Flamingo!!!

weet iemand een site waar ik modelvliegtuigen kan kopen/bestellen?
 
Bij hellingvliegen is het vaak een groot probleem naar beneden te komen zonder snelheid op te bouwen.
Ja maar Arjan... het ging niet specifiek over hellingvliegen, het ging over het "remmend" effect van diverse kleppen.
Ik probeer het misverstand uit de wereld te helpen dat je met remkleppen langzamer zou kunnen vliegen. Je hebt geen idee hoeveel mensen op dat dwaalspoor zitten... niet alleen in modelvliegland, ook in zeilvliegland (waar we een dragchute een remchute noemen, en remmen, dat betekent toch langzamer? :rolleyes: )
 
Hoi Bart,
Ik begrijp je punt (en de meesten wel denk ik) maar door jouw verhaal lijkt het alsof remkleppen niet helpen bij het landen. En dat doen ze natuurlijk wel degelijk, maar op een andere manier dan veel mensen denken. Dat heb ik willen zeggen. Je moet iets sneller vliegen maar bij het afvangen kun je de snelheid er héél ver uittrekken, totdat je overtrekt (doorzakt) zónder tipstall, want de tips worden niet verstoord. En dan ga je behoorlijk langzaam.

Overigens denk ik (weet ik eigenlijk zeker) dat bij kraaistand de flaps ervoor zorgen dat je stallspeed veel lager wordt. De omhooggestelde ailerons doen dat voor een deel teniet maar de meeste zwevers kunnen in kraaistand ongelooflijk langzaam vliegen. Langzamer dan met alle kleppen neutraal.
 
Ik heb ook het idee dat remmen, lees snelheid uit een vlucht halen, zeker mogelijk is. Dit om de simpele reden dat je met een vliegtuig ook harden en zachter kunt vliegen. Zolang je de stall snelheid niet overschreidt kun je toch gewoon langzaam vliegen?!

Of is het dan altijd zo dat dan de verticale snelheid precies de verplaatsingssnelheid compenseerd!? (uitgaande van een windstille situatie op vlak terrein).
 
Laatst bewerkt:
Geen enkele soort kleppen (behalve flaps) maakt dat je langzamer kan vliegen.

Beste Bart, speedbrakes heten niet voor niet speedbrakes. Zij vergroten het frontale oppervlak en geven meer weerstand en verlagen de snelheid.
Kom maar eens op Langvelderslag als het flink waait en dan wil ik dat best eens demonstreren. Je verhaal werk alleen maar verwarrend. Theorie is soms iets anders dan de praktijk en ik zou zeggen kom eens wat vaker op de helling vliegen.

Ik sluit mij geheel aan bij het verhaal van Arjan.
 
Arjan: Helemaal accoord...
Ik heb ook het idee dat remmen, lees snelheid uit een vlucht halen, zeker mogelijk is.
O zeker, maar daar ging het eigenlijk niet om.
Over het algemeen kan je zeggen dat de functie van (rem)kleppen bij een zwever niet is om de snelheid eruit te halen, maar te voorkomen dat snelheid wordt opgebouwd bij aanduiken. En dat kan dan zijn om te landen, of om een teveel aan thermiek te ontvluchten.
 
Maarten, ik zal nog wel eens op Langevelderslag komen (hoewel meestal op de zeilvliegstartplaats), maar ik hoop dat je dan met je speedbrakes niet vertraagt tot beneden je stallsnelheid. Dat is waar ik het over had.
 
Beste allemaal,

Bart heeft 200% gelijk.
De naam 'remkleppen", "speedbrakes", ... is en blijft verwarrend.
Ik heb het dus over die kleppen die boven de vleugel uitkomen, niet over kraaienstand/butterfly (inderdaad 2 namen voor 1 ding).

De remklep vervormt een deel van de vleugel qua profiel zodanig dat daar geen normale omstroming meer plaatsvindt. Hel lijkt nog het meest op volledige overtrokken toestand.
Daardoor wordt er op dat stuk van de vleugel geen lift meer gegenereerd. Aangezien het gewicht (de massa eigenlijk) van de zwever niet verandert moet die lift dus door de rest van de vleugel worden gegenereerd. Dat kan die vleugel alleen maar door (een beetje) harder te gaan vliegen.

