Opleiding helicopter piloot

  • Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
Hey Nic.. te gek! als je in training bent kom dan gerust even langs voor bakkie! ik woon er vlak om de hoek ;)

Ik zal het onthouden, heb de theorie nu bijna klaar > nog 2 vakken.
We lopen wat achter met vliegen agv de strenge winter, we beginnen weer in April (op moment van schrijven deze maand).
De planning is om in juli klaar te zijn met de PPL, dan door met hte vliegen van 110 solo uren en het behalen van de ATPL theorie, dus als je een keer mee wilt 110 uur vliegen in je eentje is ook vrij saai ;)
 
Klinkt erg goed allemaal, goed dat je die stap hebt gezet. Je moet later nooit spijt krijgen van dingen die je nooit gedaan of geprobeerd hebt toch!
Een vriend/collega van mij had tot vorig jaar een eigen helibedrijf met een R44 en daar heb ik 3 jaar geleden ruim een uur les in gehad. Nou had ik al een klein beetje modelheli gevlogen en ik moet zeggen dat het me vrij goed afging. Zolang je voorwaartse snelheid hebt is de besturing bijna identiek aan een 'gewoon' vliegtuig, en de transities naar hoveren gingen instinctief goed wat inputs in collective/cyclic betrof. Handig op de R44 is dat er een governor op zit (Schweizer geloof ik niet?). Erg leuk vond ik de kennismaking met het fenomeen 'settling with power' en de recovery eruit. Ik wist tot dan toe echt niet dat er bepaalde regime's in de flightenveloppe zijn waar je echt uit moet blijven, dus bijv. een te hoge daalsnelheid bij een te lage voorwaartse snelheid. Ik heb maar heel weinig ervaring met modelheli's, was dat nog nooit tegengekomen...
Ik ben in 1991 begonnen aan mijn vliegopleiding (onder andere in de VS), en vlieg inmiddels ruim 14 jaar op de B737, sinds 2001 als gezagvoerder. Ik heb jaren lang mijn bevoegdheid voor Single Engine Land (Cessna's etc.) geldig gehouden, maar vond dat voornamelijk heel duur en in Nederland niet zo leuk met alle beperkingen in het luchtruim. Maar helivliegen geeft wel een hele nieuwe en speciale dimensie aan het begrip vrijheid in de lucht, geweldig om te doen.
Ik wens je heel erg veel succes met je opleiding, en ook een mooie carriere erna!





Ik zal het onthouden, heb de theorie nu bijna klaar > nog 2 vakken.
We lopen wat achter met vliegen agv de strenge winter, we beginnen weer in April (op moment van schrijven deze maand).
De planning is om in juli klaar te zijn met de PPL, dan door met hte vliegen van 110 solo uren en het behalen van de ATPL theorie, dus als je een keer mee wilt 110 uur vliegen in je eentje is ook vrij saai ;)
 
dus als je een keer mee wilt 110 uur vliegen in je eentje is ook vrij saai ;)

Ruim een jaar geleden heb ik één vliegles gehad bij Lelykopters, een verjaardagskadootje van al mijn vrienden. En tot op heden is dat nog steeds één van de gaafste ervaringen ooit.
Stiekem heb ik, ver weg in mijn achterhoofd, dan ook nog steeds de wens om ten minste de PPL ook te gaan halen. Maargoed, eerst maar eens mijn studie..

De uitnodiging om een keertje mee te vliegen.. desnoods de volle 110 uur! ;) Het lijkt me echt heerlijk om dat gevoel van vrijheid in de lucht nogmaals te ervaren, dus als je het serieus meent: GRAAG!
 
De eerste solo is nu ook een feit, ik hoop de PPL fase in augustus af te ronden.
Dan uren maken!
 
Ik wilde zelf ook een CPL opleiding gaan doen op helikopters, maar heb hier toch vanaf gezien, vanwege het feit dat ik de banenmarkt toch te klein vond in West-Europa. Ik ben gegaan voor een ATPL opleiding tot verkeersvlieger(vliegtuigen dus), te Groningen Airport Eelde. Hierbij gaat het overgrote deel naar de Rijksluchtvaartschool, maar een aantal punten trok mij naar de Dutch Flight Academy, die daar ook gestationeerd is. Ik ben Maart 2008 ermee begonnen, na een jaartje Lucht&Ruimtevaart Techniek in Delft gevolgd te hebben.

Afgelopen twee maanden heb ik mijn CPL Multi Engine en Instrument Rating gehaald, op een Diamond DA-42, ik moet over een paar weken nog een Multi Crew Course doen op ee nBoeing 737 simulator, van drie weekjes, daarna is het klaar! En tevens ben ik dan écht werkloos, er is zo goed als helemaal niks.

Ik zie de heli's van Heliholland en Lelykopters veel langskomen, altijd leuk als je solo ergens heen vloog met je TB-10, en er een andere solo-ist naast je op het platform landt, met een Schweizer 300C;)

Wat betreft het vliegen binnen Nederland gedurende het halen van de PPL of CPL, het heeft absoluut voordelen! Scenario's waarbij je je Transponder uitschakelt en naar 1100ft zakt om onder het ILS gebied van de schiphol gebied door te gaan en dan langs de kustlijn naar het zuiden te gaan, dan linksaf over Leiden heen, tussen de Amsterdam en Rotterdam CTR door, heb je allemaal al vaak gedaan. Ik sprak een jongen van EPST, een andere Commerciele Pilotenopleiding, die heeft gelest in Engeland, VFR in Amerika geloof ik, keek zijn ogen uit bij de Nederlands VFR kaart en zag het direct een kistje huren op de club echt niet zo zitten. Aan de andere kant..alle opleidingen leiden tot hetzelfde papiertje, dus of je nou de vlieguren in Amerika, Portugal of nederland deed, of je nou vloog op een Glass cockpit, of op een conventionele cockpit, uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde, dus ik zou zeker gaan voor het gene wat financieel het voordeligst is.

