Klopt, en daarbij komt dat er nu genoeg mensen zijn die ook berijkbaar zijn om alles in goede banen te sturen. Dus mail gerust een vraag of post hem gewoon als je ergens wat over wilt weten of onzeker over bent.

Ik denk dat je met een 1500W Hawk F5B heel goed de eerst 2 jaar bezig bent. Daarmee zou je zelfs een wedstreid kunnen winnen op dit moment.

Jos
 
Typische schadegevalletjes:
---------------------------------------------

Als een prop breekt is het door:

Verkeerde landing (of na een verkeerde landing)
Te veel toeren (als je je aan de adviezen houdt gebeurd dat niet)
Pech, produktiefout (al wordt dat ontkent)

9 van de 10 keer wordt de prop onder garantie vervangen en anders ga ik vreselijk zeuren bij RFM.

-----------------------------------------

Motorspantjes die los gaan (als ze echt goed verlijmd zitten)

Verkeerde landing of na een verkeerde landing (semi-crash).
Onbalans door stroef lopende bladen (blad klapt niet soepel in of uit.
Pech, afgebroken prop.

Helaas kan je dan niet meer vliegen maar als je geen bec gebruikt is de kans dat je model crasht nihil.
Thuis weer even opruwen en plakken en je kan weer vliegen.

-------------------------------------------------------

Doorgebrande regelaars:

Dit komt bij F5B in Nederland zelden tot nooit voor.
We zitten met redelijk beperkte vermogens.
Als je gemeten hebt wat je stroomverbruik is en de setup volgt die aangeraden wordt zal je regelaar niet heel snel doorbranden.
Nooit half gas vliegen, dat belast de regelaar enorm.
Nooit gas geven, gas dicht en meteen weer gas open, de software kan dan in de war raken.
Geen showvluchten, bij gewoon F5B blijft het heel.

---------------------------------------------------------

Crash bij de start:

Overtrokken door, te achterlijk zwaartepunt, te grote uitslagen.
Gooien met kleine uitslagen en zwaartepunt aan de veilige kant houden.

Scheef gegooid.
Je kan het model beter rustig gooien maar wel recht dan keihard en scheef.
Als hij scheef gaat, eerst snelheid maken en dan pas sturen.

--------------------------------------------------------------------------
Nog wat waarschuwingen:

Vlieg NOOIT horizontaal volgas, dan gaat de motor te veel toeren draaien, prop kan afbreken en nog meer ellende.
Dus, stijgend de motor aan, horizontaal gas dicht.


Als je je hier aan houdt is F5B niet moeilijker of duurder dan andere takken van modelsport.
Er is inmiddels een hoop kennis in Nederland.
De sfeer tijdens de wedstrijden (ook de Eurotour wedstrijden in het buitenland) is goed.
Iedereen helpt elkaar, deelt kennis en deelt ook onderdelen, als er iets stuk is dan kan je dat vast wel lenen bij een collega piloot.

Dus wees niet bang, kom gewoon een keertje kijken of meevliegen.

GJ
 
Ik heb een tip gelezen betreffende het gooien van een Hotliner.

Oefenen: pak een plank van ca 1.7m ( vleugel ) schroef er een houten balkje aan ( romp )
En begin met gooien, vlak (vleugels) en recht vooruit.

Voor t oefenen van zelfstart , alleen dan met de zender in de hand en de gasschakelaar aan als t model uit je hand is.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Gr Frank
 
Als ik Guntmar zie gooien kan je beter het advies geven om een cursus speerwerpen te volgen.
Ik denk dat met gooien het grootste probleem is de angst.
De prop is een hakmes en kan je erg veel pijn doen.
Spreek goed af met je helper of als je helper bent, met je piloot wat je gaat doen.
Als ik Gerben zijn model gooi dan hou ik mijn hand achter me, lichaam achterover.
Ik roep dan 3, 2, JA.
Bij 2 is mijn werphand net voor mijn hoofd en bij ja is mijn arm voor mijn lichaam en de arm gestrekt.
Bij JA zet Gerben de motor aan.
Ik wordt dus niet verrast door een motor die aangezet wordt terwijl ik mijn hand nog ergens achter mijn hoofd heb.
Rennen doe ik niet, lopen ook niet.
Alles vanuit stand.
Waarom... de meeste mensen gaan rennen en zodra ze gooien staan ze weer stil.
De kans dat je scheef gooit is groter als je rent of loopt.
De manier waarop we starten is misschien niet de allersnelste maar wel zeker, we hebben nog geen enkele keer gehad dat het niet goed ging.

Ik gooi het model ook zelf op deze manier.
Zender in mijn linkerhand, model in de rechterhand.
Vinger op de gasschakelaar.
Ik concentreer me en doe in gedachten even de start.
Dan tel ik 3, 2 en bij ja gooi ik de kist en zet de motor aan.
Gaat prima en heb nog geen slecht momentje meegemaakt.

Succes!

GJ
 
Mijn tip, is alleen maar om ff te wennen met t gewicht (toestel) in de hand rechts en links de zender met mijn vinger bij de gas schakelaar.
Ik heb t vanmorgen gedaan en mijn zelfvertrouwen is toegenomen en nu durf ik t ook zelf te doen

Gr Frank
 
Jongens toch, je moet er niet de sloot me invliegen hoor. Eric Wilke verteld me over zijn duikboot..... ik zei duikboot?! Bleek dat hij de voorloper van de Skippy een keer de plas had ingevlogen, ontvangst uitval ofzo. Dus, je bent niet de eerste maar laat het alsjeblieft niet weer gebeuren!
 
Helaas voor mij nog te duur.........................

Dus gaan we van start met het maken van een echte budget hotliner. Na het succes van de Rapster XL is het nu tijd voor een Rapster F5B...........

Motor wordt deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-06L 4000kv Brushless Inrunner met een Reisenhauer 3,5:1 micro edition vertraging die ik hier voor een prikkie kon krijgen.

De lipo wordt deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 4000mah 4S 45~90C Lipo Pack

Als regelaar zit ik te denken aan die budget regelaar van Gerben.

Nu nog eens gaan kijken welke prop erop moet...........

De vleugel is al geschaafd, van de week komt het schuren aan bod.

Maar eerst morgen voor een clubgenoot een Mini Excel vliegklaar maken. En dan enkele toestellen en zenders in de verkoop gooien (RBC Panther, Hots, MPX zender 2010 met de software van de 2020, MPX 3010, en nog veel meer)
 
Back
Top