Mbt. stallsnelheid lees ik hier nog meer verwarring. Lift wordt door de lucht veroorzaakt. Alleen de luchtsnelheid tov. de vleugel is dus van belang. Grondsnelheid speelt geen rol. Voorbeeld: je kunt bij voldoende wind (luchtsnelheid) achteruitvliegen. Dat betekent gewoon dat de vliegsnelheid (tov. de lucht) lager is dan de snelheid waarmee de lucht zich tov. de grond verplaatst (windsnelheid dus).
Stall/overtrek treedt op als de lucht langs de vleugel meer lift moet genereren dan bij de gegeven snelheid mogelijk is. Meestal gebeurt dat bij de landing, als wij bij lage snelheid teveel up geven. Maar hetis ook bij hoge snelheid, als je na een duikvlucht vol up geeft en de uitslagen op je hoogteroer zijn fors.

Waarom denken zovelen dan dat de zwever echt langzamer vliegt? Nou bv. omdat het altijd tijdens de landing speelt, en je dan standaard al langzaam vliegt. Maar als je met een laser- of radar-pistool zou gaan meten (alleen remkleppen uitrekken) zou je echt een verhoging van de snelheid zien.
Die snelheidsverhoging is overigens maar klein. Stel: het effectieve vleugeloppervlak neemt door de remkleppen 20% af. Lift [L] is het resultaat van vleugeloppervlak [F] x snelheid [v] in het kwadraat (plus nog een paar [semi] konstanten) : L = F x V2. Het oppervlak wordt dus 80% (=0,8) om toch 100% (=1) lift te krijgen moet de snelheid dus omhoog: 1 = 0,8 x V2. Dus V = wortel( 1 / 0,8) =1,118 De snelheid gaat dus met 11,8% omhoog. Stel je vliegt 35 km/uur (een heel normale snelheid voor lichte zwevers), dat wordt je nieuwe snelheid 39,13 km/u (4,13 km/u meer). Dat zie je niet met het blote oog.

Gr. Dirk.
 
Onderstaande informatie komt van NASA: Spoilers

When the pilot activates the spoilers, the plates flip up into the air stream. The flow over the wing is disturbed by the spoiler, the drag of the wing is increased, and the lift is decreased. Spoilers can be used to "dump" lift and make the airplane descend; or they can be used to slow the airplane down as it prepares to land.
 
Okee, NASA zegt dat je door spoilers te gebruiken langzamer kan vliegen dan stallsnelheid... :rolleyes:
 
Laat ik voorop stellen dat ik de mening van Dirk Schipper zeker respecteer en dat zijn bijdragen getuigen van kennis en inzicht.
Dat de stallspeed toeneemt bij het gebruiken van speedbrakes is zeker waar. Het verhaal van Dirk gaat zeker op wanneer je rond de stallspeed vliegt. Ik kan mij echter ook voorstellen dat je in een situatie waarbij je duidelijk boven de stallspeed vliegt en je de speedbrakes uitzet er een remmend effect optreedt. Met mijn ASH-26 kom ik liever niet in de buurt van de stallspeed omdat deze zonder waarschuwing vooraf over een vleugel wegvalt. Wanneer ik met deze kist op de helling tegen de wind in vlieg vertoont deze een super doortrek (hoge grondsnelheid). Met speedbrakes uit kom ik nauwelijks tegen de wind in en komt de kist verticaal naar beneden (lage grondsnelheid). Zeker met veel wind kom ik dan niet in de buurt van de stallspeed.
@DirkSchipper: klopt dit of zit ik ernaast?