Ik ben onderhand 20, heb een lening..alsof ik al een hypotheek heb, en moet ook nog een Line Course en een Type rating gaan financieren. Maargoed, dat moe tde pret niet drukken, die 2,5 jaar op de opleiding waren met afstand het mooiste wat ik ooit meegemaakt heb!

De eerste keer als je op een ILS hangt met een Multi engine, met die grote LCD schermen voor je, je komt dichtbij de Decision Altitude, net een paar voet voor de Missed Approach roept je Instructeur "Lights!", je kijkt naar buiten en ziet in de mist de baan voor je opdoemen, nouja ik heb er geen woorden voor, gewoon schitterend dat vliegen!

Groetjes,

Marijn

PS: geen kritiek op EPST, in andere punten liepen zij ver voor op mijn opleiding!
 
Laatst bewerkt:
Banenmarkt is idd voor zowel vleugels als heli's aardig ruk nu, maar goed ben pas over meer dan 1 jaar geheel klaar, PPL hopelijk over 6 a 8 weken.

PIC uren ga ik sowieso voor het overgrote deel in NL vliegen voor o.a. de redenen die jij ook aangeeft.

Ik wil voor de ervaring (en financiën) wel een 30 a 40 tal uren in de USA maken.
Als jij een keer een stoeltje over hebt ga ik graag een keer mee, vise versa geld dan uiteraard hetzelfde :)
 
Haha lijkt mij hartstikke leuk, ik hoop halverwege augustus mijn MCC te doen, zodra ik mijn brevet dan uitgedraaid krijg eens een Robin huren op Rotterdam;)

Ik zag dat je ook al het wonder "Bristol" had gevonden haha.

Waar vlieg je op het moment op(type)?

Groetjes
 
Haha lijkt mij hartstikke leuk, ik hoop halverwege augustus mijn MCC te doen, zodra ik mijn brevet dan uitgedraaid krijg eens een Robin huren op Rotterdam;)

Ik zag dat je ook al het wonder "Bristol" had gevonden haha.

Waar vlieg je op het moment op(type)?

Groetjes


Ik vlieg nu op de Schweizer 300C en ga volgende week op de Schweizer 330 (turbine) 5 uur maken, dan zit de PPL er ook bijna op, zit nu over de 30 uur

Schweizer 300C > PH-ATT
PH-ATT.jpg
 
Hey!

Ik vlieg zelf bij Rotarywings op Lelystad op een schweizer 300 en heb net de 30 uur gepasseerd. Ik vroeg me af waarom je nu 5 uur turbine gaat doen tijdens je ppl? En waar ga je straks ATPL theorie doen?

Groet,

Maurice

Ik vlieg nu op de Schweizer 300C en ga volgende week op de Schweizer 330 (turbine) 5 uur maken, dan zit de PPL er ook bijna op, zit nu over de 30 uur

Schweizer 300C > PH-ATT
PH-ATT.jpg
 
Hey!

Ik vlieg zelf bij Rotarywings op Lelystad op een schweizer 300 en heb net de 30 uur gepasseerd. Ik vroeg me af waarom je nu 5 uur turbine gaat doen tijdens je ppl? En waar ga je straks ATPL theorie doen?

Groet,

Maurice

Die 5 uur is Basic IF, een standaard 300C heeft nl geen instrumenten.
Ik heb ook wel eens bij Rotarywings (Rob) gevlogen en zijn 300C is wel IR (niet rated/certified).

Los hiervan is het voor de ervaring ook goed om met een turbine te vliegen, de 30 uur CPL doen wij ook op de 330.
 
Cool! Ik heb laatst nog ff naast die 330 bij HeliHolland gestaan. Vind het niet de mooiste heli in de wereld maar wel vet dat je met turbine aan de gang kan! Ik had tijd genoeg want er waren problemen met iemand zn prof-check. De benodigde R44 Raven II was niet beschikbaar omdat er iemand voor de hangar geparkeerd had en ook de peut nog onvoldoende aanwezig bleek te zijn. Uiteindelijk hebben ze een andere R44 geregeld en mocht ik mee achterin. Daar leer je best veel van omdat je niet zelf hoeft te vliegen. Helaas is de bewuste R44 Raven II (D-HNOC voorheen de PH-GID) afgelopen weekend in Stroe zijwaarts geland....... :-(


Die 5 uur is Basic IF, een standaard 300C heeft nl geen instrumenten.
Ik heb ook wel eens bij Rotarywings (Rob) gevlogen en zijn 300C is wel IR (niet rated/certified).

Los hiervan is het voor de ervaring ook goed om met een turbine te vliegen, de 30 uur CPL doen wij ook op de 330.
 
Ik heb gisteren 24-9-2010 mijn PPL brevet gehaald :p
Das ook weer binnen, nu beginnen met uren opbouwen.
 
Gefeliciteerd!

En respect voor je standvastige besluit en doorzetting, goed bezig!


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Back
Top