Het Walkera CB100 topic

Tailrotor bevestiging

Ging er vanuit dat de tailrotor net zo dom zat als op een CB180D (geklemd op de as).
Maar het CB100 mini-wonder der techniek heeft wel een gebruiksvriendelijke tailrotor montage merkte ik vanavond.

Gisteren de kapotte tailrotor op zijn CB180's verwijderd, dus met geweld en wringend. Sprong wel een rubbertje weg, teruggevonden en bewaard.
Daarna de reserve rotor op het asje geprikt.

Aangezien de heli net nieuw is dacht ik in eerste instantie dat het spinnen bij start modelspecifiek was.

Vanochtend werd het spinnen steeds erger en een 4#3B rotor (gekocht als CB100 rotor, is wel wat groter) gemonteerd, ging niet helemaal op de as maar het spinnen was weg. Wellicht had deze rotor een spuitgiet fabrikagefout, heeft wel handig uitgepakt omdat de rotor bij crashen losging ipv af te breken.

Spuitgietfoutje is reeds doorgeprikt door de heli tijdens de vlucht, tollende heli en na de crash zat de rotor wel helemaal om de as. Pootjes in de motor geduwd en het rubbertje erop en heel voorzichtig vliegen, want hoe kan zo'n rubbertje een rotor op zijn plek houden :confused:

Na een aantal lipo's "voorzichtig" te hebben leeggevlogen, durf ik weer te stickbangen met de heli. Meegeleverde reserve rotor is immers ook nog bruikbaar.

Blijft dit rubbertje echt goed zitten of beter een krimpkous om de as smelten?

Algemene indruk CB100 na een accu of 25-30

Superheli en retestabiel, wel wat gevoelig op het gas als je meteen door de huiskamer wil racen. Is in deze situatie wel handig om je out of control fouten te kunnen corrigeren (genoeg vermogen). Gaat 99 van de 100 keer goed, maar die ene keer dus niet.

Vlieg er nu dus suf mee, bijvoorbeeld met zo weinig mogelijk gas geven opstijgen, stabiel houden op lage hoogte. Is goed voor de leercurve :cool:

Aanrader als je al wat langer kan helivliegen met een 4ch coax!
 
Staartrotor

Weer een accu of 10 en een aantal crashes verder.
Trilllende handjes en zweet in de bilnaad stadium is geweest.

Het beter gooi en smijtwerk met de CB100 kan beginnen :p

Het rubbertje om de staartrotor op zijn plek te houden werd wat minder vasthoudend, is opgelost met een krimpkous omheen te smelten.
Voor het smeltwerk de kleinere standaard rotor om de as geschoven.

Kleine Gyro Chinees hoeft nu wat minder hard te werken, heli vliegt lekkerder maar het uit de bocht vliegen effect bij rechtsom bochtjes blijft. Linksom gaat soepel, maar rechtsom lijkt het of de heli uit de bocht vliegt.
Man aan de sticks of eigenschap van de heli :confused:
 
Weer een accu of 10 en een aantal crashes verder.
Trilllende handjes en zweet in de bilnaad stadium is geweest.

Het beter gooi en smijtwerk met de CB100 kan beginnen :p

Het rubbertje om de staartrotor op zijn plek te houden werd wat minder vasthoudend, is opgelost met een krimpkous omheen te smelten.
Voor het smeltwerk de kleinere standaard rotor om de as geschoven.

Kleine Gyro Chinees hoeft nu wat minder hard te werken, heli vliegt lekkerder maar het uit de bocht vliegen effect bij rechtsom bochtjes blijft. Linksom gaat soepel, maar rechtsom lijkt het of de heli uit de bocht vliegt.
Man aan de sticks of eigenschap van de heli :confused:

Bedoel je dat hij rechtsom een beetje door de bocht lijkt te schuiven ipv een strakke lijn, of breekt de staart echt uit? Het eerste is normaal bij lichte, kleine FP's, het tweede niet.
 
