Opknapverslag Eismann HAI

Zo...gister met de Hai een paar sleepstarts gedaan, hij doet het nog steeds perfect.
En nu ligt hij achter in de Passat, klaar voor de Ierse kliffen en heuvels. Het duurt een poosje maar ik hoop dan mooi beeldmateriaal te hebben.
 
Dat was kicken.....

Dit is de plek waar ik gevlogen heb. Onvoorstelbaar mooi.

Old_Head_panorama_s.jpg


Gezien vanaf de andere kant:

2010_Ierland056.jpg


2010_Ierland081.jpg


2010_Ierland085.jpg


Filmpjes komen nog, ben ik nog een poosje mee bezig.
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch Arjan!
Deze kliffen zijn uitermate geschikt voor het hellingvliegen.
Volop genieten.
Was er genoeg wind?

Johannes
 
Er was een paar dagen weinig wind maar deze klif gaf onvoorstelbaar veel lift, zodat je er toch lekker kon vliegen. Eén dag waaide het echt lekker.

We zaten in Garrettstown, dat ligt in het zuidwesten vlak bij Kinsale.
Deze vliegstek is de Old Head of Kinsale. Een schiereiland dat is opgekocht en omgetoverd tot golfbaan. Het gebied is nu volledig ontoegankelijk voor publiek - tenzij je een rijke golfer bent. Tot grote woede van een groot deel van de Ierse bevolking.
Het deel net voor de golfbanen is nog wel toegankelijk gelukkig.
 
Gaaf zeg. Wat een afgrond. Beetje slikken als je daar je kist voor de eerste keer afgooit? Mooie foto ook van de HAI in volle vaart.
 
heerlijk om de Hai zo te zien.
Ik heb trouwens de mogelijkheid gekregen om evt de mal vd romp te kopen.
maar hij is me te duur.
er zijn hier in nederland ook kopieen gemaakt en die werden verkocht op de beurs bij quartel in veenendaal vroeger.
Iemand een idee wie dat was?
 
Beetje slikken als je daar je kist voor de eerste keer afgooit?

Dat valt nog wel mee, aan de meeuwen kun je van tevoren goed zien hoe goed zo'n klif draagt. Landen is een ander verhaal. Dat is echt bere moeilijk. Zoals je kunt zien liep ik een eind naar achter, aan de overkant van het weggetje. Ik heb eerst 2x geprobeerd op dat veldje van waaraf ik startte te landen maar dat ging niet. Of eigenlijk, ik ben wel geland maar met de neus 10 centimeter in de grond :-) Veel te veel lift en heel erg turbulent door de scherpe rand. Twee keer bijna de romp gekraakt....gelukkig had ik epoxy bij me om wat scheurtjes te herstellen.

Verder naar achter landen ging goed maar het is erg moeilijk energie kwijt te raken. Je moet dus heeeel ver naar achter en dan is het moeilijk mikken om weer op dat veldje uit te komen. Doorstarten als je te hoog zit gaat bijna niet, dan kom je in die turbulente zone terecht. En als je tekort komt ligt hij achter het muurtje rondom die ruïne, in zo'n veld met 1,5m hoge doornstruiken. Niet leuk als je een korte broek aan hebt...

Dus na de landing steevast trillende vingers :cool:
 
daarom oefen ik nu heel hard op het landen in de hand... zo maakt het landen op eender welke helling een minder stressy bedoeling...
uiteraard moet je dan al veeeele uren geoefend hebben met je toestel :)
 
daarom oefen ik nu heel hard op het landen in de hand... zo maakt het landen op eender welke helling een minder stressy bedoeling...
uiteraard moet je dan al veeeele uren geoefend hebben met je toestel :)

Jij wil in de luwte (rotor) van de helling je vliegtuig vangen?
succes :?
 
Ha en zeker met de landingssnelheid van de Hai.
je kunt hem met de flaps wat langzamer maken maar als het wat turbulent is en dat is het meestal op de helling dan moet je er wat snelheid ophouden.
 
Jij wil in de luwte (rotor) van de helling je vliegtuig vangen?
succes :?


nu is het waar arjan vliegt moeilijk, maar op 80% van de hellingen kan je boven aan de helling staan (daar waar nog net lift is) en kan je hem vlot voor je voeten parkeren... dan is landing in het handje hetzelfde...
je hebt wel vaak remmetjes nodig ja.
maar het is perfect mogelijk.
 
nu is het waar arjan vliegt moeilijk, maar op 80% van de hellingen kan je boven aan de helling staan (daar waar nog net lift is) en kan je hem vlot voor je voeten parkeren... dan is landing in het handje hetzelfde...
je hebt wel vaak remmetjes nodig ja.
maar het is perfect mogelijk.

Oké, ik dacht al dat je op dezelfde plek waar Arjan moest landen jij je vliegtuig uit de lucht zou plukken.

Johannes
 
.... maar op 80% van de hellingen kan je boven aan de helling staan (daar waar nog net lift is) en kan je hem vlot voor je voeten parkeren... dan is landing in het handje hetzelfde...

Ja....als er 5 knopen wind op een volledig laminair aangestroomde helling staat misschien. Maar niet als het een knoopje of 25 tot 30 op een grillige klif is. Naast dat het meestal erg vlagerig is bij die windsnelheden, is de rotor ook nog eens een stuk heftiger. Zoals je in het tweede filmpje kunt zien waaide ik bijna van de rand af en was het vliegtuig bij het starten bijna niet te houden. Dat zijn de omstandigheden waarin het leuk hellingvliegen is maar in het handje landen kun je dan wel vergeten.

Ook de energie-opbouw van het toestel is onvoorstelbaar (snelheid en/of hoogte). Ook dat kun je in het filmpje zien, het gaat snoeihard en héél erg hoog als je optrekt. Als je voor de landing laag boven de helling wilt komen ga je vanzelf heel erg hard. En als je die snelheid er uit wilt halen schiet je zo weer 50 meter omhoog. Het was echt niet te vergelijken met de hellingen in Nederland en Duitsland waar ik op gevlogen heb. En vergis je niet in de snelheid die dit toestel haalt.

Kortom, het was echt smullen. De grijns zit nu nog op mijn gezicht :D
 
WAUW ARJAN. :D

Gezien de filmpjes moet dat écht geweldig geweest zijn.. Ook de filmpjes zien er super uit!

fijne vakantie nog verder, he ;)
 
tja, het ziet er inderdaad imposant uit. Geweldig moet dat geweest zijn. Wij gaan binnenkort naar spanje (in de buurt van barcelona aan de kust). Ik neem denk ik wel wat te vliegen mee, hoewel ik niet echt een helling zwever klaar heb momenteel. Of doen ze daar moeilijk over in Spanje. Weet iemand dat?
 
tja, het ziet er inderdaad imposant uit. Geweldig moet dat geweest zijn. Wij gaan binnenkort naar spanje (in de buurt van barcelona aan de kust). Ik neem denk ik wel wat te vliegen mee, hoewel ik niet echt een helling zwever klaar heb momenteel. Of doen ze daar moeilijk over in Spanje. Weet iemand dat?

modelvliegen-spanje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top