@bart:volgende keer beter het hele stuk lezen want dat staat nergens en je levert zo geen zinvolle bijdrage aan de discussie
 
Laat ik voorop stellen dat ik de mening van Dirk Schipper zeker respecteer en dat zijn bijdragen getuigen van kennis en inzicht.
Dat de stallspeed toeneemt bij het gebruiken van speedbrakes is zeker waar. Het verhaal van Dirk gaat zeker op wanneer je rond de stallspeed vliegt. Ik kan mij echter ook voorstellen dat je in een situatie waarbij je duidelijk boven de stallspeed vliegt en je de speedbrakes uitzet er een remmend effect optreedt. Met mijn ASH-26 kom ik liever niet in de buurt van de stallspeed omdat deze zonder waarschuwing vooraf over een vleugel wegvalt. Wanneer ik met deze kist op de helling tegen de wind in vlieg vertoont deze een super doortrek (hoge grondsnelheid). Met speedbrakes uit kom ik nauwelijks tegen de wind in en komt de kist verticaal naar beneden (lage grondsnelheid). Zeker met veel wind kom ik dan niet in de buurt van de stallspeed.
@DirkSchipper: klopt dit of zit ik ernaast?

@bart:volgende keer beter het hele stuk lezen want dat staat nergens en je levert zo geen zinvolle bijdrage aan de discussie
Tja wat moet ik nou?
Als ik de link volg die Maarten heeft gepost staat daar echt : "Spoilers can be used to "dump" lift and make the airplane descend; or they can be used to slow the airplane down as it prepares to land."

Er staat nog veel meer en ik vermoed dat die tekst is geschreven door iemand die er niet echt verstand van heeft, maar een wetenschappelijke tekst heeft gepopulariseerd. Niet dat ik luchtvaarttechnologie of aerodynamica heb gestudeerd (ik ben auto-didact). Maar dit druist in tegen alle naturkundige wetten die ik ken.

Wat ik vermoed is dat hier het woord "spoiler" verkeerd is gebruikt. Het woord spoiler kan nl. ook slaan op een flap die als remklep wordt gebruikt.
Normaliter gebruik je een flap voor het veranderen van het profiel in een meer (of minder) gewelfd profiel, om langzamer (of juist sneller) te kunnen vliegen. Dat is wat wij ook doen bij een zgn. thermiekstand: de flaps+rolroeren over de hele vleugel een paar mm beneden (max 5 bij een 4m kist). Je krijgt dan een gewelder profiel, dat is in staat om meer lift te genereren bij dezelfde (!!) snelheid. Je kunt er dus langzamer mee vliegen. Zo'n kleine uitslag levert 10-15% meer lift.
Zo'n flap kun je ook fors naar beneden zetten. 40 tot 90 graden! Dan maak je de welving ook groter (die kan wel 40-50% toenemen) maar de weerstand neemt nog veel meer toe die kan wel verienvoudigen. Daardoor wordt de glijhoek veel steiler.
Dit soort flaps zie je tijdens de landing van die grote Boeings vaak. De flap bestaat uit 2 of drie kleppen waarvan de laatste tot wel 60 gr naar beneden staat.
Op deze manier gebruikt noemen ze zo'n ding ook een spoiler, maar dat is wel een ander type spoiler dan die boven op de vleugel.

Mijn verhaal ging over "remkleppen" die boven uit de vleugels komen. Zgn. Schempp-Hirt kleppen. Het type klep dat op die NASA-site staat getekend werkt volgens mij net zo.

Ik ken nog een Fransman die echt aerodynamica heeft gestudeerd (hij werkt bij Airbus). Ik zal hem eens om zijn mening vragen. Wordt vervolgd.

@Maarten:
Ik denk dat wat jij op de helling ziet een combinatie is van twee effecten. Dat treedt ook in het vlakke land op, en vertroebelt ons beeld een beetje. Als je de remkleppen uitklapt (type Schempp-Hirth, bovenop de vleugel) veroorzaakt dat een hoop wrijving. Daardoor wordt het vliegtuig langzamer, hij mist dan lift, het gevolg: nose down en snelheid oppakken. Maar door die steilere vlucht vergroot je de invalshoek van de vleugel tov. de lucht. Hierdoor neemt de lift toe (grotere Cl). Maar let op, jev vliegt ook automatisch dichter bij de stall (door die grote invalshoek vlieg je dicht bij de maximale invalshoek).

Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Op Ebay.de komen deze cockpits regelmatig voorbij. Wellicht kom je daar verder. Ook kan je er een van een petfles trekken.
 
Back
Top