Bedoel je dat hij rechtsom een beetje door de bocht lijkt te schuiven ipv een strakke lijn, of breekt de staart echt uit? Het eerste is normaal bij lichte, kleine FP's, het tweede niet.

Het eerste, door dat "schuiven" lijken de bochten ook wat ruimer te worden.

Kan het momenteel niet uitproberen, gisteren de staart in 2-een gevlogen..
Nieuwe staart wordt morgen geleverd, hoop dat er ook een sleutel-Chineesje bij zit :rolling:

Een goed moment om de 5#10 weer vliegbaar te maken, servo armpje was afgebroken en een nieuwe lag al een paar dagen klaar.

Wat is dat dan een lomp, groot en traag apparaat als je een CB100 gevlogen hebt.

Ook handig dat de Walkera 2402 zender op meerdere modellen gebruikt kan worden, alleen de logica om de ene heli Reverse aan te sturen en de andere Normal ontgaat me even.
 
Het eerste, door dat "schuiven" lijken de bochten ook wat ruimer te worden.

Kan het momenteel niet uitproberen, gisteren de staart in 2-een gevlogen..
Nieuwe staart wordt morgen geleverd, hoop dat er ook een sleutel-Chineesje bij zit :rolling:

Een goed moment om de 5#10 weer vliegbaar te maken, servo armpje was afgebroken en een nieuwe lag al een paar dagen klaar.

Wat is dat dan een lomp, groot en traag apparaat als je een CB100 gevlogen hebt.

Ook handig dat de Walkera 2402 zender op meerdere modellen gebruikt kan worden, alleen de logica om de ene heli Reverse aan te sturen en de andere Normal ontgaat me even.

Dat schuiven is typisch voor een micro FP. De Solo Pro heeft het bijv. ook. Als je rudder rechts geeft gaat je heli ook wat naar voren, of niet? En naar achteren bij links?
 
Dat schuiven is typisch voor een micro FP. De Solo Pro heeft het bijv. ook. Als je rudder rechts geeft gaat je heli ook wat naar voren, of niet? En naar achteren bij links?

Is me niet opgevallen, de mug hangt retestrak in de lucht.
Wellicht compenseer ik het wegtrekken op de sticks, elke heli heeft continue stick reactie nodig. Is geen bootje dat toch wel vaart :D
 
Laatst bewerkt:
Is me niet opgevallen, de mug hangt retestrak in de lucht.
Wellicht compenseer ik het wegtrekken op de sticks, elke heli heeft continue stick reactie nodig. Is geen bootje dat toch wel vaart :D

Misschien compenseer je het zelf, of heeft Walkera dat een beetje eruit gemixt, net als ze bij de MSR doen. Dan kun je zien dat bij rudder een tikje elevator automatisch wordt meegestuurd, om dit gedrag weg te poetsen. Of de staartrotor zit bij de CB100 op dezelfde hoogte als de hoofdrotor, dat scheelt ook.
 
Misschien compenseer je het zelf, of heeft Walkera dat een beetje eruit gemixt, net als ze bij de MSR doen. Dan kun je zien dat bij rudder een tikje elevator automatisch wordt meegestuurd, om dit gedrag weg te poetsen. Of de staartrotor zit bij de CB100 op dezelfde hoogte als de hoofdrotor, dat scheelt ook.


Reserve-onderdelen (oa staart) lagen vandaag in de brievenbus.
Helaas geen Chineesje om de boel te monteren.

Monteren en solderen zal ik dus zelf moeten doen.
Eerst maar eens ieniemiene krimpkousjes bestellen (tailrotor aansluiting moet gesoldeerd worden).

Update: De mug vliegt weer :D
Staart is wel iets korter en canopy staafje ook niet meer teruggevonden.

Vanwege het soldeerwerk (2 dagen wachten op een krimpkous) toch maar een 10e poging gedaan om de kapotte staart vast te zetten. Is gelukt.

Pak de mug dan ook niet meer bij de staart op (mogelijke oorzaak tot verzwakking staart bevestiging) maar bij de kop.

Elk nadeel heb zijn voordeel, coax (5#10) is ook weer vliegende en de begrippen Rudder / Aileron hebben een betekenis gekregen. 2402 zender stuurt beide heli's andersom aan op rudder en aileron.

Heb alleen een koperen ringetje over van de staartrotorset, waar hoort dit ringetje?
 
Laatst bewerkt:
Heb alleen een koperen ringetje over van de staartrotorset, waar hoort dit ringetje?

Dit ringetje zit op de as. De rotorblade gaat daarna op de as. Mijn ervaring is dat dat ringetje er niet zomaar afvliegt. Ik geloof wel dat het rubbertje dat erna er op gezet moet worden wel handig is om reserve te hebben ;)
 
Dit ringetje zit op de as. De rotorblade gaat daarna op de as. Mijn ervaring is dat dat ringetje er niet zomaar afvliegt. Ik geloof wel dat het rubbertje dat erna er op gezet moet worden wel handig is om reserve te hebben ;)

Rubber en ringetje wordt meegeleverd met de "dure" tailrotorset. partno:
HM-CB100-Z-12 - Tail blade (1.20).

Bij de goedkopere set (1.15) niet, partno HM-CB100-Z-12D- Tail rotor (zwart/rood)

Wel lachen die CB100 onderdelenprijzen:rolling:

Omdat de heli met de kortere staart toch wel errug graag naar voren wilde (teveel om weg te trimmen) de lengte van de servo linkjes aangepast. Kan nu zelfs hands-off hooveren :cool:
 
Hands off hover moet met deze heli en andere met een sterk corrigerende 45 graden flybar eenvoudig zijn. Even tijd nemen om te trimmen, en je kan de heli gerust een minuut of soms langer op ongeveer dezelfde plek laten zweven. Met de MSR en Solo Pro is dit ook mogelijk.
 
Hands off hover moet met deze heli en andere met een sterk corrigerende 45 graden flybar eenvoudig zijn. Even tijd nemen om te trimmen, en je kan de heli gerust een minuut of soms langer op ongeveer dezelfde plek laten zweven. Met de MSR en Solo Pro is dit ook mogelijk.

Perfect trimmen behoort zeker tot de mogelijkheden.

Om en nabij het middelpunt is genoeg voor mij, trims op de zender gebruik in niet, genoeg servo-utslag alle kanten op heb ik meer aan.

Helaas heeft de CB100 ontvanger geen servo-uitslag schroefje, voor/achteruit heeft wel 3 standen op de servo-arm. Volgende sleutelsessie maar eens op het middelste gaatje zetten.
 
Perfect trimmen behoort zeker tot de mogelijkheden.

Om en nabij het middelpunt is genoeg voor mij, trims op de zender gebruik in niet, genoeg servo-utslag alle kanten op heb ik meer aan.

Helaas heeft de CB100 ontvanger geen servo-uitslag schroefje, voor/achteruit heeft wel 3 standen op de servo-arm. Volgende sleutelsessie maar eens op het middelste gaatje zetten.

Jammer van het ontbreken van een instelbare servouitslag. Zelfs op de Solo Pro kun je de eindpunten van de servo's op de mm instellen. Verschillende gaatjes in de servoarmen is wel weer handig. Je vliegt nu op kleinste gaatje? Dan zal de overgang naar meer uitslag best merkbaar zijn.
 
Jammer van het ontbreken van een instelbare servouitslag. Zelfs op de Solo Pro kun je de eindpunten van de servo's op de mm instellen. Verschillende gaatjes in de servoarmen is wel weer handig. Je vliegt nu op kleinste gaatje? Dan zal de overgang naar meer uitslag best merkbaar zijn.

Alleen de voor/achteruit servo heeft meerdere standen (3).
Probeer nu zo sloom mogelijk te vliegen, is goed voor de beheersing en heli :rolling:

Rammen, raggen en racen en dan de boel weer proberen te corrigeren periode probeer ik af te sluiten :cool:

Servo-link staat op het sloomste gaatje.
 
Doorvliegen met afgebroken staart

Zwak punt van de CB100 is de staartbevestiging. Nieuwe staart monteren is een hoop priegelwerg, draadjes van de staartmotor opnieuw aansolderen en hoe krijg je die draadjes door de buis :confused:

Schroefje op het frame lossen, carbon rafeltjes afknippen, staart weer vastzetten en de tailmotor-houder uitrichten kan.

Heli vloog daarna minder lekker, hing voorover en ook met langer maken van de servo-link rechtsvoor niet echt stabiel te krijgen.

Oplossing is de staartrotor iets omhoog laten blazen :cool:
 
Hoe is de stabiliteit van de staart? Het lijkt mij een beetje slap namelijk. Ik ben op zoek naar een goede, redelijk crashbestendige indoorheli die in kleine ruimte gebruikt kan worden. Ik denk dat ik dit in de CB100 kan vinden, maar zijn er ook heli's in dit formaat/kwaliteit die extra stabiliteitsstangetjes in de staart hebben? Sorry als mijn vraag onduidelijk overkomt ;)

Alvast bedankt!

Edit: iemand die ik ken heeft een revell l-ray heli maar dit is met dubbele rotor, en ik zoek een fp, zodat ik indoor gevoel kan opbouwen voor mijn cb180z.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al de MSR of Solo Pro overwogen? Lichter en kleiner dan de CB100, maar wel FP's. Zeer geschikt voor indoor, en met weinig tot geen wind ook voor outdoor.
 
Die hebben dezelfde staartconstructie als de cb100 of niet? Ik zoek denk ik eerder zoiets als:

Walkera Dragonfly HM 4#6S, maar dan nog een maatje kleiner (als die bestaan ;)) Aangezien ik 100% zeker ga crashen lijkt mij dat dit snel los gaat of zelfs kapot gaat.:confused:

Edit: Heeft dit te maken met de tail servo? Dat die steviger is ofzo? De cb100 heeft staartmotor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Solo Pro en MSR hebben een staartmotor die de rotor direct aandrijft. Sturen gebeurt dus door motortoerental te verhogen of verlagen, geen servo. Draden lopen door de holle staartboom, en de staart zit in het frame gedrukt. Vrijwel onverwoestbaar, tenzij je met draaiende staartrotor wat raakt. Maar daar kan vrijwel geen enkele constructie tegen.
 
De Solo Pro en MSR hebben een staartmotor die de rotor direct aandrijft. Sturen gebeurt dus door motortoerental te verhogen of verlagen, geen servo. Draden lopen door de holle staartboom, en de staart zit in het frame gedrukt. Vrijwel onverwoestbaar, tenzij je met draaiende staartrotor wat raakt. Maar daar kan vrijwel geen enkele constructie tegen.

En op dat staartbevestigingspunt kan het dus misgaan...
Ook carbon kan kapot :cool:

Extra steunen zouden het een nog betere heli maken, dus dit soort steunen:
V200D02_less.jpg


Heb nu een CB100 waar verhoudingsgewijs niets meer aan klopt.
Extreem korte staart en grote staartrotor (HM4#3 ofzo).

Aangezien het staartbevestigingsschroefje ook weg was na de laatste grote klapper (staart schoot los in de lucht) een iets groter parkertje erin gedraaid en een drupje lijm gebruikt. Gyro vond het minder leuk en bleef corrigeren, opgelost met de gevoeligheid naar - draaien.

Het belangrijkste is dat de kleine rakker weer vliegt :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top